Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden met sneeuwballen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Honden met sneeuwballen

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Je komt ze nu om de haverklap tegen; harige honden die sneeuwballen verzamelen aan hun poten en/of oren. En misschien ben ik een meut, maar ik begrijp niet goed waarom sommige mensen niet wat meer moeite doen om dat te voorkomen.

Ik kwam vanochtend een cockertje tegen die enthousiast in de sneeuw had liggen rollen, en die liep met enorme sneeuwballen aan haar oren (en poten) en een pijnlijk vertrokken bekkie. Baas deed wat halfslachtige pogingen om het eraf te halen, maar dat lukte voor geen meter, en de baas deed er ook wat lacherig over. Terwijl die hond echt diepongelukkig meestrompelde.

En vooral als ik zie hoe ontzaglijk veel lol honden met een andere vacht hebben in die sneeuw (zoals die van mij) vind ik het bijna grenzen aan dierenmishandeling. Ik hoef ook echt nooit een hond met zo'n vacht. Maar stel dat ik van mening verander :D , dan zou ik die poten kort knippen of intapen, een goeie jas om die buik of die buik ook kortknippen, en een colletje om die kop doen zodat die oren beschermd waren. Okee, hond loopt straal voor joker, maar kan tenminste wel lekker door die sneeuw rauzen.

Ik bedacht me ook dat als zo'n hond vermist raakt met dit weer, dat hij dan gewoon hartstikke dood kan gaan, gewoon omdat hij uiteindelijk niet meer kan lopen.

Discussie?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
chrico
Zeer actief

Re: Honden met sneeuwballen

Ongelezen bericht door chrico »

Ik zou die hond lekker binnen houden en leren om de kattenbak te gebruiken
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Hanneke2 schreef:dan zou ik die poten kort knippen of intapen, een goeie jas om die buik of die buik ook kortknippen, en een colletje om die kop doen zodat die oren beschermd waren. Okee, hond loopt straal voor joker, maar kan tenminste wel lekker door die sneeuw rauzen.
dit dus. Van kortknippen heb je gauw een halfjaar 'pret'. Dat kunnen mijn ogen niet verdragen, dan maar voor joker een paar dagen.

Die kluiten zijn doodzielig. Eens.
annets
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door annets »

Ik heb zelf een cocker.
Voor het slechte weer begon, heb ik het haar van zijn voetjes al geknipt.
Nu neemt ie inderdaad aan het haar van zijn poten sneeuwballetjes mee.
Geen hele kluiten hoor.
Ik had al het idee vandaag het onderste gedeelte kort knippen van het haar van zijn poten.
Het groeit toch snel genoeg weer aan. :D
Gr. van Annet, James en haar 4 duveltjes, en Bowie vanaf de regenboogbrug.
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Om deze reden gaat Lilo dus 's winters lekker kaal, veel mensen vinden dat wreed, want stel dat ze het koud krijgt, nou daar heeft Lielebiel geen last van. Haar eerste winter wist ik niks van die sneeuwklonten en ze zat er onder, ik vond dat zo zielig dat ze helemaal kort ging. Ze is al een smurf dus niet alleen haar poten, maar ook haar buik zat onder die rotklonten :boos: Nu kan ze lekker zonder problemen door de sneeuw raggen :cheer:
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Als Otto door de (naar zijn verhouding) 'Tiefschnee' gaat, dan zit hij onder. Hij vindt dat geweldig, zoals hij het ook prachtig vindt om door hoog gras te rennen. Vorige winter was het erger met de bolletjes in zijn vacht, nu heeft hij ze alleen aan de pootjes. Ik let onderweg goed op of hij niet gaat manken. Vorig jaar deed hij dat een paar keer en toen had hij een grote sneeuwbol tussen zijn tenen. Als dat gebeurt haal ik hem er direct uit. Ik heb ook gemerkt dat het minder is als ik zijn pootjes insmeer met vaseline (met het oog op pekel).
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Skadi komt naar mij toe als het haar te gortig wordt. Had ze verrekte snel door.
Even de sneeuwballen ertussenuit plukken en ze raust weer vrolijk verder :19:

