Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rashonden zijn misselijkmakend slecht.
Moderator: moderatorteam
- ArCee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
- Aantal honden: 1
Rashonden zijn misselijkmakend slecht.
Mijn bangste vermoeden is dus bewaarheid geworden. De meeste rashonden in Nederland zijn zo slecht, qua gezondheid, als de nete.
Gisteravond ging ZEMBLA op Nederland 3 over het reilen en zeilen van de rashonden verenigingen in Nederland, en ik ben me kapot geschrokken. Het is nog vele malen erger in ons land gesteld met de rashonden, en met name het fokken ervan, als dat ik al vreesde.
Kort door de bocht komt het hier op neer.
-De raad van beheer weet van zeer veel misstanden, maar doet er niet aan om geen gelden mis te lopen??
-Hondenfokkers van veel rassen weten dat hun hond grote gebreken heeft, maar fokken er rustig mee door. Ondanks dat deze honden allemaal afwijkingen hebben worden er gewoon stambomen op afgegeven. Alleen omdat de ouders raszuiver zijn, naar gezondheid word abslouut niet gekeken.
-Inteeld, neef op nicht, word gewoon toegestaan door de raad van bestuur.
-Honden als de engels bulldog zijn zoveer kapot gefokt dat zij zichzelf niet eens meer in stand kunnen houden. bevruchting via kunstmatige inseminatie, en geboorte via een kijzersnede is de enige manier om deze "honden" in stand te houden. Via de natuurlijke weg zou het ras vanzelf uitsterven.
-Cavalier spaniels hebben door selectief fokken zo'n TE klein koppie gekregen, dat om de zoveel tijd steeds lijken te krabben aan hun koppie, in het echt is er geen spraken van jeuk maar hevige pijn. Doordat de hersenen te groot zijn voor de schedel drukken de hersenen uiteindelijk gewoon de oogjes uit de kassen.
-Fokkers aangesloten bij de rasvereniging lichten elkaar zelfs op door elkaar zieke dekreuen te verkopen.
-Erkende fokkers weten dat hun honden zeer veel erfelijke ziektes hebben of afwijkingen hebben, maar fokken gewoon door met de zieke combinaties van ouder dieren en krijgen er nog stambomen op ook.
-Een ex lid van de raad van bestuur die ooit eens over gezondheid bij honden begon, werd meteen te verstaan gegeven dat hij zich daar niet teveel mee moest bezig houden.
-In Engeland ,waar soortgelijke dingen gebeuren, zijn ze zover de de BBC de Crufts al niet meer uitzend op TV als protest tegen de gang van zaken met het fokken en de grootste sponsor wil niets meer met de hondeshow te maken hebben en heeft het contract opgezegt.
-Fokkers gaan gewoon door met doodzieke honden, alleen maar om het geld, al lang niet meer uit liefde of goede bedoelingen voor het ras.
-Keurmeesters op shows, aangesteld door de raad van bestuur, kijken never nooit niet naar gezondheid, alleen naar schoonheid van de honden.
WAAR ZIJN WE MEE BEZIG?
1 van de geintervieuwden in Nderland zei: Was een stamboom vroeger iets waar jij je als koper op kon richten voor een goede hond, voor veel rassen is tegenwoordig een stamboom een gantieformulier voor verschikkelijk veel problemen met je hond.
Steeds meer dierenartsen weigeren honden van bepaalde rassen nog te helpen vanwege de zeer slechte gezondheid door selectief verkeerd fokken.
Dinsdagmorgen rond half 11 word deze aflevering herhaald. Zorg maar dat je de zakdoekjes hebt klaarstaan, het is werkelijk waar om te janken hoe er hier in nederland word omgegegaan met rashonden alleen maar om geld te verdienen. Alleen winstbejag is de motivatie en drijfveer geworden. Dit alles ten kostte van de honden die tot hoopjes ellende zijn vervallen. Dat alles door toedoen van zogenaamde liefhebbers? Verdienen aan de ellende, aan de pijn, het ongeluk van de beste vriend van de mens?
Al deze zogenaamde fokkers zouden zich kapot moeten schamen.
