Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bono's teen moet worden geamputeerd :-(
Moderator: moderatorteam
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Bono's teen moet worden geamputeerd :-(
Hoi allemaal,
Al vanaf de operatie aan zijn milt begin juli van dit jaar heeft Bono een gat in één van zijn voetzooltjes. Het is een flink groot gat (zeker 2 x 2 cm.) en het is nu, na ruim vijf maanden nog steeds niet dicht... We hebben van alles geprobeerd, de afgelopen maanden; Bono heeft weken met een schoentje aan gelopen, honingzalf, het zooltje soepel houden met Vaseline, en de laatste weken heeft Bono altijd een kap om als we er niet bij zijn, zodat hij er echt niet meer aan kan zitten, maar niets hielp voldoende.
Vier weken geleden ben ik toch weer met Bono naar de dierenarts geweest, omdat hij toch wel veel last leek te hebben van de poot waar het gat in het voetzooltje zit. Hij wilde niet meer mee lopen en hield zijn linker achterbeen steeds vaker omhoog van de grond. Ik heb toen Biotine mee gekregen ter versterking van de nagels en voetzooltjes, maar dit heeft ook niet echt geholpen. Twee weken geleden moest ik terug voor controle en heeft de dierenarts toch een anti-bioticakuur van twee weken voorgeschreven om een eventuele ontsteking in die teen aan te pakken in de hoop dat het gat dan sneller zou genezen. Vanmiddag moest ik weer voor controle terug, maar het gat is nog niets minder geworden. Sterker nog; in een voetzooltje aan zijn andere achterpoot zit inmiddels ook een gat...
De enige oplossing is nu nog om de teen te amputeren, zodat Bono in elk geval geen last en pijn meer heeft aan die wond. Ik vind dat best heftig en wil er nog even over nadenken, maar ik ben bang dat er niets anders meer op zit...?
Al vanaf de operatie aan zijn milt begin juli van dit jaar heeft Bono een gat in één van zijn voetzooltjes. Het is een flink groot gat (zeker 2 x 2 cm.) en het is nu, na ruim vijf maanden nog steeds niet dicht... We hebben van alles geprobeerd, de afgelopen maanden; Bono heeft weken met een schoentje aan gelopen, honingzalf, het zooltje soepel houden met Vaseline, en de laatste weken heeft Bono altijd een kap om als we er niet bij zijn, zodat hij er echt niet meer aan kan zitten, maar niets hielp voldoende.
Vier weken geleden ben ik toch weer met Bono naar de dierenarts geweest, omdat hij toch wel veel last leek te hebben van de poot waar het gat in het voetzooltje zit. Hij wilde niet meer mee lopen en hield zijn linker achterbeen steeds vaker omhoog van de grond. Ik heb toen Biotine mee gekregen ter versterking van de nagels en voetzooltjes, maar dit heeft ook niet echt geholpen. Twee weken geleden moest ik terug voor controle en heeft de dierenarts toch een anti-bioticakuur van twee weken voorgeschreven om een eventuele ontsteking in die teen aan te pakken in de hoop dat het gat dan sneller zou genezen. Vanmiddag moest ik weer voor controle terug, maar het gat is nog niets minder geworden. Sterker nog; in een voetzooltje aan zijn andere achterpoot zit inmiddels ook een gat...
De enige oplossing is nu nog om de teen te amputeren, zodat Bono in elk geval geen last en pijn meer heeft aan die wond. Ik vind dat best heftig en wil er nog even over nadenken, maar ik ben bang dat er niets anders meer op zit...?
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Re: Bono's teen moet worden geamputeerd :-(
Waardoor vallen er gaten in zijn voetzolen?Is dat bekend?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Tjee, heftig
Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn maar zijn teen amputeren zou ik nu echt niet doen. Je da weet niet wat het is en hoe het komt en wat als de amputatiewond ook niet wil genezen ?
Of als hij inderdaad het aan een andere poot ook krijgt ?
Als dat teentje is geamputeerd zal hij ook even niet lekker lopen. Dan belast hij de andere meer en zal daar het zooltje misschien ook jùist beschadigen. Ik zou voor een second opinion gaan zoeken.
Heel veel sterkte voor Bono iig.
Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn maar zijn teen amputeren zou ik nu echt niet doen. Je da weet niet wat het is en hoe het komt en wat als de amputatiewond ook niet wil genezen ?
Als dat teentje is geamputeerd zal hij ook even niet lekker lopen. Dan belast hij de andere meer en zal daar het zooltje misschien ook jùist beschadigen. Ik zou voor een second opinion gaan zoeken.
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Jee Karen, ik weet nog goed dat je dat toen zei en nu nog niet dicht? Heftig hoor dat zijn teen nu geamputeerd moet worden 
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Bono heeft hele droge voetzolen. Het eerste gat is veroorzaakt, doordat Bono waarschijnlijk ergens in is gaan staan in de periode dat hij Prednison slikte (omdat hij na zijn operatie aan zijn milt weer verschijnselen kreeg van de vestibulaire ataxie). Het vermoeden is nu dat dat gat in die tijd door de Prednison niet is genezen en groter is geworden. Dit, in combinatie met de droge voetzolen, maakt waarschijnlijk dat er nu een chronische ontsteking in die teen zit die ervoor zorgt dat het gat niet wil genezen.marian* schreef:Waardoor vallen er gaten in zijn voetzolen?Is dat bekend?
Groetjes, Karen
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Scooby schreef:Bono heeft hele droge voetzolen. Het eerste gat is veroorzaakt, doordat Bono waarschijnlijk ergens in is gaan staan in de periode dat hij Prednison slikte (omdat hij na zijn operatie aan zijn milt weer verschijnselen kreeg van de vestibulaire ataxie). Het vermoeden is nu dat dat gat in die tijd door de Prednison niet is genezen en groter is geworden. Dit, in combinatie met de droge voetzolen, maakt waarschijnlijk dat er nu een chronische ontsteking in die teen zit die ervoor zorgt dat het gat niet wil genezen.marian* schreef:Waardoor vallen er gaten in zijn voetzolen?Is dat bekend?
Dan zou ik toch ook bang zijn dat de amputatiewond niet goed geneest en eerst goed uit laten zoeken wat het is voordat je laat amputeren,want inderdaad:wat als de andere poot dan ook bezig gaat?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zijn dus precies de vragen die ik ook had en ook aan mijn dierenarts heb gesteld. Op zich schijnt het amputeren van een teen geen grote ingreep te zijn en kan een hond ook heel goed functioneren met een teen minder. Maar wat inderdaad als de amputatiewond ook niet dicht zou willen, dat heb ik vandaag ook gevraagd. De dierenarts verwacht dat dat niet zal gebeuren, maar wat als dat wel het geval is? Dan zijn we nog verder van huis...sirene schreef:Tjee, heftig![]()
Op zich denk ik dat het gat in het andere voetzooltje juist zal genezen als Bono twee weken weinig zou mogen lopen na de operatie, omdat het dan niet belast wordt?
Ik ben tot op heden meer dan tevreden over de Dierenkliniek in Dieren. Ze hebben al zoveel geweldige dingen voor onze dogjes gedaan. Ik weet niet zo goed waar ik voor een secound opinion zou moeten gaan zoeken?
Groetjes, Karen
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Hoe ziet het gat eruit van binnen? Heb je er een foto van?

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Rozig, wel schoon en rustig. Ik heb er geen foto van. Ik zal eens kijken of het lukt om er nu één te maken...?alm@ schreef:Hoe ziet het gat eruit van binnen? Heb je er een foto van?
Groetjes, Karen
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
idd, na het afbijten van een teenkootje door de autokenneltralies heen van een van onze honden hebben we toen bij de DA dat teentje (verder) laten amputeren, dit was verder wel een jonge gezonde hond, de amputatie was simpel, de genezing heeft ipv de verwachte 14 dagen bijna een maand geduurd, maar ze kreeg onder het verband een ontsteking (wrs toch vd beet, er was een pees afgescheurd die naar binnen geschoten was en wrs dus met vuiligheid) en moest dus op een zwaardere AB (gelukkig bleef de ontsteking lokaal en reageerde hij goed op de andere AB)Scooby schreef:Dat zijn dus precies de vragen die ik ook had en ook aan mijn dierenarts heb gesteld. Op zich schijnt het amputeren van een teen geen grote ingreep te zijn en kan een hond ook heel goed functioneren met een teen minder. Maar wat inderdaad als de amputatiewond ook niet dicht zou willen, dat heb ik vandaag ook gevraagd. De dierenarts verwacht dat dat niet zal gebeuren, maar wat als dat wel het geval is? Dan zijn we nog verder van huis...sirene schreef:Tjee, heftig![]()
Op zich denk ik dat het gat in het andere voetzooltje juist zal genezen als Bono twee weken weinig zou mogen lopen na de operatie, omdat het dan niet belast wordt?
