Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dierenmishandeling terug in Wetboek van Strafrecht
Moderator: moderatorteam
- iones
- Zeer actief
Dierenmishandeling terug in Wetboek van Strafrecht
http://www.horses.nl/verzorging/nieuws/ ... strafrecht" onclick="window.open(this.href);return false;
Dierenmishandeling moet weer onder worden gebracht in het Wetboek van Strafrecht en gelijk worden gesteld aan de mishandeling van mensen, met een maximum van drie jaar gevangenisstraf. De wetten die nu worden gebruikt, zijn te vaag en maken het rechters moeilijk om goede uitspraken te doen in dierenmishandelingszaken. Dat stelt juriste Eugenie de Bordes in haar proefschrift ‘Dieren in het Geding’.
Dieren zijn volgens de juriste nog altijd niet-beschermd. En dat met de uitgebreide wet- en regelgeving in Nederland. “Van de zaken die bij het Openbaar Ministerie worden aangespannen over dierenmishandeling wordt een groot deel geseponeerd of afgedaan met een boete of taakstraf. Uiteindelijk komen slechts een paar zaken bij de rechter, die niet altijd tot een veroordeling komt”, vertelt Eugenie de Bordes, die volgende week dindag het proefschrift zal verdedigen aan de Universiteit van Utrecht.
Het komt er dus op neer dat dierenmishandelaars te licht of zelfs helemaal niet worden gestraft. De juriste wil een eind aan maken aan de slechte juridische bescherming van dieren. Jaren geleden werd dierenmishandeling uit het Wetboek van Strafrecht gehaald en veranderd in de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren. Die wijziging is voor de dieren geen verbetering geweest en kan dus beter worden teruggedraaid, aldus De Bordes. Door dierenmishandeling weer onder het Wetboek van Strafrecht te laten vallen, kunnen rechters strengere uitspraken doen als het gaat om dierenleed.
Bron: Horses.nl/Levendehave
Dierenmishandeling moet weer onder worden gebracht in het Wetboek van Strafrecht en gelijk worden gesteld aan de mishandeling van mensen, met een maximum van drie jaar gevangenisstraf. De wetten die nu worden gebruikt, zijn te vaag en maken het rechters moeilijk om goede uitspraken te doen in dierenmishandelingszaken. Dat stelt juriste Eugenie de Bordes in haar proefschrift ‘Dieren in het Geding’.
Dieren zijn volgens de juriste nog altijd niet-beschermd. En dat met de uitgebreide wet- en regelgeving in Nederland. “Van de zaken die bij het Openbaar Ministerie worden aangespannen over dierenmishandeling wordt een groot deel geseponeerd of afgedaan met een boete of taakstraf. Uiteindelijk komen slechts een paar zaken bij de rechter, die niet altijd tot een veroordeling komt”, vertelt Eugenie de Bordes, die volgende week dindag het proefschrift zal verdedigen aan de Universiteit van Utrecht.
Het komt er dus op neer dat dierenmishandelaars te licht of zelfs helemaal niet worden gestraft. De juriste wil een eind aan maken aan de slechte juridische bescherming van dieren. Jaren geleden werd dierenmishandeling uit het Wetboek van Strafrecht gehaald en veranderd in de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren. Die wijziging is voor de dieren geen verbetering geweest en kan dus beter worden teruggedraaid, aldus De Bordes. Door dierenmishandeling weer onder het Wetboek van Strafrecht te laten vallen, kunnen rechters strengere uitspraken doen als het gaat om dierenleed.
Bron: Horses.nl/Levendehave
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
- Aantal honden: 2
Re: Dierenmishandeling terug in Wetboek van Strafrecht
En zo hoort dat 
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Gaat mij een beetje te ver om dat gelijk te stellen aan mishandeling van mensen.
Gaan we dan zo ook een hond gevangenis straf geven voor bijten mens.?
Of een paard achter de tralie's wegens lens trappen manege houder.
Gaat slachten daar ook onder vallen zometeen.
Mag je dan ook geen ratten en muizen meer verdelgen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- christina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
- Aantal honden: 1
Ik ga helemaal blij worden als slachten daar ook onder gaat vallenbouvierpoedel schreef:Gaat mij een beetje te ver om dat gelijk te stellen aan mishandeling van mensen.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Kun je je hond ook niet meer te vreten geven.christina schreef:Ik ga helemaal blij worden als slachten daar ook onder gaat vallenbouvierpoedel schreef:Gaat mij een beetje te ver om dat gelijk te stellen aan mishandeling van mensen.

