Een afgeleide waar meer 'wetenschap' achter zit, is het Dry Needling dat ook in diverse ziekenhuizen in projectstadia zit en volledig wordt vergoed. Zeker weten dat daar ook enorm goede resultaten uit kunnen voortvloeien. Voor wat betreft de acupunctuur bij mezelf heb ik daar niet altijd een complete behandeling bij nodig. Dus de acupunctuur zonder fytotherapie op zich heeft al enorm effect. Mijn oudste hond krijgt sinds een tijdje dus wel het hele pakketje doormeten, acupunctuur, manipulatie, chiropractie en aanvullend homeopathie (bij Den Hoek) ter behandeling van o.a. zijn artrose. Hij loopt duidelijk beter sinds zijn tweede behandeling vorige week. Zit helaas verder kloterig in elkaar en daar is de vaccinosis debet aan. Het heeft flink wat tijd nodig om dat goed te krijgen.
Onze vorige hond heeft bij een reguliere dierenarts die ook homeopaat en acupuncturist is een acupunctuurbehandeling ondergaan om zijn ruggestelsel losser te krijgen. Aanvullend met bachbloesemtherapie om hem in zijn angsten te ondersteunen en zijn spieren losser te krijgen. Tja, ik moet zeggen dat ook deze hond hiermee enorm vooruitgang boekte. Dus om het nu allemaal maar af te doen als onzin, omdat het wetenschappelijke bewijs daarvoor zou ontbreken, is natuurlijk onzin.
Alhoewel er meer wetenschappelijke feiten zijn van fytotherapie en ik hier wel enorm voorstander van ben t.o.v. homeopathie, hou ik nog even een slag onder de arm. Maar voorlopig in de behandelingen bij mijn dieren kan ik geen negatieve ervaringen vertellen. Wel vind ik het belangrijk dat mijn honden behandeld worden door deskundigen met reguliere dierenartsachtergrond.