Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Stop ernstig leed bij rashonden"!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Job
Zeer actief

Re: "Stop ernstig leed bij rashonden"!

Ongelezen bericht door Job »

Heb weinig nieuwe feiten gehoord.
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Moos schreef: Of die Cavalier fokker die doodleuk zei "ach, als ze het maar een beetje hebben kan je er best mee fokken hoor", want er waren nou eenmaal nauwelijks vrije hondjes meer. En dan ook nog erbij zeggen dat er geen extra toezicht hoefde te komen hoor, want dat konden fokkers best zelf regelen :roll:
Toch zou ik geen andere oplossing weten hoe dit op te lossen. Wat ze zegt, er zijn er ontzettend weinig van. Als je alleen met dat beperkte groepje fokt, heb je weer veel inteelt en eventuele problemen. Een ander ras er door heen fokken? Volgens Zembla is 40% erfelijk met iets belast
Perry en Noah

Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

duitse herder schreef:Het was een interessante reportage, meeste was al bekend. Wat ik er van moet denken? jammer dat ze laten zien dat een stamboom een garantie is, terwijl het puur een afstammingsbewijs is. Tevens vond ik 1 ding tegenstrijdig. Ze zijn nogal tegen inteelt, maar willen wel dat bepaalde kenmerken eruit gefokt worden. Bv de korte neus bij de engelse bulldog. Dat kan je er alleen uit fokken door te gaan selecteren op langere neuzen, maar daarmee sluit je een heleboel honden uit. Gevolg, toch weer inteelt
Maar dat gebeurd nu dus ook, maar niet op gezonde kenmerken, maar op extreme uiterlijke kenmerken. De verandering die nodig is is dat dat losgelaten wordt, en op gezondheidskenmerken geselecteerd wordt. De groep wordt er niet perse kleiner door, de groep verandert.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

duitse herder schreef:
Moos schreef: Of die Cavalier fokker die doodleuk zei "ach, als ze het maar een beetje hebben kan je er best mee fokken hoor", want er waren nou eenmaal nauwelijks vrije hondjes meer. En dan ook nog erbij zeggen dat er geen extra toezicht hoefde te komen hoor, want dat konden fokkers best zelf regelen :roll:
Toch zou ik geen andere oplossing weten hoe dit op te lossen. Wat ze zegt, er zijn er ontzettend weinig van. Als je alleen met dat beperkte groepje fokt, heb je weer veel inteelt en eventuele problemen. Een ander ras er door heen fokken? Volgens Zembla is 40% erfelijk met iets belast
Nou, ermee doorgaan lijkt me sowieso wel gebleken dat dat niet werkt :19: Fok er leuk een tijdje een Cocker doorheen ofzo (ik zeg ook maar wat hoor :mrgreen: :wink: ).
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

bennie schreef:
duitse herder schreef:Het was een interessante reportage, meeste was al bekend. Wat ik er van moet denken? jammer dat ze laten zien dat een stamboom een garantie is, terwijl het puur een afstammingsbewijs is. Tevens vond ik 1 ding tegenstrijdig. Ze zijn nogal tegen inteelt, maar willen wel dat bepaalde kenmerken eruit gefokt worden. Bv de korte neus bij de engelse bulldog. Dat kan je er alleen uit fokken door te gaan selecteren op langere neuzen, maar daarmee sluit je een heleboel honden uit. Gevolg, toch weer inteelt
Maar dat gebeurd nu dus ook, maar niet op gezonde kenmerken, maar op extreme uiterlijke kenmerken. De verandering die nodig is is dat dat losgelaten wordt, en op gezondheidskenmerken geselecteerd wordt. De groep wordt er niet perse kleiner door, de groep verandert.
Zal het dan niet weer doorslaan naar de andere kant?
@ Nanna, ergens hoop ik dat zoiets gebeurd, dat het ras minder populair word. Ik zou anders niet echt iets kunnen bedenken voor het ras.
Perry en Noah

Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

duitse herder schreef:
bennie schreef:
@ Nanna, ergens hoop ik dat zoiets gebeurd, dat het ras minder populair word. Ik zou anders niet echt iets kunnen bedenken voor het ras.
Een extreem gezonde hond? Lijkt mij eerlijk gezegd niet zo'n groot probleem.
duitse herder
Zeer actief

bennie schreef:
duitse herder schreef:
bennie schreef:Maar dat gebeurd nu dus ook, maar niet op gezonde kenmerken, maar op extreme uiterlijke kenmerken. De verandering die nodig is is dat dat losgelaten wordt, en op gezondheidskenmerken geselecteerd wordt. De groep wordt er niet perse kleiner door, de groep verandert.
Een extreem gezonde hond? Lijkt mij eerlijk gezegd niet zo'n groot probleem.
:mrgreen: Nee dat zeker niet.
Perry en Noah

Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik zag er een andere conclusie in: afstappen van rassen en overgaan op types. Het is toch ook ergens bezopen dat er bijvoorbeeld bij de podenco (verkeerd voorbeeld omdat dat wel een redelijk gezond ras is, maar toch), onderscheid wordt gemaakt in ik meen wel 5 erkende rassen plus nog een stel rassen die (nog) niet erkend zijn als apart ras? Het zijn allemaal dezelfde soort honden met dezelfde soort bouw en vergelijkbare karaktereigenschappen en een gemeenschappelijke voorouder.

Als rassen terug gefokt zouden worden naar de voorouders, en de splitsing in tig rassen ongedaan zou worden gemaakt, hoef je misschien nog niet eens stamboomloze honden in te brengen voor nieuw bloed. En wat zal het de gemiddelde consument nou voor zorg zijn. Mensen willen gewoon een leuke gezonde hond.

Ik werd overigens wel een tikje naar van die beelden van die Engelse bulfokkers. Fokt dat stel echt met stamboom? Walgelijk, al die honden in die hokkies en die eurotekens in de ogen van die mensen. Ik gun dat stel een astmatische aandoening, dan snappen ze misschien waar ze mee bezig zijn.

Ik hoop ook dat naar aanleiding van deze documentaire mensen gaan beseffen dat het zo ongeveer dierenmishandeling is om een Engelse bul of cavalier aan te schaffen.

Ik vond het een goeie documentaire. Okee, ik had wel graag nog iets gezien over de Oosteuropese broodfok en een waarschuwing dat stamboomloze lookalikes net zo rot zijn, maar op zich vond ik het helder en duidelijk en ik hoop dat hier en daar mensen wakker zijn geschud.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Nanna schreef:Het meest veelzeggende stukje vond ik die filmploeg bij de Winner. Ze mochten NIET naar binnen. Toen de ploeg uitlegde dat het om gezondheid van de rashondenpopulatie ging werd ijskoud gezegd dat ze dáár niks mee te schaften hadden.
Kortom: geldbelangen, fokkersbelangetjes, struisvogelpolitiek en enórme ego's.
Daar moet je dan de oorlog mee winnen. :roll:
Ja, dat was ik bijna vergeten! Ik hoopte dat ze er met een verborgen camera wel binnen waren gekomen, maar helaas.
Marlieke met Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marlieke met Boris »

[
Ik werd overigens wel een tikje naar van die beelden van die Engelse bulfokkers. Fokt dat stel echt met stamboom? Walgelijk, al die honden in die hokkies en die eurotekens in de ogen van die mensen. Ik gun dat stel een astmatische aandoening, dan snappen ze misschien waar ze mee bezig zijn.

