Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pakwerk openbare weg

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Veroo
Actief
Mijn ras(sen): 2 duitse herders

Re: pakwerk openbare weg

Ongelezen bericht door Veroo »

Je kunt al es beginnen met te googlelen op pakwerk/ manwerk en er al eens iets over te lezen.
Dan zie je al eens hoe het opgebouwd wordt ed.

Mijn reu is niet zo lief naar andere reuen (heeft helemaal niks met pakwerk te maken maar doordat ie gebeten is door honden die los liepen en voor geen meter luisterden!!!) ik neem tijdens het wandelen een klein bijtworstje mee.
Je kunt het zien als bal zeg maar. Als we dan honden tegen komen die nogal dominant doen dan leid ik hem af door hem te laten bijten in dat worstje. Hij ziet dan helemaal niemand meer behalve mij.

Voor jou zou het intimiderend over komen. De hond speelt gewoon een spel en daardoor heb ik 100% aandacht van en controle over de hond.
Kiran
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kiran »

Veroo schreef:Je kunt al es beginnen met te googlelen op pakwerk/ manwerk en er al eens iets over te lezen.
Dan zie je al eens hoe het opgebouwd wordt ed.

Mijn reu is niet zo lief naar andere reuen (heeft helemaal niks met pakwerk te maken maar doordat ie gebeten is door honden die los liepen en voor geen meter luisterden!!!) ik neem tijdens het wandelen een klein bijtworstje mee.
Je kunt het zien als bal zeg maar. Als we dan honden tegen komen die nogal dominant doen dan leid ik hem af door hem te laten bijten in dat worstje. Hij ziet dan helemaal niemand meer behalve mij.

Voor jou zou het intimiderend over komen. De hond speelt gewoon een spel en daardoor heb ik 100% aandacht van en controle over de hond.
Kiran is ook al twee keer aangevallen door honden dit was alleen wel op het trainingsveld daardoor kan hij ook erg raar naar andere reuen overkomen maar alleen als hij aan de lijn is dan heb ik ook een balletje aan een touwtje mee dus vind het allerminst intimiderend meer mensen zouden het mogen doen
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Ik snap de angst wel een beetje hoor.
In foute handen kan een hond er toch mee verprutst worden.
Ts weet niet of die man het serieus doet of om de hond stoer op te fokken.
Maar goed, normaal gesproken is het inderdaad een soort trekspelletje.
Mijn Dober heeft ook alleen aandacht voor de mouw...
zelfs als mijn herplaatser mee wil doen en op zijn poten gaat zitten.
Ts, vergelijk het maar met wanneer mijn jagende windhond een konijn ziet..
die let dan niet op de Dober die van achteren tegen hem aan knalt.
Wat zijn mijn hondjes toch lomp, eigenlijk.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Is pakwerk/ipo alleen voor herdershonden?
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Elmo/maureen schreef:Is pakwerk/ipo alleen voor herdershonden?
Nee, ook Rottweilers, dobers, boxer's ed.
Er bestaat een werkhonden lijst waar oa ook de Hovawart opstaat en nog meer (werk) honden rassen.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Elmo/maureen
Zeer actief

wendy71 schreef:
Er bestaat een werkhonden lijst waar oa ook de Hovawart opstaat en nog meer (werk) honden rassen.
:ok: aah ok. Dank je :)
Afbeelding
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Nou mocht er een Doedag 2011 komen(volgens mij wel) hebben wel nu dus al een onderdeel!!
Laatst gewijzigd door kleine2758 op 01 dec 2010 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

wendy71 schreef:
Werkhondenlijst is bij mijn weten afgeschaft. :wink:

Ik snap best dat iemand het wat eng vind om een hond te zien bijten wanneer je niet bekend bent met de sport.
Ik heb ook liever dat mensen die niet precies weten wat er gebeurt gepaste afstand houden tijdens het bijtwerk. Niet omdat de hond wel eens iets zou kunnen doen, maar een pakwerker moet ook geconcentreerd bezig zijn om de hond veilig op te vangen en die is sneller afgeleid dan die hond. :wink:

Gevaarlijk is het niet. Ik sta vrij regelmatig vlakbij de pakwerker met mijn camera en de honden hebben zich nog nooit vergist. Overigens heeft een clubgenoot wel eens een pit in zijn arm gehad toen hij in de loop van de hond stond en de hond de stellaan uitkwam en niet direct de pakwerker zag :mrgreen: Tja....
Mij is echter nog nooit wat gebeurd. Ook niet toen ik op mijn buik in de stellaan lag met mijn camera en de honden dus rakelijks langs me af moesten rennen.
Maxine schreef:Maar als ze enkel die mouw willen, hoe leren ze dan (bij de politie) om bijvoorbeeld toch iemand anders te bijten die geen mouw aan heeft?
Bij de KNPV bijt de hond op een volledig pak. Wel wordt er de honden een bepaalde plaats aangeleerd om te bijten, meestal in de bovenarm of op het been.
Maar ook daar geldt dat veel honden puur voor dat pak gaan. Deze honden moet dus echt geleerd worden iemand "in burger" te bijten. Persoonlijk zie ik het nut er niet van in om dat tijdens de opleiding te leren. Mocht een hond verkocht worden voor de praktijk dan is dat doorgaans zo aangeleerd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Elmo/maureen
Zeer actief

