Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wie heeft er ervaring met een rhinoscopie?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Fresco
Vaste gebruiker

wie heeft er ervaring met een rhinoscopie?

Ongelezen bericht door Fresco »

Beste allemaal,

Wie heeft er ervaring met een rhinoscopie?

Ik sta nu voor de keus om Raisa (whippet) een rhinoscopie te laten ondergaan of na 4 weken ziek-zijn toch nog even de tijd de kans te geven. Na 4 weken ziek-zijn is ze toch behoorlijk qua conditie achteruit gegaan. Ze heeft pas sinds 1,5 week een symmetrische zwelling op de neus en sinds een dag of 4/5 is ze pas echt benauwd aan het worden. Daarvoor heeft ze enorm geniest, de snot kwam er aan alle kanten uit en haar oogjes waren steeds helemaal nat. Het gesnot en de natte oogjes zijn nu minder. De benauwdheid dus erger. Een swap-onderzoek liet geen schimmel of verkeerde bacteriën zien. Een rhinoscopie gaat echter onder narcose. Narcose bij een windhond is sowieso al wat lastiger, laat staan bij een verminderde conditie. Ze was altijd mager, maar door de laatste 4 weken is ze graatmager, vréselijk. Afgelopen dinsdag knapte ook nog een anaalkliertje, daardoor is de koorts wel weggegaan en voelt ze zich alweer iets beter.

Aan de ene kant wil ik niets liever dan een rhinoscopie, want deze kan mogelijk duidelijkheid gegeven omtrent wat haar neusdoorgang nu blokkeert. Aan de andere kant denk ik dat het nu een enorme belasting is voor haar lijfje in slechte conditie.

Wat zijn jullie ervaringen met een rhinoscopie? Hoe belastend was dat voor de honden? En hoe was hun lichamelijke conditie bij dit onderzoek?

Groetjes,

Thekla
Fresco: een Italiaans windhondje, in memoriam.

Groeten van Raya (een Duitse staande korthaar, geb. 04-06-11) en het vrouwtje

In memoriam: Raisa (een whippet, + 10-01-11), Fresco, (een Italiaans windhondje + 10-09-2014)
Marina
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: wie heeft er ervaring met een rhinoscopie?

Ongelezen bericht door Marina »

Hier ook met Luc gehad begin van het jaar.

Hij had ook een verdikte neusspiegel en ook benauwd en snotterig, ziek etc etc

De da dacht aan een grasaar of zoiets. Dus een Rhinoscopie gedaan.
Mijn lab was toen op een paar dagen na jaar oud en hij heeft er geen last van gehad.

Maar bleek niks in die neus te zitten. Onderzocht op bacterieen en schimmels ook niks.
Uit het biopt bleek het een neustumor.

Ik zou het beide doen, ik zou een Rhinoscopie doen en ook een biopt laten nemen.
Mijn da zei dat ik spoken zag en dat het echt geen tumor was, toch wilde ik een biopt en hij heeft het met tegenzin gedaan. Maar helaas had ik wel gelijk.

Ik hoop dat het bij jullie dit niet is, maar ik denk altijd liever ergens op tijd bijzijn dan te laat.
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
Fresco
Vaste gebruiker

Marina schreef:Hier ook met Luc gehad begin van het jaar.

Mijn lab was toen op een paar dagen na jaar oud en hij heeft er geen last van gehad.

Maar bleek niks in die neus te zitten. Onderzocht op bacterieen en schimmels ook niks.

Ik zou het beide doen, ik zou een Rhinoscopie doen en ook een biopt laten nemen.
Mijn da zei dat ik spoken zag en dat het echt geen tumor was, toch wilde ik een biopt en hij heeft het met tegenzin gedaan. Maar helaas had ik wel gelijk.

Ik hoop dat het bij jullie dit niet is, maar ik denk altijd liever ergens op tijd bijzijn dan te laat.
Beste Marina, na zoeken op rhinoscopie had ik je indrukwekkende verhaal al gelezen. Fijn dat het goed is afgelopen en dat je er weer zo'n fijne hond aan overgehouden hebt.

Raisa heeft inmiddels een rhinoscopie gehad in Wageningen. Het onderzoek heeft ze goed ondergaan, het uit narcose komen was lastig, dat is het voor windhonden altijd al, maar voor een magere windhond nog meer (de gebruikelijke narcose gaat in vet zitten, een windhond moet de narcose echter helemaal zelf afbreken).

Achter in de neus zag de internist iets dubieus, maar door de zwelling van het slijmvlies over bijna de gehele lengte van haar (lange!) neus kon hij er geen biopt van nemen. Zij kreeg het voordeel van zijn twijfel en we hopen dat het op dit moment een kies-/kaak-/botontsteking is waarin de zwelling van het neusslijmvlies ook meedoet. Ze staat nu op antibiotica, gericht op tand- en kaakproblemen en ze heeft voor een week pijnstillers. Alle voortandjes heeft hij getrokken, omdat ze ook al necrotisch rook en hij hoopte dat dat kwam door de slechte tandjes en die nare stank is nu weg! Ze voelt zich nu al veel beter, vreet de bak nu werkelijk leeg en we wachten met smart op het afnemen van de neuszwelling. Het blijft spannend, maar we hebben weer hoop.

Dank voor je reactie.

Groetjes,

Thekla

In memoriam: Raisa (een whippet, + 10-01-11), Fresco, (een Italiaans windhondje + 10-09-2014)
Fresco
Vaste gebruiker

Martijn schreef:Cleo heeft er een gehad en daar heeft ze geen merkbare last van gehad.
Het had geen duidelijk resultaat maar je weet toch maar weer dat er niets iets heel raars te zien was.
Dag Martijn, dank je wel voor je reactie. Hoe het nu met Raisa is kun je evt. lezen bij mijn antwoord aan Marina. Hartelijke groet, Thekla

Marina
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marina »

Fresco schreef:
Marina schreef:Hier ook met Luc gehad begin van het jaar.

Beste Marina, na zoeken op rhinoscopie had ik je indrukwekkende verhaal al gelezen. Fijn dat het goed is afgelopen en dat je er weer zo'n fijne hond aan overgehouden hebt.

Raisa heeft inmiddels een rhinoscopie gehad in Wageningen. Het onderzoek heeft ze goed ondergaan, het uit narcose komen was lastig, dat is het voor windhonden altijd al, maar voor een magere windhond nog meer (de gebruikelijke narcose gaat in vet zitten, een windhond moet de narcose echter helemaal zelf afbreken).

Achter in de neus zag de internist iets dubieus, maar door de zwelling van het slijmvlies over bijna de gehele lengte van haar (lange!) neus kon hij er geen biopt van nemen. Zij kreeg het voordeel van zijn twijfel en we hopen dat het op dit moment een kies-/kaak-/botontsteking is waarin de zwelling van het neusslijmvlies ook meedoet. Ze staat nu op antibiotica, gericht op tand- en kaakproblemen en ze heeft voor een week pijnstillers. Alle voortandjes heeft hij getrokken, omdat ze ook al necrotisch rook en hij hoopte dat dat kwam door de slechte tandjes en die nare stank is nu weg! Ze voelt zich nu al veel beter, vreet de bak nu werkelijk leeg en we wachten met smart op het afnemen van de neuszwelling. Het blijft spannend, maar we hebben weer hoop.

Dank voor je reactie.

Groetjes,

Thekla

is jammer dat ze er geen biot van konden nemen. Ik hoop dat de medicijnen helpen en dat ze snel beter is. wanneer moet het verminderen??? Ik hoop dat alles goed komt.

ik ga duimen voor jullie.
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”