Jeetje, wat ben ik boos, geschrokken maar bovenal, vreselijk verdrietig om te zien en te weten dat er zo met onze honden word om gegaan.
Gisteravond ging ZEMBLA op Nederland 3 over het reilen en zeilen van de rashonden verenigingen in Nederland, en ik ben me kapot geschrokken. Het is nog vele malen erger in ons land gesteld met de rashonden, en met name het fokken ervan, als dat ik al vreesde.
Kort door de bocht komt het hier op neer.
-De raad van beheer weet van zeer veel misstanden, maar doet er niet aan om geen gelden mis te lopen??
-Hondenfokkers van veel rassen weten dat hun hond grote gebreken heeft, maar fokken er rustig mee door. Ondanks dat deze honden allemaal afwijkingen hebben worden er gewoon stambomen op afgegeven. Alleen omdat de ouders raszuiver zijn, naar gezondheid word abslouut niet gekeken.
-Inteeld, neef op nicht, word gewoon toegestaan door de raad van bestuur.
-Honden als de engels bulldog zijn zoveer kapot gefokt dat zij zichzelf niet eens meer in stand kunnen houden. bevruchting via kunstmatige inseminatie, en geboorte via een kijzersnede is de enige manier om deze "honden" in stand te houden. Via de natuurlijke weg zou het ras vanzelf uitsterven.
-Cavalier spaniels hebben door selectief fokken zo'n TE klein koppie gekregen, dat om de zoveel tijd steeds lijken te krabben aan hun koppie, in het echt is er geen spraken van jeuk maar hevige pijn. Doordat de hersenen te groot zijn voor de schedel drukken de hersenen uiteindelijk gewoon de oogjes uit de kassen.
-Fokkers aangesloten bij de rasvereniging lichten elkaar zelfs op door elkaar zieke dekreuen te verkopen.
-Erkende fokkers weten dat hun honden zeer veel erfelijke ziektes hebben of afwijkingen hebben, maar fokken gewoon door met de zieke combinaties van ouder dieren en krijgen er nog stambomen op ook.
-Een ex lid van de raad van bestuur die ooit eens over gezondheid bij honden begon, werd meteen te verstaan gegeven dat hij zich daar niet teveel mee moest bezig houden.
-In Engeland ,waar soortgelijke dingen gebeuren, zijn ze zover de de BBC de Crufts al niet meer uitzend op TV als protest tegen de gang van zaken met het fokken en de grootste sponsor wil niets meer met de hondeshow te maken hebben en heeft het contract opgezegt.
-Fokkers gaan gewoon door met doodzieke honden, alleen maar om het geld, al lang niet meer uit liefde of goede bedoelingen voor het ras.
-Keurmeesters op shows, aangesteld door de raad van bestuur, kijken never nooit niet naar gezondheid, alleen naar schoonheid van de honden.
WAAR ZIJN WE MEE BEZIG?
1 van de geintervieuwden in Nderland zei: Was een stamboom vroeger iets waar jij je als koper op kon richten voor een goede hond, voor veel rassen is tegenwoordig een stamboom een gantieformulier voor verschikkelijk veel problemen met je hond.
Steeds meer dierenartsen weigeren honden van bepaalde rassen nog te helpen vanwege de zeer slechte gezondheid door selectief verkeerd fokken.
Dinsdagmorgen rond half 11 word deze aflevering herhaald. Zorg maar dat je de zakdoekjes hebt klaarstaan, het is werkelijk waar om te janken hoe er hier in nederland word omgegegaan met rashonden alleen maar om geld te verdienen. Alleen winstbejag is de motivatie en drijfveer geworden. Dit alles ten kostte van de honden die tot hoopjes ellende zijn vervallen. Dat alles door toedoen van zogenaamde liefhebbers? Verdienen aan de ellende, aan de pijn, het ongeluk van de beste vriend van de mens?
Al deze zogenaamde fokkers zouden zich kapot moeten schamen.
