Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Stop ernstig leed bij rashonden"!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: "Stop ernstig leed bij rashonden"!

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ben het met je eens Suzanne. Ik begrijp prima dat fokken binnen een ras per definitie meer risico geeft dan fokken in de rondte, maar dat laatste is niks. Dan krijgen we een heleboel bruine middenslaghonden en dan zijn er geen werkhonden en rassen meer. Veiligst is het wel. Maar dan zou ik Eva door een koningspoedel moeten laten dekken. Zou ik dat doen dan zouden in theorie de pups gezonder moeten zijn dan puur in ras gefokt. Of dat zo uitpakt in de praktijk is de vraag en of je nog wel mensen vindt die die honden willen hebben is de tweede vraag.

Ik vind ook dat er veel teveel over 1 kam geschoren wordt. Ben je fokker dan ben je eigenlijk al meteen fokker van Engelse bullen of bernersennenhonden. Ik zie de link totaal niet zelf. Als ik ooit zou fokken heeft dat niks te maken met hoe mensen met populaire misbruikte rassen fokken. Dus waarom moet ik meegenomen worden in de anti-wanfok-campagne?
Afbeelding
alice van kempen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bull Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door alice van kempen »

Inge O schreef: Die neusvorm, daar moet je van houden. Ik moet zeggen dat ik zelfs wel mooi vind (daar waar de meeste mensen het varkens- of schaapskoppen vinden ;-))
Het levert voor het dier geen ongemak op iig. En nee, het is niet de schedelvorm van een wolf. Maar goed, ik moet ook de eerste wolf met hangoren, een lange vacht en een krulstaart nog tegenkomen. :19:
Waar het om gaat is dat beesten in model geknutseld worden vanwege mode grillen ipv functionaliteit. En misschien dat de Bull Terriër geen last van zijn kop heeft (geen idee of dat zo is of niet), de cavalier heeft dat duidelijk wel. De reden van het geknutsel was exact hetzelfde en DAAR draait het om.
exact :ok: .

en dat extreem knutselen doe je hoe dan ook niet straffeloos, moet je eens kijken wat een oogkasjes er nog resten :roll: :
Slecht voorbeeld ................ denk je dat Aziatische mensen last ondervinden van hun kleine(nere) ogen? In Africa noemen de zwarte Afrikanen Bull Terriers - China dogs !
heidi66
Actief
Mijn ras(sen): teckel, ooit...

Ongelezen bericht door heidi66 »

Zij laten ze weer allemaal groter maken :oohja:
alice van kempen
Vaste gebruiker
Contacteer:

heidi66 schreef:Zij laten ze weer allemaal groter maken :oohja:
:smile: :smile: :smile: :piew:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vraag me eigenlijk sowieso af wat het probleem is. Want onder de oudste honden zijn ook rashonden te vinden. Wil je een hondje dat 18 wordt dan moet je vooral een toypoedel nemen. Of een yorkshire terrier. Dan heb je dus hondjes die in potentie tot zeer hoge leeftijd gezond blijven. Ondanks dat het rashondjes betreft.

Ik zou het vreselijk vinden als ik geen herder meer kon nemen omdat er geen rashonden meer gefokt zouden worden. Ik wil mijn hele leven wel altijd een herder in huis hebben. Puur omdat ik voor dat soort honden val. Hun karakter en gedrag vind ik het mooiste wat er is. En al heb ik 2 huskies en een whippet, nog steeds zal ik daar een herder bij hebben. :pffff:
Afbeelding
ramoon
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack hussel en poedel

Ongelezen bericht door ramoon »

MARC_S schreef: Maar dan zou ik Eva door een koningspoedel moeten laten dekken. Zou ik dat doen dan zouden in theorie de pups gezonder moeten zijn dan puur in ras gefokt. Of dat zo uitpakt in de praktijk is de vraag en of je nog wel mensen vindt die die honden willen hebben is de tweede vraag.
verkeerde kruising denk ik op het moment zijn die poedel kruisingen te hip :scratch:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Al die zogenaamde broodhonden en oeps honden die nooit geboren hadden mogen worden volgens de piriteinen , gaat nu een gedeelte een belangrijke states krijgen.
Want ze zijn nodig om een ras gezond te houden en een bredere fokbasis en grotere genen poel te krijgen.
En dan zo weer roepen koop alleeen een hond met stamboom.
Terwijl de restprodukten ook zo als stamboomloos op de markt worden gezet.

