Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een 13-jarige voor z/haar verjaardag een eigen hond geven?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Re: Een 13-jarige voor z/haar verjaardag een eigen hond geven?

Ongelezen bericht door Naima »

Ik vind ook dat je zelf als ouder vaak wel redelijk kan inschatten of en wanneer je kind een bepaalde verantwoording kan dragen. Uiteraard moet je het als ouders eens zijn met de aanschaf van het huisdier en alsvangnet fungeren mocht het niet lukken zoals je had ingeschat. Mijn zoontje van 6 bijvoorbeeld is zich erg aan de kat gaan hechten (die we kregen toen hij 2 was) en hij zorgt nu zelf voor haar: hij ververst 2xdaags het water, checkt 2x daags of er brokjes moeten worden bijgevuld, laat haar naar buiten en weer naar binnen, gooit speeltjes voor haar (waar zij dan achteraan stuift) en hij checkt of de kattenbak uitgeschept/verschoond moet worden. Ik schep uit omdat ik hem daar nog te jong voor vind, maar bij het verversen helpt hij wel met de bak schoonmaken. Hij denkt altijd zelf aan zijn taakjes. Ik begeleid hem wel overal bij (behalve bij het spelen), maar vind dit voor een kind van 6 echt wel knap.

Nu is een hond nog wel wat meer verantwoording/werk, maar denk dat je niet alle 12 of 13 jarigen over één kam kunt scheren.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Budkes schreef: Ik vind een hond trouwens ook niet echt een gezinslid eigenlijk, tenminste ik heb er zelf nog nooit 1 gehad die vond dat hij een gezinslid was. Alle honden die ik heb gehad, thuis als kind, later als single en nu in mijn eigen gezin met kinderen interreseren zich geen ene moer voor de rest van het gezin. Die lopen ze alleen maar ondersteboven om zo snel mogelijk bij mij te zijn. Ook Perry, die hier gekomen is als kado voor mijn toen 12-jarige jongste zoon, ziet zichzelf niet als een gezinslid, maar als Aniek's hond waar toevallig ook nog andere mensen bij in huis wonen. Net als de rest van "onze" honden.
Hier wel hoor. Duidelijke interesse voor elk gezinslid, ook bv mijn broer die ze amper veel ziet. Altijd verwelkomd als haar grote verloren vriend die eindelijk de weg naar huis weer heeft gevonden :cheer: .
Hiet liefste heeft ze ook dat we 's avonds allemaal samen op een kluitje op de bank gaan zitten. Dan hoor je een grote tevreden zucht uit de mand komen :mrgreen: .

Ontopic: Hier geen sprake van dat er ooit een (toekomstig) kind een hond (of uberhaupt huisdier) krijgen om voor te zorgen in hun pubertijd.

Terwijl ik zelf wel net 14 was als ik mijn hond kreeg én altijd mijn verantwoordelijkheid heb genomen. Maar ik beschouw mezelf als een uitzonering eerlijk gezegd.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Paddle schreef:Dan hoor je een grote tevreden zucht uit de mand komen :mrgreen:
Die zuchten ken ik :cheer:
Zowel Frenk als de hond van mijn ouders kan dat heel erg doen, dat in-tevreden zuchten :love:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Als je vindt dat je kind van 13 een hond mag hebben, moet je er zelf ook voor 100% achterstaan en in je achterhoofd houden dat je er misschien binnen korte tijd zelf voor zult moeten zorgen. Een kind van 13 kan wel de verantwoording krijgen, maar wat mij betreft niet de eind verantwoording.

En inderdaad een hond hoort bij het hele gezin en niet bij 1 persoon in het gezin.
Ellepel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriers, een huis vol...

Ongelezen bericht door Ellepel »

Mijn dochter is negen,en ze heeft haar Raffie zelf uitgekozen, of eigenlijk andersom....elke dag wordt Raf geborsteld,als we samen gaan wandelen houdt zij Raf vast,brengt haar eten als er gevoerd wordt,en daarbovenop heeft ze ook haar twee konijnen die ze zelfstandig verzorgd, en goed.Uiteraard met wat hulp van mij,daar heeft ze de leeftijd voor.Maar nooit worden de dieren vergeten.
Dit kind is natuurlijk wel geboren tussen de honden zowat, en no way dat ik het zonder toezicht aan haar over zou laten.
Wij gaan er hier van uit als ze een dier willen, ik het leuk moet vinden omdat als de lol eraf is, ik er mee zit, maar tot nog toe is dat nooit voorgekomen, ook niet met de oudste twee, nu bijna 20 en 18.
Afbeelding
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

