Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slaapkop, lekker laten slapen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Slaapkop, lekker laten slapen?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Yai schreef:
stefanie schreef:Moet zeggen dat ik wel een beetje verbaasd ben dat er zoveel honden zijn die de deur niet meer uit willen. Die van mij willen elk uur van de dag mee. :mrgreen: Zodra ze door hebben dat ik de riemen pak, staan ze al naast me. Ook midden in de nacht.
Ik was ook verbaasd!
Ik hoef maar naar de riem te lopen en Boris staat al bij de deur. Of ik heb de zin ga je mee wandelen? nog niet uitgesproken of hij rent al naar beneden naar de deur.
Wanneer ik dit ook zou doen en hoe lekker hij ook in zijn mand ligt.

Maar mocht het eens anders gaan in de toekomst, zou ik hem lekker laten liggen. (en me zorgen maken of hij niet ziek is)
Als ik hier 's avonds het tuig pak kijkt ze me aan alsof ik niet spoor en steekt snel d'r snuitje weer onder de dekens... ze ziet me niet, ze ziet me niet :tongue:

Ik had ook verwacht iedere dag stipt om 8 uur naast mn bed te moeten staan. Charlie sliep als pupje naast bed in haar mandje zodat ik bij ieder geluidje haar snel naar buiten kon dragen om te plassen. Met 16 weken hoefden we alleen de deur open te houden en ging ze zelf, maar nog wel heel vaak.
In die periode is ze naar het bed en onder het dekbed gemigreerd :tongue: en zodra ze het langer op kon houden vond ze het helemaal niet meer nodig om er uit te komen :mrgreen:

Nu zijn we gisteren toch om een redelijke tijd naar bed gegaan, maar ze is vanuit bed een plasje gaan doen en weer op de bank gekropen waar ze lekker ligt te slapen.
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mekkie »

Ik heb me nog nooit af gevraagd of Fritz dan maar lekker moet blijven liggen :80:
Eigenlijk maakt het niet uit hoe laat het is, Fritz slaapt altijd tot je zegt dat we wat gaan doen..
Yai schreef:
Nicaaa! schreef:Maar ze gaat zeker wel even mee, hoort bij mn routine, honduitlatendouchenslapen :-)
He, die routine komt mij bekend voor. :wink:
beetje van dit inderdaad :lol1:
Fritz word meerdere malen per dag wakker gemaakt om mee te doen met onze routine..
Deze is denk zo vermoeiend dat Fritz van de bank naar zijn matje in de stal of een strobaal sjokt :F:
Afbeelding
Me_and_Sandy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Me_and_Sandy »

Nogmaals bedankt voor alle reacties, het zijn er best veel :lol1:

Ik heb alles gelezen,

voor mij is niet de vraag blijven liggen of lopen..

Lopen doen we zowieso :mrgreen:

Het ging mij meer om de fase van zindelijkheid en de behoefte van het vele slapen.
Sandy is nog maar een pup, en ik vind slapen voor haar ook heel belangrijk.

Ik ben opgevoed met de uitdrukking "geen slapende honden wakker maken"

En dan neem je het letterlijk als klein kind, en later ook nog wel een beetje :roll: Dus ik vraag me af of ik mijn puppy nou wakker moet maken om te laten plassen, ze wordt vanzelf wakker als ze moet. Dus ik ga gewoon een beetje uitproberen hiermee. Opstaan als ze moet plassen doe ik zowieso, en mij hoor je niet mopperen. Ik ga graag m'n bed uit, voor haar, ik ben nog steeds blind van liefde :mann:

Nu was ik gisteravond om tien uur gaan lopen voor de laatste ronde,
we hebben hier ook routine alleen niet alles verloopt op de minuut precies
dus Sandy gaat eten (ik eet eerst :pffff: ), lopen, spelen, slapen en dan nog een keer lopen voor het echte slapen
De volgorde van dingen staat vast, maar de tijd waarop het gebeurd kan nog wel eens schommelen met een half uur tot een uur.