.[/quote]

nou inderdaad en dan zetten ze de pups op zaagsel... dat is gezond voor de luchtwegen, pfff
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Nanna schreef:En schaf alsjeblieft die hondenshows zoals ze nu zijn af. Dat heeft niets met honden te maken maar alles met ego's en geld over de ruggen van de honden.
Dit zeker :ok: Gewoon een kwalificatie halen met een keurrapport en geen plaatsingen meer
Perry en Noah

Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

Om de populatie te vergroten moet het uiteraard ook mogelijk worden om voor honden zonder stamboom, die in blakende gezondheid verkeren, een stamboom te krijgen, zoals bij border collies mogelijk is. Je zou dan ook op werkeigenschappen kunnen selecteren, zoals bij de working sheep dogs. Uiteraard kun je daar in mee nemen dat het verplicht is om bekende erfelijke aandoeningen uit te sluiten voor het verkrijgen van een stamboom. Het verkleinen van het aantal rassen zoals Hanneke zegt lijkt mij ook een goede optie.
Hanneke2
Zeer actief

Moos schreef:
Nanna schreef:Het meest veelzeggende stukje vond ik die filmploeg bij de Winner. Ze mochten NIET naar binnen. Toen de ploeg uitlegde dat het om gezondheid van de rashondenpopulatie ging werd ijskoud gezegd dat ze dáár niks mee te schaften hadden.
Kortom: geldbelangen, fokkersbelangetjes, struisvogelpolitiek en enórme ego's.
Daar moet je dan de oorlog mee winnen. :roll:
Of die Cavalier fokker die doodleuk zei "ach, als ze het maar een beetje hebben kan je er best mee fokken hoor", want er waren nou eenmaal nauwelijks vrije hondjes meer. En dan ook nog erbij zeggen dat er geen extra toezicht hoefde te komen hoor, want dat konden fokkers best zelf regelen :roll:
Ja en dan die beelden (weer) gezien hebbend van die hondjes met chronische gillende hoofdpijn... Ik ben echt geen aggressief mens, maar je zou zo'n wijf toch ernstige migraine toewensen. En dan uit bed sleuren voor een lekkere wandeling en Heel Hard Praten en aan de lijn meesleuren. :devil:

Ik snap het ook eigenlijk helemaal niet. Dat je met een stalen gezicht alsmaar kan doen alsof je om je dieren geeft en ondertussen alleen maar voor de centen gaat over de ruggen van je honden heen. Bah.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vond het jammer dat er geen mensen aan het woord kwamen die met goede dingen bezig zijn.
Want die zijn er ook.
En ik vind het ook jammer dat er geen keurmeesters aan het woord kwamen.
Of fokkers die beamen dat de invloed van keurmeesters echt zo groot is.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bennie
Zeer actief
Border Collie

duitse herder schreef:
Nanna schreef:En schaf alsjeblieft die hondenshows zoals ze nu zijn af. Dat heeft niets met honden te maken maar alles met ego's en geld over de ruggen van de honden.
Dit zeker :ok: Gewoon een kwalificatie halen met een keurrapport en geen plaatsingen meer
En dat dan over drie gelijkwegende onderdelen, gezondheid, karakter en looks. Voor de werkrassen uitgebreid met een aanlegonderdeel.
bennie
Zeer actief
Border Collie

En een pedoleeftijd voor honden lijkt mij ook geen slecht idee. Alleen fokken met honden vanaf drie jaar zou ik wel een goede vinden.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

