Ik dacht dat het zo inderdaad was, maar wist het niet zeker.crutz schreef:Stb honden in België worden idd door de DA gechipt. Voor tattooeren werd vlgns mij wel door St. H gedaan.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden verplicht gechipt
Moderator: moderatorteam
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Re: Honden verplicht gechipt
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Zou niet bewust laten chippen, hier 1 met tatouage en chip, en die ander is ook gechipt.Renske schreef:Op zich een goede zaak, maar waarom niet invoeren voor honden geboren na 1 januari 1998? Ik vermoed dat de mensen die een RvB stamboomhondje met tatouage hebben er maar weinig zijn die zo'n oudje nog gaan laten chippen.
Zelf denk ik er ook niet aan om mijn oudje van 14,5 jaar nog te laten chippen.
Ik vind het wel een goede zaak om verplicht te laten chippen, om een beetje controle te houden over wat er met honden gebeurd die bij niet zulke leuke bazen terecht komen, da kan dan ook een bestandje maken, of de amivedi en andere instanties als een hond vaak verwond is of los op straat gevonden is.
Mijn katten heb ik laten chippen toen ik Joe kwijt was tijdens revalideren, hij was aangereden, thuis gekomen gerevalideerd en toen hij wat meer te been was meer vrijheid gegeven en toen was hij foetsie voor ruim een week.
Gelukkig gevonden levend en wel, maar direct dus beide katten laten chippen, hoor liever dat ze gevonden zijn ergens, levend of dood dan in onzekerheid blijven over waar ze zijn.
Ging toen ook verhuizen dus ook daarom ze gechipt, want katten kunnen nog wel naar oude huis toe gaan.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Verplichte identificatie.rubyred schreef:Ik heb een hond met chip en eentje met tatoeage.
Ik geloof nou niet dat chippen broodfok beter zal maken, kan iemand mij dat uitleggen.
En daarmee de fokker die te achterhalen en aansprakelijk te stellen is voor zijn produkt.
Of dacht jij dat die wagonladingen broodfokpups te identificeren waren?
- DesireeK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Golden retriever/labrador, Jack Russel, Mechelse herder
- Aantal honden: 3
Al mijn dieren (honden, katten, pony) zijn gechipt.. Bij paarden/ pony's is het verplicht als je ze wilt vervoeren...

Onderschrift gemaakt door Kiki2000
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
niet helemaal hoor, ken diverse paarden die op hoog niveau (internationaal) wedstrijden lopen en niet gechipt zijn (wel DNA profiel vastgelegd en dat wordt regelmatig gecontroleerd, maar dat wordt dus ook geaccepteerd, zowel voor de wedstrijden als voor het vervoer)DesireeK schreef:Al mijn dieren (honden, katten, pony) zijn gechipt.. Bij paarden/ pony's is het verplicht als je ze wilt vervoeren...
- DesireeK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Golden retriever/labrador, Jack Russel, Mechelse herder
Hoe dat dan in zijn werk gaat weet ik niet..crutz schreef:niet helemaal hoor, ken diverse paarden die op hoog niveau (internationaal) wedstrijden lopen en niet gechipt zijn (wel DNA profiel vastgelegd en dat wordt regelmatig gecontroleerd, maar dat wordt dus ook geaccepteerd, zowel voor de wedstrijden als voor het vervoer)DesireeK schreef:Al mijn dieren (honden, katten, pony) zijn gechipt.. Bij paarden/ pony's is het verplicht als je ze wilt vervoeren...
Maar dit is wat mij bekend is:
Vanaf 1 januari 2006 moet elk paard, pony of ezel vanaf de leeftijd van 7 maanden voorzien zijn van een chip en een paspoort en veulens voor de leeftijd van 7 maanden zonder chip en paspoort mogen alleen aan de voet van de moeder vervoerd worden.
Bron: http://www.dierenkliniekdeventer.nl/lan ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier nog een verhaal:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... poort.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Onderschrift gemaakt door Kiki2000
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
crutz schreef:niet helemaal hoor, ken diverse paarden die op hoog niveau (internationaal) wedstrijden lopen en niet gechipt zijn (wel DNA profiel vastgelegd en dat wordt regelmatig gecontroleerd, maar dat wordt dus ook geaccepteerd, zowel voor de wedstrijden als voor het vervoer)DesireeK schreef:Al mijn dieren (honden, katten, pony) zijn gechipt.. Bij paarden/ pony's is het verplicht als je ze wilt vervoeren...