Of zie ik het nu verkeerd.?
.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Het lijkt mij heel riskant om het totaal onbekende in een ras te kruisen om dat ras gezonder te maken. Ik neem aan dat dat niet gaat gebeuren, maar dat andere gezonde rassen, danwel honden zonder stamboom met bekende achtergrond (zoals bij bloedlijnen.nl isds ed) worden ingekruist in de minder gezonde rassen.
alice van kempen
Vaste gebruiker
Contacteer:

Inge O schreef:
Waar het om gaat is dat beesten in model geknutseld worden vanwege mode grillen ipv functionaliteit. En misschien dat de Bull Terriër geen last van zijn kop heeft (geen idee of dat zo is of niet), de cavalier heeft dat duidelijk wel. De reden van het geknutsel was exact hetzelfde en DAAR draait het om.
exact :ok: .

en dat extreem knutselen doe je hoe dan ook niet straffeloos, moet je eens kijken wat een oogkasjes er nog resten :roll: :
Slecht voorbeeld ................ denk je dat Aziatische mensen last ondervinden van hun kleine(nere) ogen? In Africa noemen de zwarte Afrikanen Bull Terriers - China dogs !
als je zelf het verschil niet ziet tussen een normaal oog in een normale oogkas maar waarbij de oogleden de uiterlijke vorm wat veranderen of een oog dat heel erg diep in de (kleine) oogkassen ligt dan moet je er vooral verder grapjes over maken.
zoals bij alle vreselijke overdrijvingen liggen de problemen waarschijnlijk net om de hoek, een kwestie van tijd dus.
Geloof dat je het zelf niet snapt, de Bull Terrier kent geen oogproblemen - geen oogaandoeningen zoals PRA, Cataract, Entropion of PLL ..... en waar haal je de wijsheid vandaan dat de Bull Terrier kleine oogkassen heeft, kleiner dan andere vergelijkbare rassen. Heb je een onderzoek voor handen dat dat bewijst, ik zou het graag willen zien, dit is gewoon spijkers op laag water zoeken om je gelijk te krijgen.
Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er gezondheidsproblemen bestaan binnen het ras maar het blijft natuurlijk heel makkelijk om commentaar te geven op het afwijkende hoofd en te roepen dat dat ongezond is.

Over mijn grapje, ik heb nog geen antwoord op mijn vraag of Aziatische mensen minder goed zien dan Europeanen - net zomin als ik daar antwoord op kreeg van Jemima Harrison, de editor van Pedigree Dogs Exposed.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Mensen met de wat wij noemen "Aziatische ogen" hebben niet persé meer oogaandoeningen. Wel schijnen ze vaker bijziend te zien maar dat kan ook met voeding te maken hebben.
Aziatische ogen oftewel "epicanthical folds" bij mensen die niet Aziatisch zijn, zijn echter gelinkt aan diverse aandoeningen waarvan oa het Down syndroom.

What is Epicanthal Fold?

Epicanthal fold or epicanthus, represent a fold of the skin that comes down across of the eye’s inner angle, which is known as canthus of the eye. Epicanthal folds give the eyes appearance of almond-shaped or boat-shaped eye. Although, this is normal in people of Asciatic descent, children with inherited genetic disorders also have it. Epicanthal folds may develop in fetuses or infants of non-Asian descent before the bridge of the nose starts elevating. With age, epicanthal fold can change in shape and size.

Causes of Epicanthal Folds

As already mentioned, epicanthal folds are related to different genetic disease.

Down Syndrome

Down syndrome is a genetic disorder that causes developmental problems and mental retardation for life. This disorder occurs due to extra copy of chromosome 21. Down syndrome can be identified during prenatal testing. At birth, the condition is diagnosed by physical features of an infant. Children with Down syndrome have flat face, short neck, abnormally shaped ears and short stature. Due to flat face and epicanthal folds, these children appear like Mongolians.

Turner Syndrome

Turner syndrome is genetic disorder that occurs due to abnormality of one X chromosome. It affects only women, and they have only 45 chromosomes. It is a rare condition that affects about 1 in every 2,500 girls. Patients with Turners syndrome are recognized by webbed neck, short stature, a hollow appearance to the chest, lack of secondary sex characteristic, lymphedema and skeletal, autoimmune, dermatological and renal problems.