duitse herder schreef:Het was een interessante reportage, meeste was al bekend. Wat ik er van moet denken? jammer dat ze laten zien dat een stamboom een garantie is, terwijl het puur een afstammingsbewijs is.
Maar dat is wel wat veel mensen denken als ze een hond met stamboom kopen. Zo gaat dat nu eenmaal. De meeste mensen die een pup kopen vinden de afstamming niet belangrijk, maar hebben wel het gevoel dat ze dus 'garantie' hebben op een gezonde hond.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bennie schreef:Om de populatie te vergroten moet het uiteraard ook mogelijk worden om voor honden zonder stamboom, die in blakende gezondheid verkeren, een stamboom te krijgen, zoals bij border collies mogelijk is.
Openstellen van de stamboeken.
Dat kan in veel landen al, ik begrijp niet waarom dat hier nog steeds niet mogelijk is.
Hoewel je dan natuurlijk niet weet of je gierend aan het intelen bent of niet ;)
bennie schreef: Je zou dan ook op werkeigenschappen kunnen selecteren, zoals bij de working sheep dogs.
Werkeigenschappen?
En dan?
Functionaliteit wel, dat lijkt me een strak plan.
bennie schreef:Uiteraard kun je daar in mee nemen dat het verplicht is om bekende erfelijke aandoeningen uit te sluiten voor het verkrijgen van een stamboom.
Dat kun je niet verplichten omdat je op lang niet alles kunt testen.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bennie schreef: En dat dan over drie gelijkwegende onderdelen, gezondheid, karakter en looks. Voor de werkrassen uitgebreid met een aanlegonderdeel.
Karakter?
Dat lijkt me niet haalbaar en bovendien erg onwenselijk.
Daar is veel te weinig over bekend, dat zou een zooitje worden.

Afbeelding

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik vind dat gebagatelliseer altijd zo stuitend.
Daar wordt ik echt kwaad van. En van die verschrikkelijke slappe houding van de rvb ook.
Als je hebt geconcludeerd dat je geen enkel verschil kunt uitmaken, omdat je niks meer bent dan de stroman van een zootje ellendelingen, kun je jezelf beter opheffen.
Maar zo zit dat karakterloze volk niet in elkaar.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Marjoleine schreef:
bennie schreef: En dat dan over drie gelijkwegende onderdelen, gezondheid, karakter en looks. Voor de werkrassen uitgebreid met een aanlegonderdeel.
Karakter?
Dat lijkt me niet haalbaar en bovendien erg onwenselijk.
Daar is veel te weinig over bekend, dat zou een zooitje worden.
Het gebeurt al, kijk maar naar de rottweiler.
Hanneke2
Zeer actief

Moos schreef:
duitse herder schreef:
Nou, ermee doorgaan lijkt me sowieso wel gebleken dat dat niet werkt :19: Fok er leuk een tijdje een Cocker doorheen ofzo (ik zeg ook maar wat hoor :mrgreen: :wink: ).
Gooi alle spaniels op 1 hoop, en fok alleen met 100% gezonde dieren. De Engelse cocker en de springer zijn dacht ik (heb er ook geen verstand van), geen heel ongezonde rassen. Of zoek nog een aanverwant gezond ras (de setter? Geen idee hoe het daar met de gezondheid staat), en fok dat er doorheen.
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Openstellen van de stamboeken.
Dat kan in veel landen al, ik begrijp niet waarom dat hier nog steeds niet mogelijk is.
Hoewel je dan natuurlijk niet weet of je gierend aan het intelen bent of niet ;)
Nou, dáár zou het verplicht chippen van alle honden nou reuze handig voor zijn ;-)
Dan maak je een soort van stamboomdatabase voor alle gechipte honden en kun je ook precies zien of je wel of niet gierend aan het intelen bent.
Dan zul je tóch nog moeten kunnen vaststellen dat de hond die je chipt ook écht de hond is die je dénkt dat het is :wink:
Onomstotelijke individuele identificatie dus.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Marjoleine schreef:
bennie schreef:Om de populatie te vergroten moet het uiteraard ook mogelijk worden om voor honden zonder stamboom, die in blakende gezondheid verkeren, een stamboom te krijgen, zoals bij border collies mogelijk is.
Openstellen van de stamboeken.
Hangt er van af, je kunt ook daar de lijnen van bijhouden zoals in sommige gevallen al gebeurd, zoals bij de bc. En je kunt het evt ook meenemen als stamboom met bijlage.
Marjoleine schreef:
bennie schreef: Je zou dan ook op werkeigenschappen kunnen selecteren, zoals bij de working sheep dogs.
Werkeigenschappen?
En dan?
Functionaliteit wel, dat lijkt me een strak plan.
bennie schreef:Uiteraard kun je daar in mee nemen dat het verplicht is om bekende erfelijke aandoeningen uit te sluiten voor het verkrijgen van een stamboom.
Dat kun je niet verplichten omdat je op lang niet alles kunt testen.
Je mist het woord 'bekende'. En ik heb het hier over een toelatingseis voor de honden zonder stamboom.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Nanna schreef: Ik denk dat het probleem zichzelf uiteindelijk oplost. Er komen steeds meer zieke Cavaliers en dus steeds minder mensen die nog zo'n hondje kopen (als ze met een eerdere de mist in zijn gegaan).
Die bernermensen die het doodsoordeel over hun Berner hoorden en wisten dat Berners bijna allemaal kanker hebben of krijgen nemen toch ook weer een nieuwe?

