mum schreef:In smuldier zit geloof ik een suplement, en ja bang om bot te geven omdat het beestje zo schrokt, een tijdje terug kreeg hij zo een gedroogd oor en dat was hap slok weg en de volgende dag had hij diarree en daar toen een half oor in, in een stuk bedoel ik dan he. Ik vrees dat het met bot niet veel anders gaat.
Je kan de opname van een synthetisch calciumsupplement echt niet vergelijken met een organisch calciumsupplement. Persoonlijk zou ik daar verre van blijven en mijn pup niet met een onnatuurlijke calciumbron op laten groeien. De premixen die in een gemiddeld KVV worden verwerkt zijn niet geheel onschuldig en maken enkel de belabberde inhoud van een KVV 'goed'.
mum schreef:Volgens de website van de oase, van Tannetje Koning staat dat je i.p.v bot ook gewoon zelf samen kan stellen en dan een voedingssuplement voor vrouwen met botonkalking bij te doen, of fijngemalen eierschalen.
Zelf samenstellen kan meer dan prima zonder bot te gebruiken. Fijn gemalen eierschaal is dan het alternatief, waarbij je 1 theelepel vermalen eierschaal op 500 gram vlees geeft. Hiermee kan je pup prima opgroeien, maar het blijft natuurlijk wel een carnivoor die een schaargebit heeft om te trekken en te scheuren aan vleesbotten en lappen vlees. Niet teveel rotzooien met supplementen in de veronderstelling dat het 'goed' is. Tegemoet komen aan de meest natuurlijke voedingsvorm is te allen tijde beter voor een pup. Ik ben niet van gemalen voeding, maar een pup kan zonder meer gemalen bot opnemen.
mum schreef:Maar ik weet het nog zo net niet, hij groeit natuurlijk maar een keer op dus het moet in een keer goed gaan
Wat versta je onder 'goed'? Heb je enig idee wat er in het brokvoer zit wat je gaf en verwacht je dat je pup daarmee een gezond bottenstelsel verkrijgt?
mum schreef:Hij heeft nu trouwens weer een rode plek na een week kvv, word af en toe moe van mezelf hoor, moet ik m steeds door die jeuk laten plagen omdat ik perse vers wil geven?
Of maar gewoon terug op pedigree en weten dat het troep is maar hij doet het er goed op.
Iemand ervaringen met dit soort twijfels?
Geen Smuldier en geen PP....zelf samenstellen (met evt. gemalen eierschaal, maar dat vind ik dus van de zotte voor een gezonde pup die prima karkasjes en prooitjes kan eten) of een grof gemalen voeding met natuurlijke calciumbron in de verhouding tot dat prooidier. Een aantal merken zijn al genoemd. Sluit rund en kip uit en begin bv. met een week kwartel, een week eend, een week konijn en geef niet alles door elkaar heen. Op deze manier elimineren, dan weet je exact waar je pup reactie op geeft en waarop niet.
Overigens kan het prima zijn dat je hond aan het ontgiften is en daardoor een tijdje wat rode plekken met evt. jeuk vertoont. Maar in samenhang met die Smuldier met in hoofdzaak rund, kip en granen, moet je dat eerst uitsluiten.