Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
brokken of diarree?
Moderator: moderatorteam
- iones
- Zeer actief
brokken of diarree?
Een vriendin heeft een golden retriever pup die nogal snel aan de diarree is. Ze geeft hem altijd brokken maar zodra het iets anders is, raakt hij aan de diarree. Ik vind dat niet normaal. Er wordt beweerd dat honden alleen maar brokken mogen maar mijn ervaring is nu juist dat het die honden zijn (en dan vooral rashonden) die altijd op brokkendieet zitten, direct aan de diarree geraken zodra ze eens iets anders krijgen.
Volgens mij maakt het de darmen zwak.
Ik heb in totaal 6 honden gehad en nog wat opvanghondjes. Die kregen naast (goede) brokken ook ander eten omdat het anders te eenzijdig wordt.
En dat ging nu juist prima. Zelden of nooit diarree.
De eerste hond, Beatle, een poedel at gewoon met de pot mee. Mijn moeder wist niet anders. Die had altijd honden gehad en voederfabrikanten had je niet. Ging prima. Bessie daarna even zo, en daarna Polleke ook.
Heb ik nou geluk gehad? En zijn puppydarmpjes zo zwak dat pups alleen maar brokken kunnen verdragen>?
Ik heb in totaal 6 honden gehad en nog wat opvanghondjes. Die kregen naast (goede) brokken ook ander eten omdat het anders te eenzijdig wordt.
De eerste hond, Beatle, een poedel at gewoon met de pot mee. Mijn moeder wist niet anders. Die had altijd honden gehad en voederfabrikanten had je niet. Ging prima. Bessie daarna even zo, en daarna Polleke ook.
Heb ik nou geluk gehad? En zijn puppydarmpjes zo zwak dat pups alleen maar brokken kunnen verdragen>?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: brokken of diarree?
mijn puppekindje heeft alleen maar Smuldier gehad, zowel bij de fokker als bij mij
dus nee puppydarmpjes zijn niet zo zwak...
Overigens krijgen ze hier van alles mee qua eten, ooit heeft mijn DA gezegd dat ik van alles wat ik eet aan groente, brood, frikandel etc. een klein stukje aan de honden mee moest geven (toenmalige hond was ook van alles wat hij anders kreeg dan zn normale eten aan de schijt). Dat heeft prima gewerkt en ik doe het nog steeds bij al mijn honden.. is er wat over krijgen ze de restjes mee....
Overigens krijgen ze hier van alles mee qua eten, ooit heeft mijn DA gezegd dat ik van alles wat ik eet aan groente, brood, frikandel etc. een klein stukje aan de honden mee moest geven (toenmalige hond was ook van alles wat hij anders kreeg dan zn normale eten aan de schijt). Dat heeft prima gewerkt en ik doe het nog steeds bij al mijn honden.. is er wat over krijgen ze de restjes mee....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- shibashira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Hier twee pups opgehaald en beiden werden bij de fokker brokken gevoerd en 's avonds een bakkie biogarde. Erg jammer, want heb liever een vers afgespeende hond. Zodra ze hier waren meteen over op vers vlees en geen problemen gehad. Dus nee, ook deze hadden geen zwakke darmpjes.
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya

- dagmar88
- Zeer actief
Mijn hond heeft inderdaad gevoelige darmen en verdraagt helemaal geen brok. Als pup was ze broodmager omdat ze at en at en het er aan de achterkant even hard weer uit gespoten kwam.
Direct over op kipfilet, toen had ze na twee dagen al vaste poep en daarna snel op vers voer. Eerst alleen kip en dat later uitgebouwd naar inmiddels alle mogelijke diersoorten.
Zelf ben ik er van overtuigd dat vers veel beter is voor de spijsvertering en dus juist honden met gevoelige darmen daar baat bij kunnen hebben.
Direct over op kipfilet, toen had ze na twee dagen al vaste poep en daarna snel op vers voer. Eerst alleen kip en dat later uitgebouwd naar inmiddels alle mogelijke diersoorten.
Zelf ben ik er van overtuigd dat vers veel beter is voor de spijsvertering en dus juist honden met gevoelige darmen daar baat bij kunnen hebben.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Van Gils was wel af gespeend op vers,
en is het eerste jaar er ook op opgegroeid, maar ik ben tevredenen nu hij op brok staat, qua alles
en is het eerste jaar er ook op opgegroeid, maar ik ben tevredenen nu hij op brok staat, qua alles
- dagmar88
- Zeer actief
Ik zou liever zelf samengesteld voer geven aan Charlie; maar als ze dat de hele week krijgt eet ze met lange tanden.
Ook heeft ze vaker slappe ontlasting op helemaal vers.
Op Smuldier afgewisseld met barf dingetjes doet ze het perfect
- iones
- Zeer actief
Dit is dus wat de ervaring mij ook geleerd heeft.malinois schreef:mijn puppekindje heeft alleen maar Smuldier gehad, zowel bij de fokker als bij mijdus nee puppydarmpjes zijn niet zo zwak...