Dat gaat echt nog even duren voor de kopers écht wat gaan inzien.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef: Nou, dáár zou het verplicht chippen van alle honden nou reuze handig voor zijn ;-)
Dan maak je een soort van stamboomdatabase voor alle gechipte honden en kun je ook precies zien of je wel of niet gierend aan het intelen bent.
Dan ben je toch wel een generatie of wat verder vrees ik, voor je dat kunt weten.

@Bennie, ik heb daar weinig vertrouwen in.
Geen enkel, eigenlijk.

Afbeelding

bennie
Zeer actief
Border Collie

Marjoleine schreef:
Nanna schreef: Nou, dáár zou het verplicht chippen van alle honden nou reuze handig voor zijn ;-)
Dan ben je toch wel een generatie of wat verder vrees ik, voor je dat kunt weten.

@Bennie, ik heb daar weinig vertrouwen in.
Geen enkel, eigenlijk.
Ik wel. Veel zelfs. Want je kunt wel op gezondheid doorslaan,en dat zie je dan in het karakter terug. Het is dus van belang om op die drie pijlers te fokken en net zo min als je gezondheid buiten beeld mag laten, geldt dat zeer zeker ook voor het karakter.
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:Chip koppelen aan een DNA profiel?
Dat lijkt me de enige mogelijkheid.
Kost wel een paar centen natuurlijk, én je creeert weer een heel nieuwe categorie. Marketingtechnisch zeg maar :ugh:
Die pups gaan pas echt geld kosten waarschijnlijk :(
Hanneke2
Zeer actief

Nanna schreef:
Hanneke2 schreef: Ik zag er een andere conclusie in: afstappen van rassen en overgaan op types.
Lijkt mij een uitstekend plan.
Gewoon herders met puntoren gaan fokken en niet apart de duitse herder, de tervuerense herder, de hollandse herder en noem het allemaal maar op. Het zou een giga verbreding van de fokbasis zijn.
En mix die ierse wolfshond, deerhound, lurcher en ruwhaar galgo maar :ok:
Helemaal eens. Lurchers en ruwhaar galgo's zijn voorzover ik weet honden die met gemak de 15 jaar halen, en zo zou je een geweldig mooie gezonde grote ruwhaar windhond kunnen fokken.
En schaf alsjeblieft die hondenshows zoals ze nu zijn af. Dat heeft niets met honden te maken maar alles met ego's en geld over de ruggen van de honden.
Dat ook. Sinds die beelden van met name die strompelende DH in de BBC-docu heb ik nul vertrouwen meer in dat geshow.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Jaap* schreef:
Nanna schreef:Chip koppelen aan een DNA profiel?
Dat lijkt me de enige mogelijkheid.
Kost wel een paar centen natuurlijk, én je creeert weer een heel nieuwe categorie. Marketingtechnisch zeg maar :ugh:
Die pups gaan pas echt geld kosten waarschijnlijk :(
Is dat nog zo duur dan? En als het heel breed wordt ingezet, blijft het dan zo duur? Bij de paardenfok is het al heel normaal toch, uiteraard is het daar ook procentueel een minder grote aanslag in het totaalprijskaartje, maar ik bedoel dat de middelen er in ieder geval zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”