Fetal Alcohol Syndrome

This genetic disorder occurs when the mother drinks too much alcohol during pregnancy. This can lead to low birth weight, delayed growth, abnormal facial features, vision and hearing problems and problems with central nervous system. Children with fetal alcohol syndrome have epicanthal folds.

William Syndrome

William syndrome is characterized by different medical problems, including cardiovascular disease, high blood pressure, kidney problems, developmental delays and learning disabilities. Physical appearance of children with William syndrome is distinguished by small stature, small upturned nose, long upper lip, wide mouth, puffiness around the eyes and epicanthal folds.

Noonan Syndrome

Noonan syndrome is a rare genetic disorder that prevents normal development of different parts of the body. This may result in chest deformity, undescended testicles and heart defects. Children with Noonan syndrome generally have short stature, unusual facial characteristics with widely spaced and down-slanting eyes with epicanthal folds, and other physical problems. Noonan syndrome is also sometimes accompanied with mental retardation.

Wolf-Hirschhorn Syndrome

This condition results from genetic error on chromosome 4. It is a rare condition that affects more frequently females than males. Wolf-Hirschhorn syndrome is followed by mental retardation, short stature, heart defects and distinctive facial features such as prominent forehead, small head and wide set eyes with epicanthal folds.
Bron http://www.steadyhealth.com/about/under ... folds.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De Bull Terriër wordt trouwens in alle artikelen over Syringomyelie genoemd als een ras waar het af en toe voor komt. Ik vind de Bull terrier geweldig en als ze niet zo eigenwijs waren waren geweest had ik waarschijnlijk nooit Peruanen gehad maar ik vond ze ook al geweldig toen de hoofden nog minder extreem waren. Ik vind zo'n hoofd prachtig maar hij hoeft nou ook weer niet de bocht om. Ik geloof er niet in dat wij dat zomaar ongestraft kunnen fokken zonder consequenties.

PLL, komt dat alleen voor bij de Miniatuur ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
alice van kempen schreef: en waar haal je de wijsheid vandaan dat de Bull Terrier kleine oogkassen heeft, kleiner dan andere vergelijkbare rassen.
als de oogkassen volgens jou normaal zijn van grootte hoe komt het dan dat ze zo'n extreem kleine oogopening hebben?
Maar hebben ze dat daadwerkelijk?
Dat vraag ik me af.

Ik heb me er nooit echt in verdiept maar is het niet zo dat de neus relatief groot is en dat het hoofd er door het ontbreken van stop zo anders uitziet dat die ogen anders lijken?
Wat me wel opviel afgelopen weekend was dat de ogen anders tonen doordat de oogranden vaak ongepigmenteerd zijn.
Maar ik vraag me af wat de resultaten zijn als je gaat meten.
Want letterlijk meten zou dan echt moeten denk ik, de vorm van de kop en de pigmentatie vertekenen dusdanig dat je het daardoor niet echt kunt zien volgens mij.

Zou het trouwens niet zo zijn dat de ogen gaan puilen als de oogkassen (te) klein zijn?
Zoals in een aantal miniatuurrassen wel aan de orde is, bedoel ik?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
alice van kempen
Vaste gebruiker
Contacteer:

:E: Dat verklaard een hoop LOL, heb altijd geroepen dat we ééntje hebben met down-syndroom (heeft niet al te kleine ogen). PLL komt inderdaad alleen voor bij de Miniatuur, dit was het resultaat van het inkruizen van één of meer andere rassen om het ras kleiner te maken (waarschijnlijk). Heel veel fokkers van (Miniatuur) Bull Terriers hadden in de 30er, 40er, 50er en ook later andere rassen in de kennels, waaronder de Jack Russel, de Toy Terrier and wat al niet meer. Waar het precies vandaan komt zal niemand weten maar doordat het Mini bestand heel erg klein was en er heel veel lijn & inteelt combinaties werden gemaakt destijds verspreidde het probleem zich als een olievlek.

Om even op de grootte van het oog van de Bull Terrier terug te komen - de meeste zijn echt niet zo klein & mijn meest 'winnende' teef heeft (te) grote ogen LOL.

@ Inge O - de opening is niet extreem klein en de oogkassen zijn dat ook niet want anders had ik wel een ander antwoord van je gehad.