Ik ben tot op heden meer dan tevreden over de Dierenkliniek in Dieren. Ze hebben al zoveel geweldige dingen voor onze dogjes gedaan. Ik weet niet zo goed waar ik voor een secound opinion zou moeten gaan zoeken?
alleen daardoor moest ze een muilkorf om om van de wond af te blijven (geen verband er meer om), helaas heeft ze na een klein weekje in een uurtje alleen de korf afgekregen (en was geen gewone korf, maar zo'n leren die ook voor pakwerk gebruikt wordt in België) en toch de hechtingen los gebeten, dat hebben we maar zo gelaten, wond was nl niet "kapot" of gaan bloeden,
acederm er 3x daags op en verder niets aan gedaan en na een maand was ook het haar zo goed als teruggegroeid en zag je er eigenlijk helemaal niets meer aan, kreupel lopen er op heeft ze vanaf moment 1 niet gedaan, noet niet eens toen het net gebeurd was....en dus ook niet na de amputatie operatie
sterkte met je keuze...
- alm@
- moderator
Komt er ook vocht uit?Scooby schreef:Rozig, wel schoon en rustig. Ik heb er geen foto van. Ik zal eens kijken of het lukt om er nu één te maken...?alm@ schreef:Hoe ziet het gat eruit van binnen? Heb je er een foto van?

- CKS
- Zeer actief
Is er niet voorgesteld om een biopt te nemen? Voor de amputatie lijkt het me wel zinvol om echt zeker te weten dat het inderdaad een ontsteking is en niet iets heel anders.
Kees
Kees
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, het bloedt soms ook iets.alm@ schreef:Komt er ook vocht uit?Scooby schreef:Rozig, wel schoon en rustig. Ik heb er geen foto van. Ik zal eens kijken of het lukt om er nu één te maken...?alm@ schreef:Hoe ziet het gat eruit van binnen? Heb je er een foto van?
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat is niet voorgesteld. Waar denk jij dan aan?Casey schreef:Is er niet voorgesteld om een biopt te nemen? Voor de amputatie lijkt het me wel zinvol om echt zeker te weten dat het inderdaad een ontsteking is en niet iets heel anders.
Kees
Groetjes, Karen
- CKS
- Zeer actief
Niet aan iets specifieks, maar er zijn allerlei verschillende oorzaken te verzinnen voor wonden die niet genezen, bijvoorbeeld autoimmuunziektes, vasculitis, hormonale problemen, et cetera. Als een andere voet nu ook moeilijk geneest zou ik denken aan een systemisch probleem, dat los je met amputatie dan niet op.Scooby schreef:Nee, dat is niet voorgesteld. Waar denk jij dan aan?Casey schreef:Is er niet voorgesteld om een biopt te nemen? Voor de amputatie lijkt het me wel zinvol om echt zeker te weten dat het inderdaad een ontsteking is en niet iets heel anders.
Kees
En als het wel een ontsteking is zou je een kweek kunnen laten maken met antibiogram, om te weten met welke bacterie je precies te maken hebt en welke AB geschikt zou kunnen zijn.