Pijn heeft ze er niet van, dan zou ze wel piepen, de dramaqueen.
Een keer was ze te druk met spelen om ze er tussenuit te laten plukken en toen piepte en mankte ze wel. Dat overkomt haar echt niet weer, daar is ze veel te slim voor. En een te grote aanstelster :F:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
schnauzer
Actief
Mijn ras(sen): Schnauzer

Ongelezen bericht door schnauzer »

Mijn hond yari krijgt ook nogal sneeuwballen in zijn poten.
Ik heb ze al een stuk ingekort.
Maar echt helpen doet het niet.
Last heeft hij er niet van hoor, hij heeft heel veel plezier in de sneeuw. :cheer:
En om zijn poten voor de sneeuw kaal te scheren....nee..dat vind ik niet nodig.
Afbeelding
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Thorben heeft een pesthekel aan wandelen. Alleen niet als er sneeuw ligt en dan zit hij van onder tot boven onder de sneeuwballen. Het maakt hem niets uit :19: Hij wordt er alleen maar blij van. :piew:

Pepita vind het naar en die haar vacht (poten/buik) probeer ik zo kort mogelijk te houden in de winter.
Laatst gewijzigd door ladybird op 18 dec 2010 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Mijn honden lopen geen pas minder met sneeuwballen, ze hebben ze nooit onder de pootjes.
En om voor die enkele dag sneeuw nou de poten kort te gaan knippen, nou nee.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Hier heeft zij ze ook niet onder de pootjes en met een normale wandeling ook niet in het haar maar als zij als een gek door de sneeuw gaat rauzen dan is het net een sneeuwpopje.
Zielig? Vast wel. Ze blijft in elk geval doorrennen en klieren dus daar lat ze weinig van merken, ja als we thuis komen. Dan staat ze klaar van mens doe er wat aan
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

ik laat roxy altijd extra kort knippen aan de poten (geen vlaggen) en haar buikje is ook extra kort geknipt...
haar oren heb ik dit keer ook korter laten knippen...

en heb tussen haar pootjes het haar heel kort geknipt en boven op haar voetjes ook redelijk gekortwiekt..
ff insmeren met vaseline die pootjes en het gaat redelijk... mocht ze toch onderweg ff stil vallen dat er een bolletje onder haar pootje zit dan ga ik ff plukken en smelten maar heb er vrij weinig last van.. ze heeft ze wel maar vooral onder op de pootjes net boven haar voetje..

ligt er ook aan wat voor sneeuw er ligt... de laatse keer is er behoorlijke plaksneeuw gevallen..
maar die keren daarvoor had ze er weinig last van...
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Onze honden hebben eigenlijk nooit last (gehad) van die sneeuwballen in de vacht. Haren tussen tenen wordt wel kort gehouden, maar dat doen we het hele jaar rond. Verder vindt Finn door sneeuw rauzen heerlijk. Vonden Tagor en Jari ook. Rollen is/was eigenlijk nog beter.
Zou vacht ook niet afknippen voor die paar dagen sneeuw als ze er wel last van hadden, eerder tijdens de wandeling ze er regelmatig vanaf helpen. Vacht heeft n.l. ook een beschermende functie.
Afbeelding
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Hier ook sneeuwbal poten
Alleen Bikkel heeft er geen last van.
Ik houd de rondjes dan ook wat korter (dan is het goed te doen en ze hebben nergens last van) en dan laat ik ze nog dicht bij huis (op het plein of in de tuin) lekker spelen dat als het te veel voor ze wordt ze meteen thuis kunnen ontdooien in het bad.

Gaat prima zo hoor, je hebt er alleen ff werk aan.
Maar ze hebben de grootste lol, zeker als ze met zn 4e zijn!

