Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Puppie op vers
Moderator: moderatorteam
-
mum
Puppie op vers
Ik heb nu weer een tijdje brok gevoerd maar ik wil nu toch over op vers en dan zelf samenstellen, wat kan en mag allemaal, ik heb hier een islamietslager vlakbij zitten en botten durf ik niet zo goed, ik dacht dat hij vn smuldier rode plekken kreeg maar nu na twee weken brok heeft hij nog steeds een rode plek op zijn borst, dus het word tijd voor een tripje naar de DA ennuitzoeken waar het vandaan komt
Ik wil nu dus naar vers omdat mn goede voornemen is om alleen te doen wat IK goed acht voor mn pupke
Ben ook van plan om het boek van Tannetje Koning over natuurlijk vers voeren te kopen
Ik wil graag subjectieve objectieve adviezen en uiteraard
suggesties van mensen die ook worstelen met het voer voor je hond dilemma
Ik wil nu dus naar vers omdat mn goede voornemen is om alleen te doen wat IK goed acht voor mn pupke
Ben ook van plan om het boek van Tannetje Koning over natuurlijk vers voeren te kopen
Ik wil graag subjectieve objectieve adviezen en uiteraard
suggesties van mensen die ook worstelen met het voer voor je hond dilemma
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: Puppie op vers
Leuk, puppie op vers 
Als je echt aan rauw voeren denkt, dus geen kvv raad ik je echt met klem aan om je goed in te lezen op een rauw -voer-forum.
Rauw voeren is geweldig, maar ga niet "wat aan zitten kloten"; dan is de kans op (kwalijke) vergissingen / fouten groot!
Google maar op "forum+rauw voer"...
Suzanne
Als je echt aan rauw voeren denkt, dus geen kvv raad ik je echt met klem aan om je goed in te lezen op een rauw -voer-forum.
Rauw voeren is geweldig, maar ga niet "wat aan zitten kloten"; dan is de kans op (kwalijke) vergissingen / fouten groot!
Google maar op "forum+rauw voer"...
Suzanne
-
mum
ben nu dus al weken aan het lezen op barfplaats.nl
maar ik durf dus echt geen bot te geven miss makkelijk verteerbare botjes wel, maar ben bang voor dure da bezoekjes, ja sla mij maar dood maar ik heb net genoeg voor eten voor de dagoe en een bezoek aan de dokter met nadruk op een
maar ik durf dus echt geen bot te geven miss makkelijk verteerbare botjes wel, maar ben bang voor dure da bezoekjes, ja sla mij maar dood maar ik heb net genoeg voor eten voor de dagoe en een bezoek aan de dokter met nadruk op een
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Als je echt vers wilt, zul je uiteindelijk aan de grotere botten moetenmum schreef:ben nu dus al weken aan het lezen op barfplaats.nl
Niet alleen meelezen, ook meedoen, vragen stellen, leren..... en dan gaan voeren
Komt echt goed, de meesten zitten met die "angst"....
Ja, in een incidenteel geval kan het fout gaan.. maar een hond kan ook stikken in een Frolic ;-(
Suzanne
- dagmar88
- Zeer actief
Je kunt best beginnen met kippenpoten. Moet prima gaan meteen staffje van 4 maanden. Er kan altijd wel wat verkeerd gaan; maar wat mij betreft is het risico laag.mum schreef:ben nu dus al weken aan het lezen op barfplaats.nl
Zelf blijf ik er wel altijd bij voor het geval dat.
-
mum
thnx girl voel voel me al wat beter
deze week nog kvv, volgende week vers, af en toe dus
ben van plan om verschillende soorten kvv te kopen, ik kan smuldier, rodi en duck en ahv terug vinden in tilburg en dan een of twee keer per week zelf samen te stellen, ben wel bang dat de pupman tekort komt, blijf huiverig voor bot maar we gaan het toch proberen, ik hou jullie op de hoogte
deze week nog kvv, volgende week vers, af en toe dus
ben van plan om verschillende soorten kvv te kopen, ik kan smuldier, rodi en duck en ahv terug vinden in tilburg en dan een of twee keer per week zelf samen te stellen, ben wel bang dat de pupman tekort komt, blijf huiverig voor bot maar we gaan het toch proberen, ik hou jullie op de hoogte
-
mum
dagoe is hond in sranan tongo
-
mum
thnx dagmar, kippenpoten is te betalen voor ons, nog meer adviezen zij altijd welkom hier
-
tineke
Mijn hondje ,nu 6 jaar ,is geheel groot gebracht op vers vanaf pup af aan.
De andere zaten toen ook op vers en het is mij in ieder geval prima bevallen en qua gezondheid doet hij het prima.
Ik zou me gewoon eens rustig gaan inlezen op oa barfplaats en het dan rustig gaan opbouwen
De andere zaten toen ook op vers en het is mij in ieder geval prima bevallen en qua gezondheid doet hij het prima.
Ik zou me gewoon eens rustig gaan inlezen op oa barfplaats en het dan rustig gaan opbouwen
- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Hoe bedoel je dat ? Botten van grotere dieren of... ?Suzanne123 schreef: Als je echt vers wilt, zul je uiteindelijk aan de grotere botten moeten![]()
-
Mojuan
- Zeer actief
Als je het nou echt zo eng vindt, kun je ook kiezen voor een botmix ipv grote botten.
Herby en Richard verkopen dat op hun site.
Je moet dan wel even op Barfplaats vragen gaan stellen om dit in je menu te berekenen, want een vleesbot rekent ongeveer 50% bot, maar die botmixen rekenen 70% bot.
Dus je kan niet zomaar je vleesbot gaan vervangen door botmix.
Verder kan je bijvoorbeeld ook eendennekken gaan geven.
En konijnenkarkasjes.
Dat zijn de wat minder harde botten die vrij makkelijk verteren en te kauwen zijn.
Herby en Richard verkopen dat op hun site.
Je moet dan wel even op Barfplaats vragen gaan stellen om dit in je menu te berekenen, want een vleesbot rekent ongeveer 50% bot, maar die botmixen rekenen 70% bot.
Dus je kan niet zomaar je vleesbot gaan vervangen door botmix.
Verder kan je bijvoorbeeld ook eendennekken gaan geven.
En konijnenkarkasjes.
Dat zijn de wat minder harde botten die vrij makkelijk verteren en te kauwen zijn.

- MJ
- Zeer actief
Ik stel zelf samen voor Gijsje en Maxi maar heb als vleesbot konijnenbout, eendennek, kwartel, parelhoen, eendenrug etc.
De iets minder harde botten . Gijsje krijgt 1 keer in de week een stuk kalkoennek . Dat is alweer iets harder qua bot (hoewel ik twijfel met de eendenrug maar ala) maar daar zit ik dan ook wat meer op, als ie het eet.
Ze hebben me 1 keer gezegd dat Bassie een verstopping had door de lamsribben . Dat dachten ze op de echo gezien te hebben. Nu bleek dat later zand geweest te zijn maar toch heb ik vanaf toen de hardere botten laten liggen .
Nu kan je ook makkelijk zelf samenstellen met de zachtere botten dus dat doe ik nu.
Gijsje stond vanaf dat hij bij ons kwam wonen op kvv en sinds dat ie 7 maanden is op volledig zelf samen stellen .
De iets minder harde botten . Gijsje krijgt 1 keer in de week een stuk kalkoennek . Dat is alweer iets harder qua bot (hoewel ik twijfel met de eendenrug maar ala) maar daar zit ik dan ook wat meer op, als ie het eet.
Ze hebben me 1 keer gezegd dat Bassie een verstopping had door de lamsribben . Dat dachten ze op de echo gezien te hebben. Nu bleek dat later zand geweest te zijn maar toch heb ik vanaf toen de hardere botten laten liggen .
Nu kan je ook makkelijk zelf samenstellen met de zachtere botten dus dat doe ik nu.
Gijsje stond vanaf dat hij bij ons kwam wonen op kvv en sinds dat ie 7 maanden is op volledig zelf samen stellen .
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Schrijf eens op een blaadje waar je allemaal kan aangeraken en wat je dus wil/kan geven. (de soorten vlees/orgaan/bot dus)
meld je aan bij een rauwvoer forum en open een topic met de vraag of iemand voor jou een menu kan samenstellen met de diverse dingen dus waaraan je kan geraken.
er zal zeker en vast iemand dit willen doen voor je en zo heb je alvast een uitgebalanceerd menu waarmee je van start kunt gaan.
naarmate je zelfvertrouwen/kennis/vaardigheid dan groeit, ga je het als vanzelf beschouwen en zelf veranderingen kunnen doen aan het menu als je dat wilt.
meld je aan bij een rauwvoer forum en open een topic met de vraag of iemand voor jou een menu kan samenstellen met de diverse dingen dus waaraan je kan geraken.
er zal zeker en vast iemand dit willen doen voor je en zo heb je alvast een uitgebalanceerd menu waarmee je van start kunt gaan.
naarmate je zelfvertrouwen/kennis/vaardigheid dan groeit, ga je het als vanzelf beschouwen en zelf veranderingen kunnen doen aan het menu als je dat wilt.
-
mwillow
Ik voer nu zes jaar o.a. dik bevleesde karkassen en ik heb nog nooit ellende gehad van dien aard, waardoor mijn honden naar een dierenarts moesten. Twee maal een 'incident' met het te grof weg slikken van pens. Nadat vasthouden en vastspijkeren geen nut heeft, krijgt 1 hond dit in hompen die makkelijk de slokdarm passeren, evenals met de rest van spiervlees en grote hompen orgaan. Maar nog nooit iets met botten.mum schreef:ben nu dus al weken aan het lezen op barfplaats.nl
Als je je aan de richtlijnen houdt, jouw menu laat bekijken en advies vraagt op een voedingsforum waar je vertrouwen in hebt, dan kan rauw voeren ook nog eens erg leuk worden. Je kan bv. beginnen met dik bevleesde karkasjes (nadruk op dik bevleesd 70/30 of 80/20 heeft hier voorkeur), zoals kwartel, eendenruggetjes, nekken, makreel/sardientjes, konijnrug en parelhoen. Dragende delen van kip en konijn zou ik de eerste paar weken nog even niet geven. Kijk eerst maar hoe ze reageert op kraakbeenkarkassen.
Persoonlijk ging ik met dat rode plekje niet naar mijn reguliere dierenarts, maar liet dit behandelen door een bekwaam holistisch dierenarts. Een cortisonespuit is zo gezet, maar de onderliggende oorzaak wordt er niet mee aangepakt.
Veel succes!
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Nee, vooral geen botten van grotere dieren, maar wel "groter dan een kipnekje of vleugeltje".MJ schreef:Hoe bedoel je dat ? Botten van grotere dieren of... ?Suzanne123 schreef: Als je echt vers wilt, zul je uiteindelijk aan de grotere botten moeten![]()
Een en ander is afhankelijk van het ras van je hond maar botten van dragende delen (poten) van grotere dieren (lam, koe...) is nooit goed.
Blijf lezen en meedoen op rauwvoerforums; daar leer je het meest van!!
Suzanne
- MJ
- Zeer actief
Zoals ik al schreef stel ik een jaar volledig zelf samen en daarvoor parttime dus het blijven meedoen en lezen op fora blijf ik heus doen hoor.Suzanne123 schreef:Nee, vooral geen botten van grotere dieren, maar wel "groter dan een kipnekje of vleugeltje".MJ schreef:Hoe bedoel je dat ? Botten van grotere dieren of... ?Suzanne123 schreef: Als je echt vers wilt, zul je uiteindelijk aan de grotere botten moeten![]()
Een en ander is afhankelijk van het ras van je hond maar botten van dragende delen (poten) van grotere dieren (lam, koe...) is nooit goed.
Blijf lezen en meedoen op rauwvoerforums; daar leer je het meest van!!
Suzanne
Ik begreep jouw ; als je echt vers wilt geven zal je ook grotere botten moeten geven 'alleen verkeerd.
Ik dacht je bedoelde de hardere botten .
Dat hoeft nl niet. Je kan ook rustig de zachtere vleesbotten blijven geven zoals wat ik geef.
-
mum
wat fijn zoveel info
had vandaag twee kip vleugels maar ik durfde ze niet te geven, ga toch even uitzoeken waar ik dingen als kipnekjes kan krijgen, en idd goed idee om op te schrijven waar ik mee kan werken
had vandaag twee kip vleugels maar ik durfde ze niet te geven, ga toch even uitzoeken waar ik dingen als kipnekjes kan krijgen, en idd goed idee om op te schrijven waar ik mee kan werken