Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat denken jullie?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Wat denken jullie?

Ongelezen bericht door alm@ »

Reina heeft nu 2 1/2 maand geleden een nieuwe kruisband gehad. Revalidatie is prima verlopen en in theorie moet de kunstband nu goed ingegroeid zijn. Ze zet de voet goed neer en belast de poot voluit. Ze loopt nu aan een 8-meter flex te dollen, te rennen en te springen. Van de week heb ik een paar keer de neiging gehad om haar voor 5 minuutjes los te knippen, ze wil zo graag, maar ik vind het toch een beetje eng. Een vraag dus aan de ervaringsdeskundigen: hoelang na de operatie liep je hond weer los?
Afbeelding
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Re: Wat denken jullie?

Ongelezen bericht door Frederiek »

Is er geen indicatie gegeven door degene die de operatie uitgevoerd heeft? Het lijkt mij dat als ze als een dolle hopst aan de lijn dat dat los dan ook zou moeten kunnen. Misschien zelfs beter, omdat ze dan volledig zelf de controle over haar lijf en ledematen heeft en ze niet een beweging plots moet afkappen omdat daar het einde van de lijn is. Slechts theorie natuurlijk, want ik heb er nul ervaring mee, maar zoals je het beschrijft lijkt me een paar minuten best mogelijk :ok: .
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik heb Billy weer losgelaten toen bleek uit de foto's dat het bot (waar het titanium geplaatst was) weer mooi aan elkaar gegroeid was, maar dat ging om een TTA-operatie. Ik denk dat je bij een operatie met een kunst-kruisband niets kunt zien op een foto?
In ieder geval was dat na 6 weken. Overigens heb ik het spingen over sloten en zo wel even tegen gehouden. :N:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Kun je niet voor de zekerheid de stabiliteit laten checken bij de da? Ik heb er geen ervaring mee, alleen dat een da een gescheurde kruisband constateerde bij mijn hond, en dat ik twee á drie weken een second opinion wilde. Die andere DA (chiropractor ook nog) heeft zijn poot alle kanten op gedraaid maar zei dat er geen sprake (meer) was van een scheuring.
Wellicht door te voelen kan de da meer zekerheid geven, het zou immers erg naar zijn dat doordat je haar misschien te vroeg los laat ze misschien toch niet genoeg is gerevalideerd en dan kun je weer met die lijnrust overnieuw beginnen.
alm@
moderator

Frederiek schreef:Is er geen indicatie gegeven door degene die de operatie uitgevoerd heeft?
De enige indicatie die ik heb gekregen is: kijk goed naar je hond (beweging langzaam opvoeren) en uiteraard direct terugkomen als ik iets niet vertrouw.
Frederiek schreef: Het lijkt mij dat als ze als een dolle hopst aan de lijn dat dat los dan ook zou moeten kunnen. Misschien zelfs beter, omdat ze dan volledig zelf de controle over haar lijf en ledematen heeft en ze niet een beweging plots moet afkappen omdat daar het einde van de lijn is. Slechts theorie natuurlijk, want ik heb er nul ervaring mee, maar zoals je het beschrijft lijkt me een paar minuten best mogelijk :ok: .
Dat idee had ik dus ook. Ik heb vanmiddag maar even de stoute schoenen aangetrokken en haar op een egaal veld losgeknipt. In eerste instantie had ze het niet eens in de gaten want na al die maanden aan de lijn is ze een 'geurtjes' hond geworden. Toen heeft ze lekker even een sprintje getrokken zonder malle sprongen en heb ik haar weer aangelijnd. Dat heb ik nog een keer herhaald aan het water, ook weer even een flinke sprint en weer aan de lijn. Bij elkaar is ze 2x 2 minuten los geweest en ze heeft nergens last van. Ik vond het wel een beetje eng want ik hoor nog die gil toen haar kruisband doorscheurde :ugh:
blondie schreef:Kun je niet voor de zekerheid de stabiliteit laten checken bij de da? Ik heb er geen ervaring mee, alleen dat een da een gescheurde kruisband constateerde bij mijn hond, en dat ik twee á drie weken een second opinion wilde. Die andere DA (chiropractor ook nog) heeft zijn poot alle kanten op gedraaid maar zei dat er geen sprake (meer) was van een scheuring.
Wellicht door te voelen kan de da meer zekerheid geven, het zou immers erg naar zijn dat doordat je haar misschien te vroeg los laat ze misschien toch niet genoeg is gerevalideerd en dan kun je weer met die lijnrust overnieuw beginnen.
Ga ik volgende week even doen, de knie zit zo te voelen muurvast maar voor mijn gemoedsrust is dat wel beter :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