- christina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
Dan geef ik mijn hond vekanarischbouvierpoedel schreef:Kun je je hond ook niet meer te vreten geven.christina schreef:Ik ga helemaal blij worden als slachten daar ook onder gaat vallenbouvierpoedel schreef:Gaat mij een beetje te ver om dat gelijk te stellen aan mishandeling van mensen.

- plekkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder, kruising cocker en ruwhaar en een cairn
- Aantal honden: 3
Ja tuurlijk, alles genuanceerd en wat dan wel en wat niet en wat dan als de poes van de buren jouw cavia pakt en is het bestrijden van hoofdluis dan ook dierenmishandeling enz enz enz ...............
Wat mij betreft is het prima om mensen die (weerloze!!) dieren op welke manier dan ook onnodig leed aandoen eventueel strafrechtelijk aan te kunnen pakken en een fikse straf te kunnen geven.
En als de situatie of intentie of context aanleiding geeft tot een andere aanpak: uitstekend.
Maar opnemen in het Wetboek van Strafrecht zou dan in ieder geval veel beter dan nu de mogelijkheid geven de mensen aan te pakken. Denk bv ook aan het verplicht volgen van een cursus (nee, ik ben niet naief, maar wie weet zijn er toch mensen te bereiken die tot andere inzichten kunnen komen).
En degene die een dier moedwillig ernstig leed aandoet mag lekker een paar jaar brommen.
Ik ben een groot voorstander van gerechtigheid (nee, dieren zijn geen mensen, maar waarom zou je voor de ene groep wel en voor de andere groep geen gerechtigheid mogen eisen?) en ik zou graag zien dat de natuur in haar geheel weer eens een keertje wat meer respect krijgt van de groep die haar stelselmatig kapot maakt.
en dat vind ik.
Wat mij betreft is het prima om mensen die (weerloze!!) dieren op welke manier dan ook onnodig leed aandoen eventueel strafrechtelijk aan te kunnen pakken en een fikse straf te kunnen geven.
En als de situatie of intentie of context aanleiding geeft tot een andere aanpak: uitstekend.
Maar opnemen in het Wetboek van Strafrecht zou dan in ieder geval veel beter dan nu de mogelijkheid geven de mensen aan te pakken. Denk bv ook aan het verplicht volgen van een cursus (nee, ik ben niet naief, maar wie weet zijn er toch mensen te bereiken die tot andere inzichten kunnen komen).
En degene die een dier moedwillig ernstig leed aandoet mag lekker een paar jaar brommen.
Ik ben een groot voorstander van gerechtigheid (nee, dieren zijn geen mensen, maar waarom zou je voor de ene groep wel en voor de andere groep geen gerechtigheid mogen eisen?) en ik zou graag zien dat de natuur in haar geheel weer eens een keertje wat meer respect krijgt van de groep die haar stelselmatig kapot maakt.
- iones
- Zeer actief
Maar als een dier nu even erg lijdt onder mishandeling als een mens, waarom is het dan toch minder erg? dat begrijp ik niet.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Wat te denken omdat we geen mensen houden als huisdier en aan een ijntje uitlaten.
We houden geen mensen voor de slacht.
We gaan mensen niet opsluiten in een kooitje als knuffel voor de kinderen.
We schieten geen mensen af als er teveel komen.
Je hebt ook geen asiels waar je mensen kan dumpen als ze niet meer bevallen.
Je stelt ook je zoon of kerel niet ter dekking zoals honden/paarden endergelijk.
Je fokt ook niet lekker een nestje bij je vrouw/dochter/oma omdat een ander een leuk huismensje zoekt.
Dus daarom.
We hebben allemaal dieren voor ons vreten/jagen/leuk/gezellie/inkomsten/huisdier en noem het maar op.
Die kun je nu niet in ene gelijk stellen aan een mens als het aankomt op mishandeling en de straf daarvoor.
We houden geen mensen voor de slacht.
We gaan mensen niet opsluiten in een kooitje als knuffel voor de kinderen.
We schieten geen mensen af als er teveel komen.
Je hebt ook geen asiels waar je mensen kan dumpen als ze niet meer bevallen.
Je stelt ook je zoon of kerel niet ter dekking zoals honden/paarden endergelijk.
Je fokt ook niet lekker een nestje bij je vrouw/dochter/oma omdat een ander een leuk huismensje zoekt.
Dus daarom.
We hebben allemaal dieren voor ons vreten/jagen/leuk/gezellie/inkomsten/huisdier en noem het maar op.
Die kun je nu niet in ene gelijk stellen aan een mens als het aankomt op mishandeling en de straf daarvoor.

