Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Proefexamen G&G B met Tapas

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Proefexamen G&G B met Tapas

Ongelezen bericht door LongFields »

Gisteravond hadden we tijdens onze reguliere training een proefexamen. Op 12 december is het clubexamen aangevraagd en bij onze KC mag je daar alleen aan deelnemen als je het proefexamen goed gelopen hebt.
Met Tapas ben ik op 22 september begonnen in de G&G B groep, en dus zijn we nog niet zo lang bezig ermee.
Op 17 oktober had ik al een wedstrijd gelopen bij onze eigen KC voor het diploma, maar aangezien toen het voorkomen een nul opleverde, kon ik het diploma wel gedag zwaaien toen. Niet zo raar overigens, na pas een maand training in deze groep en de medische ellende met Sjefke en Nozem waar ik toen echt middenin zat en wat (zeker achteraf bezien) bij mij maar zeker ook bij Tapas de nodige onrust en spanning teweeg had gebracht.

We deden met zijn vieren mee aan het proefexamen, dus het ging lekker vlot achter elkaar door allemaal.
Naderhand hebben we met degene die ons keurde en onze eigen trainster geëvalueerd per combinatie hoe het gegaan was.
We hebben ook het formulier meegekregen zodat we thuis nog goed kunnen kijken wat de aandachtspunten zijn.

Het voor en achterlangs volgen ging zonder problemen bij Tapas, ik had graag wat meer aandacht van haar gehad maar er was blijkbaar van alles op de grond te ruiken dus ze was voor haar doen wat afgeleid. Bij de beoordeling stond er toch gewoon "prima" bij de opmerkingen over deze oefening.

Het staan en betasten deed ze aardig, wel had ik 2 extra commando's nodig (eentje om haar aan het staan te krijgen, was niet nodig geweest maar is bij mij een beetje een automatisme omdat ik zelf niet zeker genoeg ben dat ze gaat staan, en eentje omdat ze weer ging zitten voordat ik voor haar ging staan).
Het gebit tonen ging wel goed maar ik deed het wat te gehaast en had de achterste kiezen wat beter moeten laten zien. Een klein aandachtspuntje dus.

Het af en blijf (2 minuten, in zicht) ging niet zoals het voorheen altijd ging. Tapas lag op een plekje waar blijkbaar nogal wat geurtjes te ruiken waren en ook iets lekkers te eten blijkbaar, want ze was steeds aan het snuffelen, verkroop een fractie en ging van de grond zitten snacken. Ik stond me op afstand op te vreten want ik was als de dood dat ze zou gaan opstaan om verder te snacken, maar dat deed ze gelukkig niet. Bij terugkomst heb ik iets ingewerkt omdat ik niet wilde dat ze voortijdig zou gaan zitten en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Ik moet zelf gewoon meer vertrouwen krijgen dat ze het gewoon goed doet, dat ontbreekt er bij mij nog aan. Ook een aandachtspuntje voor mij dus!

Het volgen aan de lijn kan ze véél beter, ze was nog steeds afgeleid door de geuren van het veld (wat ze normaal gesproken eigenlijk zelden heeft) en omdat ik vermoedelijk iets te langzaam liep (dat moet pittiger dus) bleef ze soms wat achter. Maar het zitten bij het halthouden ging dan weer heel erg goed, daar kreeg ik een compliment over.
Het los volgen was een beetje vergelijkbaar met het aangelijnd volgen, dus ik moet goed gaan zoeken naar een tempo dat niet te snel/gehaast is (dat had ik namelijk op de wedstrijd) maar ook niet te traag zodat Tapas haar attentie verliest.
Ook hier is nog wat werk aan de winkel dus.

Het zit tijdens het volgen ging bij Tapas echt heel erg netjes en snel, maar ik heb wederom ingewerkt door mijn hoofd te draaien om te kijken of ze echt wel zat (lekker hoor, die onzekerheid, dat kost me aardig wat punten!).