En over dat grapje, ik denk dat jij doelde op een andere grap want 'it wasn't me that started that joke' ........... maar ik zou graag een serieus antwoord krijgen op mijn vraag of Aziatische mensen per definitie minder goed kunnen zien en of ze ook kleinere oogkassen hebben ? Wetenschappenlijk bewijs graag ...............

Anders dan antwoorden in de trent van het ziet er anders uit dus het zal wel ongezond zijn heb ik nog niet gezien - niet van jou en niet van jemima harrison.
alice van kempen
Vaste gebruiker
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Inge O schreef:
alice van kempen schreef: en waar haal je de wijsheid vandaan dat de Bull Terrier kleine oogkassen heeft, kleiner dan andere vergelijkbare rassen.
als de oogkassen volgens jou normaal zijn van grootte hoe komt het dan dat ze zo'n extreem kleine oogopening hebben?
Maar hebben ze dat daadwerkelijk?
Dat vraag ik me af.

Ik heb me er nooit echt in verdiept maar is het niet zo dat de neus relatief groot is en dat het hoofd er door het ontbreken van stop zo anders uitziet dat die ogen anders lijken?
Wat me wel opviel afgelopen weekend was dat de ogen anders tonen doordat de oogranden vaak ongepigmenteerd zijn.
Maar ik vraag me af wat de resultaten zijn als je gaat meten.
Want letterlijk meten zou dan echt moeten denk ik, de vorm van de kop en de pigmentatie vertekenen dusdanig dat je het daardoor niet echt kunt zien volgens mij.

Zou het trouwens niet zo zijn dat de ogen gaan puilen als de oogkassen (te) klein zijn?
Zoals in een aantal miniatuurrassen wel aan de orde is, bedoel ik?
Had je reactie nog niet gezien voordat ik reageerde, het liefst zien we inderdaad ongepigmenteerde oogranden omdat dat het oog kleiner laat lijken. En dat van die oogkassen is echt grote lulkoek, is nl de eerste keer dat ik deze onzin hoor. Zelfs de makers van Pedigree Dogs Exposed waren hier nog niet opgekomen, waarschijnlijk omdat het grote nonsens is.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: zoals ik het uitdrukte was inderdaad wat dit betreft verkeerd te begrijpen - ik bedoelde niet de diepte van de kassen maar de oogkasopening, had ik in vorige laatste post al correcter aangegeven :wink: .
Okee, maar dan heb je het dus over huid, niet over bot, toch?
Ik vraag me toch af of het niet grotendeels, zo niet helemaal optisch bedrog is, die grootte. :scratch:
Maar goed, ik weet het echt niet, je zou het letterlijk moeten meten lijkt me.

Overigens snap ik de vraag van Alice wel, mensen denken vaak dat bullterriers slecht zien, alleen begrijp ik nooit precies waar ze dat dan op baseren eerlijk gezegd :19:

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Voor de info, ik kan er niets zinnigs over zeggen:
De verandering van de schedel van de Bull terrier van 1931 tot 1976
Afbeelding
En een Duitse Herder
Afbeelding

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat ik hoef te meten om er achter te komen dat de oogspleet bij een BT veel kleiner is of dat de ogen dieper liggen. Maargoed, als er geen oogproblemen zijn dan zal het wel geen kwaad kunnen. Ik vind wel dat je moet blijven waken voor toekomstige problemen door overdrijvingen.
Het cranium lijkt me steeds kleiner te worden, iets wat ze dan gemeen hebben met de Cavalier. Dat kan niet zonder gevolgen. Ipv het meteen weg te wuiven en er grapjes over te maken kun je je ook afvragen of het absoluut zonder gevolgen kan zijn om een hond zo aan te passen qua skelet en organen/zintuigen.
bouvierpoedel
Zeer actief

Of het gevolgen op termijn heeft weet je niet natuurlijk ,maar er staat in ieder geval geen druk op zoals een peek of shih .
Ik geloof niet zozeer dat ze in hun zicht worden aangetast.
Wat dat aangaat zou een york of wawa ook minder moeten kunnen zien dan een deense dog of ier.
De hoek waarin hij ziet is natuurlijk anders dan bij honden die een stop hebben.
Maar alle 2 weten ze niet beter.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inderdaad lijkt het schedeldak korter te worden.
Maar ik zie eerlijk gezegd wel de kromming verschijnen, maar de daadwerkelijke grootte van de oogkas lijkt me niet kleiner te worden.
Wat wel lijkt te veranderen is de ruimte van de neusholte.
Dat lijkt me eerder iets om zorg over te hebben.