alm@ schreef:Ga ik volgende week even doen, de knie zit zo te voelen muurvast maar voor mijn gemoedsrust is dat wel beter :wink:
:ok: bij dat soort dingen neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Heb zelf destijds ook stom gedaan toen bluf die gekneusde teen had, die achteraf gebroken bleek. Vond ook dat de lijn er wel af kon want de sneeuw was zo leuk en ze liep goed.. daar heb ik wel van geleerd niet zo snel van die lijnrust af te wijken, hoe moeilijk ook want je gunt ze die vrijheid :wink:
Hoop dat je volgende week carte blanche krijgt en dat ze volledig is hersteld en weer haar goddelijke gang kan gaan :engel:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als het helemaal hersteld is, moet je dan niet eerst gaan opbouwen?
Lijkt me dat als ze een stuiterbal is, er wel een beetje lijn in moet worden gebracht.
Wel fijn dat ze al zo'n stuk is opgeknapt :ok: :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
alm@
moderator

ranetje schreef:Als het helemaal hersteld is, moet je dan niet eerst gaan opbouwen?
Lijkt me dat als ze een stuiterbal is, er wel een beetje lijn in moet worden gebracht.
Met opbouwen zijn we al die tijd al bezig, begonnen vanaf dag 10 van de operatie :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

alm@ schreef:
ranetje schreef:Als het helemaal hersteld is, moet je dan niet eerst gaan opbouwen?
Met opbouwen zijn we al die tijd al bezig, begonnen vanaf dag 10 van de operatie :wink:
Dus alle spieren zijn opgewarmd en "op sterkte"? :D

Ik zou het denk ik ook niet zomaar zelf durven, maar 10 minuten in niet al te grote rotzooi mag dan hopelijk wel van oom dok.
En dan elke dat iets langer :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Een jaar of acht geleden heb ik een hond gehad met een nieuwe kruisband. Die was zo eigenwijs dat ze een dag na de operatie al op de bank klom met haar ingetapete poot. Maar goed, die konden we niet rustig houden en op advies van de DA mochten we de beweging gaan opvoeren en die liep twee weken na de operatie alweer als vanouds :19: Ook los dus en rennen en stoeien, ze heeft er helemaal geen last van ondervonden.
Dit was wel nog zo'n 'ouderwetse' operatie met een kunstkruisband, ik weet niet welke operatie of techniek er bij jouw hond gebruikt is en hoe de revalidatie daarvoor is.
alm@
moderator

bulletjebe schreef:Een jaar of acht geleden heb ik een hond gehad met een nieuwe kruisband. Die was zo eigenwijs dat ze een dag na de operatie al op de bank klom met haar ingetapete poot. Maar goed, die konden we niet rustig houden en op advies van de DA mochten we de beweging gaan opvoeren en die liep twee weken na de operatie alweer als vanouds :19: Ook los dus en rennen en stoeien, ze heeft er helemaal geen last van ondervonden.
Dit was wel nog zo'n 'ouderwetse' operatie met een kunstkruisband, ik weet niet welke operatie of techniek er bij jouw hond gebruikt is en hoe de revalidatie daarvoor is.
Ook een 'ouderwetse' operatie met een kunstkruisband :wink: hier klom ze ook al vrij snel op de bank, liep de trap op enz. maar ze ontzag haar poot wel. Ik heb mij daar eigenlijk niet zo mee bemoeid. Als je het laat gaan, doet ze het beredeneerd, bemoei je je ermee dan gaat ze hyperen en beweegt ze verkeerd. Ze sprong ook al vrij vlot de auto in- en uit. Na 2 weken los, is wel erg snel zeg.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Ja, die deed net of er niks gebeurd was. Maar de wond was prima genezen en ze mocht het ook weer van de DA dus waren we een stuk geruster om haar 'los' te laten. (M. Kappen had deze operatie gedaan). Tja... Je zou het eens aan kunnen kijken voor een aantal minuten en dan de wond controleren of die niet warm is of opzet of zo. 2,5 mnd zou toch al redelijk genezen moeten zijn lijkt me. Ik zou beginnen met loslaten hoor als ze de poot al volledig belast.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

