Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het blijft lastig..

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Het blijft lastig..

Ongelezen bericht door Irisz »

Situaties in het bos waarbij er iets mis gaat en er niet-hondenmensen bij betrokken zijn.
Hier in Malden ligt een gigantisch groot bos, waarvan ongeveer de helft losloopgebied is en de helft niet.
Er liggen door het hele bos heen speciale mountainbike routes met heuvels, bochten, etc. Alles erop en eraan.
Er liggen overal ruiterpaden en wel zo dat de mountainbikers en paarden mooie routes hebben (ook door het losloopgebied) en er zijn wandelroutes van verschillende afstanden voor de wandelaars.
Rekening houden met elkaar moet je natuurlijk altijd, maar er is in ieder geval voor iedereen iets geregeld.

Nu loop ik in het losloop gebied met beide honden los en niet op of in de buurt van een mountainbike route.
Er komt een mevrouw met een noodvaart de bocht om rijden (ik had haar niet zien of horen aankomen), ze glijdt uit in de sneeuw en valt. De honden kijken om en Xavi loopt geïnteresseerd een stukje haar kant op.
Mevrouw ziet de honden, springt met veel armzwaaien en bombarie op haar fiets en begint "AAAH! AAH! AAAAH! HAAL HEM WGE! HAAL DIE ROTHOND WEG!" te roepen en fietst kei hard slingerend weg.
Xavi is nog NOOIT achter een fietser aangegaan, maar dit was schijnbaar net de trigger die hij nodig had en hij rende dus vrolijk een stukje mee. Hij blafte niet eens, hapte niet, hij rende alleen vrolijk naast haar fiets, bij mij vandaan dus.
Die mevrouw ging nog harder schreeuwen en schoppen naar hem met als gevolg dat Xavi het helemaal prachtig vond en haar is gevolgd. Ik was hem dus kwijt.
Na 1-2 minuten kwam hij buiten adem terug rennen. Niks aan de hand verder, maar ik voelde me wel ongelofelijk k*t daarna, al vind ik dit ook niet helemaal mijn schuld.

Je fietst in een losloopgebied, maar bent bang voor honden. Je rijdt veel te hard voor deze omstandigheden en houdt totaal geen rekening met de loslopende honden waarvoor het gebied bedoeld is.
Natuurlijk mag Xavi niet achter de fiets aan rennen, maar waarom moet ze dan ook meteen zo raar gaan doen?
Als ze rustig had gefietst, had ze de honden eerder gezien en ik haar ook en had ik ze gewoon even vastgehouden.
Waarom loopt het zo vaak op dit soort situaties uit terwijl we ook gewoon een beetje kunnen samenwerken?
Ik begrijp dat echt niet en vind het wel heel vervelend omdat Xavi nu wel schik heeft gehad in zijn mee-renspelletje (wat hopelijk niet naar meer smaakt), ik er een rotgevoel aan over hou en die mevrouw die waarschijnlijk ook niet als plezierig heeft ervaren.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
krullie
Zeer actief

Re: Het blijft lastig..

Ongelezen bericht door krullie »

omdat mensen geen rekening met je willen houden.
hier gebeurt het ook wel eens, helaas.
komen ze van achter je vandaan.
en dan niet even wat laten weten.
neeee, gewoon langs scheuren.
geen tijd om de honden te roepen.
en dan mopperen.
pff mensen. :M:
LittleBoy
Actief

Ongelezen bericht door LittleBoy »

Ik had me kreupel gelachen :mrgreen:
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Ik heb het laatst ook gehad, maar ik liep een route en daar gaat dus ook een mountanbike route langs. Ik houd het dan altijd erg goed in de gaten, en ik wilde net weer achterom kijken. Maar keek eerst waar elmo was. En toen kwam er een mountainbiker tussen ons door :ugh: Wij liepen trouwens 50 cm uit elkaar :ugh:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik had gewoon eens geroepen "als je nu eens normaal deed TRUT, dan doet die hond ook normaal terug en anders opzouten uit een honden loslaat gebied!".
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:piew: , tja die angst, ik had laatst een kranten jongen die keihard naar Gil ging lopen gillen van RUSTIG, RUSTIG :ugh: , toen ik dus zei van de hond is rustig, "nu jij nog" drong het tot hem door :wink: en kalmeerde hij :19:
Honden zijn snel en grote honden wekken angst op, en mensen die bang zijn doen steevast het verkeerde, :ugh:
dus 1+1 is 2, dan kan het fout gaan soms, haal je schouders op, het is gebeurd , en niets meer aan te doen.
jammer dan.
blijven werken aan het hier komen, meer advies kan ik je niet geven :oeps:
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Mensen zonder honden hebben vaak geen idéé wat wel of niet losloopgebied is.
Ik denk dat deze mevrouw heel bang was voor honden en als er dan zo'n grote pronkrug op je af komt wil je wel schreeuwen ;-)
Dat kun je vreselijk overtrokken vinden maar bang is nou eenmaal bang. De ander gilt weer huizenhoog bij iets onbenulligs als een spin. :19:
Gewoon een kwestie van shit happens en daarna gaat het leven weer verder :ok:
Als je echt zo bang bent voor honden zoek je denk ik wel uit of je niet in een losloopgebied gaat mountainbiken?
Dat zou ik in ieder geval wel doen, anders zal ze een hele zware fietstocht krijgen, want het is daar hartstikke druk met honden.
En inderdaad, ik vind het een overdreven reactie. Luna stond naast mij en keek alleen haar kant op en Xavi deed een paar pasjes naar voren en was nog meters bij haar vandaan, maar ze gedroeg zich alsof ze elk moment aan stukken gescheurd kon worden.