Die zullen ongetwijfeld minimaal in bezit zijn geweest van een paspoort of geregistreerd dna profiel. pasp + DNA werd voorheen ook nog geaccepteerd maar wat desiree net al zei is dat vanaf vorig jaar al niet meer mogelijk en is er alleen nog maar de chip voor parden zonder paspoort of vastgelegd dna profiel.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
smoekie schreef:crutz schreef:niet helemaal hoor, ken diverse paarden die op hoog niveau (internationaal) wedstrijden lopen en niet gechipt zijn (wel DNA profiel vastgelegd en dat wordt regelmatig gecontroleerd, maar dat wordt dus ook geaccepteerd, zowel voor de wedstrijden als voor het vervoer)DesireeK schreef:Al mijn dieren (honden, katten, pony) zijn gechipt.. Bij paarden/ pony's is het verplicht als je ze wilt vervoeren...
Die zullen ongetwijfeld minimaal in bezit zijn geweest van een paspoort of geregistreerd dna profiel. pasp + DNA werd voorheen ook nog geaccepteerd maar wat desiree net al zei is dat vanaf vorig jaar al niet meer mogelijk en is er alleen nog maar de chip voor parden zonder paspoort of vastgelegd dna profiel.
schrijf toch ook DNA profiel vastgelegd, dus ja, geregistreerd....en ook nog afgelopen en dit jaar....
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Chippen gaat gelden, voor alle nieuw geboren pups vanaf een bepaalde tijd.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Alleen moederhonden worden nagekeken op chip.Marjoleine schreef:Vrijdagmiddag zeker?Linsey schreef:Ik dacht dat het over honden in het algemeen ging, had het even verkeerd begrepen, ben alles een beetje door elkaar aan het halen.![]()
IHij staat in de database van de Raadn Nederland moet je zelf je hond bij de NDG (of andere database) aanmelden, dat is in Belgie niet. Een stamboom hond staat dan geregistreerd bij de RvB, maar als hij wegloopt en hij staat niet een database dan ben je er niets mee, toch? Want de mensen die hem vinden kijken de chip na en die is nergens terug te vinden, ik heb het met Kai zijn chipnummer geprobeerd in zowat alle databases in Nederland en Belgie en die stond er nergens in (de dierenarts heeft dat ook nagekeken voordat hij een papier heeft opgemaakt om Kai (en nadien Dino) in een database aan te melden), daar moest ik zelf voor zorgen, in Belgie is dat niet.
Die is natuurlijk alleen tijdens kantooruren bereikbaar, maar toch.
Elk weldenkend asiel of dierenambulance ziet aan het chipnummer of het een rashond is en zo ja, dan bellen ze de Raad om info.
Zo nee, dan bellen ze de NDG.
Veel dierenartsen regelen dat voor je, maar niet allemaal inderdaad.Hier komt ook de chipper aan huis hoor.Hoe het zit met pups met stamboom hier dat weet ik niet, maar ik vermoed dat dat dan hetzelfde zal zijn? Alleen misschien dat er dan een chipper aan huis komt, ik weet het eigenlijk niet ik heb geen Belgische hond met stamboom.
Dat is verplicht en je moet een aantal dingen aantonen ook, zoals je kennelnaam, je lidmaatschap RV, de identiteit van de ouder(s), en de stambomen moet je kunnen tonen, inclusief eigendomsbewijs.
En de ouder(s) worden dan dus ook gecheckt. Dat wil zeggen: hun chipnummer wordt gecontroleerd en vergeleken met dat van de papieren die bij het nest horen.
Van te voren geef je op hoeveel pups er zijn en welk geslacht en als je niet voor allemaal een stamboom wilt geef je dat ook aan. Miskleuren en foute vachten hoort de chipper te identificeren en te vermelden (al mag de fokker dat uiteraard ook zelf melden).
Als de vader op je erf loopt dus niet.
En de chipper is ook niet zaken kundig aangaande kleurtjes.
Als ik een blonde bouvier pup op papier zet als gestroomd of een
blauwe poedelpup als zwart dan momt dat gewoon op het stamboom.
Fok ik met die blauwe poedel pup die op papier staat als zwart dan kraait er geen haan naar en ook de chipper niet met chippen.
Fok ik met die blonde bouvier pup reu die op papier staat asl gestroomd.
Dan kraait er ook geen haan naar en ook de chipper niet ,want die kijkt alleen de moederhond na .
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Hoe willen ze dat dan controleren dan.crutz schreef:niet helemaal hoor, ken diverse paarden die op hoog niveau (internationaal) wedstrijden lopen en niet gechipt zijn (wel DNA profiel vastgelegd en dat wordt regelmatig gecontroleerd, maar dat wordt dus ook geaccepteerd, zowel voor de wedstrijden als voor het vervoer)DesireeK schreef:Al mijn dieren (honden, katten, pony) zijn gechipt.. Bij paarden/ pony's is het verplicht als je ze wilt vervoeren...
Hebben ze een speciale kit bij zich om te bloed af te nemen en kijken of dat DNA profiel past bij dat paard.??

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Fout is fout toch .?Marjoleine schreef:Verplichte identificatie.rubyred schreef:Ik heb een hond met chip en eentje met tatoeage.
Ik geloof nou niet dat chippen broodfok beter zal maken, kan iemand mij dat uitleggen.
