Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zoolkussentjes.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Zoolkussentjes.

Ongelezen bericht door samantha! »

Macho loopt mank.
Het viel me op dat zijn voetkussentjes een beetje brokkelig zijn (vooral bij de nagels) en er zitten ook her en der scheurtjes in.
Zou dit de reden kunnen zijn van het mank lopen?
Hoe vinden jullie dit er uit zien? nog wel normaal? ik kijk eigenlijk nooit naar zoolkussentjes van andere honden maar die van Max zien er stukken beter uit.

Ik krijg het niet zo mooi op de foto maar in zijn grote kussentje zitten wat sneetjes.
Afbeelding

Afbeelding

En zo ziet het eruit bij de nagels.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ingezoemd op 1 kussentje, overal zitten wat sneetjes/inkepingen.
Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Zoolkussentjes.

Ongelezen bericht door Pemba »

Volgens mij zien ze er nog wel redelijk uit. Ik zou bij thuiskomst het zout wel even weghalen met een natte doek.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Ja dat doe ik inderdaad al.
Ik spoel zijn voetjes even goed af en droog ze daarna goed af.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hier zijn ze bij de dames ook altijd wat ruw en zij hebben er geen last van.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jojoke

Ongelezen bericht door Jojoke »

Ik doe er bij Dribbel wat eeltzalf op bij thuiskomst na een wandeling over de zoutwegen :wink:
Marlouke
Actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog x Franse basset en een bruine Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marlouke »

Zien er niet heel slecht uit, maar als ie mank loopt dan zal ik er inderdaad gewoon een aantal dagen even wat eeltzalf op smeren, daar krijgen ze wat dikkere voetkussens van. En dan het liefst even rustig aan doen met lopen en hem niet te vaak van die uitschieters laten maken in de sneeuw/ijs tot z'n zooltjes weer mooi egaal zijn (Y)!

Succes, fijne dagen allemaal :D
Treibball, het samenwerkingsspel tussen baas & hond! http://www.sportdog.nl
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Is eeltzalf er niet juist voor om eelt te verwijderen? Of bestaat er speciale zalf voor honden?
Afbeelding
Marina
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marina »

Bij mijn labjes zien ze er ook zo uit en ze hebben er geen last van.

ik vind het er niet slecht uitzien
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ziet er prima uit.
bij mank lopen kan het ook een nagel zijn.
gewoon even spoelen en schoonmaken.
Marlouke
Actief
Contacteer:

Pemba schreef:Is eeltzalf er niet juist voor om eelt te verwijderen? Of bestaat er speciale zalf voor honden?
Je hebt speciale zalf voor honden om de zolen sterker te maken, al zijn deze niet heel erg..ze zijn zeker niet goed (vooral die foto hoe ze er bij de nagels uit zien)... We gebruiken het ook bij ons op het werk, zal morgen even kijken hoe het heet!
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Zo zagen de kussentjes van Bruno er ook uit toen hij op leeftijd kwam, hoe oud is je hond?
Deppen met kamferspiritus, effektief en goedkoop. Te koop bij de drogist. Het maakt de zooltjes sterker.
samantha!
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Zo zagen de kussentjes van Bruno er ook uit toen hij op leeftijd kwam, hoe oud is je hond?
Deppen met kamferspiritus, effektief en goedkoop. Te koop bij de drogist. Het maakt de zooltjes sterker.
Hij is deze maand 4 geworden, nog erg jong dus.
Bij Max (bijna 11) zien de kussentjes er vele malen beter uit.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Inge schreef:Hier zijn ze bij de dames ook altijd wat ruw en zij hebben er geen last van.
Marina schreef:Bij mijn labjes zien ze er ook zo uit en ze hebben er geen last van.

Hebben jullie honden ook dat afgebrokkelde bij de nagels?
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Jojoke schreef:Ik doe er bij Dribbel wat eeltzalf op bij thuiskomst na een wandeling over de zoutwegen :wink:
Waar haal je deze?
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Marlouke schreef:
Pemba schreef:Is eeltzalf er niet juist voor om eelt te verwijderen? Of bestaat er speciale zalf voor honden?
Je hebt speciale zalf voor honden om de zolen sterker te maken, al zijn deze niet heel erg..ze zijn zeker niet goed (vooral die foto hoe ze er bij de nagels uit zien)... We gebruiken het ook bij ons op het werk, zal morgen even kijken hoe het heet!
Graag, ik ben benieuwd.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:op de foto niet echt goed te zien hoe diep de kloven zijn maar die kunnen echt wel pijnlijk genoeg zijn om hem te laten manken hoor.
toeval of niet maar een vriendin heeft ook een labje die daar heel erg snel last van heeft en daar ook behoorlijk mank kan door lopen.
Macho is sowieso erg gevoelig met zijn zooltjes, zodra hij een steentje of iets voelt loopt hij al mank.
Ik denk dus ook dat dit de reden is van het mank lopen.
Vooral vlak onder zijn nagels is het toch snel 3-4mm diep en sommige stukjes zijn daar ook afgebrokkeld.
Zou jij hier iets op smeren?
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:
samantha! schreef: Zou jij hier iets op smeren?
moeilijk, want er is niet echt iets wat het probleem bij de bron aanpakt : de oplossing zit niet zozeer in het soepel houden van het zooltje (hoewel dit de pijn wel ietsje kan verlichten) maar in het komen tot een zooltje waarop goede kwaliteit eelt gevormd wordt. als eelt scheurt doet ze dat vaak tot in de lederhuid en dat doet pijn :( .