Dus die lijst bestaat niet meer, maar houd dat in dat elke hond dan ipo of pakwerk kan doen?
Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Elmo/maureen schreef:Dus die lijst bestaat niet meer, maar houd dat in dat elke hond dan ipo of pakwerk kan doen?
alleen zitten de meeste africhtingsclubs niet te wachten op honden die buiten de doorsnee rassen vallen. :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Kiran schreef:Even de vraag beantwoorden of de hond al een keer heeft gebeten.

Nee gelukkig niet, nooit gebeurt.

De reden dat ik wat meer bevooroordeeld ben omdat de betreffende straat nou niet bekend staat als goed doordacht omgaan met honden.

Gister liep ik dus door de betreffende straat loopt het zelfde jongetje met een hond kruising pitbull. Mits ik daar langs kom hoor ik die jongen de hond ophitsen. Ik vraag dus die jongen daar mee op te houden want ik ben daar niet van gediend en vind het zelfs eng dat hij dat doet krijg ik een enorme grote mond dat hij zijn vader anders er wel even bij haalt. Die bleek achteraf dus niet thuis te zijn :19:

Dus wat moet ik hier dan weer mee. Dit lijken me dus niet de doorgaans verstandige mensen :N:
Ik kan TS als ik bovenstaande lees echt wel begrijpen. Als dit hetzelfde jongetje is, en die herder ook tot dat huishouden behoort en als er dus met openbare weg echt de straat bedoeld wordt en niet ergens ver van druk belopen gebied.. dan vind ik het van de zotte dat die meneer op straat pakwerk aan het doen is.

Ik zie mezelf hier buiten al staan zeg... mijn moeder schiet al onder de bank als ik een luidje van Finn vraag binnenshuis, en buiten op open veld doe ik het ook wel eens, of met een bijtrolletje en dan inderdaad in laten bijten en lossen, maar niet als het druk is met mensen, honden en kinderen.
Die zien al snel een hond heftig tegen zijn baas te keer gaan en zien niet dat het een spelletje is.

Moet er overigens niet aan denken dat ik toevallig ergens een hoek om kom waar dan iemand zijn eigen hond staat aan te zwepen en een mouw laat zien.. want dan beseffen ze denk niet dat die mouw niet voor hun bedoeld is :N:
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

blondie schreef:Moet er overigens niet aan denken dat ik toevallig ergens een hoek om kom waar dan iemand zijn eigen hond staat aan te zwepen en een mouw laat zien.. want dan beseffen ze denk niet dat die mouw niet voor hun bedoeld is :N:
Ja dat zal idd ook grappig worden met Cash en Hera.

Ik ging eens behendigheid doen op een club waar ze voor de fun ook afentoe wat manwerk doen.
We kwamen de kantine binnen en voor ik er erg in had werd ik naar een tafel gevlogen en had Hera een mouw in dr bek zitten. :ugh:
Die had ze uiteraard direct zien liggen op de tafel bij binnenkomst. :roll: :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Danoontje powerrr schreef:Ik snap de angst wel een beetje hoor.
In foute handen kan een hond er toch mee verprutst worden.
Ts weet niet of die man het serieus doet of om de hond stoer op te fokken.
Maar goed, normaal gesproken is het inderdaad een soort trekspelletje.
Mijn Dober heeft ook alleen aandacht voor de mouw...
zelfs als mijn herplaatser mee wil doen en op zijn poten gaat zitten.
Ts, vergelijk het maar met wanneer mijn jagende windhond een konijn ziet..
die let dan niet op de Dober die van achteren tegen hem aan knalt.
Wat zijn mijn hondjes toch lomp, eigenlijk.
:mrgreen:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Toch zijn wij een keer weg gestuurd toen we ergens op een veldje aan het oefenen waren. Ook pakwerk ja. Om eens ergens anders te trainen en niet persé bij een andere club.
Er waren in de verste verte geen kinderen ofzo. Maar meneer de Boa kwam eraan en we konden opzouten!
Mocht absoluut niet!
Elmo/maureen
Zeer actief