En ja, ik vind het ook heel vervelend voor die mevrouw. Zeker als je bang bent van honden, is het niet relaxt als er zo'n groot exemplaar naast jouw fiets komt rennen. Maar waarom zoekt ze het dan zelf zo op??
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Yai »

Het zou inderdaad fijn zijn als mensen gewoon rekening met elkaar hielden en niet direct gingen schreeuwen/schelden.

Ik had een tijd geleden ook zoiets. Was Boris aan het uitlaten in een losloopgebied. Hij is 100 meter van het pad vandaan aan het snuffelen aan een boompje. In de verte komt er een man aan zonder hond. Boris snuffelt nog steeds aan die ene boom. Wanneer die man dichterbij komt begint hij te schreeuwen dat ik ''mijn rothond bij me moet houden en dat ik asociaal ben''. Enigszins verbaast zeg ik dat dit een losloopgebied is en dat Boris niemand tot last is (hij snuffelt nog steeds aan die ene boom). Zegt die man ''oh, gaat dat tegenwoordig zo, rot toch op met je brutale hoofd en je rothond, de volgende keer bel ik de politie''.

Tsja.. :19:

Nog steeds als ik er aan denk word ik een beetje boos. Het was gewoon een losloopgebied, Boris was 100 meter verderop heel geïnteresseerd in die ene boom en het enige dat ik gezegd had was dat het een losloopgebied was. Beetje gefrustreerd mannetje denk ik.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef::piew: , tja die angst, ik had laatst een kranten jongen die keihard naar Gil ging lopen gillen van RUSTIG, RUSTIG :ugh: , toen ik dus zei van de hond is rustig, "nu jij nog" drong het tot hem door :wink: en kalmeerde hij :19:
Honden zijn snel en grote honden wekken angst op, en mensen die bang zijn doen steevast het verkeerde, :ugh:
dus 1+1 is 2, dan kan het fout gaan soms, haal je schouders op, het is gebeurd , en niets meer aan te doen.
jammer dan.
blijven werken aan het hier komen, meer advies kan ik je niet geven :oeps:
Dat is ook waar hoor. En ik wil de schuld ook niet helemaal bij die mevrouw leggen, want het was Xavi die er achter aan ging.
Het kan alleen allemaal zo voorkomen worden als je een beetje rekening houdt met elkaar. Dit soort dingen gebeuren dagelijks (niet bij mij alleen uiteraard) en ik vind het wel vervelend. Voor mij kan het echt mijn wandeling verpesten.
Zeker als iemand naar mijn hond gaat lopen schoppen. Als ze hem geraakt had, was ik er toch echt achteraan gerend.
Je weet dat er honden in het bos lopen (ook grote honden), gedraag je dan niet zo raar als je er eentje tegen komt. :19:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Irisz schreef: Als je echt zo bang bent voor honden zoek je denk ik wel uit of je niet in een losloopgebied gaat mountainbiken?
Dat zou ik in ieder geval wel doen, anders zal ze een hele zware fietstocht krijgen, want het is daar hartstikke druk met honden.
En inderdaad, ik vind het een overdreven reactie. Luna stond naast mij en keek alleen haar kant op en Xavi deed een paar pasjes naar voren en was nog meters bij haar vandaan, maar ze gedroeg zich alsof ze elk moment aan stukken gescheurd kon worden.

En ja, ik vind het ook heel vervelend voor die mevrouw. Zeker als je bang bent van honden, is het niet relaxt als er zo'n groot exemplaar naast jouw fiets komt rennen. Maar waarom zoekt ze het dan zelf zo op??
Misschien was ze wel verdwaald? Of kwam ze daar voor het eerst in had niet in de gaten dat op bepaalde stukken er veel loslopende honden zijn? Of, ze dacht dat het wel mee zou vallen met honden die bij haar in de buurt zouden komen.

En het is heel lullig misschien, maar je loopt met een koppeltje honden waar mensen wat sneller van zullen schrikken, zeker omdat het er twee zijn. Desalnietemin :mrgreen: snap ik wel wat je bedoelt hoor. Mensen kunnen soms juist op een manier reageren dat ze de boel van de hond uit vreselijk uitlokken, maar dat zelf niet in zien. En ik kan me daar ook heel erg aan ergeren soms. Maar ja, het valt of staat natuurlijk wel eigenlijk altijd met die hond die dus niet luistert als je roept :oeps:
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef: Misschien was ze wel verdwaald? Of kwam ze daar voor het eerst in had niet in de gaten dat op bepaalde stukken er veel loslopende honden zijn? Of, ze dacht dat het wel mee zou vallen met honden die bij haar in de buurt zouden komen.

En het is heel lullig misschien, maar je loopt met een koppeltje honden waar mensen wat sneller van zullen schrikken, zeker omdat het er twee zijn. Desalnietemin :mrgreen: snap ik wel wat je bedoelt hoor. Mensen kunnen soms juist op een manier reageren dat ze de boel van de hond uit vreselijk uitlokken, maar dat zelf niet in zien. En ik kan me daar ook heel erg aan ergeren soms. Maar ja, het valt of staat natuurlijk wel eigenlijk altijd met die hond die dus niet luistert als je roept :oeps:
Ik begrijp ook wel dat ik best imponerende honden heb. Zeker als je niet zo dol bent op honden, hoop je niet dat je dit tegen het lijf loopt zeg maar. :wink: En inderdaad, het kan dat ze was verdwaald, het kan dat ze niet wist dat het een losloopgebied was of dat ze dacht dat het wel mee zou vallen. Dat is dan voor haar ook een tegenvaller geweest. :oeps: Maar dan nog is haar gedrag (voor mij) gewoon bijna absurd. Mijn honden deden helemaal niks totdat ze zelf raar ging doen. Ze riep zelfs al "haal die hond weg" toen er geen hond bij haar in de buurt was. Wat verwacht ze dan in vredesnaam van me?
Maar buiten deze ene mevrouw, merk ik gewoon dat het regelmatig zo gaat. De mountainbiker of ruiter die zichzelf even aankondigt, is de uitzondering. :wink: En dat is wel heel erg jammer.

Maar om het nog wel positief te maken, zoals deze situatie mijn wandeling een beetje kan verpesten, kan een mountainbiker die mij bedankt voor het aanlijnen van mijn welopgevoede hondjes mijn wandeling ook weer sieren. :F:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:Mensen zonder honden hebben vaak geen idéé wat wel of niet losloopgebied is.
Ik denk dat deze mevrouw heel bang was voor honden en als er dan zo'n grote pronkrug op je af komt wil je wel schreeuwen ;-)
Dat kun je vreselijk overtrokken vinden maar bang is nou eenmaal bang. De ander gilt weer huizenhoog bij iets onbenulligs als een spin. :19:
:ok:

voor jou is xavi een pup, voor haar een enorme hond die achter haar aankomt.

had je niet kunnen voorkomen dus geen blaam, maar zoals nanna al zegt shit happens.

ik ga niet meer in malden het bos in. lola is daar tot 4x toe bijna doodgereden door die mafkezen op mountainbikes
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Klopt. Heel weinig mensen weten waar precies een losloopgebied is. :wink: Daar let je ook niet op als geen hondeneigenaar zijnde.

Ach sneu voor die vrouw dat ze zo bang is, maar je kan er weinig aan doen, schouders ophalen en verder gaan. :wink:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Zo heb ik me vandaag een ongeluk gelachen toen ik in het hondenuitlaatgebied een vrouw tegenkwam die bij het zien van (notabene!) Lyndie keihard om hulp begon te roepen :smile: .
Normaal gesproken gaat Lyndie altijd buurten bij vreemde mensen omdat ze altijd een knuffel verwacht, maar dit keer ging ze een paar meter van haar af op haar kont zitten om dit spektakel eens rustig met een scheef hoofd te bekijken. Ze was dus ook niet eens in de búúrt van het mens. En Kyra en Cody houden ook niet van hysterische toestanden dus die bleven dicht bij mij lopen.
Omdat ze niet op hield met om hulp te roepen ben ik met de honden maar gewoon doorgelopen. Maar misschien staat ze nu nóg in het hondenuitlaatgebied te gillen :mrgreen: .