Daarna kwam voor mij de spannendste oefening: het komen op bevel. Na het debacle op de wedstrijd ben ik overgegaan van het eerst voorkomen en dan aan de voet roepen naar alleen het commando "hier" waarbij Tapas gelijk zelfstandig aan de voet komt. Die tip kreeg ik van iemand die ook op de wedstrijd was en dat vond ik een heel goed idee.
Tapas kwam als een speer ( :cheer: :cheer: :cheer: ) en ging netjes recht aan de voet zitten, zonder dat ze daarna anticipeerde en direct naar het vak rende (wat ze dus op de wedstrijd deed). Ik kon haar dus even rustig belonen voor het voorkomen. Commentaar op mijn formulier: super vlot af (voordat ik wegliep uit het vak, ze ging inderdaad vanuit de zit echt heel snel af), en ook stond er "mooi voor (naast) gekomen".
Daarna moest ze terug naar haar plaats (vak sturen). Dat ging in 1 rechte lijn, als een speer en ze ging heel snel en mooi af, precies op haar riem. Als commentaar staat op mijn formulier: "WAUW! Mooi!"

Pffff, dat zat er gelukkig op.

Toen nog het vlak apport, wat op de wedstrijd dus ook een nul opgeleverd had. Ik dacht "ik zie het wel" en ben dus heel onbevangen deze oefening gaan doen. Bij het blok neerleggen ben ik even gestopt, wat niet toegestaan is zo begreep ik later bij de bespreking. Toen ik me omdraaide en op het teken van de ringmeester wachtte om haar te laten apporteren was ze zo enthousiast, dat ze al onderweg was en ik dus maar heel snel "apport" heb geroepen in de hoop dat het niet gezien was dat ze uit zichzelf al kwam, maar helaas. Dat stond dus op mijn formulier later.
Tapas kwam heel netjes direct aan de voet en hield het blok vast tot ik het aanpakte, maar dat deed ik dusdanig onhandig dat ik het blok alsnog liet vallen (ik had nog niet geoefend het vanuit deze positie van haar af te pakken, alleen vanuit de "voor" positie). Ook dat moet ik dus nog even oefenen.

Al met al was ik niet ontevreden, en vooral heel trots op Tapas!

En met dit resultaat mag ik op 12 december deelnemen aan het examen. Als ik de puntjes (vooral bij mezelf) op de i weet te zetten, dan zou het gewoon moeten kunnen lukken om te slagen.
We zullen het zien!
Sita
Zeer actief

Re: Proefexamen G&G B met Tapas

Ongelezen bericht door Sita »

Knappe Tapas! Wat goed Suzanne. Nu nog meer vertrouwen krijgen in je hond en dan gaan jullie gewoon cum laude slagen voor dat GG-b examen :wink:

Wel fijn zo'n proefexamen, dan kan je daarna nog even trainen om de puntjes op de i te zetten. Met een (proef)examen gaat het toch allemaal net iets anders dan op een gewone les.

Succes met trainen en alvast heel veel succes de 12e!
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

wat goed! :cheer: :cheer: :cheer:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Sita schreef:Knappe Tapas! Wat goed Suzanne. Nu nog meer vertrouwen krijgen in je hond en dan gaan jullie gewoon cum laude slagen voor dat GG-b examen :wink:
Dat is het inderdaad gewoon hoor, ik mis nog een beetje het vertrouwen door mijn onzekere karakter. Want Tapas kan het gewoon, daar ligt het niet aan.
Sita schreef:Wel fijn zo'n proefexamen, dan kan je daarna nog even trainen om de puntjes op de i te zetten. Met een (proef)examen gaat het toch allemaal net iets anders dan op een gewone les.
Ja, in eerste instantie vond ik het een beetje overdreven om het deelnemen aan het clubexamen te laten afhangen van het proefexamen. Het was eerst ook op een maandagavond gepland en dan heb ik altijd agilitytraining bij Speed. Die wilde ik er niet voor opgeven, dan maar geen clubexamen (maar een keer examen doen op een wedstrijd of zo). Maar er waren gelukkig meer mensen verhinderd en daarom mochten we nu proefexamen doen in ons eigen lesuur.
Ik was ook lang niet zo gespannen als ik normaal zou zijn voor een "echt" examen, en hierdoor heb ik nu wel wat meer zelfvertrouwen gekregen in het examen zelf. Dus ik ben blij dat het op deze manier gedaan wordt bij onze club.
Sita schreef:Succes met trainen en alvast heel veel succes de 12e!
Dank je wel!
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Wat vanochtend ook wel leuk was, was dat Tapas met het formulier waar de opmerkingen over het proefexamen op stonden kwam aanlopen. Het lag op onze (lage) salontafel en ze zat er eerst even aan te snuffelen en toen pakte ze het in haar bekkie en kwam naar me toe. Het is dat ik beter weet, anders zou je denken dat ze me nog even op haar goede prestatie wilde wijzen! :smile:
Tapas vindt het enorm leuk om allerlei dingetjes op te pakken en bij me te brengen trouwens. Ik laat regelmatig iets "vallen" waarna ik haar vraag het op te rapen en aan me te geven, en dat doet ze met veel enthousiasme. Dus als ik ooit om een hulphond verlegen zou komen te zitten, dan heb ik er al eentje in huis geloof ik. :wink:
joyjill
Actief
Mijn ras(sen): tervuerenseherder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door joyjill »