Cash schreef:
Elmo/maureen schreef:Dus die lijst bestaat niet meer, maar houd dat in dat elke hond dan ipo of pakwerk kan doen?
alleen zitten de meeste africhtingsclubs niet te wachten op honden die buiten de doorsnee rassen vallen. :wink:
Hé verdorie dan heeft elmo pech :smile:

Maar zonder gekheid, waarom zitten ze dan niet te wachten op honden die geen 'werkhonden' zijn? Heeft dat zoveel met het vooroordeel van bv herders te maken? (niet negatief bedoeld hoor).
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Omdat veel rassen nét dat stukje drift en hardheid missen. En dat is ook niet negatief bedoeld :wink:
blondie
Zeer actief

Daisy@ schreef:Toch zijn wij een keer weg gestuurd toen we ergens op een veldje aan het oefenen waren. Ook pakwerk ja. Om eens ergens anders te trainen en niet persé bij een andere club.
Er waren in de verste verte geen kinderen ofzo. Maar meneer de Boa kwam eraan en we konden opzouten!
Mocht absoluut niet!
Wellicht was dat ook een aanlijnverplichting daar?

Maar om het andersom te hebben, de staffies en pitts vinden het heerlijk om aan een band te hangen of in een boomtak, en ik weet dat toen ik zag dat iemand zijn hond stimuleerde om naar de tak van de boom te springen en die vast te houden dat ik ook zo stond :denken:
terwijl in spel ik het prima vind als die bazen en honden 1 op 1 bezig zijn met hun spelletje.. maar zo en public had ik er wat meer moeite mee met die hond overigens omdat die hond ook niet zo lief was in huis naar bepaalde mensen die wat angst vertoonden, en die hond had echt door wat zijn kracht was om te manipuleren.. in zo'n geval zou ik dat soort spelletjes buiten echt niet gaan doen.

Maar ik sta net zo verbaasd dat KNPV ook gewoon in de bossen plaats vind op plekken waar mensen de honden uit laten, heb drie clubs denk gezien en dat is gewoon in de bossen waar veel mensen honden uit laten.
Elmo/maureen
Zeer actief

Daisy@ schreef:Omdat veel rassen nét dat stukje drift en hardheid missen. En dat is ook niet negatief bedoeld :wink:
:ok: en wat voor een hardheid word dan bedoeld (ik ben erg nieuwsgierig :engel: )
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Dat was niet de reden dat we moesten stoppen hoor. Hij vond het niet kunnen daar.
Daisy@
Zeer actief

Elmo/maureen schreef:
Daisy@ schreef:Omdat veel rassen nét dat stukje drift en hardheid missen. En dat is ook niet negatief bedoeld :wink:
:ok: en wat voor een hardheid word dan bedoeld (ik ben erg nieuwsgierig :engel: )
Daar is al meer hier een heftige discussie over geweest hier :wink:
Er zijn genoeg honden die best zouden durven te bijten in zo'n pak, die het ook te leren is. Maar de dreiging die er van een pakwerker uitgaat moeten ze ook aan kunnen. Moeten ze 'doorheen' om toch de boef tot staan te brengen. (ga nu even van knpv uit, uiteindelijk honden die getraind gaan worden voor de praktijk, al wordt het ook veel voor de hobby gedaan)
Ben nu een half jaartje bezig met Indy. En het is echt nog niet gezegd dat zij alles aan gaat kunnen. Natuurlijk, ze bijt, ze geniet, ze vind het prachtig. Maar dreiging moet nog opgebouwd worden, logisch, ze is nog jong.
Dat gaat ook heel langzaamaan.
Maar een hond moet niet gelijk terug komen naar de baas als een boef 'BOE' roept. Nu zal een 'BOE' iedere hond wel aan kunnen, maar het is meer dan dat :wink:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

blondie schreef: Maar ik sta net zo verbaasd dat KNPV ook gewoon in de bossen plaats vind op plekken waar mensen de honden uit laten, heb drie clubs denk gezien en dat is gewoon in de bossen waar veel mensen honden uit laten.
Bossen zijn nu eenmaal erg handig als je de revieroefeningen moet doen :mrgreen: Ik heb een poosje terug meegeoefend bij een KNPV club hier in de regio die gewoon in een park zit en waar de stellaan uitkomt op een grasveld waaromheen wandelpaden lopen. Het was eerder raar voor onszelf dan voor de honden, die keken daar echt niet naar. Ook de club waar ik nu het meeste train zit gewoon langs een wandelpad, en er komen genoeg wandelaars met honden langs. De honden die aan het trainen zijn, kijken er nog niet eens naar.

