Mijn engelse cocker saniel reu van 6 maanden heeft maar 1 ingedaalde teelbal. De andere was in de eerste 2 maanden dat ik hem heb voelbaar in de lies, daarna is die "spoorloos" verdwenen.
De dierenarts vertelde dat het beter was om Digger met 1 jaar te laten castreren als de teelbal nog niet is ingedaald.
Hij zei wel dat de kans klein blijft dat hij ooit een testikeltumor zou krijgen, maar als hij het zou krijgen dan kan je er pas te laat achter komen. Vandaar dat zijn advies was om hem te laten castreren.
Mijn overleden labrador had wel een testikeltumor op 11,5 jarige leeftijd. De teelballen waren natuurlijk wel ingedaald. Gelukkig kwam ik er snel achter omdat zijn testikel verdikt was en is hij alsnog gecastreerd.
Nou, als castreren beter is dan doe ik het natuurlijk wel want de gezondheid staat voorop! Alleen vraag ik me wel iets af. Als hij gecastreerd zou worden dan krijgt hij een slechte vacht (niet meer plukbaar enz) en dat vind ik toch wel heel erg jammer. Ik zie liever geen geschoren cocker.
Zou het niet mogelijk zijn om de testikel die na 1 jaar niet ingedaald is te laten verwijderen en de ingedaalde bal in de balzak te laten zitten?
Deze vraag heb ik helemaal in het begin toen ik hem net had gesteld aan de dierenarts. Ik werd dus raar aangekeken. Stel ik nou een rare vraag dan?