- iones
- Zeer actief
Ik heb het puur alleen over lijden. Dit kan voortkomen uit:
- ontbering (van voedsel en drinken of medische verzorging)
- het oplopen van verwondingen, breuken etc, als gevolg van geweld. PIJN dus.
waarom is dat bij dieren minder erg dan bij mensen? Ik denk dat dieren pijn namelijk hetzelfde ervaren. Zoogdieren zitten neurologisch hetzelfde in elkaar wat dat betreft. Dus.....
waarom is dat bij dieren minder erg dan bij mensen? Ik denk dat dieren pijn namelijk hetzelfde ervaren. Zoogdieren zitten neurologisch hetzelfde in elkaar wat dat betreft. Dus.....
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Daar is al een wet voor.iones schreef:Ik heb het puur alleen over lijden. Dit kan voortkomen uit:
Alleen daar staat volgens sommige niet genoeg straf op.
Dat word in je topic zo gesteld als even veel straf als dat je een mens hetzelfde aan zou doen.
Dat kan niet om de reden wat ik mijn bericht hier boven heb gezet.
Er is al ongelijkheid in mens en dier dus ook de strafmaat.

- iones
- Zeer actief
Je hoeft een dier niet te vermenselijken, en het in de eigen waarde te laten, dus aan de behoeften voldoen die soorteigen zijn. Mijn konijnen en mijn paarden zitten niet binnen weggestopt, lekker warm. Ze zitten buiten. Mijn paarden staan alleen 's nachts op stal maar overdags buiten in de kou. De stal is ook onverwarmd en ze dragen geen deken. Mijn konijnen zitten ook buiten. Ze hebben de mogelijkheid om weg te kruipen maar dat doen ze niet. Ze blijven buiten en bovengronds.
Maar lijden = lijden. Dat je je eigen soort boven andere soorten stelt is misschien begrijpelijk maar ik weet niet of het ook terecht is.
Het gaat mij puur om het ontzeggen van soorteigen behoeftes en het ontberen van primaire behoeftes zoals gevoel van veiligheid (en bij het ontbreken hiervan ontstaat angst en stress), en voedsel (doodhongeren is voor ieder diersoort hetzelfde), en drinken (uitdrogen is ook voor ieder zoogdiersoort hetzelfde, en ook voor gevogelte), en fysiek lijden als gevolg van geweld heeft ook voor ieder diersoort dezelfde gevolgen: pijn, stress, angst, hartkloppingen, adrenaline etc.
Dus nogmaals, heel objectief en rationeel geredeneerd: wat zijn nu gefundeerde redenen om dit bij dieren als "minder erg" te zien?
Maar lijden = lijden. Dat je je eigen soort boven andere soorten stelt is misschien begrijpelijk maar ik weet niet of het ook terecht is.
Het gaat mij puur om het ontzeggen van soorteigen behoeftes en het ontberen van primaire behoeftes zoals gevoel van veiligheid (en bij het ontbreken hiervan ontstaat angst en stress), en voedsel (doodhongeren is voor ieder diersoort hetzelfde), en drinken (uitdrogen is ook voor ieder zoogdiersoort hetzelfde, en ook voor gevogelte), en fysiek lijden als gevolg van geweld heeft ook voor ieder diersoort dezelfde gevolgen: pijn, stress, angst, hartkloppingen, adrenaline etc.
Dus nogmaals, heel objectief en rationeel geredeneerd: wat zijn nu gefundeerde redenen om dit bij dieren als "minder erg" te zien?
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Martijn schreef:Laten we nou eerst maar eens zorgen dat alle mensen dezelfde rechten genieten in plaats van geiten stemrecht te willen geven.
En daarbij, geiten met stemrecht zijn koren op de molen van de hedendaagse antisemitische groeperingen waarschijnlijk
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Als je zo gaat denken moet je ook geen dieren meer nemen want er is nooit een gelijkwaardigheid.
Het is altijd omdat wij dat willen en een vorm van slavernij als je het goed bekijkt.
Het moet voldoen aan onze wensen.
Dus als je een dier gelijk stelt dan moet je dat op andere vlakken ook door voeren en niet meer slachten en geen paard in de wei en geen konijnen meer in een hok voor je eigen plezier.
want dat zou volgens een nog extremer iemand ook als mishandeling en uitbuiting kunnen worden gezien.
Het is altijd omdat wij dat willen en een vorm van slavernij als je het goed bekijkt.
Het moet voldoen aan onze wensen.