alle 3 honden zijn van mij
ik heb 3 jongens van 17 en 16 jaar wil niet dat hun met de honden wandelen
ik zou ook zeker een kind geen hond geven
Afbeelding
GAIA
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik prijs me gelukkig dat mijn ouders wel genoeg vertrouwen hadden in mij om mij een hond te "geven" toen ik 12 jaar was.
Ik heb samen met mijn hond een heel plezierige jeugd beleefd én ik heb altijd zelf voor hem gezorgd. Heerlijk hoor om als puber je diepste geheimen aan je hond toe te vertrouwen en lekker tegen hem aan janken als je kalverliefdesverdriet had.
Samen zijn we door heel wat puberonzekerheden heen gekomen, en we gingen ook samen naar de kroeg. :lol1:
Ik heb ook nog eens heel wat vrienden overgehouden aan mijn hond, en daarnaast had ie ook nog wel een redelijke neus voor foute mensen. Hij was zielsgelukkig met mij en ik met hem, dus ja ik prijs mezelf gelukkig met mijn ouders.
Gr. Aniek

Afbeelding
laniramommy
Actief
Mijn ras(sen): Boerboel x stafford

Ongelezen bericht door laniramommy »

Tja ik was 7 toen ik een hondje (jack russel) kreeg voor mijn verjaardag , ik zeurde al jaren om een hondje.
maar ik heb er NOOIT zelf voor gezorgd. ook als tiener niet.
en ik ben toch altijd gek geweest op dieren!
Ik ging hooguit met hem wandelen als ik daar zin in had.
Als kind en tiener heb je vaak gewoon heel andere dingen aan je hoofd.
en ik was niet eens een uitgaanstype of iets, was altijd thuis, ben nog nooit uit gegaan, nooit gedronken ,gerookt etc.
maar toch...
Mijn ouders hadden hier ook wel rekening mee gehouden en dit van te voren ingeschat,
daarom zeg ik dus je moet er vanuit gaan dat jij er als ouders voor op zult draaien, en daar moet je zin in hebben!
je moet zeker geen hond aanschaffen"" voor een kind" als je zelf helemaal geen zin hebt voor de hond te zorgen.
je moet het zelf ook echt leuk vinden!
want je kunt er niet blind vanuit gaan dat een kind die verantwoordelijkheid 100% aan kan!!!

dat heeft niets te maken met vertrouwen.
Maar met de ontwikkeling van een kind.
En met karakter, niet iedereen is hetzelfde.
maar ook de meest verantwoordelijke brave puber kan je enorm teleur stellen als het op dit soort zaken aankomt.
je kunt het gewoon NOOIT zeker weten.
Daarom moet je dus alleen een huisdier aanschaffen wat je zelf ook leuk vind en waarvoor je bereid bent te zorgen als dit nodig blijkt te zijn!

buiten dat vind ik het doodeng als ik zo'n opgeschoten snotjoch/meid met een grote hond zie lopen!!!!
je moet de hond ook lichamelijk wel kunnen houden!
Ik zie soms van die jochies van 13 lopen met een grote pitbull, amerikaanse bulldog, noem maar op. en ja dan denk ik dus ook wat onverantwoord van de ouders, als zo'n hond toevallig kwaad zou willen om watvoor reden dan ook dan kan zo'n jochie hem niet houden!

Zelfs nu Gentle nog een pup is mogen mijn kinderen hem NIET vast houden met uitlaten. nee ook de oudste van bijna 11 niet. ik vind dat gewoon niet verantwoord. als hij op het grote veld los loopt om te spelen mogen ze lekker met hem rennen en spelen, prima, thuis kunnen ze met hem spelen en hem knuffelen. prima. Maar als hij aangelijnd moet lopen hou IK hem vast of mijn man en niet een van de kinderen.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Ik snap niet waarom alle kinderen hier altijd over 1 kam moeten worden geschoren. Ik heb er hier al 2 die verschillen dag en nacht. De oudste is net 15 en 1.98 meter lang die is al minimaal een jaar of 3 sterker dan zijn moeder, die houdt mijn Duitse Herder met 2 vingers in de neus. De jongste is 13 en nog steeds een smurf, maar wel heel gek met honden, dus die heeft een smurf van een Jack Russel gekregen van 5 kilo en daar zit ie lekker mee op behendigheid.
En zoals ik al eerder aangaf, toen ik zelf 14 was, was ik de enig die enig appel had op onze/mijn hondagressieve Boxer, mijn ouders konden het beest niet eens meer uitlaten.
Dus ik begrijp echt niet waarom men per definitie niet een hond kan geven aan een 12-jarige. Je kent je eigen kinderen toch zeker wel ? Ik wel tenminste, ik ken ze van haver tot gort en wist dan ook 100% zeker dat géén van mijn kinderen de zorg voor een hond 100% op zich zou gaan nemen, dit dus in tegenstelling tot mijzelf vroeger. En toch heeft Simon een hond gekregen, en ik geniet daar nog elke dag van. :lol1:
Gr. Aniek

Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Budkes schreef:Ik snap niet waarom alle kinderen hier altijd over 1 kam moeten worden geschoren. Ik heb er hier al 2 die verschillen dag en nacht. De oudste is net 15 en 1.98 meter lang die is al minimaal een jaar of 3 sterker dan zijn moeder, die houdt mijn Duitse Herder met 2 vingers in de neus. De jongste is 13 en nog steeds een smurf, maar wel heel gek met honden, dus die heeft een smurf van een Jack Russel gekregen van 5 kilo en daar zit ie lekker mee op behendigheid.
En zoals ik al eerder aangaf, toen ik zelf 14 was, was ik de enig die enig appel had op onze/mijn hondagressieve Boxer, mijn ouders konden het beest niet eens meer uitlaten.
Dus ik begrijp echt niet waarom men per definitie niet een hond kan geven aan een 12-jarige. Je kent je eigen kinderen toch zeker wel ? Ik wel tenminste, ik ken ze van haver tot gort en wist dan ook 100% zeker dat géén van mijn kinderen de zorg voor een hond 100% op zich zou gaan nemen, dit dus in tegenstelling tot mijzelf vroeger. En toch heeft Simon een hond gekregen, en ik geniet daar nog elke dag van. :lol1:

Is Perry 5 kilo???? Ik dacht anderhalf ofzo :mrgreen: :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Budkes schreef:Ik snap niet waarom alle kinderen hier altijd over 1 kam moeten worden geschoren. Ik heb er hier al 2 die verschillen dag en nacht. De oudste is net 15 en 1.98 meter lang die is al minimaal een jaar of 3 sterker dan zijn moeder, die houdt mijn Duitse Herder met 2 vingers in de neus. De jongste is 13 en nog steeds een smurf, maar wel heel gek met honden, dus die heeft een smurf van een Jack Russel gekregen van 5 kilo en daar zit ie lekker mee op behendigheid.
joh maak je niet dik, je weet zelf toch beter
ik ben net als jij heel blij dat ik als kind wel een hond had die van mij was en waarvoor ik vanaf het begin zelf gezorgd heb, dat hondje zal altijd een heel speciaal plekje in mijn hart hebben en dat neemt geen mens me meer af ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

laniramommy schreef:Tja ik was 7 toen ik een hondje (jack russel) kreeg voor mijn verjaardag , ik zeurde al jaren om een hondje.
maar ik heb er NOOIT zelf voor gezorgd. ook als tiener niet.
en ik ben toch altijd gek geweest op dieren!
Ik ging hooguit met hem wandelen als ik daar zin in had.
Als kind en tiener heb je vaak gewoon heel andere dingen aan je hoofd.
en ik was niet eens een uitgaanstype of iets, was altijd thuis, ben nog nooit uit gegaan, nooit gedronken ,gerookt etc.
maar toch...
Mijn ouders hadden hier ook wel rekening mee gehouden en dit van te voren ingeschat,
daarom zeg ik dus je moet er vanuit gaan dat jij er als ouders voor op zult draaien, en daar moet je zin in hebben!
je moet zeker geen hond aanschaffen"" voor een kind" als je zelf helemaal geen zin hebt voor de hond te zorgen.
je moet het zelf ook echt leuk vinden!
want je kunt er niet blind vanuit gaan dat een kind die verantwoordelijkheid 100% aan kan!!!

dat heeft niets te maken met vertrouwen.
Maar met de ontwikkeling van een kind.
En met karakter, niet iedereen is hetzelfde.
maar ook de meest verantwoordelijke brave puber kan je enorm teleur stellen als het op dit soort zaken aankomt.
je kunt het gewoon NOOIT zeker weten.
Daarom moet je dus alleen een huisdier aanschaffen wat je zelf ook leuk vind en waarvoor je bereid bent te zorgen als dit nodig blijkt te zijn!

buiten dat vind ik het doodeng als ik zo'n opgeschoten snotjoch/meid met een grote hond zie lopen!!!!
je moet de hond ook lichamelijk wel kunnen houden!
Ik zie soms van die jochies van 13 lopen met een grote pitbull, amerikaanse bulldog, noem maar op. en ja dan denk ik dus ook wat onverantwoord van de ouders, als zo'n hond toevallig kwaad zou willen om watvoor reden dan ook dan kan zo'n jochie hem niet houden!