Dus gisteravond tien uur laatste ronde, vannacht kon ik er om 4.00 uit. Mevrouw bleek aan de dunne :F:

Ach we proberen wat uit en ik vind het leuk om te praten hierover met andere hondenliefhebbers. :ok:

edit:En als ik haar riem pak en zeg GA JE MEEEEE?!@
dan springt ze ook op, maar moet ik dat doen bij een pup van
zeven maanden? Ze ligt dan te slapen, en ik bedoel dan best wel diep
dromen, piepen en rennen in haar slaap. Dan vind ik het soms zonde om haar wakker
te maken als we twee uur daarvoor nog hebben gelopen.
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Zo'n jonge hond zou ik ook zeker nog even uitlaten voor de nacht. De slaap die ze nodig heeft, haalt ze toch wel :slaap:
Boyke is een echte slaapkop. Ik laat hem 's avonds lekker liggen en dan hoeft hij 's ochtends nog geen haast :roll: Ik moet hem voor de ochtendronde echt een paar keer roepen voor hij zuchtend opstaat :mrgreen: Behalve als ik mijn wandelschoenen aantrek en hij weet dat we naar het bos gaan :smile:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Me_and_Sandy schreef:edit:En als ik haar riem pak en zeg GA JE MEEEEE?!@
dan springt ze ook op, maar moet ik dat doen bij een pup van
zeven maanden? Ze ligt dan te slapen, en ik bedoel dan best wel diep
dromen, piepen en rennen in haar slaap. Dan vind ik het soms zonde om haar wakker
te maken als we twee uur daarvoor nog hebben gelopen.
De betekenis van het spreekwoord 'Men moet geen slapende honden wakker maken.' is:
Zwijgen over iets, om te voorkomen dat een autoriteit op het idee komt om er werk van te maken.
Dat heeft niks met echte slapende honden te maken :wink:

In de situatie die je hierboven beschrijft ('dromen') maak ik een hond, zonder gekheid, nooit wakker. Aangenomen wordt dat een abrupte verstoring van de rem-slaap een volledige verwerking van indrukken verstoort.
Juist voor een jonge hond is het verwerken van nieuwe indrukken belangrijk.
Ik wacht dan liever even tot hij is uitgedroomd, zo lang duurt het niet :wink:
Als hij gewoon rustig ligt te slapen kun je hem best wakker maken natuurlijk :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Me_and_Sandy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Me_and_Sandy »

De inhoud van het spreekwoord ken ik wel hoor :mrgreen:

Als ze echt zo ligt te dromen durf ik haar ook niet wakker te maken,
wel soms filmen :smile2:
Marliez
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog

Ongelezen bericht door Marliez »

Wij hebben Floor altijd wel even wakker gemaakt voor een laatste rondje.
En ze is nu prima zindelijk, maar ik kan niet zeggen dat zij dat niet geworden was als zij 's avond had doorgeslapen. Wij hebben voor haar gewoon een soort routine gemaakt zodat zij ook op gegeven moment door had, dit is het laatste rondje, nu gaan we slapen en dan mag ik morgenochtend weer.
Ik moet daarbij zeggen dat wij Floor kregen toen vorig jaar een enorm pak sneeuw ligt, dan ben je HEEEEL blij als je er 's nachts niet uit hoeft in de pyama.
's morgens is hier een heel ander tafereel.. Mevrouw sliep als pup in de bench, die moesten we 's morgens bijna op zijn kop zetten om dr wakker te krijgen... Dan keek ze je echt zo aan van : " Joh kap ff, lig hier van een ultieme schoonheidslaap te genieten!
Afbeelding
Jacintha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Kruising Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacintha »

Anouk gaat voor de laatste keer uit om 20.00 uur als het donker is, is het 's zomers nog licht buiten wil ze 's avonds om 22.00 uur nog wel even mee voor een plas.
's Ochtends gaat ze dan om 5.30 weer, dan loopt mijn wekker af, in het weekend gaat ze ook rond die tijd, dan ben ik vaak toch wakker omdat ik zelf moet plassen en dan duik ik daarna mijn bed wel weer in. Dan meld ze zich om 7.30 weer want dan wil ze nog even op bed liggen en rond 09.30 uur gaan we er dan uit, dan ga ik douchen en om 10.30 gaan we naar het bos.

Yoda gaat altijd om 22.00 uur nog een keer plassen anders moet ik er geheid 's nachts uit.
Na de eerste plas 's ochtends mag hij meteen in bed, hij ligt er al eerder in dan ik :mrgreen:
Afbeelding
Anouk, nooit uit gedachten, nooit uit het hart... 01-03-2005 ~ 28-04-2011
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”