Dus als je een dier gelijk stelt dan moet je dat op andere vlakken ook door voeren en niet meer slachten en geen paard in de wei en geen konijnen meer in een hok voor je eigen plezier.
want dat zou volgens een nog extremer iemand ook als mishandeling en uitbuiting kunnen worden gezien.

- iones
- Zeer actief
Ik stel alleen maar een vraag, ik besef heel goed dat dit een heel moeilijke kwestie is hoor.Martijn schreef:Ik ook niet maar wat is het alternatief?iones schreef: Maar lijden = lijden. Dat je je eigen soort boven andere soorten stelt is misschien begrijpelijk maar ik weet niet of het ook terecht is.
Als ik je goed begrijp ben je niet alleen tegen muizengif maar mogen ze niet eens door opruimen van de voedingsbron verhongeren.
Ik ben geïnteresseerd in beter met dieren omgaan maar je gaat me te snel en te ver.
Hier op het erf hebben we wel eens last van ratten gehad. Die pissen over het hooi van de paarden en de konijnen. Dat kan allerlei ziektes veroorzaken (denk aan de ziekte van Weil) dus dit kunnen we niet gebruiken. Ik heb verantwoordelijkheid voor de gezondheid van mijn dieren dus ik MOET daar iets aan doen.
De vangkooi helpt beperkt: we hebben er ooit 1x een rat in gehad en die is afgeschoten met de buks (en dat vind ik eerlijk gezegd al rot want ik heb geen hekel aan ratten). Maar we waren genoodzaakt om gif neer te leggen. En dit veroorzaakt een heel beroerde manier van doodgaan. Ik heb een keer een rat aangetroffen en die heb ik met de bats moeten doodslaan om zo het lijden te verkorten. Dit was beroerd want dit kan ik eigenlijk niet.
Maar je begrijpt nu misschien wel dat ik wel besef dat het moeilijk ligt.
Alleen.... vele mishandelingen zijn totaal zinloos. Kijk onder "hond en leed", de manier waarop honden (totaal onnodig) pijn wordt toegebracht, worden gedood. Een hond HOEFT niet gedood te worden, herplaatsing is ook een optie, i.p.v. in een tas stoppen en in het water gooien (is nog niet zo lang geleden gebeurd).
En dit is denk ik wat men voornamelijk bedoeld met het opnemen van mishandeling in het strafrecht.
En als we dit zo ver hebben, kunnen we misschien eens verder gaan en aandringen om ook humaner met vee om te gaan, en bioindustrie.
- plekkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder, kruising cocker en ruwhaar en een cairn
- Aantal honden: 3
Nog even los van het feit of je vindt dat mensen meer waarde hebben dan een dier: het gaat toch om het straffen van handelingen van een persoon die moedwillig ernstig leed aanbrengt? Iemand hier ooit gehoord van het feit dat een heel groot deel van de plegers van ernstig geweld tegen mensen eerst begint met het ernstig mishandelen van dieren?bouvierpoedel schreef:Daar is al een wet voor.iones schreef:Ik heb het puur alleen over lijden. Dit kan voortkomen uit:
Alleen daar staat volgens sommige niet genoeg straf op.
Dat word in je topic zo gesteld als even veel straf als dat je een mens hetzelfde aan zou doen.
Dat kan niet om de reden wat ik mijn bericht hier boven heb gezet.
Er is al ongelijkheid in mens en dier dus ook de strafmaat.
En nee jongens: het gaat er niet om dat je een dier op een prima manier buiten houdt in plaats van dat ze op je bank liggen. En geiten hoeven van mij geen stemrecht hoor
Het gaat om een mens die moedwillig een ander weerloos wezen leed toebrengt. En dat is volgens mij een prima reden om het via het strafrecht aan te pakken
- iones
- Zeer actief
AMEN!plekkie schreef:
En nee jongens: het gaat er niet om dat je een dier op een prima manier buiten houdt in plaats van dat ze op je bank liggen. En geiten hoeven van mij geen stemrecht hoor![]()
Het gaat om een mens die moedwillig een ander weerloos wezen leed toebrengt. En dat is volgens mij een prima reden om het via het strafrecht aan te pakken
En dan maakt het voor mij geen verschil of het nu een mens betreft, een hond, een paard, een kat of whatever. Want voor dat dier is dat NET zo erg als voor een mens. En de daad is even ziek. En dat blijkt nu maar weer uit het feit dat de drempel om over te stappen van dier naar mens voor menig seriemoordenaar of beul erg gering was.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ja maar je trekt zelf al de verhoudingen in je eigen stelling scheef .iones schreef:AMEN!plekkie schreef:
En nee jongens: het gaat er niet om dat je een dier op een prima manier buiten houdt in plaats van dat ze op je bank liggen. En geiten hoeven van mij geen stemrecht hoor![]()
En dan maakt het voor mij geen verschil of het nu een mens betreft, een hond, een paard, een kat of whatever. Want voor dat dier is dat NET zo erg als voor een mens. En de daad is even ziek. En dat blijkt nu maar weer uit het feit dat de drempel om over te stappen van dier naar mens voor menig seriemoordenaar of beul erg gering was.