En de wenkbrauwboog is anders, maar dat is in het begin ook al zo op deze voorbeelden.
Een vooraanzicht zou misschien een beter beeld geven.

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief

Inge O schreef:
bouvierpoedel schreef:Of het gevolgen op termijn heeft weet je niet natuurlijk ,maar er staat in ieder geval geen druk op zoals een peek of shih .
Ik geloof niet zozeer dat ze in hun zicht worden aangetast.
Wat dat aangaat zou een york of wawa ook minder moeten kunnen zien dan een deense dog of ier.
De hoek waarin hij ziet is natuurlijk anders dan bij honden die een stop hebben.
Maar alle 2 weten ze niet beter.
het gaat mij er niet om dat ze minder goed zouden zien, dat heb ik ook nergens beweerd. wél beweer ik dat je zelden volledig ongestraft extreme overdrijvingen kan doorvoeren en ik vind zo'n bullterrierhoofd dus een schoolvoorbeeld van extreme overdrijving en het einde is natuurlijk nog niet in zicht, waarom zou het.

ik ben er dus vrij zeker van dat dit op termijn problemen zal geven die te maken hebben met deze schedelvorm, is het niet aan de ogen, dan wel elders.
Oh maar dat ben ik met je eens.
Overdrijven in extreme heeft ook een grens.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Ik zou de onderkaak er wel bij willen zien.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wordt zo'n rasstandaard aangepast in de loop van de jaren ofzo?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Nee, een rasstandaard mag vrij geïnterpreteerd worden door de lezer.

brede schedel wordt érg brede schedel
klein oog wordt érg klein oog
groot wordt érg groot
klein wordt érg klein

momenteel wordt overal een bijvoeglijk naamwoord bij gezet:

vrij groot
redelijk breed
gematigd klein

zo proberen 'ze' het in de hand te gaan houden
alice van kempen
Vaste gebruiker
Contacteer:

Inge O schreef: het gaat mij er niet om dat ze minder goed zouden zien, dat heb ik ook nergens beweerd. wél beweer ik dat je zelden volledig ongestraft extreme overdrijvingen kan doorvoeren en ik vind zo'n bullterrierhoofd dus een schoolvoorbeeld van extreme overdrijving en het einde is natuurlijk nog niet in zicht, waarom zou het.

ik ben er dus vrij zeker van dat dit op termijn problemen zal geven die te maken hebben met deze schedelvorm, is het niet aan de ogen, dan wel elders.
Inge O schreef: en dat extreem knutselen doe je hoe dan ook niet straffeloos, moet je eens kijken wat een oogkasjes er nog resten :roll: :
Inge O schreef: als je zelf het verschil niet ziet tussen een normaal oog in een normale oogkas maar waarbij de oogleden de uiterlijke vorm wat veranderen of een oog dat heel erg diep in de (kleine) oogkassen ligt dan moet je er vooral verder grapjes over maken.
Uit de standaard .....

Eyes

Appearing narrow and triangular, obliquely placed, black or as brown as possible so as to appear almost black, and with a piercing glint. Distance from tip of nose to eyes perceptibly greater than that from eyes to top of skull. Blue or partly blue undesirable

En dan heet dit topic "Stop ernstig leed bij rashonden"!
bennie
Zeer actief
Border Collie

Niemand foto's met de onderkaak erbij? Het zou me namelijk niet verbazen wanneer ze uiteindelijk aan de sondevoeding moeten, als ik naar de ontwikkeling van de bovenkaak kijk...

@alice, die ienie mini oogjes voldoen mi niet aan de door jouw beschreven rasstandaard. Dus daar zit al een verschil in interpretatie. Gezond lijkt het mij geenszins, gezond verstand is helaas niet voldoende om dat aan te tonen, maar er komt vast wel een keer wetenschappelijk bewijs voor, dat is een kwestie van tijd. En dan heet het wel ernstig leed. Maar ja, de vraag is of je daar op wilt wachten, of dat je met gezond verstand preventief daar wat aan gaat doen.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

bennie schreef:Niemand foto's met de onderkaak erbij? Het zou me namelijk niet verbazen wanneer ze uiteindelijk aan de sondevoeding moeten, als ik naar de ontwikkeling van de bovenkaak kijk...

