Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pigment

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Pigment

Ongelezen bericht door Ellen. »

Het valt mij op dat het pigment (vooral) van haar neus nogal veranderd.
Toen we haar net hadden had ze redelijk donker pigment..
Afbeelding

Toen ze een half jaar was, was ze zo..
Afbeelding

En nu is ze zo..
Afbeelding

Blijft de kleur nou zo roze, of wordt dat nog wel donkerder? Mij maakt het niet uit want het is toch wel een schat.
En kan het aan het weer liggen, want ik heb ook het idee dat ze de ene keer donkerder is als de andere keer.
En het kan ook aan het voer liggen heb ik eens gehoord?
Ήυs

Re: Pigment

Ongelezen bericht door Ήυs »

Sommige honden raken in de winter hun pigment kwijt.

Andere rassen zoals Collies, Siberische husky's, Amerikaanse Eskimohonden Alaskan malamutes (maar ook bijvoorbeeld de golden retriever) raken enkel in de winter hun pigment kwijt. Vroeger dachten dierenartsen dat deze aandoening werd veroorzaakt door het felle zonlicht dat weerkaatste en de neus wit bleekte, of door een combinatie van kou en trauma, omdat de honden hun neus dikwijls als sneeuwschuif gebruiken. Maar ook in de warme klimaten krijgen sommige honden 'winterdepigmentatie'.

Kan geen kwaad :)
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Aan het voer nog wel? En pigment kun je ook al niet kwijt raken. Ze heeft het gewoon minder. Saar heeft zomer en winter een gitzwarte neus. Miep heeft ook een wisselneus. Die heeft gewoon minder pigment :wink:
Ήυs

En als het goed is kleurt de neus weer terug.
Nuran Gino
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Zwitserse Witte Herders, Nuran en Santoz
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nuran Gino »

wisselneus. kan met verminderd pigment te kmaken hebben. Nuran heeft een beetje een wisselneus, maar heeft wel heel goed lippigment. Ook bij Nuran wordt de neus in de zomer weer zwart.
Afbeelding
Groetjes Marjan en een poot van Nuran en Santoz
http://www.nurangino.nl
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Yai »

Boris heeft precies hetzelfde. Kreeg hem vorig jaar in de zomer en toen het winter werd, was ik toch verbaasd over de kleur van zijn neus. Maar deze zomer was zijn neus weer gewoon de kleur als dat hij had toen ik hem dat jaar daarvoor kreeg.

Inderdaad wisselneus dus!
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Dat kan een wisselneus heetten. Rassen als de Golden en de Retriever hebben dit vrij vaak. Echter komt dit ook leeftijdsgebonden voor; tgv enzymafbraak. Dan zal de neus niet meer terugkleuren en zal het pigment langzaamaan totaal verdwijnen.

http://labradornet.com/wisselneus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

(Dat pigment inderdaad helaas soms verdwijnt zie ik trouwens ook aan mjin eigen haren terug... :oeps: )
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Het schijnt dat Vlierbesdragees helpen tegen pigmentverlies.( bij honden, helaas niet bij grijzende mensen
Afbeelding
Boukje

Ongelezen bericht door Boukje »

Meestal wordt een wisselneus niet meer zo donker als voorheen. In de winter kleurt hij licht in de zomer kan hij weer wat donkerder worden. Heel normaal bij (gele) retrievers.
Marion.

Inge O schreef:wisselneus zal er zeker ook mee te maken hebben maar ik schat de kans toch behoorlijk hoog in dat haar neus niet meer zo donker wordt als voorheen - dat is in ieder geval wat ik bij blonde hovawartjes heel regelmatig zie : heel donker pigment het eerste jaar dat daarna toch weer gedeeltelijk verdwijnt.
Volgens mij zit het er gewoon niet. Saar heeft echt een heel andere neus dan Miep. De structuur is ook anders volgens mij. Bij Miep wordt hij nooit meer gitzwart, ook niet in de zomer. Bij Saar is hij altijd zwart, alleen wat schraler in de winter.
Ik denk ook niet dat Narda's neus nog pikzwart gaat worden. Ze mist gewoon het pigment.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nawosh »

Ma-Rianne schreef:Het schijnt dat Vlierbesdragees helpen tegen pigmentverlies.( bij honden, helaas niet bij grijzende mensen
Ik heb het lange tijd gebruikt bij mijn eerste Zuidrus maar de neus bleef bleek :wink:
Groetjes, Marjan
Marion.