Zelfs nu Gentle nog een pup is mogen mijn kinderen hem NIET vast houden met uitlaten. nee ook de oudste van bijna 11 niet. ik vind dat gewoon niet verantwoord. als hij op het grote veld los loopt om te spelen mogen ze lekker met hem rennen en spelen, prima, thuis kunnen ze met hem spelen en hem knuffelen. prima. Maar als hij aangelijnd moet lopen hou IK hem vast of mijn man en niet een van de kinderen.
Wat een onzin zeg, dus omdat jij als kind niet voor een hond wou zorgen doet geen enkel kind dat? Ik had vanaf 7 jaar allerlei uitlaat en oppashondjes en ik was altijd mega trouw met voor de honden zorgen. Met vakanties paste ik weleens op de hond van de buren en ik stond daar elke ochtend om 6 uur binnen om met het hondje te gaan wandelen en de rest van de dag was ik er mee bezig.
Ik had echt prima voor een eigen hond kunnen zorgen, maar door omstandigheden kon ik geen eigen hondje hebben.
En sommige 13 jarige snotjochies hebben meer gevoel voor honden dan sommige snotvolwassenen ooit zullen hebben.
Ik ben er trouwens ook helemaal niet zo zeker van dat jij Gentle later kan houden als hij 60 kilo weegt en echt wat kwaads in de zin heeft. Dan moet je wel een beer van een vrouw zijn wil je hem dan kunnen houden :19:
laniramommy
Actief

er wordt weer selectief gelezen :oohja:
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

laniramommy schreef:er wordt weer selectief gelezen :oohja:
Helemaal niet :roll:
Je zegt dat je het NOOIT zeker kan weten, nou daar ben ik het dus niet mee eens.
Daarbij zeg je ook dat je het niet prettig vind om snotjochies met een grote hond te zien want die kunnen ze niet houden als de hond kwaad in de zin heeft. Maar dat kan jij ook niet als Gentle groot is :19:
Dus misschien moet jij wat beter gaan lezen :oohja:
laniramommy
Actief

ik zei OOK heel duidelijk dat het met KARAKTER te maken heeft en dat niet iedereen hetzelfde is :roll:

Ook is het verschil tussen een 13 en 15 jarige GIGANTISCH, wat elke ouder zou moeten weten!
zeker bij jongens, als 13 jarige zijn de meesten kleiner dan mijn dochter van 10 !!!!
Als 15 jarige zijn ze langer dan hun vader en moeder.....
jongens schieten tussen hun 13e en 14e enorm de lucht in . heel zelden zijn jongens daar een jaartje eerder mee of een jaartje later, maar praktisch elke jongen heeft die enorme groeispurt tussen zijn 13e en 14e jaar!
En als ik zeg een snotjochie van 13, bedoel ik heel duidelijk geen gozer van 15 van 1.90 ........
Ik heb het over jongetjes waar mijn dochter van 10 nog bovenuit steekt , hartstikke magertjes vaak, en je zou ze zo omblazen, en ja ook dat soort jochies zie je regelmatig met hele grote honden lopen!
en dat dat mij zorgen baart lijkt me persoonlijk niet zo vreemd :hmmm:
Als je dan nog overwicht zou hebben, een sterke persoonlijkheid, maar ook dat hebben jongens en meiden op die leeftijd praktisch nooit, door alle hormonen en onzekerheden die bij die leeftijd komen kijken.

En nee ik ben geen vrouw van 200 kilo :scratch: Godzijdank.
Maar het kunnen houden van een grote hond heeft meer te maken met overwicht en een sterk karakter, dan met gewicht en lengte alleen! en ja dat heb ik wel. niet voor niets valt het werken met kinderen en jongeren me zo makkelijk waar zelfs de leerkracht met de handen in het haar zit.
Puur lichamelijk kan een vent van 2 meter zo'n grote hond net zo goed niet aan!
Het gaat dan ook om veel meer dan het lichamelijk aspect alleen.
en juist dat ontbreekt bij de meeste tieners , doordat ze juist in een fase zitten waarin er van alles veranderd in hun lichaam, waarin ze allerlei dingen meemaken, etc, de pubertijd is nu niet bepaald de meeste stabiele periode in een mensenleven.
Afbeelding
Pluuster Bear's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua, Oudduitse herder, Amerikaanse Haarloze Terriër, Havanezer.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pluuster Bear's »

ook ik kreeg van mijn ouders voor mijn twaalfde verjaardag mijn eerste hond.
Rex, een blauwbonte stabij.
Hij is altijd mijn alles geweest en ik verzorgde hem voor het grootste deel zelf.
Tuurlijk waren mijn ouders ook wel gek op de hond, en hielpen zij soms ook. (b.v. laatste wandeling voordat zij op bed gingen)

Ik ben geboren met een hondentik denk ik, vanaf dat ik me kan herinneren wou ik maar 1 ding op mijn verjaardag: een hond.
Ook liep ik al heel jong met de honden van buren, en verslond ik alle boeken die over honden gingen.
Mijn ouders waren helemaal niet zulke dierenmensen, dus probeerden altijd zo lang mogelijk de rem erop te houden.
Maar ik was niet te remmen, fokte al hamsters op mijn slaapkamer, had al 2 keer een jong kitten bij mijn oma weg ontvoerd en al allerlei zwerfhonden naar huis gesleept.
Maar elk jaar met mijn verjaardag kreeg ik GEEN hond, snik.
Tot ik 12 werd en ik een brief (smeekbede) bij mijn ouders op hun nachtkastje had gelegd.