haha supper hoor,tjah en van dat volgen en snuffelen hier heb je er nog 1 JILL,ook tijdens haar examen in tiel,pfff ze was helemaal van dr aperepo,ruiken en doen,met terug plaats ook heel lang snuffen en dan pas gaan liggen brrrrr.
nou wens julllie heel veel suc6 en jullie kunnen het :E:
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

Netjes hoor dat klinkt veelbelovend voor het examen!!
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

joyjill schreef:haha supper hoor,tjah en van dat volgen en snuffelen hier heb je er nog 1 JILL,ook tijdens haar examen in tiel,pfff ze was helemaal van dr aperepo,ruiken en doen,met terug plaats ook heel lang snuffen en dan pas gaan liggen brrrrr.
Tapas doet dat eerlijk gezegd eigenlijk zelden tot nooit. Maar het is blijkbaar nooit te laat om er mee te beginnen. :wink:
Ben jij geslaagd in Tiel, of deed je geen examen daar?
Trinand
Actief
Mijn ras(sen): Briard.
En ik zou héél graag een Pyrenees herdertje erbij willen :-)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trinand »

Een goeie oefening zo`n proef-examen.
Zo te lezen gaat het wel goed, hoef je niet bang voor te zijn.

Knappe Tapas, succes :ok:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Dat klinkt goed zeg!!!
Heel veel succes 12 december :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
joyjill
Actief
Mijn ras(sen): tervuerenseherder
Contacteer:

Ongelezen bericht door joyjill »

LongFields schreef:
joyjill schreef:haha supper hoor,tjah en van dat volgen en snuffelen hier heb je er nog 1 JILL,ook tijdens haar examen in tiel,pfff ze was helemaal van dr aperepo,ruiken en doen,met terug plaats ook heel lang snuffen en dan pas gaan liggen brrrrr.
Tapas doet dat eerlijk gezegd eigenlijk zelden tot nooit. Maar het is blijkbaar nooit te laat om er mee te beginnen. :wink:
Ben jij geslaagd in Tiel, of deed je geen examen daar?

Uhhmm neej half diploma ze ging zitten tijdens het af en blijf dus kostbare punten,en we hebben echt heel veel geleerd op zo'n dag.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lijkt me een hartstikke goed uitgangspunt voor je examen :ok:

Als je een wat kortere snelle pas maakt ziet het er levendiger uit zonder dat je te snel loopt.
Het maakt honden vaak wat alerter.
Misschien houd je Tapas dan beter weg van de lekkere luchten :wink:

Ik zal aan je denken op 12 december :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
janine
Zeer actief

Ongelezen bericht door janine »

LongFields schreef:
Sita schreef:Knappe Tapas! Wat goed Suzanne. Nu nog meer vertrouwen krijgen in je hond en dan gaan jullie gewoon cum laude slagen voor dat GG-b examen :wink:
Dat is het inderdaad gewoon hoor, ik mis nog een beetje het vertrouwen door mijn onzekere karakter. Want Tapas kan het gewoon, daar ligt het niet aan.
Sita schreef:Wel fijn zo'n proefexamen, dan kan je daarna nog even trainen om de puntjes op de i te zetten. Met een (proef)examen gaat het toch allemaal net iets anders dan op een gewone les.
Super dat het zo goed ging..Dat geeft je als baas wel vertrouwen...

