mwillow schreef:
basisgedachte achter de acupunctuur is dat er een levensenergie in de mens is, ‘Chi’, met twee polen, Yin en Yang. Deze polen zijn in een gezond mens met elkaar in evenwicht. Wordt het evenwicht verstoord in een bepaald orgaan (door een zogenaamde ‘perverse energie’ van buiten) dan wordt de mens ziek. Het evenwicht kan hersteld worden door invloed uit te oefenen op de energiestromen (meridianen) van en naar het orgaan, door bepaalde punten op die meridianen te stimuleren [1].
De plekken waarop de stimulatie gebeurt, de acupunctuurpunten, zijn door ‘trial-and-error’ gevonden in de lange geschiedenis van de acupunctuur, en in eerste instantie bij gebruik van moxibustie [2]. De theorie over de levensenergie ‘Chi’ en de meridianen is daar waarschijnlijk uit voortgekomen. [/i]
Perverse energie...
mwillow schreef:

Geweldig. Nu ook nog mishandeling.
Ben blij,dat je daar zo laconiek op reageerd,goed teken voor een behandelend iemand...NOT!.
mwillow schreef:
Over mishandeling gesproken....wat ik mishandeling vind, is met een plaat voor de kop naar een dierenarts rennen (om het maar even bij de honden te houden...) zonder eigenlijk te beseffen wat de consequenties van bepaalde medicamenten zijn.
Acupunctuur is geenszins mishandeling; het zorgt voor ontspanning van het gehele lichaam. En jij wilt 'bewijs' of dat prikken van die naalden ook maar 'iets' doet...daar kan ik uit ervaring wel wat over vertellen over mijn hond. Doorbloeding van die energiestromen is een belangrijke factor, waaraan je zou kunnen aflezen of die betreffende prikpunten effect hebben of niet. Elk prikpunt (meridiaan) is verbonden aan een orgaan en door het lichaam heen heb je diverse prikpunten die met elkaar in verbinding staan.
Tja wat kunnen we daar nog op zeggen,je neemt erg makkelijk aan,dat ik 'met een plaat' voor mijn hoofd naar de dierenarts ren en verder maar een domkop ben.
Ik moet bekennen,dat ik wel ben 'weggerent',bij de dierenarts,die de acupunctuur ineens omarmde,wat natuurlijk
helemaal niets met de inkomsten te maken had...
mwillow schreef:
Ik sta sceptisch over vele dingen. Maar van acupunctuur is voor mij bewezen dat het effectief is bij o.a. pijnbestrijding. Dus het zou je sieren dat je de kreet mishandeling niet zomaar even uit je ongefundeerde strotje gooit, zonder ook maar enige voorstelling te kunnen maken hoe het exact werkt.
Ik neem geen blad voor de mond,de hondjes kunnen zelf helaas hun mondje niet open doen.
En ik uit de kreet omdat ik me juist
geen enkele voorstelling kan maken,hoe het zou moeten werken.
Heb even wat geplakt uit je bron.
Dierproeven naar acupunctuureffecten waarbij de toegepaste acupunctuur meer lijkt op die die bij mensen wordt
toegepast, zou ook een verbetering zijn ten opzichte van veel van het hier gerefereerde materiaal. Ik vermoed
dat de onderzoekers zeer pijnlijke prikkels gebruiken omdat er dan meer dieren met een verdoving reageren.
Jakkes,klinkt echt rustgevend ja!
Ik zal de 'discussie' hierbij maar staken en hopen,dat de meeste mensen,toch twee of zelfs drie keer nadenken,voor ze hun dieren hieraan blootstellen.