Door een rat zijn kop in te slaan of met de buks uit het leven te halen.
Voor een ander zal dat ook mishandelen/moord zijn en gelijk staan aan wat jij voor een hond vind.
Dan zullen er mensen zijn die slachten ook mishandeling/moord vinden.
Terwijl voor sommige daar de grens moet liggen.
Een bepaald publiek vind het ook niet erg om een kreeft levend te koken.
Terwijl een ander dat het toppunt van sadisme vind.
Dus we hebben alles al uit elkaar getrokken en verschillende status gegeven.
Een koe mag je slachten ,maar een hond niet.
Dus ga daar maar eens mee aan de slag .
We hebben allemaal beesten die wij hebben om ons genoegen.
En als je een koe of varken met een stuk hout slaat of je jaagt hem de dood in om op te eten wat is dan erger.
Dus dan zou je ieder beest ook dezelfde status moeten geven zoals die rat gelijk aan hond en die weer gelijk aan koe.
In principe heb je gelijk dat een beest ook een gevoels leven heeft en net zo'n pijn kan voelen als een mens.
Maar om de straffen nu gelijk te stellen dan trek je verhoudingen nog schever als ze nu al liggen.
Nu kun dierenmishandeling ook veroordeeld worden ook al is het misschien niet streng genoeg.
Maar dat geld ook in mishandeling en daden tegen de mens.

- iones
- Zeer actief
Klopt! Door de cultuur te verbeteren krijg je op den duur een hogere beschaving. En de beschaving eist dan wel meer dat er correct wordt omgegaan met dieren. Ik denk dat de druk van de massa (omdat dit door de cultuur wordt ingegeven) misschien tot bepaalde hoogte invloed heeft om ellende te voorkomen.Martijn schreef:
De cultuur. Die moet je veranderen. Zodat de gehele manier van met dieren omgaan verbetert.
Aan zonderlinge engerds met prikbanden of stanleymessen doe je toch niets. Daar moet je je niet op richten.
Maar waar begin je daarmee? Misschien toch de wet? De wet kan misschien nog afschrikken. Als slechts een boete mij ergens van moet weerhouden, zal dat niet zo goed werken als wanneer ik jaren de nor in moet. Er is daarin wel een verschil.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ik zeg niet dat er niet gestraft hoeft te worden.iones schreef:Klopt! Door de cultuur te verbeteren krijg je op den duur een hogere beschaving. En de beschaving eist dan wel meer dat er correct wordt omgegaan met dieren. Ik denk dat de druk van de massa (omdat dit door de cultuur wordt ingegeven) misschien tot bepaalde hoogte invloed heeft om ellende te voorkomen.Martijn schreef:
De cultuur. Die moet je veranderen. Zodat de gehele manier van met dieren omgaan verbetert.
Aan zonderlinge engerds met prikbanden of stanleymessen doe je toch niets. Daar moet je je niet op richten.
Maar waar begin je daarmee? Misschien toch de wet? De wet kan misschien nog afschrikken. Als slechts een boete mij ergens van moet weerhouden, zal dat niet zo goed werken als wanneer ik jaren de nor in moet. Er is daarin wel een verschil.
Maar er komen er meer uit de bak gekker dan ze er in gingen.
En als je een beschaving wilt die beter met beesten om moet gaan dan moet je dat ook met je medemens.
Daar moet het tenslotte vandaan komen .

- iones
- Zeer actief
Dit is een beetje aan elkaar gelinkt. In geval van kindermishandeling of huiselijk geweld, is vaak sprake van dierenmishandeling.bouvierpoedel schreef: En als je een beschaving wilt die beter met beesten om moet gaan dan moet je dat ook met je medemens.
Daar moet het tenslotte vandaan komen .
In geval van seriemoordenaars, is er vaak al gemarteld met dieren.
Dit is NOG een reden dus om beter met dieren om te gaan; de omgang met mensen wordt dan ook beter. Of vice versa. Het werkt 2 richtingen op.