Jeetje, wat ben ik boos, geschrokken maar bovenal, vreselijk verdrietig om te zien en te weten dat er zo met onze honden word om gegaan.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Re: Rashonden zijn misselijkmakend slecht.
Heb de uitzending gezien en vind het veel te veel van een kant belicht en daarbij apparte conlcusie trek jij naar een zon filmpje waar in het totaal 5 rassen benoemd worden. Ben je je ervan bewust dat er in mijn enceplopedie van 10 jaar geleden al meer dan 250 rashonden staan. Er zijn inderdaad rassen waar ik het ook enorm van betreur dat het zo extreem geworden is en dat ze zo ongezond zijn maar ik zou zelf ook nooit voor zo'n hond kiezen gelukkig zijn er nog heel veel rassen die niet met zulke enorme/ of zoveel problemen kampen en gelukkig zijn er ook heel veel fokkers die hun stinkende best doen om een gezonde hond te fokken en daar komt nog heel wat bij kijken hoor!
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Er zijn maar 5 rassen écht benoemd.
De Cavalier King Charles (bekend). de Engelse Bulldog (bekend), de Berner Sennen (bekend), de Flatcoat Retriever (bekend) en de Teckel geloof ik (bekend).
Er zijn heel veel rassen niet/nauwelijks genoemd terwijl ook daar heel wat mis is (Boxer, Duitse Herder, Saarloos Wolfhond en wellicht nog heel wat meer rassen....Franse Bulldog? Bullmastif? Tervuerense Herder? bv.)
Rassen waarbij er wél volop geselecteerd wordt of die nauwelijks problemen kennen werden niet genoemd (bij de Hollandse Herder zijn er bv. nauwelijks problemen). Dat wil niet zeggen dat daar niet de vinger aan de pols moet worden gehouden, maar het is ook weer niet zo slecht gesteld met de rashonden als werd voorgespiegeld.
De Cavalier King Charles (bekend). de Engelse Bulldog (bekend), de Berner Sennen (bekend), de Flatcoat Retriever (bekend) en de Teckel geloof ik (bekend).
Er zijn heel veel rassen niet/nauwelijks genoemd terwijl ook daar heel wat mis is (Boxer, Duitse Herder, Saarloos Wolfhond en wellicht nog heel wat meer rassen....Franse Bulldog? Bullmastif? Tervuerense Herder? bv.)
Rassen waarbij er wél volop geselecteerd wordt of die nauwelijks problemen kennen werden niet genoemd (bij de Hollandse Herder zijn er bv. nauwelijks problemen). Dat wil niet zeggen dat daar niet de vinger aan de pols moet worden gehouden, maar het is ook weer niet zo slecht gesteld met de rashonden als werd voorgespiegeld.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Het lijkt me toch echt handiger om alle discussies over ditzelfde onderwerp in 1 topic te posten. Zo wordt het echt een zootje lijkt mij. 

- iones
- Zeer actief
Maar als je toch via een rasvereniging gaat, dan krijg je toch nestjes aangeboden van medisch doorgelichte ouders, of niet? Of zijn die ook niet meer te vertrouwen?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- ArCee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
- Aantal honden: 1
O joh, heb die 2 duitse herder puppen over het hoofd gezien dan? Heb je die stuiptrekkende en schuimbekkende Bordoux dog niet willen zien in de reportage? Bericht over de Franse bull selectief onder het vloerkleed geveegt? Dan zou ik dinsdag aandachtig naar de herhaling kijken.
Natuurlijk zijn er genoeg rassen over die wel gezond zijn, dankzij God wel, maar ik heb het over Nederland, en niet alle 250 rassen komen hier voor.
Ik heb niet voor niets afgesproken om mijn eventueel volgende hond zelf op te halen uit het land van herkomst, waarvan ik WEET dat ze daar op gezondheid en werklustr fokken, de kleur en de vacht is bijzaak, of een gewone leuke kruising uit het asiel, en geen ras meer.
Ze hadden er ook makkelijk goldens bij kunnen noemen, jack russels etc.
Ze zullen ongetwijfeld de rassen genomen hebben die het meeste duidelijk maakte. Om een punt te maken.