Afbeelding
Pulchra's sneeuw poot

Afbeelding
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Hanneke, vertel jij eens DE oplossing voor dit probleem. Jassen werken niet, want juist de poten zitten onder.
Perry en Noah

Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

duitse herder schreef:Hanneke, vertel jij eens DE oplossing voor dit probleem. Jassen werken niet, want juist de poten zitten onder.
Beenwarmers :F:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Tja, eh, ik kan Saar moeilijk de komende week binnen gaan houden he?
Ik knip de vacht bij haar pootjes wel kort, smeer vaseline erop, en ze krijgt haar jas aan. Maar ja, echte plaksneeuw blijft toch wel in die vacht hangen, soms zelf onder de jas door. Nu valt het overigens ontzettend mee, het is nog vrij koud, en dan plakt de sneeuw niet zo. Dus vanmorgen heeft Saar praktisch sneeuwbal-vrij nog 2 uur meegelopen. Ze vindt de sneeuw net zo prachtig als Vera namelijk.
Sneeuwballen op haar buik heeft ze zelf geen last van eigenlijk, aan de pootjes wel. Maar die dingen zijn er nauwelijks met de hand af te halen hoor. Dat kan jij (Hanneke) wel een halfslachtige poging noemen, maar dat lukt ook gewoon niet :19:
Thuis gaat ze in een emmer lauw water.

Vera krijgt geen sneeuwballen in d'r vacht, ook al gaat ze erin liggen rollen.
Afbeelding
Angel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Angel »

ik hou de haren bij de poten van boes kort en tja zelfs dan af en toe nog een sneeuwbal tussen de tenen en dan haal ik die gewoon weg dus de sneeuw gewoon kapot knijpen en dan is het klaar. en dan loopt/rent hij weer lekker verder :D
ligt trouwens idd wel beetje aan de sneeuw want hij heeft er niet altijd last van.
groetjes Angel en een poot van Boes
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

hier ook twee met sneeuwballen beide hebben er geen last van wordt het ze te erg komen ze naar ons toe en halen we de ergste weg en dan rennen ze weer verder.

smeren met vaseline werkt niet, jasjes hebben ook geen nut.

wat wel een beetje werkt is manen en staart spray voor het paard
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Beau heeft ook sneeuwballen aan zijn poten en hij loopt er geen meter minder door. Om de drie maanden gaat hij naar de trimster en nu is dat in Januari maar als hij er geen last van heeft ga ik echt niet eerder.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Met 3 ruwharige honden met snor en baard houd ik ze ook niet sneeuwvrij hoor. Maar ik geloof niet dat ze er erg mee zitten. Ben net lekker met ze gaan wandelen en ze hebben het heerlijk gehad, geen zielige koppies te zien in ieder geval.
Om nou alle honden met meer dan heel kort haar kort te gaan knippen of helemaal te vermommen in jassen, beenwarmers en schoentjes, dat vind ik wel erg ver gaan. Of ze daar zo vrolijk van worden allemaal waag ik ook te betwijfelen.
Overdrijven is ook een vak.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Danoontje powerrr schreef:
duitse herder schreef:Hanneke, vertel jij eens DE oplossing voor dit probleem. Jassen werken niet, want juist de poten zitten onder.
Beenwarmers :F:
Of baby sokjes, voor de markiesjes :tongue:
Perry en Noah

Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Als mijn honden maar lang genoeg door de sneeuw banjeren, dan komen daar vanzelf van die sneeuwballen aan. Zij hebben geen overdreven lange pootbevedering en voetjes zijn kort. Ik heb een klein borsteltje bij me, zodat ik het ergste eraf kan halen onderweg, ook onder de buik.
Je hebt tegenwoordig van die snowboots als sneeuwbeschermer, zo'n veredelde hondenschoen, maar of dat nou zo prettig loopt voor je hond (en de baas...), betwijfel ik.
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Harley heeft er enorm veel last van
al heel wat jassen gepast maar overal piest hij in de jas.
Neem hem nu nauwelijks mee maar goed dan heb ik nog een hond met een enorme loop en werk behoefte.
Als ik geen oppas heb voor Har zal hij toch meemoeten aangeizen hij best wel verlatingsangst heeft zonder Toya.
Vaseline helpt goed voor onder de poten maar kan slechts heel zijn poten in gaan smeren
Geef me de oplossing en ik ben gelukkig en Harley ook.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Yaika
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Yaika »

bij diesel word er niets geknipt.. Daar haal ik gewoon soms wat sneeuwballen vanaf..

daarna eten boy en diesel samen de rest op haha! :engel:
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
sunny1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): bulmastiff x bordauxdog 3x en 1 bordeauxdog,en 2 boomers
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door sunny1978 »

nou mijn kleintste hond danger heeft er ook last van en omdat hij zo klein is dan wordt die sneeuw aan zijn poten en borst best zwaar en dan kan hij ook niet meer lopen echt zielig daarom gewoon een jasje aan dan scheeld het toch wel wat hoor en hij vindt de sneeuw ook echt leuk dus hij zoekt de sneeuw op
http://www.doggy-house.nl
mijn website
Boy
13-06-2001 - 09-06-2013
Cindy
05-01-2000 - 18-06-2010
Quinty
10-03-2003 - 18-09-2018
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Mijn pieperige dwergpoedel heeft ze ook, maar heeft er alleen last van als ze tussen zijn voetkussentjes zitten. Verder loopt hij als een tierelier en eenmaal thuis maken we Japie weer sneeuwvrij. Jaap gaat echt niet blij worden van een heleboel gehannes met tape, sokjes, vaseline. Hij vindt sneeuw juist hartstikke leuk. Japie is niet erg van het spelen en wroeten, dus zijn baard en oren blijven sneeuwvrij. Daar zou hij wel last van hebben denk ik, maar goed, je kunt moeilijk zijn snoet intapen...:-D
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Benno en Jip krijgen ook bollen. Dat gaat een tijd goed maar na een uurtje ofzo zijn ze het echt zat, dan is het te veel. Ik loop dus ook niet langer dan dat.
Vanmiddag hebben ze fleecepakjes aangekregen en de scheelt wel echt een hele hoop. Alleen onderaan nog een beetje bolletjes. Tussen de pootjes heb ik het vrij geknipt maar dat is helaas niet helemaal voldoende. Daar krijg ik het gelukkig nog wel goed vandaan. De rest is er alleen af te krijgen met lauw water. Eruit trekken doet harstikke zeer.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Dino en Kai hebben er weinig last van, eigenlijk zo goed als geen buiten het zeldzame kleine sneeuwbolletje tussen de tenen, wat nu ook verleden tijd is sinds ik ze niet meer scheer. Lotje had er vroeger wel heel erg veel last van toen ze nog een lange vacht had.
Dino heeft dan weer wel gevoelige voetzooltjes, komt doordat ze roze zijn denk ik en hij begint in de sneeuw dan te manken, hangen geen bolletjes aan dan. Ik heb voor hem hondenschoentjes van muttluks en dat helpt heel goed daarvoor.
Ben al blij dat ze er verder geen last van hebben, want een jasje bij Kai en Dino is uitgesloten en binnen houden is dat al helemaal :N:
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Dierenmishandeling :N: Ach kom zeg ..... voor dat even dat er sneeuw ligt. Hier - afhankelijk van het soort sneeuw - ook soms sneeuwballen aan de vacht/poten en als ik zie dat ze er last van heeft dan trek ik er gewoon aan tijdens de wandeling. Thuis trekt ze ze er of zelf uit of ik zet de föhn er even op.
Maar ze heeft ondanks eventuele sneeuwballen reuze pret in de sneeuw.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”