Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tulp schreef:Die 1500 is wat magertjes geschat, we beginnen al met zoveel dekgeld . Maar uiteraard houd je daar wat aan over en dat geeft toch ook niets. Een jaar later hadden we 1 pup, nou dat nest kost gewoon geld.
ff off topic hoor, ,maar is een teef laten dekken echt zo duur joh
verderop zie ik ergens 4000 staan. misschien onwetendheid van mij, maar dat dat dekken zo duur was, wist ik echt niet
Tulp schreef:Die 1500 is wat magertjes geschat, we beginnen al met zoveel dekgeld . Maar uiteraard houd je daar wat aan over en dat geeft toch ook niets. Een jaar later hadden we 1 pup, nou dat nest kost gewoon geld.
verderop zie ik ergens 4000 staan. misschien onwetendheid van mij, maar dat dat dekken zo duur was, wist ik echt niet
Nee teef dekken kost geen 4000 .
4000 werd aangehaald als starters kosten als aanloop naar het eerste nest.
Maar dat is ook schromelijk overdreven.
Wat een mooie hondjes , maar wat een werk zal dat geweest zijn Om nu meteen maar aan te nemen dat de fokker dit "express" gedaan heeft, vind ik wel getuigen van een negatieve inslag hoor Het gebeurt soms toch gewoon, zo'n groot nest. Dat ze er wat aan overhoudt, lijkt me ook geen grote schande, ze heeft er hard voor gewerkt.
Nee teef dekken kost geen 4000 .
4000 werd aangehaald als starters kosten als aanloop naar het eerste nest.
Maar dat is ook schromelijk overdreven.
Het hangt gewoon af van het ras.
Dekgeld verschilt per ras en de gezondheidsonderzoeken verschillen ook.
Voor het ene ras per je al 600-700 euro aan onderzoeken kwijt en dan nog dekgeld, voor het andere is dat goedkoper.
DNA-testen zijn bv vaak al rond de 100 euro per stuk minimaal, en als je er dan 3-5 wit laten doen... reken maar uit.
Dan misschien nog foto's van heupen en ellebogen (250-350) en dan moeten er vaak nog shows gelopen worden.
En daarna moet je nog dekken uiteraard.
Dekgeld is over het algemeen rond de prijs van een pup.
Dan zit er nog geen hap eten in een hond of pup en nog geen prik in de billen.
Nog geen pup heeft een chip of een onderzoek, mocht dat nodig zijn.
Dat is ook allemaal niet erg, verantwoorde fokkers doen dat.
En als je er dan wat aan overhoudt is dat ook niet erg, want een volgend nest lever je er misschien fors op in.
ik bedoel er ook niks mee hoor, wist gewoon niet dat er zoveel kosten met het fokken mee kwamen.
ik heb bijde boxers ook bij (tenminste dat hoop ik) fokkers weg waarbij ik een goed gevoel had, en nee, dat zijn idd geen goedkope hondjes, maar ik heb het er graag voor over.
en dat een fokker er wat aan overhoudt lijkt mij niet meer dan logisch.
Ik zou gillend gek worden moest zirka 17 pups geven, 7 was nu al holderdebolderwerk.
En ik was al blij dat ik 800 euro overhield van al die pups, vond dat al vet veel. Had nog 1 pup zo weggegeven en eentje aan ent en chipkosten.
Het is ook niet zeker dat ze voor ál de pups "de volle mep" vangen.
Want je zult maar net de laatste pups blijven zitten, het zijn er wel héél veel tegelijk! Dan is het logisch -vind ik- dat je zakt met de prijs van de laatste pups.
Je betaald dek geld of de baas van de dek hond mag het eerste een hond uit kiezen van het nest. (first pick of the litter) Dat is altijd de beste en de duurste hond. In elk nest heb je goede pups (show kwaliteit) waar je meer voor betaald dan voor pet dog.
Ik ken een man via onze rasvereniging, hij heeft altijd dalmatiers gefokt. Had een nest van 19 pups, en zijn ergste nachtmerrie gebeurde. De moederhond haalde het niet.
Het verdriet om haar, en de zware zorg voor alle pups.. Ik zou t zelf niet graag zien.
Dan heb ik liever een nest liggen van 6 pups dan van 12 of meer..
rubyred schreef:Je betaald dek geld of de baas van de dek hond mag het eerste een hond uit kiezen van het nest. (first pick of the litter) Dat is altijd de beste en de duurste hond. In elk nest heb je goede pups (show kwaliteit) waar je meer voor betaald dan voor pet dog.
Das niet waar, de mooiste pup van het nest is niet altijd de beste. Hier had de mooiste pup van het nest een hartafwijking.
Ken honden die het goed doen op show maar niet gebruikt worden als fokhond wegens een rotkarakter of totaal niet geschikt voor werk of sport.
rubyred schreef:Je betaald dek geld of de baas van de dek hond mag het eerste een hond uit kiezen van het nest. (first pick of the litter) Dat is altijd de beste en de duurste hond. In elk nest heb je goede pups (show kwaliteit) waar je meer voor betaald dan voor pet dog.
Dat is lang niet bij alle rassen zo.
Wie zulke dingen altijd feilloos zou kunnen voorspellen was pas echt stinkend rijk, maar dat kan niemand.
En dat er prijsverschillen inzitten is ook bepaald niet bij alle rassen aan de orde.
Dat is lang niet bij alle rassen zo.
Wie zulke dingen altijd feilloos zou kunnen voorspellen was pas echt stinkend rijk, maar dat kan niemand.
En dat er prijsverschillen inzitten is ook bepaald niet bij alle rassen aan de orde.
Rubyred geeft een beetje weer hoe het in Canada/usa gaat.
Daar betaal je voor een special ook meer dan voor een showhond.
Maar daar kan een hond ook wel meerdere eigenaren hebben om de handling fee te betalen en die hond in het showgebeuren te promoten.
Staat zo verschrikkelijk ver van NL af.
Ik ken een man via onze rasvereniging, hij heeft altijd dalmatiers gefokt. Had een nest van 19 pups, en zijn ergste nachtmerrie gebeurde. De moederhond haalde het niet.
Het verdriet om haar, en de zware zorg voor alle pups.. Ik zou t zelf niet graag zien.
Dan heb ik liever een nest liggen van 6 pups dan van 12 of meer..
Bij de Griffons wordt voor elke pup uit een nest normaal gesproken het zelfde bedrag gevraagd hoor!
Ik vind het een wonder dat die hondjes allemaal gezond zijn en dat de moeder het ook goed heeft gehaald
Wat zullen die mensen een enorme klus hebben aan het verzorgen van de pups.
Dat kan moederhond vast niet in haar eentje
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)