Maar wij trainen nooit gewoon ergens op straat, ik zie er ook het nut niet van in, zoals de TS dat beschrijft. Klinkt meer als een beetje interessant doen.
Laatst gewijzigd door Gos op 01 dec 2010 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Elmo/maureen
Zeer actief

Daisy@ schreef: Daar is al meer hier een heftige discussie over geweest hier :wink:
Er zijn genoeg honden die best zouden durven te bijten in zo'n pak, die het ook te leren is. Maar de dreiging die er van een pakwerker uitgaat moeten ze ook aan kunnen. Moeten ze 'doorheen' om toch de boef tot staan te brengen. (ga nu even van knpv uit, uiteindelijk honden die getraind gaan worden voor de praktijk, al wordt het ook veel voor de hobby gedaan)
Ben nu een half jaartje bezig met Indy. En het is echt nog niet gezegd dat zij alles aan gaat kunnen. Natuurlijk, ze bijt, ze geniet, ze vind het prachtig. Maar dreiging moet nog opgebouwd worden, logisch, ze is nog jong.
Dat gaat ook heel langzaamaan.
Maar een hond moet niet gelijk terug komen naar de baas als een boef 'BOE' roept. Nu zal een 'BOE' iedere hond wel aan kunnen, maar het is meer dan dat :wink:
Ok, dank je voor je uitleg. En hoe moet ik zo'n dreiging zien, is dat een beetje rondzwaaien en schelden?

Succes trouwens met Indy :ok:
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Daisy@ schreef:Dat was niet de reden dat we moesten stoppen hoor. Hij vond het niet kunnen daar.
Als hij het niet kan onderbouwen zou hij er bij mij niet mee wegkomen op openbaar terrein.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Elmo/maureen schreef:
Ok, dank je voor je uitleg. En hoe moet ik zo'n dreiging zien, is dat een beetje rondzwaaien en schelden?

Succes trouwens met Indy :ok:
dit is dreiging:

Afbeelding

en dit
Afbeelding

en de ene pakwerker straalt veel meer dreiging uit dan de andere...
Dat moet je liggen en kunnen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Zeer actief

Daisy@ schreef:Dat was niet de reden dat we moesten stoppen hoor. Hij vond het niet kunnen daar.
En jullie zelf? Dat is een beetje waar het topic om gaat.. ik kan me echt voorstellen dat mensen zich rot schrikken als ze een hond zien gaan en voor de mouw gaan blaffen etc.. dat is niet wat je verwacht aan te treffen als je lekker je honden aan het uitlaten bent..
En je kunt ze best wel hoog in drift krijgen, maar controleerbaar. Maar dat zien andere mensen toch niet :19:

Zag eerder iemand over dat ze liever niet zag dat een trekspelletje gedaan werd op een vrij veld. dat gaat me dan wel weer wat ver. Als ik aan het dollen ben met mijn honden en spelen dan hoor je ook gegrom en zie je honden die niet loslaten.. en heb het volgens mij twee jaar geleden eens gezegd, er kwam een man oprecht vragen of ik hulp nodig had ... :mrgreen:
Finn en ik waren op een vrij veld in het donker aan het dollen met een bal aan een touwtje ... en die meneer dacht echt dat hij niet los wilde laten en dat ik een serieus probleem had met de hond.. :tongue:
Lief bedoeld en ik zei ook bedankt meneer maar we zijn aan het spelen .. waarop de meneer denk deze gedachte had :piew:
blondie
Zeer actief

malinois schreef:en de ene pakwerker straalt veel meer dreiging uit dan de andere...
Dat moet je hond aankunnen

En een edit, dit moet je kunnen laten zien op een veld waar je traint, dat hoeft niet op een openbare weg, dat vind ik met ipo honden geenszins aan de orde omdat ze niet voor het politiewerk ingezet worden.. ik heb er geen belang bij dat mijn honden ook zo scherp reageren op straat.
Laatst gewijzigd door blondie op 01 dec 2010 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

blondie schreef:
malinois schreef:en de ene pakwerker straalt veel meer dreiging uit dan de andere...

Ik neem aan dat Malinois bedoelt dat je dat uit moet kunnen stralen als pakwerker. De een kan dat beter als de ander.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:
ik had het over de pakwerker :F:
de een kan het de ander totaal niet...

en ja natuurlijk moet de hond er tegen kunnen :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

bennie schreef:
blondie schreef:

Ik neem aan dat Malinois bedoelt dat je dat uit moet kunnen stralen als pakwerker. De een kan dat beter als de ander.
precies... er zijn er een aantal die het van nature hebben, die hebben dan ook de meeste dreiging... gemaakt is altijd een stuk minder :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

bennie schreef:
blondie schreef:

dan begreep ik dat verkeerd, ik dacht dat ze reageerde op waarom niet ieder soort hond welkom was bij de africhting en dat het dan ging om dreiging vanuit een pakwerker die er ook komt afgezien van het spelletje.

Off topic dus, er zullen velen honden al dan niet werklijn door bepaalde pakwerkers verjaagd kunnen worden.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”