Ik heb overigens niks gezegd tegen haar. Bij mensen die zelfs op het zien van mijn knuffel Lyndie gaan krijsen, is denkelijk geen kruid gewassen.
Afbeelding
Triplefox
Zeer actief
Mijn ras(sen): Fox Terrier
Kerry Blue Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Triplefox »

Lastig verhaal, ik hoop dat Xavi niet teveel lol heeft gehad van het opjagen van een gillende fietsster en het nu als een leuk spel ziet.
Verder zou ik me er niet al te druk om maken het zijn situaties die lastig te vermijden zijn.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ik denk dat de crux zit in de beslissing om een sport te beoefenen die je in je eentje kunt doen. Mountainbiken, joggen, maakt niet uit. Het is tijd om alleen met jezelf bezig te zijn en de rest kan stikken.
Kiran
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Kiran »

Als mensen echt bang zijn voor honden doe je er echt niets aan :(

Mijn man is ook panisch benauwd voor honden en gaat met een boog om ze heen op een paar na die van ons en van mijn zuster.

Maar als we gaan wandelen in een losloop gebied en we komen andere honden tegen gaat hij al heel paniekerig tegen mij aan staan fluisteren doorlopen en bedenk het maar. Ook al heb ik al wel heel vaak geprobeerd aan zijn verstand te peuteren dat die hond hem niet eens interessant zal vinden maar Kiran. Nou ja ik heb het maar opgegeven en loop nu heel gezellig alleen met Kiran.

Wat ik nou eigenlijk bedoel jammer van het voorval maar als iemand echt bang is doe je er niets tegen :ugh:
Afbeelding
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Yai schreef:
Ik had een tijd geleden ook zoiets. Was Boris aan het uitlaten in een losloopgebied. Hij is 100 meter van het pad vandaan aan het snuffelen aan een boompje. In de verte komt er een man aan zonder hond. Boris snuffelt nog steeds aan die ene boom. Wanneer die man dichterbij komt begint hij te schreeuwen dat ik ''mijn rothond bij me moet houden en dat ik asociaal ben''. Enigszins verbaast zeg ik dat dit een losloopgebied is en dat Boris niemand tot last is (hij snuffelt nog steeds aan die ene boom). Zegt die man ''oh, gaat dat tegenwoordig zo, rot toch op met je brutale hoofd en je rothond, de volgende keer bel ik de politie''.
Hierop had ik denk ik zelf mijn telefoon getrokken om de politie te bellen voor die meneer. En had er dan gelijk even bij vermeld dat ik mij behoorlijk bedreigd voel door een bepaald persoon :pffff:

OT: Verder hoop ik dat Xavi niet heeft geleerd dat fietsers hartstikke gezellig zijn om achteraan/mee te rennen :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Irisz schreef:Dat is ook waar hoor. En ik wil de schuld ook niet helemaal bij die mevrouw leggen, want het was Xavi die er achter aan ging.
Het kan alleen allemaal zo voorkomen worden als je een beetje rekening houdt met elkaar. Dit soort dingen gebeuren dagelijks (niet bij mij alleen uiteraard) en ik vind het wel vervelend. Voor mij kan het echt mijn wandeling verpesten.
Zeker als iemand naar mijn hond gaat lopen schoppen. Als ze hem geraakt had, was ik er toch echt achteraan gerend.
Je weet dat er honden in het bos lopen (ook grote honden), gedraag je dan niet zo raar als je er eentje tegen komt. :19:
Vind ik ook, maar helaas is het niet zo.
En op zulke momenten denk ik dat ik maar het beste net als Nana kan denken.
Lukt niet altijd :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Niet te druk over maken joh. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal.
Je zet een vegetarier ooit een keer een worstenbroodje voor, je koopt ooit eens een zilveren armbandje voor iemand die daar groene uitslag van krijgt enz. Goed bedoeld, maar met een waardeloos gevolg.
Helaas pindakaas en volgende keer beter misschien :19:
Wij komen heel regelmatig een ouwe kerel tegen in een losloopgebiedje. Die is bang voor honden en begint elke keer als er ergens een hond in zicht is prefentief te schermen met z'n wandelstok. Of paraplu, as the case may be :mrgreen:
Felix ziet die man niet eens staan :U:
Nu beslaat dat losloopgedeelte misschien 10% van het totale natuurgebied en die ouwe struik woont daar in de buurt, en dan vind ik dat die man het zelf maar moet weten. Daar ga ik me niet meer druk over maken.
In andere gevallen wel hoor :wink:

Je hebt toch niet gefloten hè? :mrgreen: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”