Groetjes,
kees
- alm@
- moderator
En in aanvulling op Kees zou je als wondverzorging dit kunnen gebruken:
http://www.systagenix.nl/nl/onze-produk ... an-prisma/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mocht je er niet aan kunnen komen, kan ik je wel wat opsturen. Ik heb zelf een steeds terugkerende infectie op mijn enkel, de bacterie zit ergens verscholen (na een tiental operaties) en komt van tijd tot tijd weer boven via een fistel. Na een zware antibioticakuur helpt het prisma de wond weer te sluiten. Ik denk dat je dit heel goed voor een hond kan gebruiken.
http://www.systagenix.nl/nl/onze-produk ... an-prisma/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mocht je er niet aan kunnen komen, kan ik je wel wat opsturen. Ik heb zelf een steeds terugkerende infectie op mijn enkel, de bacterie zit ergens verscholen (na een tiental operaties) en komt van tijd tot tijd weer boven via een fistel. Na een zware antibioticakuur helpt het prisma de wond weer te sluiten. Ik denk dat je dit heel goed voor een hond kan gebruiken.

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dank je wel! Bedoel je in plaats van een amputatie of na een amputatie gebruiken?alm@ schreef:En in aanvulling op Kees zou je als wondverzorging dit kunnen gebruken:
Groetjes, Karen
- alm@
- moderator
Ik zou eerst dit en eventueel gerichte ab proberen vóórdat je tot amputatie besluit, dat kan altijd nog als het niet lukt het gat dicht te krijgen.Scooby schreef:Dank je wel! Bedoel je in plaats van een amputatie of na een amputatie gebruiken?alm@ schreef:En in aanvulling op Kees zou je als wondverzorging dit kunnen gebruken:

- Jacqueline.
- Zeer actief
Karen
Jou Bono is familie van mijn spike he, ze hebben dezelfde vader
En spike genas ook nouwelijks, dat duurde eeuwen als die wat had eer dat dat genezen was.
Ik zou dat maar eens navragen hoe dat zit want er zit wat in die lijn.
Spike had ook altijd dikke lymfen.
Dussssss dat niet of nouwelijks genezen komt mij wel heel bekend voor.
Ik vrees dan ook dat zelf met doe amputatie weer complicaties komen en je mischien nog met een veel groter probleem zit.
En spike genas ook nouwelijks, dat duurde eeuwen als die wat had eer dat dat genezen was.
Ik vrees dan ook dat zelf met doe amputatie weer complicaties komen en je mischien nog met een veel groter probleem zit.

22-5-2002 - 1-10-2009 Spike Rust zacht je zal nooit vergeten worden
-
chrico
- Zeer actief
Jemig karen, das niet niks. Je loopt er al een tijd mee te tobben maar help groene leem niet, dik pak erop smeren samen met AB?
Weet je, Abando had een tumor aan zijn teen die niet dicht ging in het asiel waar hij zat. Ik nam hem op sleeptouw en ik weet niet wat er in de grond zat maar daar waar hij mocht modderdansen heeft er denk ik wel voor gezorgd dat het dicht ging samen met zeewater.
Succes en hopelijk lukt het om de wond te genezen voor je over moet stappen op een amputatie
Weet je, Abando had een tumor aan zijn teen die niet dicht ging in het asiel waar hij zat. Ik nam hem op sleeptouw en ik weet niet wat er in de grond zat maar daar waar hij mocht modderdansen heeft er denk ik wel voor gezorgd dat het dicht ging samen met zeewater.
Succes en hopelijk lukt het om de wond te genezen voor je over moet stappen op een amputatie
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik zou voor een second opinion gaan. Was het nou een whippet of chi ofzo, dan is een amputatie van een teen of zelfs hele poot niet zo ingrijpend, maar een dog heeft wel dat hele gewicht te verdelen over vier liefst goeie poten.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Bono en Spike hadden toch niet dezelfde vader? Bono is een zoon van Famous von der Schlehhecke? Spike toch niet? Het nest waar Bono uit kwam, was namelijk de eerste dekking die Famous in Nederland deed.Jacqueline. schreef:Karen
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Groene leem is inderdaad een idee! Bedankt.chrico schreef:Jemig karen, das niet niks. Je loopt er al een tijd mee te tobben maar help groene leem niet, dik pak erop smeren samen met AB?
