Kennelijk is dat nu ook bij de collieclub doorgedrongen want ze zijn nu ook bezig met een grootschalig gezondheidsonderzoek (fysiek en gedragsmatig) onder alle leden. Maar ik geloof dat het openen van de stamboeken nog steeds vloeken in de kerk is, al is er een begin gemaakt.
Ik ben zelf een groot voorstander van het zoeken naar collies (voor mijn part op mp) en die aan te keuren door deskundigen. Als het dier uiterlijk voor zeg maar 80% aan de rasstandaard voldoet zou er dan een goede gezondheids- en gedragscheck moeten volgen. 1e generatie nakomelingen zouden dan een soort proefinschrijving krijgen om te zien hoe er vererft wordt, 2e generatie een halve inschrijving en tegen de tijd dat de 4e generatie is geboren (weer gecheck op gezondheid/gedrag/uiterlijk) zou die dan volledig opgenomen moeten worden in het register.
Wat mij betreft zouden ook zeker de Amerikaanse collies moeten worden opgenomen en die praktisch paranoïde scheiding tussen beide variëteiten opgeheven moeten worden. Als, als ik ooit zou gaan fokken (en die kans is 0,0001) zou het mijn droom zijn om een kruising tussen de Engelse en Amerikaanse collie te fokken: de schoonheid, elegantie en rust van de Engelse lijn en de sportiviteit, slimheid en atletische eigenschappen van de Amerikaan te combineren.
Over het inkruisen van andere rassen ben ik een beetje huiverig. 100 jaar geleden of zo is het huidige type collie ontstaan uit kruisingen uit bijvoorbeeld de bobtail, ierse setter en de barzoi. Maar ik weet niet of het handig is om opnieuw deze rasssen in te kruisen. Ik weet ook onvoldoende over de gezondheid van deze rassen om daar iets zinnigs over te zeggen. En of er niet een compleet andere collie zou ontstaan.