Samen met mijn ouders een passende hond uitgezocht, en hij is nooit meer van mijn zijde geweken.
Heel wat bossen met hem doorgekamt, elk weekend toen ik wat ouder werd mee naar mijn vriend, en ik leerde hem van alles.
Op mijn 18de ging ik het huis uit en natuurlijk ging Rex met mij mee.
Samen met mijn vriend en zijn dobermann.
Rex is bijna 16 geworden en was mijn beste vriend aller tijden.
Ik gun elk kind die het zou willen zo'n vriend, we hebben samen zoveel geleerd en ontdekt, hij heeft mij zoveel gegeven, en mijn hondengekte alleen maar veeeeeeeeeeeel erger gemaakt. Het was mijn hond, luisterde alleen maar naar mij, gaf mij een gevoel speciaal te zijn, steunde mij als ik me slecht of verdrietig voelde, leerde mij verantwoordelijkheid, en nog zo veel meer.
Rex, hij is de reden dat ik nog steeds geen stabij weer heb (bang voor de pijn van het verlies weer te voelen, en wetend dat het nooit een Rex kan zijn) en hij is ook de reden dat ik zeker weet: er komt ooit weer zo'n geweldigge Fries.

Tuurlijk de ouders zijn hoofdverantwoordelijk en moeten bereid zijn in het ergste geval de hele verzorging op zich te nemen, maar ze kennen hun kind toch wel zo goed dat ze kunnen inschatten of hun kind de verzorging van een hond voor een groot deel aan kan.
Ik heb geen kinderen, maar had ik ze gehad en in mijn kinderen een langdurige passie voor een dier of iets anders gezien, had ik zeker geprobeert om aan die passie tegemoet te komen.

Ik ben mijn ouders eeuwig dankbaar voor mijn REX.
Budkes
Zeer actief

Nou precies dit dus. :ok:
Dat gesputter over de ontwikkeling van pubers, hormonen etc. etc. Zoal 3 voorbeelden die niet in dat standaard plaatje passen. En mijn oudste was trouwens op zijn 12e de 1 meter 75 ook al ruim gepasseerd met dito overwicht op mijn oude diensthond.
Gr. Aniek

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

laniramommy schreef:ik zei OOK heel duidelijk dat het met KARAKTER te maken heeft en dat niet iedereen hetzelfde is :roll:

Ook is het verschil tussen een 13 en 15 jarige GIGANTISCH, wat elke ouder zou moeten weten!
zeker bij jongens, als 13 jarige zijn de meesten kleiner dan mijn dochter van 10 !!!!
jongens schieten tussen hun 13e en 14e enorm de lucht in . heel zelden zijn jongens daar een jaartje eerder mee of een jaartje later, maar praktisch elke jongen heeft die enorme groeispurt tussen zijn 13e en 14e jaar!
En als ik zeg een snotjochie van 13, bedoel ik heel duidelijk geen gozer van 15 van 1.90 ........
Ik heb het over jongetjes waar mijn dochter van 10 nog bovenuit steekt , hartstikke magertjes vaak, en je zou ze zo omblazen, en ja ook dat soort jochies zie je regelmatig met hele grote honden lopen!
Als je dan nog overwicht zou hebben, een sterke persoonlijkheid, maar ook dat hebben jongens en meiden op die leeftijd praktisch nooit, door alle hormonen en onzekerheden die bij die leeftijd komen kijken.

Maar het kunnen houden van een grote hond heeft meer te maken met overwicht en een sterk karakter, dan met gewicht en lengte alleen! en ja dat heb ik wel. niet voor niets valt het werken met kinderen en jongeren me zo makkelijk waar zelfs de leerkracht met de handen in het haar zit.
en juist dat ontbreekt bij de meeste tieners , doordat ze juist in een fase zitten waarin er van alles veranderd in hun lichaam, waarin ze allerlei dingen meemaken, etc, de pubertijd is nu niet bepaald de meeste stabiele periode in een mensenleven.
je kunt goed praten dat is waar, maar krom recht praten lukt je toch niet helemaal.