Bono gaat ook gewoon mee naar het bos, hoor. Dus hij loopt ook met die poot door de modder.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Het schijnt dat ook een grote, zware hond makkelijk één of twee tenen kan missen. Ik ken meerdere doggen die een teen missen (vaak door botkanker) en dat gaat prima. Het is het buitenste teentje van zijn voet, dat belast een hond ook het minst, dus daar maak ik me op zich niet zo druk om. Het gaat me er meer om dat ik zeker wil weten dat een amputatie wel de juiste oplossing is...?Hanneke2 schreef:Ik zou voor een second opinion gaan. Was het nou een whippet of chi ofzo, dan is een amputatie van een teen of zelfs hele poot niet zo ingrijpend, maar een dog heeft wel dat hele gewicht te verdelen over vier liefst goeie poten.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hierbij een foto van het bewuste voetkussentje:alm@ schreef:Hoe ziet het gat eruit van binnen? Heb je er een foto van?

Groetjes, Karen
- Jacqueline.
- Zeer actief
Ow????? Toen spike nog leefde hebben we het et wel eens over gehad .Spike was van Effendi.Scooby schreef:Bono en Spike hadden toch niet dezelfde vader? Bono is een zoon van Famous von der Schlehhecke? Spike toch niet? Het nest waar Bono uit kwam, was namelijk de eerste dekking die Famous in Nederland deed.Jacqueline. schreef:Karen
En ik meen dat je altijd hebt gezegt dat ze familie waren???
Dan gaat voor bono gelukkig die vlieger niet op,
Ik hoop voor je dat het snel dicht gaat
Laatst gewijzigd door Jacqueline. op 11 dec 2010 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

22-5-2002 - 1-10-2009 Spike Rust zacht je zal nooit vergeten worden
- alm@
- moderator
Ik vind het er niet slecht uitzien. Ik zou eerst al het andere proberen (groene leem of prisma met ab) en dan pas aan amputatie denken.Scooby schreef:Hierbij een foto van het bewuste voetkussentje:alm@ schreef:Hoe ziet het gat eruit van binnen? Heb je er een foto van?

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hoi Karen, ik vind de wond er net als Alma helemaal niet slecht uitzien. Ik zie een wond die al heel ver dicht aan het trekken is en ik denk dat Bono dus inderdaad iets heeft wat maakt dat hij slecht geneest. Hoe is de doorbloeding in zijn huid? Niet dat je dat zo kan weten maar dit lijkt op wat mensen met suikerziekte hebben. Slechte haarvaten in de extremiteiten. Dus een iets verminderde doorbloeding waardoor wonden aan tenen, staartpunt en oorpunten ed slechter gaan genezen. Ik vraag me ook af of je er wel goed aan doet om nu een nieuwe wond te maken met veel meer infectiegevaar ivm weghalen van koten ed want als dat ook niet wil genezen heeft hij straks een groter probleem en trekt het door naar zijn hele voet.
Ik denk dat dit in principe beter moet kunnen worden als een operatiewond dat ook kan. Want dit is al zo goed als dicht want je ziet dat de wondranden naar binnen kruipen en niet actief en slecht zijn. Het gat wordt ook niet groter meer toch?
Ik denk dat dit in principe beter moet kunnen worden als een operatiewond dat ook kan. Want dit is al zo goed als dicht want je ziet dat de wondranden naar binnen kruipen en niet actief en slecht zijn. Het gat wordt ook niet groter meer toch?
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze zijn ook wel familie, alleen hebben ze niet dezelfde vader.Jacqueline. schreef:Ow????? Toen spike nog leefde hebben we het et wel eens over gehad .Spike was van Effendi.Scooby schreef:Bono en Spike hadden toch niet dezelfde vader? Bono is een zoon van Famous von der Schlehhecke? Spike toch niet? Het nest waar Bono uit kwam, was namelijk de eerste dekking die Famous in Nederland deed.Jacqueline. schreef:Karen
En ik meen dat je altijd hebt gezegt dat ze familie waren???
Dan gaat voor bono gelukkig die vlieger niet op,
Ik hoop voor je dat het snel dicht gaat
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Het ziet er ook niet slecht uit, alleen het blijft dus al 5,5 maand zo'n enorm gat en het geneest dus niet.alm@ schreef:Ik vind het er niet slecht uitzien. Ik zou eerst al het andere proberen (groene leem of prisma met ab) en dan pas aan amputatie denken.
Maar ik ga inderdaad nu eerst de groene leem proberen en daarna weer verder kijken...
Groetjes, Karen