ik heb wel al gelezen dat een sterk verdunde formoloplossing hiervoor goed kan zijn, maar heb het nog nooit geprobeerd bij honden.

om de pijn wat te verlichten zou je de beide randjes van de scheur wat bij kunnen knippen (een beetje dunner maken dus), dat vermindert de druk naar de diepte.

wondlijm zou je ook kunnen proberen, dat deed ik ook altijd bij mezelf als ik 's winters diepe kloven had bij mijn vingers (vroeger werkte ik veel buiten en had daar erg last van) en dat verminderde de pijn heel goed :wink: .
Dat bijknippen kan ik inderdaad wel doen.
Als ik zijn voetjes schoonmaak na het wandelen brokkelt er soms ook al vanzelf een stukje af.
Ik geef hem nu even een tijdje rust zodat het een beetje kan herstellen en daarna wil ik die cani spray gaan gebruiken om te kijken of dat helpt om zijn zooltjes wat steviger te maken.
Voor nu ga ik ook eens kijken voor de wondlijm, bedankt :ok:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

samantha! schreef:
Inge schreef:Hier zijn ze bij de dames ook altijd wat ruw en zij hebben er geen last van.
Marina schreef:Bij mijn labjes zien ze er ook zo uit en ze hebben er geen last van.

Ehm...geen idee (ze slapen nu en dan kan ik ze beter niet wakker maken :mrgreen: )
Biène heeft wel regelmatig dat haar nagels splijten, ik trek regelmatig loshangende stukjes nagel ervan af. En in de zomer heb ik ook stukjes voetzool losgetrokken (ja...ze hebben een vrouwtje die niet van loszittende velletjes af kan blijven :N: )
Maar ze hebben nog nooit mank gelopen. :denken: Althans....niet door de voetzooltjes.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
samantha!
Zeer actief

Inge schreef:
samantha! schreef:

Ehm...geen idee (ze slapen nu en dan kan ik ze beter niet wakker maken :mrgreen: )
Biène heeft wel regelmatig dat haar nagels splijten, ik trek regelmatig loshangende stukjes nagel ervan af. En in de zomer heb ik ook stukjes voetzool losgetrokken (ja...ze hebben een vrouwtje die niet van loszittende velletjes af kan blijven :N: )
Maar ze hebben nog nooit mank gelopen. :denken: Althans....niet door de voetzooltjes.
Haha nee maak ze maar niet wakker :mrgreen:
Macho is sowieso wel een aansteller hoor als het om zijn voetjes gaat, zodra hij iets voelt aan zijn voetjes loopt hij al mank.
Hij loopt nu inmiddels niet meer mank gelukkig, ik hou hem even een weekje rustig en ik hoop dat het daarna over is.
Afbeelding
Jojoke

Ongelezen bericht door Jojoke »

Ik gebruik voor Dribbel gewoon de eeltzalf van de Trekpleister, ik gebruik het om de kussentjes soepel te houden, als het ruwig begint te worden.
Na het wandelen in de sneeuw (lees-zout en pekel) spoel ik haar voetjes en droog ze goed af en zonodig zalf ik ze.

Maar Dribbel is hoogbejaard en haar voeten zijn niet meer zo soepel als van jouw 4-jarige.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk dat er tijdens het lopen misschien wel strooizout in de scheurtjes in de voetzooltjes van Macho komen, en dat dat bij hem pijn doet, waardoor hij mank gaat lopen.
Wij hebben dat met Nozem 1 keer gehad toen we haar meenamen op het bootdek van de boot naar Ameland. Het vroor toen en het dek was gestrooid, en Nozem ging toen van het ene op het andere moment behoorlijk manken. Ik snapte er eerst niets van maar toen ik haar voetzooltje bekeek en er wat scheurtjes in ontdekte, en me realiseerde dat op de boot zout gestrooid was, wist ik hoe het kwam.
Na het goed afgespoeld te hebben was het manken bij haar ook over.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

die van Van Gils zien er net zo uit :N: , gelukkig heeft die geen last :cheer:
rot weer ook
samantha!
Zeer actief

LongFields schreef:Ik denk dat er tijdens het lopen misschien wel strooizout in de scheurtjes in de voetzooltjes van Macho komen, en dat dat bij hem pijn doet, waardoor hij mank gaat lopen.
Wij hebben dat met Nozem 1 keer gehad toen we haar meenamen op het bootdek van de boot naar Ameland. Het vroor toen en het dek was gestrooid, en Nozem ging toen van het ene op het andere moment behoorlijk manken. Ik snapte er eerst niets van maar toen ik haar voetzooltje bekeek en er wat scheurtjes in ontdekte, en me realiseerde dat op de boot zout gestrooid was, wist ik hoe het kwam.
Na het goed afgespoeld te hebben was het manken bij haar ook over.
Waar ik loop wordt niet gestrooid en hij liep binnen (ook na het afspoelen) ook mank.
Dus ik denk dat de scheurtjes opzich (en dan vooral die onder de nagels) hem pijn doen.
Er kwam straks ook wat bloed vanaf dus ik kan me best voorstellen dat hij er last van heeft, het is toch best diep.
Sinds gistermiddag loopt hij gelukkig niet meer mank maar ik geef het even de tijd om wat te herstellen.
Afbeelding
Marlouke
Actief
Contacteer:

samantha! schreef:
Marlouke schreef:
Graag, ik ben benieuwd.
Het heet gewoon "pootzalf" hier in de buurt verkopen ze het gewoon bij de dierenwinkel!

Succes ermee! :D
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”