Nawosh schreef:
Ma-Rianne schreef:Het schijnt dat Vlierbesdragees helpen tegen pigmentverlies.( bij honden, helaas niet bij grijzende mensen
Ik heb het lange tijd gebruikt bij mijn eerste Zuidrus maar de neus bleef bleek :wink:
Grijze haren bij mensen heeft erg weinig met gebrek (of gemis, of verlies) aan pigment te maken, volgens mij. Ik word grijs, maar ook nog steeds erg makkelijk bruin. Zonder te verbranden. Dat is pigment. Grijze haren zijn te weiten aan leeftijd, niet aan pigment (al zie je het natuurlijk bij donkere haren sneller/beter).
Ήυs

Marion. schreef:
Nawosh schreef:
Grijze haren bij mensen heeft erg weinig met gebrek (of gemis, of verlies) aan pigment te maken, volgens mij. Ik word grijs, maar ook nog steeds erg makkelijk bruin. Zonder te verbranden. Dat is pigment. Grijze haren zijn te weiten aan leeftijd, niet aan pigment (al zie je het natuurlijk bij donkere haren sneller/beter).
Grijs haar is het gevolg van een veranderde eiwitsynthese, waardoor er een verlies is van melanine (het pigment dat kleur geeft aan ons haar). Hierdoor neemt de concentratie van melanine in het haar af. Het haar wordt grijs. Wanneer alle melanine volledig verdwijnt, wordt het haar wit (kleurloos).
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het heeft niks met pigment missen te maken, maar met verschil in pigment.
Bij labjes en goldens is het vaak een kwestie van wat ze op de B-locus dragen, dat kan namelijk ook bruin zijn, en dan wordt de neus van een gele hond al wat lichter.
Maar het komt ook domweg door het kleurtje op zich: recessief geel zorgt ervoor dat de donkere pigmenten zich niet kunnen uiten en dat heeft weerslag op de plaatsen waar die donkere pigmenten zich normaal gesproken uiten: de neus en de slijmvliezen (lippen en oogranden dus).

UV-straling heeft ook invloed inderdaad, dus seizoensverschillen zie je ook vaak.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: maar hoe komt het dan dat die pigmenten zich net het eerste jaar wel goed lijken te kunnen uiten :denken: ?
Jij stelt altijd de goeie vragen :mrgreen:

Ik weet het niet, eerlijk gezegd.
Ik zal eens zoeken of daar wat over bekend is.
Ik weet wel dat UV erg veel invloed heeft, zo zie je verschillen tussen hier en landen waar in de winter de dagen superkort zijn.
Maar waarom de pigmentatie op iets latere leeftijd lijkt te wijzigen: geen idee.
Ik ga vragen ;)

Afbeelding

Ήυs

Het schijnt heel normaal te zijn dat het een periode minder is, en weer terug komt.
Marion.

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Het heeft niks met pigment missen te maken, maar met verschil in pigment.
Bij labjes en goldens is het vaak een kwestie van wat ze op de B-locus dragen, dat kan namelijk ook bruin zijn, en dan wordt de neus van een gele hond al wat lichter.
Maar het komt ook domweg door het kleurtje op zich: recessief geel zorgt ervoor dat de donkere pigmenten zich niet kunnen uiten en dat heeft weerslag op de plaatsen waar die donkere pigmenten zich normaal gesproken uiten: de neus en de slijmvliezen (lippen en oogranden dus).

UV-straling heeft ook invloed inderdaad, dus seizoensverschillen zie je ook vaak.
maar hoe komt het dan dat die pigmenten zich net het eerste jaar wel goed lijken te kunnen uiten :denken: ?
Geen idee. Maar toen Mieppie pup was (en een prachtig zwart neusje had) wist ik eigenlijk al dat ze met een roze dop zou eindigen. Ze had een pikzwart neusje hoor, en ook al haar voetzooltjes waren mooi bijgekleurd.
Maar bij Saar is het anders zwart. Echt zwart. Tot diep in haar poriën ofzo :19:
Ellen.
Zeer actief

Maar bij de Labradors is het ook zo dat wanneer je paps en mams op elkaar zet waarvan paps blond is en mams bruin bijvoorbeeld, je ook rednose krijgt.
Of moet dat dan van jongs af aan al goed te zien zijn.
Ik weet namelijk niet welke kleur de moeder was, de vader was blond.
Maar kan het daar nou ook mee te maken hebben of niet?
En ik vind de vraag van Inge-O wel heel goed idd.. :ok:
Ellen.
Zeer actief

SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

De hond van mijn moeder heeft ook een veel rozere neus in de winter. De hondentrainer noemde het een 'winterneus'
RIP Cena :roos:
    Marjoleine
    Zeer actief
    Contacteer:

Ellen. schreef:Maar bij de Labradors is het ook zo dat wanneer je paps en mams op elkaar zet waarvan paps blond is en mams bruin bijvoorbeeld, je ook rednose krijgt.
    Niet krijgt, kan krijgen.
    Die neus krijg je doordat de hondgenotypisch bruin is.
    Als er dus niet de e/e genen aanwezig waren waardoor donker pigment zich niet kan uiten en je een blknde hond krijgt, zou zo'n hond bruin zijn.
    Ellen. schreef:Ik weet namelijk niet welke kleur de moeder was, de vader was blond.
    Maar kan het daar nou ook mee te maken hebben of niet?
    En ik vind de vraag van Inge-O wel heel goed idd.. :ok:
    ja, daar kan het dus mee te maken hebben.
    Omdat het erom gaat of de hond zwart of bruin is, of B/b, zwart én bruin. Genotyisch gesproken dus.
    De kleur van de B-locus bepaalt de neuskleur, en e (het blonde) heeft daar wel invloed op in de zin dat je er minder van ziet daardoor, maar B is nog steeds sterk bepalend voor de neus en slijmvliezen.

edit: en die link, dat klopt in grote lijnen wel, wat hij daar zegt.

Afbeelding

bouvierpoedel
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Marjoleine schreef:Het heeft niks met pigment missen te maken, maar met verschil in pigment.

Die dus. :wink:
    Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
    *tweety*
    Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Kyra had ook een wisselneusje,
    in de zomer was hij zo rose als maar zijn kan en ik de winter gitzwart.
    Yvar heeft altijd een zwart neusje alleen verliest hij momenteel de haren boven zn neus en wordt het daar kaal en krijgt hij allemaal sproetjes.
    En in de zomer zit het daar weer vol met haar.
    Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
    blacky
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
    Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

maakt het uit of je hond bruin of zwart pigment heeft? Onze Laika heeft bruin pigment en een wissel neusje. Onze Spikey zwart en die heeft een gitzwarte glimneus. Ik heb trouwens nog nooit een zwarte wissel neus gezien. :denken: Wist eerlijk gezegd niet dat dat bestond.
    Afbeelding
    gevni havanezers
    bouvierpoedel
    Zeer actief

Inge O schreef:
    Marjoleine schreef:
    Inge O schreef: maar hoe komt het dan dat die pigmenten zich net het eerste jaar wel goed lijken te kunnen uiten :denken: ?
    Jij stelt altijd de goeie vragen :mrgreen:
    ja, waar géén antwoord op is, dat intrigeert me net natuurlijk :mrgreen: .
    Ik weet het niet, eerlijk gezegd.
    Ik zal eens zoeken of daar wat over bekend is.
    Ik weet wel dat UV erg veel invloed heeft, zo zie je verschillen tussen hier en landen waar in de winter de dagen superkort zijn.
    Maar waarom de pigmentatie op iets latere leeftijd lijkt te wijzigen: geen idee.
    Ik ga vragen ;)
    die vraag is niet nu plots bij me opgedoken hoor, het is iets wat me al veel langer is opgevallen. mijn blonde hovawartpupjes worden geboren met roze neusjes, die worden dan steeds donkerder, zijn goed ingekleurd (tot zwart) zo rond de 6e à 8e week en dan dacht ik vroeger 'ahh, dat is er eentje met een heel goed pigment :cheer: '.

nou, niet dus, want na een jaartje of wat verbleekt dat weer en wordt het vaak een normale wisselneus :boos: :mrgreen: .
    en dat staat los van winters gebrek aan UV want in hun eerste winter zijn de neuzen nog helemaal zwart :U: .
    Wil niet lullig doen maar die bl&tan in je onderschrift heeft trouwens ook een pigmentloze neus. :neenee:
    Is gewoon helemaal wit. :cry: :smile:
    bouvierpoedel
    Zeer actief

Inge O schreef:
    bouvierpoedel schreef: Wil niet lullig doen maar die bl&tan in je onderschrift heeft trouwens ook een pigmentloze neus. :neenee:
    Is gewoon helemaal wit. :cry: :smile:
    maar je doet het mooi wel natuurlijk :mep: :mrgreen: .

tja, kees, dat noemen ze nu een winterse wisselneus :F: .
    Moest het gewoon even zeggen. :wink:
    :smile: :smile:
    Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”