een kennis hond :scratch: heeft ongeveer gelijk de operatie gehad
loopt eigenlijk ook al weer lang los

is wel een hond alleen moet ik zeggen misschien dat dat scheelt of dat je met meer loopt
maar ze jumpt in en uit een zeer hoge auto en doet ook rare en gekke sprongen
kruising lab :D dus zo gek als een deur

ik zou zelf ook vreselijk voorzichtig zijn :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
alm@
moderator

bulletjebe schreef:Ja, die deed net of er niks gebeurd was. Maar de wond was prima genezen en ze mocht het ook weer van de DA dus waren we een stuk geruster om haar 'los' te laten. (M. Kappen had deze operatie gedaan). Tja... Je zou het eens aan kunnen kijken voor een aantal minuten en dan de wond controleren of die niet warm is of opzet of zo. 2,5 mnd zou toch al redelijk genezen moeten zijn lijkt me. Ik zou beginnen met loslaten hoor als ze de poot al volledig belast.
Ik heb haar vanmiddag al 2 x een minuut of 2 losgelaten en het pootje voelt goed, ze belast ook goed. Er moeten alleen nog meer bespiering komen :wink:
Afbeelding
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

ik lees even mee,
bij Svear is het nu 5 weken geleden, as woensdag weer controle, maar bij de 1e controle zat alles zo vast als een huis.
hij belast de poot, maar bij draf geeft het nog een klein hupje, bespiering is ook weg dus elke dag aangelijnd lopen, 5 x 10-15 minuten
verder is Svear een "oude"baas dus niet meer van de erg aktieve, maar hij wil wel weer lekker overal snuffelen

Ik kan begrijpen dat loslaten best wel moeilijk is voor je en even de da afwachten.
knuffel voor Reina
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

In dat geval zou ik lekker gaan opbouwen met loslaten zodat de bespiering weer opbouwt. Kan best volgens mij :wink:
ranetje
Zeer actief

alm@ schreef:
bulletjebe schreef:Ja, die deed net of er niks gebeurd was. Maar de wond was prima genezen en ze mocht het ook weer van de DA dus waren we een stuk geruster om haar 'los' te laten. (M. Kappen had deze operatie gedaan). Tja... Je zou het eens aan kunnen kijken voor een aantal minuten en dan de wond controleren of die niet warm is of opzet of zo. 2,5 mnd zou toch al redelijk genezen moeten zijn lijkt me. Ik zou beginnen met loslaten hoor als ze de poot al volledig belast.
Ik heb haar vanmiddag al 2 x een minuut of 2 losgelaten en het pootje voelt goed, ze belast ook goed. Er moeten alleen nog meer bespiering komen :wink:
Dat bedoelde ik dus :wink:
Opbouwen :ok:
Afbeelding
Coockie
Zeer actief
Mijn ras(sen): jachthonden + mix Border C

Ongelezen bericht door Coockie »

Ik heb 1 van mijn teven, langer ( +/- 5 maanden ) aan de lijn moeten houden, omdat ze nog geen maand na het inbrengen van een nieuwe (kunst)kruisband, de meniscus van haar geopereerde poot moest laten weg halen : bleek gebroken te zijn ! Ze is 2X/week gaan zwemmen, onder toezicht van een kine, nadat de draadjes verwijderd waren . Omdat zij zo'n "sprinbok" was, mocht ze niet met de andere honden spelen of lopen : ik ging apart met haar wandelen, en ze mocht telkens heel even los op een grasveldje .
Haar poot is volledig in orde gekomen, en niemand kon zien, dat ze 2X geopereerd was geweest aan dezelfde poot : ze had een pracht van een gangwerk !
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”