En daarmee de fokker die te achterhalen en aansprakelijk te stellen is voor zijn produkt.
Dat hoef je niet te weten wie de fokker is ,als je iemand betrapt met een lading pups in de koffer bak bij de grens of erover.
Die fokker zit toch in Tjechié of polen en die kun je niet pakken.
Kun je wel zeggen om de broodfok en handel tegen te gaan ,maar dat kunnen ze nu ook.
Het enigste is dat nu de puppen met een chippie de grens over mogen.
Dus diezelfde troep word niet tegen gegaan maar gewoon door een chip gelegaliseert.
Nou dan hebben de handelaren iets meer kosten.
Denk je echt dat ze daarmee hun handel stop zetten.?
Daar zitten zulke winsten op dat ze nu ook al genoegen nemen dat de helft tijdens vervoer de pijp uit gaan of het loodje leggen aan parvo.
Het zelfde puppie word nu gewoon de handel in gegooid met chip.
Zodat de belasting meer grip en inkomsten krijgt.
Niets meer en niets minder.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Op de wedstrijden idd wel, transport geen idee.bouvierpoedel schreef:Hoe willen ze dat dan controleren dan.crutz schreef:niet helemaal hoor, ken diverse paarden die op hoog niveau (internationaal) wedstrijden lopen en niet gechipt zijn (wel DNA profiel vastgelegd en dat wordt regelmatig gecontroleerd, maar dat wordt dus ook geaccepteerd, zowel voor de wedstrijden als voor het vervoer)DesireeK schreef:Al mijn dieren (honden, katten, pony) zijn gechipt.. Bij paarden/ pony's is het verplicht als je ze wilt vervoeren...
Hebben ze een speciale kit bij zich om te bloed af te nemen en kijken of dat DNA profiel past bij dat paard.??
- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Contacteer:
Het verbaast mij dat er nog zoveel honden niet gechipt zijn. Bij de FHN moet je hond gechipt zijn wil je wedstrijden lopen. Ik gok dat Tigger nog getattoeeerd is, maar weet dat eigenlijk niet eens helemaal zeker (zoek zoek internet ..... oh, chippen rashonden vanaf 1 januari 1998, dus Tigger heeft ook nog een tattoo). Alles is hier gechipt. En inderdaad, je moet ze ook laten registreren bij de NDG, anders kunnen ze nog niet je hond thuis brengen. Ook al is het een rashond. Als de regering zich daar nou eens druk om maakt ??!!
Alle chips afgeven zoals mensen-paspoorten. Chippen=registreren! Moet bij de prijs in zitten. Nu moet ik apart betalen voor die database. Van de zotte toch?
Alle chips afgeven zoals mensen-paspoorten. Chippen=registreren! Moet bij de prijs in zitten. Nu moet ik apart betalen voor die database. Van de zotte toch?
-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
- Aantal honden: 1
Op zich heel goed, ik zou alleen hopen dat de illegale broodfok illegaal wordt en aangepakt wordt en dat fokkers aan eisen moeten voldoen. Volgens mij wil Bleeker dat ook invoeren. Eindelijk een dierenvriend en nog wel van het CDA....
hoe is het mogelijk

hoe is het mogelijk
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Waarom registreren bij de NDG apart met rashond.??poembaa schreef:Het verbaast mij dat er nog zoveel honden niet gechipt zijn. Bij de FHN moet je hond gechipt zijn wil je wedstrijden lopen. Ik gok dat Tigger nog getattoeeerd is, maar weet dat eigenlijk niet eens helemaal zeker (zoek zoek internet ..... oh, chippen rashonden vanaf 1 januari 1998, dus Tigger heeft ook nog een tattoo). Alles is hier gechipt. En inderdaad, je moet ze ook laten registreren bij de NDG, anders kunnen ze nog niet je hond thuis brengen. Ook al is het een rashond. Als de regering zich daar nou eens druk om maakt ??!!
Mijn boef die bij iemand anders zat was hem gepeert en ik werd gewoon gebeld hoor terwijl de chip van de Raad was.

- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
En dan gaan we vanavond met z'n allen kijken waarom juist de 'professionele' fok moet worden afgeschaft
.
- rubyred
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
En wie gaat dat dan controleren? Ik denk dat de broodfokkers niet gaan chippen en gewoon hun praktijken blijven uitvoeren.Marjoleine schreef:Verplichte identificatie.rubyred schreef:Ik heb een hond met chip en eentje met tatoeage.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik denk het ook en dan ga je als pup koper met je pup naar de DA om een chip te laten zetten 
-
Gos
- Zeer actief
Ik denk ook dat er echt niet op grote schaal gecontroleerd gaat worden, ik zie het nu niet gebeuren dat ze daar ineens geld aan gaan uitgeven, en ook niet aan het werkelijk aanpakken van broodfokkers. Dat kost veel te veel geld.