Wat betreft het enorme overwicht dat je op je hondje hebt help ik het je hopen, maar zeker weten doe je dat natuurlijk pas als je hond volwassen is :idea:
Als je doorgaat met weinig aan te willen nemen en het zelf allemaal beter te weten vrees ik dat je van een koude kermis thuis gaat komen, dat gebeurt namelijk meestal bij mensen met zo'n instelling.
Maar we zullen het zien, wie weet ben jij de uitzondering op de regel; ik hoop het voor jou maar het meest nog voor je hondje :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Budkes schreef:Nou precies dit dus. :ok:
Dat gesputter over de ontwikkeling van pubers, hormonen etc. etc. Zoal 3 voorbeelden die niet in dat standaard plaatje passen. En mijn oudste was trouwens op zijn 12e de 1 meter 75 ook al ruim gepasseerd met dito overwicht op mijn oude diensthond.
Ben het helemaal met je eens, en bovendien vind ik een bijkomend voordeel dat kinderen/pubers zo leren dat de wereld niet alleen om hen draait, ook al lijkt dat wel zo vaak op een bepaalde leeftijd.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Supernova
Zeer actief

laniramommy schreef:ik zei OOK heel duidelijk dat het met KARAKTER te maken heeft en dat niet iedereen hetzelfde is :roll:

Joh je weet het mooi te vertellen met al die lappen tekst :wink:
Maar voor mij is het gewoon wel duidelijk dat je toch niet helemaal weet waar je het over hebt en wat voor een hond je gekocht hebt.
Ik hoop wel echt dat het goed gaat, is het niet voor jou, dan wel voor de hond.
laniramommy
Actief

Anders dan velen heb ik me wel degelijk goed in honden en in het ras verdiept voordat er een pup kwam hier, en weet ik heel goed watvoor hond we in huis hebben gehaald, de ideale hond voor ons gezin.
Een hond met sterk waak en bescherm instinct, precies zoals we willen.
Maar daarnaast heel goed met kinderen en een hond die het hele gezin accepteert als roedel en niet alleen 1 persoon!
En wie zegt dat ik van niemand iets aanneem :oohja: hoe denk je dat ik aan alle informatie over de hond kom, die heb ik toch echt niet zelf uit mijn duim gezogen :roll: '
Dat hij op een dag misschien niet meer leuk kan spelen met andere reutjes is voor mij totaal onbelangrijk zoals ik ook al vaker heb aangegeven en waarop men hier steeds blijft hameren. Daar valt prima mee te leven.
Overigens is hij nu al twee keer uit het niets aangevallen, 1 keer door een jack russel en 1 keer door een stafford, ook pups van 3 maandjes!!!! Gentle pikt veel, en gromt pas terug als hij echt wordt gebeten.
ALs ik hem vervolgens weg trek , zit zeg, en hem corrigeer als hij gromt, dan is hij meteen stil en blijft zitten en is rustig, terwijl de ander zich aan blijft stellen(die NIET gecorrigeerd werden door hun baas beiden......)
Het is nog geen enkele keer voorgekomen dat hij degene was die raar deed tegen een andere hond.
Wel dat dit dus andersom gebeurde, en hij ging daar heel goed mee om, onderwierp zich in eerste instantie, en pas toen de hond daarop niet stopte, gromde hij terug !!!!!!
Waarmee ik niet wil beweren dat hij nooit in zijn leven raar kan doen naar een andere hond, maar wel dat er dus van nature geen agressie in hem zit, terwijl dit bij sommige andere pups kennelijk wel van jongs af aan het geval is (en hoe dat dan is veroorzaakt weet ik niet, ik kan natuurlijk niet weten watvoor leven die andere pups hebben)
Gentle zit al vanaf dat hij net 9 weken was op puppytraining en gaat straks ook door met de andere trainingen als hij zijn 10 lessen heeft afgerond.
Daarnaast zijn we thuis ook heel bewust bezig met zijn opvoeding!

Dat er hier op het forum mensen zijn met vooroordelen die meteen hartstikke negatief staan tegenover iedereeen met honden van bepaalde rassen moge duidelijk wezen.
dat die mensen mij niet kennen en er falikant naast zitten is ook een feit.

Dat dit NIETS met het onderwerp te maken heeft ook, dat IK persoonlijk van mening ben dat een kind niet de verantwoordelijkheid kan en mag dragen voor een hond is mijn goed recht !!!!
Dat is een mening. net zoals een ander een andere mening mag hebben.
Dat watvoor hond ikzelf heb of watvoor persoon ik vólgens jou zou zijn, daar helemaal niets mee te maken hebben, zijn ook feiten.......
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

laniramommy schreef:Anders dan velen heb ik me wel degelijk goed in honden en in het ras verdiept voordat er een pup kwam hier, en weet ik heel goed watvoor hond we in huis hebben gehaald, de ideale hond voor ons gezin.
Maar daarnaast heel goed met kinderen en een hond die het hele gezin accepteert als roedel en niet alleen 1 persoon!
En wie zegt dat ik van niemand iets aanneem :oohja: hoe denk je dat ik aan alle informatie over de hond kom, die heb ik toch echt niet zelf uit mijn duim gezogen :roll: '
Dat hij op een dag misschien niet meer leuk kan spelen met andere reutjes is voor mij totaal onbelangrijk zoals ik ook al vaker heb aangegeven en waarop men hier steeds blijft hameren. Daar valt prima mee te leven.
Overigens is hij nu al twee keer uit het niets aangevallen, 1 keer door een jack russel en 1 keer door een stafford, ook pups van 3 maandjes!!!! Gentle pikt veel, en gromt pas terug als hij echt wordt gebeten.
ALs ik hem vervolgens weg trek , zit zeg, en hem corrigeer als hij gromt, dan is hij meteen stil en blijft zitten en is rustig, terwijl de ander zich aan blijft stellen(die NIET gecorrigeerd werden door hun baas beiden......)
Het is nog geen enkele keer voorgekomen dat hij degene was die raar deed tegen een andere hond.
Wel dat dit dus andersom gebeurde, en hij ging daar heel goed mee om, onderwierp zich in eerste instantie, en pas toen de hond daarop niet stopte, gromde hij terug !!!!!!
Waarmee ik niet wil beweren dat hij nooit in zijn leven raar kan doen naar een andere hond, maar wel dat er dus van nature geen agressie in hem zit, terwijl dit bij sommige andere pups kennelijk wel van jongs af aan het geval is (en hoe dat dan is veroorzaakt weet ik niet, ik kan natuurlijk niet weten watvoor leven die andere pups hebben)
Gentle zit al vanaf dat hij net 9 weken was op puppytraining en gaat straks ook door met de andere trainingen als hij zijn 10 lessen heeft afgerond.

Dat er hier op het forum mensen zijn met vooroordelen die meteen hartstikke negatief staan tegenover iedereeen met honden van bepaalde rassen moge duidelijk wezen.

Dat dit NIETS met het onderwerp te maken heeft ook, dat IK persoonlijk van mening ben dat een kind niet de verantwoordelijkheid kan en mag dragen voor een hond is mijn goed recht !!!!
Dat watvoor hond ikzelf heb of watvoor persoon ik vólgens jou zou zijn, daar helemaal niets mee te maken hebben, zijn ook feiten.......
Dat hij met 3 maanden nog niet uitvalt naar andere honden lijkt mij logisch, dat betekent helemaal niet dat er van nature geen agressie in zit, hoe kom je daar toch bij :denken:
En die tweede opmerking slaat ook kant noch wal, ik heb helemaal geen vooroordelen tegenover bepaalde hondenrassen. Dan had ik mijn eigen hond ook allang af laten spuiten :roll: Ik heb wel problemen met bepaalde eigenaren in combinatie met bepaalde hondenrassen.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Het kán. Máár dan moeten ouders ook erachter staan dat er een hond komt. En ook de zorg op zich willen nemen als kind het even niet kan door school ofzo.
NIET als het kind geen zin heeft, dan zou het gewoon moeten. En ook sturing geven in wat een hond nodig heeft.
Budkes
Zeer actief

laniramommy schreef:Anders dan velen heb ik me wel degelijk goed in honden en in het ras verdiept voordat er een pup kwam hier, en weet ik heel goed watvoor hond we in huis hebben gehaald, de ideale hond voor ons gezin.

Je hebt volkomen gelijk, wat voor hond jij hebt heeft niets met dit onderwerp te maken en je mag je eigen vooroordelen hebben en houden over pubers. :F:
Ook klopt het dat er hier mensen zitten met vooroordelen tegen de rassen die in jouw pup vermengd zitten. Daar ben ik er niet 1 van zoals je waarschijnlijk wel kunt afleiden uit mijn onderschrift.
Alleen met het door mij rood gemaakte stukje uit jouw quote ben ik het niet eens. Door dat te stellen ga je er dus vanuit dat je hond alleen de beste eigenschappen heeft opgepikt van de stafford en alleen de beste eigenschappen heeft opgepikt van de BoerBoel, zo simpel werkt het helaas niet met genetica en kruisingen, als het zo eenvoudig was, dan liepen er heel veel meer kruisingen rond van 2 rassen. En juist omdat het niet zo werkt zouden er wat minder kruisingen van bepaalde rassen moeten zijn. :ugh:
Gr. Aniek

Afbeelding
Frenk
Zeer actief

laniramommy schreef:Dat er hier op het forum mensen zijn met vooroordelen
Ik ben zo iemand :ok: Als ik lees dat iemand kiest voor een boerboelXstafford omdat 'ie zo lekker waaks is en zo lief met kinderen, dan is het eerste wat ik doe kijken of de woonplaats ingevuld staat. En dan lees ik in jouw geval AmsterdamZO en ik denk: "mooi, dat is ver genoeg weg" :klaar:

Die vooroordelen zijn overigens wel gestoeld op ervaringen en feiten. En van zinnetjes als "waarmee ik niet wil beweren dat hij nooit in zijn leven raar kan doen naar een andere hond, maar wel dat er dus van nature geen agressie in hem zit" ga ik niet rustiger zitten hoor... De agressie die vrijwel altijd bij dit soort rassen de kop op steekt is er vaak niet als ze nog pup zijn, maar komt pas later. En die komt niet omdat ze verkeerd opgevoed worden, die zit gewoon 'van nature' in het ras. Als je je dat al niet beseft...
Afbeelding
laniramommy
Actief

en DAT zijn nu juist die vooroordelen.
Die agressie zit er niet perse van nature in, dat is b*llsh*t !
Bepaalde hondenrassen worden door bepaalde figuren gewoon misbruikt voor foute doeleinden, en
dan helemaal opgefokt door die mensen.
Ik ken een hele hoop Pitbulls en Staffords die nog nooit zijn uitgevallen naar hond noch mens bijvoorbeeld.
En Gentle's ouders zijn ook nog nooit naar een dier of mens uitgevallen en zijn hartstikke lief tegen iedereen!
Dat er honden van deze rassen bestaan die verkeerd gedrag vertonen heeft niemand mij ooit horen ontkennen.
Maar roepen dat ELKE hond van een bepaald ras dit gedrag moet en zal vertonen, dat slaat stomweg nergens op
en is puur een vooroordeel totaal NIET gebaseerd op harde feiten!
En honden met dit foute gedrag vind je onder ALLE hondenrassen wel!
Daarbij ben ik al heel wat valse jack russels, chihuahua's, malteser leeuwtjes etc tegen gekomen in mijn leven....
Dat een hond groot is wil niet zeggen dat hij per definitie vals is of moet en zal worden :hmmm:
Dat een grote hond ALS het fout zou gaan meer schade aan kan richten klopt.
maar dat wil niet zeggen dat ik blij moet zijn als er een chihuahua in mijn been hangt :roll:
En Nogmaals, een Boerboel mag juist absoluut GEEN agressie vertonen, en wordt er juist op gefokt dat hij dit dus NIET vertoond!!!! Dit geld ook voor Gentle's ouders en voorouders.
En de Pitbulls en staffords van tegenwoordig zijn ook al lang niet meer de opgefokte beesten die je jaren terug tegen kon komen.
Mijn kinderen spelen regelmatig met een grote pitbull reu van een vriendje van school, die hond komt ook altijd op het schoolplein, loopt overal los, en heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan!

Waar ik mij dus fel tegen verzet is de aanname dat ELKE hond van bepaalde rassen agrwessief is, PUNT.
Want dat is echt totale onzin.
Dat je als eigenaar omdat het een sterk krachtig ras is je verantwoordelijkheid moet nemen en de hond goed moet trainen en socialiseren, en goed op elk signaal in zijn gedrag moet letten, DAT klopt.
EN dat doen wij dan ook netjes.
De opmerkingen dat men blij is niet bij mij in de buurt te wonen slaan echt nergens op,
en laten mij alleen maar zien dat IK blij ben niet bij zulke onwetende bevooroordeelde mensen in de buurt te wonen.
Mensen met zulke starre en bekrompen denkwijzen, die anderen al veroordelen voordat ze hen ooit hebben leren kennen en terwijl ze niets van de persoon weten, zijn geen mensen waar ik uberhaubt ooit iets mee te maken wil hebben.
Ik prefereer mensen met respect voor anderen en hun keuzes.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

laniramommy schreef:en DAT zijn nu juist die vooroordelen.
Bepaalde hondenrassen worden door bepaalde figuren gewoon misbruikt voor foute doeleinden, en
Joehoe :cheer: Oh Massam.. We hebben er weer eentje :mann:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Oh dat wisten we al hoor :wink: Maar de 101 argumenten worden ook meteen weer van tafel geveegd.
Ik begeef mijzelf gelukkig nooit in Bijlmer dus ik waan ons veilig.
renee-uk
Zeer actief

Frenk schreef:
laniramommy schreef:en DAT zijn nu juist die vooroordelen.
Joehoe :cheer: Oh Massam.. We hebben er weer eentje :mann:
je bent er te lang niet geweest Frenk, is voor ons oud nieuws hoor vandaar de diverse bovenstaande reacties ;)
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Valerie schreef:Oh dat wisten we al hoor :wink: Maar de 101 argumenten worden ook meteen weer van tafel geveegd.
Ik begeef mijzelf gelukkig nooit in Bijlmer dus ik waan ons veilig.
Ik kan me voorstellen dat mensen niet van alles aan willen nemen van iemand die niet met een hond als de hunne bekend is, maar ik zal van zn lang zal zn leven niet kunnen begrijpen dat ook de welgemeende raad van mensen die zelf een vergelijkbare hond hebben afgedaan wordt met 'star en bekrompen' :piew:
Ik bedoel als die mensen het niet weten wie weet het dan in godesnaam wel?
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”