@alice, die ienie mini oogjes voldoen mi niet aan de door jouw beschreven rasstandaard. Dus daar zit al een verschil in interpretatie. Gezond lijkt het mij geenszins, gezond verstand is helaas niet voldoende om dat aan te tonen, maar er komt vast wel een keer wetenschappelijk bewijs voor, dat is een kwestie van tijd. En dan heet het wel ernstig leed. Maar ja, de vraag is of je daar op wilt wachten, of dat je met gezond verstand preventief daar wat aan gaat doen.

google eens op bull terrier skull, vindt je genoeg :ok:
alice van kempen
Vaste gebruiker
Contacteer:

bennie schreef:Niemand foto's met de onderkaak erbij? Het zou me namelijk niet verbazen wanneer ze uiteindelijk aan de sondevoeding moeten, als ik naar de ontwikkeling van de bovenkaak kijk...

Genoeg foto's van onderkaken ..... goede en minder goede ............ hier heb je het inderdaad over een probleem binnen het ras! Overdreven profiel gaat mijns inziens zeker ten koste van de kracht en breedte van de onderkaak en de stand van de (hoek)tanden.

Over welke ienie mini oogjes heb je het, over de foto geplaatst door Inge O.? Geen rastypisch voorbeeld !

Mensen met gezond verstand binnen 'mijn' ras :O: Ik moet toegeven dat het merendeel 'geilt' op een prachtig profiel (in hun ogen) maar niet kijkt naar opvulling in de voorsnuit en een krachtige onderkaak. Om maar te zwijgen van een BT met een goede constructie, het valt dus niet mee om een geschikte partner te vinden als je op zoekt bent naar een niet overdreven hoofd met opvulling, een sterke krachtige onderkaak en een sound lichaam.

@ Inge O. Tuurlijk, je wilt je gelijk krijgen ................... je hebt nog steeds mijn vraag niet beantwoord.

Hier in Nederland testen ze al tientallen jaren lang Hovawarts mbt het karakter ......... na jarenlang testen en selecteren worden er nog steeds honden afgekeurd ! Ik roep maar wat .................. maar dat doe jij ook!
alice van kempen
Vaste gebruiker
Contacteer:

Inge O schreef:
alice van kempen schreef: Uit de standaard .....

Eyes

Appearing narrow and triangular, obliquely placed, black or as brown as possible so as to appear almost black, and with a piercing glint. Distance from tip of nose to eyes perceptibly greater than that from eyes to top of skull. Blue or partly blue undesirable

oh ja, het feit dat ze er plots eufemistisch 'appearing' bij zetten verandert echt alles aan de zaak.

'Bull Terrier's Eyes

Should be well sunken and as dark as possible, with a piercing glint and they should be small, triangular and obliquely placed; set near together and high up on the dog's head. Blue eyes are a disqualification.'

http://www.bullterrier.kiev.ua/bullterr ... riers.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je de rasstandaard wil citeren neemt dan de echte en niet eentje uit Kiev ........ well sunken en small wordt niet in de rasstandaard genoemd ..... evenals high up on the dogs head .... als ik dat letterlijk ga vertalen dan krijgt de Bull Terrier pas een extreem hoofd :smile: :smile: oeps ... sorry geintje .... mag vast ook weer niet :lekkerpuh:
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ArCee »

Ik wilde nog even een aantal mensen iets duidelijk maken aangaande de topic van Zembla die ik geopend had en inmiddels gesloten is. Iemand riep iets als: Je ziet hem nooit op het forum maar wel berichten plaatsen om onrust te kweken (of iets van die strekking).
Dat is onzin, ik ben nog niet heel erg lang lid, maar heb al diverse berichten op dit forum staan, dus onzinnige opmerking.