Welk ras het ook betreft, ik vond het meest schokkend de rol van de raad van beheer!! Stuitend.
Ik zeg al jaren, het roer moet om, en je kon zien waarom. Sommige zijn doorgeschoten in het fokken op schoonheid, het is meer fokken op ellende of gedrochtheid.
Gelukkig zijn er zeer veel WEL goed bezig, maar of het nu om 1, 4 of 50 rassen gaat, het doet me zeer om honden zo te zien.
Maar goed, er zullen altijd, en dat was gister ook weer pijnlijk duidelijk, mensen zijn die alles verdedigen. Alles recht praten wat krom is, en overal een excuus of verklaring voor vinden.
Natuurlijk zijn er genoeg rassen over die wel gezond zijn, dankzij God wel, maar ik heb het over Nederland, en niet alle 250 rassen komen hier voor.
Ik heb niet voor niets afgesproken om mijn eventueel volgende hond zelf op te halen uit het land van herkomst, waarvan ik WEET dat ze daar op gezondheid en werklustr fokken, de kleur en de vacht is bijzaak, of een gewone leuke kruising uit het asiel, en geen ras meer.
Ze hadden er ook makkelijk goldens bij kunnen noemen, jack russels etc.
Ze zullen ongetwijfeld de rassen genomen hebben die het meeste duidelijk maakte. Om een punt te maken.
Welk ras het ook betreft, ik vond het meest schokkend de rol van de raad van beheer!! Stuitend.
Ik zeg al jaren, het roer moet om, en je kon zien waarom. Sommige zijn doorgeschoten in het fokken op schoonheid, het is meer fokken op ellende of gedrochtheid.
Gelukkig zijn er zeer veel WEL goed bezig, maar of het nu om 1, 4 of 50 rassen gaat, het doet me zeer om honden zo te zien.
Maar goed, er zullen altijd, en dat was gister ook weer pijnlijk duidelijk, mensen zijn die alles verdedigen. Alles recht praten wat krom is, en overal een excuus of verklaring voor vinden.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Goh, iemand die nooit op dit forum post en naar aanleiding van een documentaire stennis gaat schoppen over rashonden. Ik vind het namelijk nogal kort door de bocht. Een stamboom is niet meer en niks minder dan een afstammingsbewijs. De rasverenigingen moeten ervoor zorgen dat fokkers zich aan minimale gezondheidseisen houden en op bonafide wijze fokken. Het is niet alleen kommer en kwel bij de Engelse Bulldoggen. Ik heb een kennis die wel op natuurlijke wijze haar teven laat dekken, die niet alleen ultrakorte neuzen fokt en die met al haar honden standaard naar Walter Strikkers gaat om haar honden helemaal na te laten kijken, waaronder de luchtwegen en de knieën. En ik weet zeker dat er met mij hier heel veel fokkers op dit forum zijn die ook proberen om gezonde honden op d wereld te zetten Ik vind het nogal kortzichtig om dit alleen op de rashonden te verhalen, want volgens mij zijn de misstanden in de fokkerij van niet zuivere rassen nog veel schrijnender. Denk maar eens aan die reportage van Alberto Stegeman kort geleden van al die honden die uit het Oostblok worden geïmporteerd onder erbarmelijke omstandigheden, valse papieren, etcetera.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik wist niet dat ze in Utopia ook honden foktenIk heb niet voor niets afgesproken om mijn eventueel volgende hond zelf op te halen uit het land van herkomst, waarvan ik WEET dat ze daar op gezondheid en werklustr fokken, de kleur en de vacht is bijzaak,

Inderdaad. Alsof zulke mensen in Nederland niet te vinden zijnsirene schreef:Ik wist niet dat ze in Utopia ook honden foktenIk heb niet voor niets afgesproken om mijn eventueel volgende hond zelf op te halen uit het land van herkomst, waarvan ik WEET dat ze daar op gezondheid en werklustr fokken, de kleur en de vacht is bijzaak,

- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
http://www.hondenforum.nl/plaza/algemee ... 00785.html" onclick="window.open(this.href);return false;