LongFields schreef:Ik heb dagelijks meerdere geniet-momenten die door de hbonden komen. Dat kan gewoon iets kleins zijn als Tapas een aanval van knuffeligheid krijgt en koste wat kost tegen mij aan moet liggen op de bank, of wanneer de dames elkaar de oren en ogen even wassen. Of als ze gewoon tegen elkaar aan kruipen op de bank, iets wat Nozem en Sjefke zelden deden toen Tapas er nog niet was, maar nu wel regelmatig in alle mogelijke samenstellingen.
De afgelopen week op Ameland heeft heel erg veel genieten opgeleverd, de honden vinden het op het eiland echt geweldig, en gedragen zich gewoon prima in het huisje wat we gehuurd hadden. Als mijn ouders kwamen (die zaten in een andere accommodatie vlakbij) vonden ze dat heel normaal en na een begroeting gingen ze netjes in "hun eigen kamer" liggen als wij dit wilden. In de strandtenten gedroegen ze zich ook prima, en tijdens de wandelingen was het puur genieten als je de honden zag rennen, spelen en steeds weer even terugkomen voor een knuffel of een aardig woord. De laatste dag met alle vers gevallen sneeuw was helemaal geweldig, zeker toen Eric en ik met de honden in een deel van de duinen liepen waar nog helemaal niemand geweest was en dus alle sporen door onszelf op de paden gemaakt werden.
Het feit dat de honden zo goed met elkaar overweg kunnen is ook iets waar ik heel erg van geniet. Ze lopen onderling wel eens wat stoer te doen met hoge staarten en op hun tenen lopend of staand, maar daaruit is nog nooit een gevecht ontstaan.
Dat heeft Eva ook. Die zal nooit nooit nooit Cleo iets doen uit zichzelf. Op de een of andere manier is Cleo onderdeel van de roedel en daarom zal zij nooit 1 haar gekrenkt worden. Gelukkig is Cleo er nu inmiddels achter dat het leven in flower power style met Eva veel prettiger is dan streng en grommerig doen.

Het probleem was puur Cleo die streng en vinnig begon te doen en Eva die zich 1 of 2 keer wat laat zeggen maar dan wel zegt, "nu is het genoeg!" met alleen lichaamstaal. Tegenwoordig is dat ruim voldoende om Cleo in te dimmen en dus is het gelukkig inmiddels weer dikke mik tussen de dames.
Ik vind laekense herders dus heel erg goed met andere honden in huis. Kan me domweg niet voorstellen dat Eva op welke manier ook agressief zou zijn tegen ons of Cleo. Dat gebeurd dus hooguit als verweer op Cleo's gesnauw en gebijt als die pissig wordt.

Ik heb nu het idee dat Cleo zelf inmiddels ook voor het gemak maar die instelling aangenomen heeft en dat ze door Eva nu ook non-agressief is.
Ik heb Eva pas 2 keer in haar leven zien reageren met agressie op Cleo. De keer dat ze gingen vechten omdat Cleo Eva op haar plaats wilde zetten op het strand tijdens het "spelen" En de keer dat ik Eva een trui aan gedaan heb voor de grap en zij bijna meteen door Cleo werd aangevallen.

:N: Toen stond ze dus wel met de tanden bloot op Cleo te wachten want ze begreep niks van dat gedrag van Cleo. Cleo schrok zich echter rot van Eva met kleren aan
Ik doe de honden dus nooit meer een gestreepte trui aan

:N: