Met Tapas ben ik op 22 september begonnen in de G&G B groep, en dus zijn we nog niet zo lang bezig ermee.
Op 17 oktober had ik al een wedstrijd gelopen bij onze eigen KC voor het diploma, maar aangezien toen het voorkomen een nul opleverde, kon ik het diploma wel gedag zwaaien toen. Niet zo raar overigens, na pas een maand training in deze groep en de medische ellende met Sjefke en Nozem waar ik toen echt middenin zat en wat (zeker achteraf bezien) bij mij maar zeker ook bij Tapas de nodige onrust en spanning teweeg had gebracht.
We deden met zijn vieren mee aan het proefexamen, dus het ging lekker vlot achter elkaar door allemaal.
Naderhand hebben we met degene die ons keurde en onze eigen trainster geëvalueerd per combinatie hoe het gegaan was.
We hebben ook het formulier meegekregen zodat we thuis nog goed kunnen kijken wat de aandachtspunten zijn.
Het voor en achterlangs volgen ging zonder problemen bij Tapas, ik had graag wat meer aandacht van haar gehad maar er was blijkbaar van alles op de grond te ruiken dus ze was voor haar doen wat afgeleid. Bij de beoordeling stond er toch gewoon "prima" bij de opmerkingen over deze oefening.
Het staan en betasten deed ze aardig, wel had ik 2 extra commando's nodig (eentje om haar aan het staan te krijgen, was niet nodig geweest maar is bij mij een beetje een automatisme omdat ik zelf niet zeker genoeg ben dat ze gaat staan, en eentje omdat ze weer ging zitten voordat ik voor haar ging staan).
Het gebit tonen ging wel goed maar ik deed het wat te gehaast en had de achterste kiezen wat beter moeten laten zien. Een klein aandachtspuntje dus.
Het af en blijf (2 minuten, in zicht) ging niet zoals het voorheen altijd ging. Tapas lag op een plekje waar blijkbaar nogal wat geurtjes te ruiken waren en ook iets lekkers te eten blijkbaar, want ze was steeds aan het snuffelen, verkroop een fractie en ging van de grond zitten snacken. Ik stond me op afstand op te vreten want ik was als de dood dat ze zou gaan opstaan om verder te snacken, maar dat deed ze gelukkig niet. Bij terugkomst heb ik iets ingewerkt omdat ik niet wilde dat ze voortijdig zou gaan zitten en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Ik moet zelf gewoon meer vertrouwen krijgen dat ze het gewoon goed doet, dat ontbreekt er bij mij nog aan. Ook een aandachtspuntje voor mij dus!
Het volgen aan de lijn kan ze véél beter, ze was nog steeds afgeleid door de geuren van het veld (wat ze normaal gesproken eigenlijk zelden heeft) en omdat ik vermoedelijk iets te langzaam liep (dat moet pittiger dus) bleef ze soms wat achter. Maar het zitten bij het halthouden ging dan weer heel erg goed, daar kreeg ik een compliment over.
Het los volgen was een beetje vergelijkbaar met het aangelijnd volgen, dus ik moet goed gaan zoeken naar een tempo dat niet te snel/gehaast is (dat had ik namelijk op de wedstrijd) maar ook niet te traag zodat Tapas haar attentie verliest.
Ook hier is nog wat werk aan de winkel dus.
Het zit tijdens het volgen ging bij Tapas echt heel erg netjes en snel, maar ik heb wederom ingewerkt door mijn hoofd te draaien om te kijken of ze echt wel zat (lekker hoor, die onzekerheid, dat kost me aardig wat punten!).
Daarna kwam voor mij de spannendste oefening: het komen op bevel. Na het debacle op de wedstrijd ben ik overgegaan van het eerst voorkomen en dan aan de voet roepen naar alleen het commando "hier" waarbij Tapas gelijk zelfstandig aan de voet komt. Die tip kreeg ik van iemand die ook op de wedstrijd was en dat vond ik een heel goed idee.
Tapas kwam als een speer (
Daarna moest ze terug naar haar plaats (vak sturen). Dat ging in 1 rechte lijn, als een speer en ze ging heel snel en mooi af, precies op haar riem. Als commentaar staat op mijn formulier: "WAUW! Mooi!"
Pffff, dat zat er gelukkig op.
Toen nog het vlak apport, wat op de wedstrijd dus ook een nul opgeleverd had. Ik dacht "ik zie het wel" en ben dus heel onbevangen deze oefening gaan doen. Bij het blok neerleggen ben ik even gestopt, wat niet toegestaan is zo begreep ik later bij de bespreking. Toen ik me omdraaide en op het teken van de ringmeester wachtte om haar te laten apporteren was ze zo enthousiast, dat ze al onderweg was en ik dus maar heel snel "apport" heb geroepen in de hoop dat het niet gezien was dat ze uit zichzelf al kwam, maar helaas. Dat stond dus op mijn formulier later.
Tapas kwam heel netjes direct aan de voet en hield het blok vast tot ik het aanpakte, maar dat deed ik dusdanig onhandig dat ik het blok alsnog liet vallen (ik had nog niet geoefend het vanuit deze positie van haar af te pakken, alleen vanuit de "voor" positie). Ook dat moet ik dus nog even oefenen.
Al met al was ik niet ontevreden, en vooral heel trots op Tapas!
En met dit resultaat mag ik op 12 december deelnemen aan het examen. Als ik de puntjes (vooral bij mezelf) op de i weet te zetten, dan zou het gewoon moeten kunnen lukken om te slagen.
We zullen het zien!