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
mwillow
iones schreef:Er wordt beweerd dat honden alleen maar brokken mogen
Dat is ook mijn ervaring.....een goed functionerende darmflora is vaak niet mogelijk door het ontbreken van natuurlijke bacteriën en enzymen.iones schreef:maar mijn ervaring is nu juist dat het die honden zijn (en dan vooral rashonden) die altijd op brokkendieet zitten, direct aan de diarree geraken zodra ze eens iets anders krijgen.
'Vroeger' werden honden ook minder belast met vaccinaties en zware medicatie. En in het begintijdperk van de invoer van een hondenbrok werd er minder troep in verwerkt dan nu het geval is.iones schreef:Ik heb in totaal 6 honden gehad en nog wat opvanghondjes. Die kregen naast (goede) brokken ook ander eten omdat het anders te eenzijdig wordt.
Zeer zeker niet.........juist die brokken blijven voeren maakt de pup op zich niet sterk. Een gezonde darmflora is verantwoordelijk voor de gehele opbouw van het immuunsysteem van een hond en dat begint dus bij wat het te eten krijgt. Verse voeding is voor de mens ook veel beter dan een verhitte op koolhydraat gebaseerde graanvoeding.iones schreef:Heb ik nou geluk gehad? En zijn puppydarmpjes zo zwak dat pups alleen maar brokken kunnen verdragen>?
Ik zou zeggen, ondersteun deze GR pup met een goed probioticum en zet hem op een degelijke rauwe voeding. Grote kans dat dit beestje flink kan opknappen. Op mijn forum zitten diverse Goldens die als pup al rauw gevoerd zijn en het uitstekend erop doen.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
hier ook een hond die is gespeend op brokken, heb even moeten zoeken naar een goede brok/vers maar ze heeft nooit diarree als pup gehad.
Ze heeft nu een maag/darm systeem als een blok beton. Ooit heeft ze de juspan weten te bemachtigen en helemaal leeggevreten.. zou je toch denken dat je de volgende dag je lol op kan maar nee, beetje onvast maar zeker geen diarree..
Andere pup was gespeend op brokken, daarna op vers gezet omdat ze onvaste/diarree achtige ontlasting bleef houden en andere klachten. Later bleek dit een goede zet want ze heeft een glutenallergie. Alles van gluten uit het dieet gehaald en ze heeft nooit meer die problemen gehad
Ze heeft nu een maag/darm systeem als een blok beton. Ooit heeft ze de juspan weten te bemachtigen en helemaal leeggevreten.. zou je toch denken dat je de volgende dag je lol op kan maar nee, beetje onvast maar zeker geen diarree..
Andere pup was gespeend op brokken, daarna op vers gezet omdat ze onvaste/diarree achtige ontlasting bleef houden en andere klachten. Later bleek dit een goede zet want ze heeft een glutenallergie. Alles van gluten uit het dieet gehaald en ze heeft nooit meer die problemen gehad

- iones
- Zeer actief
Breek me de bek niet open! Afgelopen week hadden de honden "wraak" genomen en hun frustraties gebotvierd op de vuilnisbak. En ons huis rook dus als zodanig toen we binnen kwamen.... Van alles er uit gevreten, waaronder een bakje met satesaus van de chinees. Dat was helemaal leeg.
Maar ziek, diarree? No way!
Een andere keer had Bobbes de schaal met oliebollen te pakken gekregen, een stuk of 9. De 10 lag onder de schaal op de grond, en die zag ze liggen toen we de schaal op tilden. Je zag haar denken "shit, die heb ik gemist!". Maar ziek? echt niet!
Of het pakje rauwe shoarma dat op de aanrecht lag te ontdooien. Helemaal leeg! Maar wederom niets aan de hand. Ze hebben een spijsvertering als een krentenbol of zo.
Maar ziek, diarree? No way!
Een andere keer had Bobbes de schaal met oliebollen te pakken gekregen, een stuk of 9. De 10 lag onder de schaal op de grond, en die zag ze liggen toen we de schaal op tilden. Je zag haar denken "shit, die heb ik gemist!". Maar ziek? echt niet!
Of het pakje rauwe shoarma dat op de aanrecht lag te ontdooien. Helemaal leeg! Maar wederom niets aan de hand. Ze hebben een spijsvertering als een krentenbol of zo.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Frenk heeft als pupje ook keurig vers gegeten. Ik heb veel gewisseld van smaken en merken, omdat ik nu eenmaal geloof dat een hond ook moet wennen om 'divers' te eten
Nu kan ik hem gemakkelijk van alles door elkaar laten eten, ook brokken als dat zo uitkomt en hij krijgt geen diarree. Ik zie natuurlijk wel aan z'n ontlasting wat hij gegeten heeft, maar zijn darmen raken niet van slag