Ik mag volgende week op, maar ik hou mijn hart vast..
Afbeelding
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder

Ongelezen bericht door diana25 »

ik zou net als ranetje al zei kortere snelle passen proberen dat ziet er erg vlot uit en vaak krijg je daardoor meer aandacht van de hond.
het afgeleide tijden het volgen kan ook komen door dat je zelf nog iets onzeker ben en misschien onbewust een beetje twijfelend loop.
Wij zeggen altijd als je het veld op kom 'brengen die hond' resoluut zonder twijfel :wink: .
tis makkelijker gezegt dan gedaan :D

Wat ik me wel afvraag is, je mag bij g&g hier roepen en dan mag de hond gelijk aan de voet?
is eerst voorzitten niet verplicht? en bij het apport zit de hond dan naast je om het apport af te geven?

wel fijn zo'n oefen-examen weet je toch waar je aan kan werken :ok:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

diana25 schreef: Wat ik me wel afvraag is, je mag bij g&g hier roepen en dan mag de hond gelijk aan de voet?
is eerst voorzitten niet verplicht? en bij het apport zit de hond dan naast je om het apport af te geven?
Ja, nee en ja. :wink:
diana25
Zeer actief

LongFields schreef:
diana25 schreef: Wat ik me wel afvraag is, je mag bij g&g hier roepen en dan mag de hond gelijk aan de voet?
Ja, nee en ja. :wink:
haha ok thanks :ok: bij ipo is dat namelijk niet zo daar krijg je puntaftrek als de hond gelijk aan de voet gaat :mrgreen:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Dat weet ik, maar ik ga geen VZH en ook geen IPO doen, dus daarom heb ik deze manier als tip gekregen van een doorgewinterde G&G-loper. Het voordeel bij deze methode is trouwens ook dat je maar 1x aftrek kunt hebben voor scheef zitten (bij de naast) in plaats van 2x (bij het vóór zitten, en bij het aan de voet gaan zitten erna).
Bij Tapas is een ander voordeel dat ze nu minder snel anticipeert op het terugzenden naar haar plaats/het vak.
diana25
Zeer actief

LongFields schreef:Dat weet ik, maar ik ga geen VZH en ook geen IPO doen, dus daarom heb ik deze manier als tip gekregen van een doorgewinterde G&G-loper. Het voordeel bij deze methode is trouwens ook dat je maar 1x aftrek kunt hebben voor scheef zitten (bij de naast) in plaats van 2x (bij het vóór zitten, en bij het aan de voet gaan zitten erna).
Bij Tapas is een ander voordeel dat ze nu minder snel anticipeert op het terugzenden naar haar plaats/het vak.
je heb helemaal gelijk waarom moeilijk doen als het makkelijk kan toch :ok:
was er gewoon benieuwd naar er zit best veel verschil in het appél.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

dat geeft in ieder geval vertrouwen voor het echte examen. :ok:
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Geweldig gedaan Suzanne! Ik vind het toch een mooi rapport voor Tapas. :ok:
Trinand
Actief
Contacteer:

Heel veel succes morgen Suzanne, samen met Tapas :ok:
Ga ervoor :D
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Dank je wel, wat leuk dat je eraan gedacht hebt dat het examen morgen is.
We zullen zien hoe het gaat, vandaag hebben we nog een uur individueel mogen trainen op het examenveld van morgen, en ik was niet ontevreden. Ze heeft ook alvast alle andere honden uit onze groep gezien en dat vond ik zelf wel prettig, omdat Tapas altijd even moet wennen aan voor haar vreemde honden, vooral tijdens de slalom/voorlangs achterlangs volgen.

Ik moet helaas wel als laatste van de 14 (!) G&G B lopers, dus dat wordt lang zenuwenlijden vrees ik.
Trinand
Actief
Contacteer:

Lekker dat je op dat veld mocht trainen, vooral met de vreemde honden erbij.
Is het morgen iets vertrouwder voor Tapas en voor jezelf. Jammer dat je de laatste bent, alhoewel je nu lekker kunt afkijken hoe de anderen het doen.
Weet niet wat voor weer het nu bij jullie is maar hier is het heel slecht. Ze zeggen dat het morgen beter wordt, dan heb je dat ook mee.
Het lukt je morgen gewoon, kan niet anders :lol1:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Succes Suzanne!! :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Dank je Nettie. :wink:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Heel veel succes morgen Suzanne en Tapas. Ik duim voor een heel diploma :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik duim ook hoor, succes met z'n tweebeidjes :ok: :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Dank jullie wel!
Ik ben nu al flink nerveus. Dat wordt nog wat morgen. Nou ja, eerst maar vroeg op en Romanov doen, dan heb ik na het examen de rest van de dag (zal alleen de middag zijn of een deel ervan) om bij te komen. :wink:
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Succes morgen!
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”