Ik wil ook ff recht zetten dat ik TEGEN rashonden zou zijn. Bullshit, anders zou ik zelf geen Rottweiler met een lange stamboom moeten hebben, of haar weg doen. Daar gaat het dus niet om.
Waar ik mij druk om maak is dat er rasverenigingen zijn die willens en wetens doorgaan met fokken met zeer slechte of zeer zieke dieren. De club van Duitse herders weet dat er wederom een afwijking is ontstaan binnen het ras van de duitse herder (dwerg groei) en zij weten ook dat er een dna test beschikbaar is om ouderdieren die hier aan lijden eruit te vissen om dit niet door te geven aan een volgende generatie. De club maakt hier geen gebruik van omdat zij het niet urgent genoeg vinden. Sorry hoor, maar daar kan ik dus absoluut geen begrip voor opbrengen. Dat is een ziekte of afwijking willens en wetens voor de centen verspreiden. Zulke dieren zou je moeten uitsluiten van de fok!!
Sterker nog, ik zou willen dat hier een wet voor zou komen, om het fokken met zulke dieren te verbieden op straffen van een permanent houdverbod van welke hond dan ook.
Dit is moedwillige dierenmishandeling, mensen een slecht "product" verkopen om het zo oneerbiedig te zeggen (vergelijkbaar met een auto verkopen met een kapotte motor) en ook nog eens gericht een ras om zeep helpen tegenover mensen die wel uit liefde voor het ras zo goed mogelijk proberen te fokken. Ook zij zullen straks worden bloot gesteld aan honden die deze afwijking bij zich dragen.

Onze Rottweiler heeft 1 maal een nestje gehad toen ze 3 jaar oud was. Op 5 jarige leeftijd bleek dat zij artrose had. Ik heb haar daarna meteen laten helpen om er zeker van te zijn dat er, ook per ongeluk, geen pups meer door haar op de wereld worden gezet, die via de moeder een verhoogde kans op artrose hebben.

Waarom kunnen rasverenigingen ook niet op deze manier denken? Alleen maar om die verdomde centen? Mensen zouden toch een hart en ziel moeten hebben, en als je die hebt, dan zou het je toch gewoon zeer moeten doen (het doet mij tenminste wel zeer want ik zat op momenten met tranen in mijn ogen te kijken maar ik ben een levensgroot watje als het op dieren aankomt) als je honden ziet met zoveel problemen en ellende? Met pijn, met jeuk, met kale plekken, met instabiele ledematen etc.
Ik kan gewoon niet begrijpen, hoe erg ik ook mijn best doe, dat er met zulke honden gewoon word doorgefokt en ook nog eens dat er stambomen op worden afgegeven.
Dat zou toch niet mogen en kunnen in een land als nederland waar we (meestal) zo gek zijn op onze dieren?

Zie ik het nu allemaal zo verkeerd dan?
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
heidi66
Actief
Mijn ras(sen): teckel, ooit...

Ongelezen bericht door heidi66 »

Nee dat zie je niet verkeerd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Alleen zie je wel iets over het hoofd: de eigen verantwoordelijkheid van mensen.
Als iets binnen een rasvereniging niet mag, zijn er opties om het daarbuiten toch te doen.
En dat kun je niet verbieden of voor zijn.
Dat maakt het zo verdomde moeilijk.

Overigens ben ik een groot voorstander van stambomen, óók voor honden met problemen.
Juist voor honden met problemen eigenlijk.
Want als je dat allemaal registreert en in een publieke database zet, is het te achterhalen waar problemen zitten.
Zolang dingen onder de mat te schoffelen zijn, zal dat ook worden gedaan.

Dus openheid en vooral veel voorlichting over wat je wel en niet kan doen en hoe je risico's beperkt.

Afbeelding

poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Ik heb de petitie getekend. Ik ben niet tegen rashonden. Maar wel voor dierenwelzijn en dat schiet er chronisch nogal eens bij in. Het zou goed zijn als daar van overheidswege iets aan gedaan werd. Je kunt toch op je vingers natellen dat het overdrijven van uiterlijke kenmerken problemen gaat geven? Een hele lange rug van de teckel, dat moet toch een keer mis gaan (ik denk dan aan zo'n stripverhaal waarin de teckel wieltjes heeft halverwege zijn buik). Of de rare snuit van een boxer/buldog? Dat snap je toch dat dat niet gezond is? Of een kleine schedel. Of een kurkstaart? of ... nou ja, ga zo maar door.

En het wordt ontkend. "Mijn ras is gezond". Zal best, gezonder dan de cavalier misschien. Maar is dat de maat? Een hondenras dat zo ziek is, dat het niet te redden is met de honden die nu een stamboom hebben waarop Cavalier staat?

Zolang de stambomen nog altijd draaien om hoe een hond eruit ziet (erger, welke stamboom zijn ouders hebben) en niet om hoe gezond hij is, blijft het een subjectief verhaal. Want die keurmeesters, die bepalen wat de gangbare maat is. En die keurmeesters letten heus niet op gezondheid.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”