Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een goede conditie

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Re: een goede conditie

Ongelezen bericht door Pepie »

wij wandelen en dat is gewoon een totale training :smile:
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Als ik bij Akira de lijn losmaak rent zij de route die ik loop wel een keer of tien, Beau loopt gewoon rustig mee. Op het strand rent ze de meeuwen achterna of ik gooi balletjes met een werparm. Verder graaft ze graag hele kuilen in het zand en zwemt veel. In huis zijn trekspelletjes favoriet maar ook is zij niet vies van uren slapen. Om een half tien 's avonds tot de volgende morgen 6 uur (het liefst later) is haar lampje uit.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Ik hou van gezonde honden. Spieren die je krijgt van een normaal gezonde leefstijl vind ik prachtig, spieren die "kweekt" met apparaten vind ik niet mooi :N:
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Ik doe opzich niet zo heel veel bijzonders met Elmo, veel wandelen. Ik moet nog steeds beginnen met fietsen :mrgreen: En hij is behoorlijk gespierd :N: Muscle man :smile:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

dannyvectra schreef:wat doen jullie om je hond in een goede conditie te houden?
Niet veel, dat doen ze zelf maar.
Ik gooi ze los en zij doen de rest.
Daarnaast fiets en jog ik met ze.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
dannyvectra
Actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door dannyvectra »

Nanna schreef:
maart schreef:jammer van de staart tussen de poten bij de 2de hond :wink:
waarom heet het trouwens niet gewoon 'voor en na training'
dat engelse termen gedoe, jak :N:
Ik vind het ook niet echt mooi. Ik zie graag een gespierde hond maar dat superdroge erbij vind ik lelijk staan. Zo uitgehongerd.
Bij een Azawakh vind ik het weer wèl mooi ;-)
Afbeelding

uitgehongerd worden de honden niet die van mij krijgt al bijna een keer zo veel van wat ze nodig heeft en goede trainer bespaard geen cent op voer maar investeert juist
Afbeelding
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik sport niet met Luna. Lekker spelen en rond laten rennen is voldoende. Al denk ik dat Luna wel iets gespierder zou kunnen zijn, maar het hoeft niet.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Mijn honden komen elke dag zo'n anderhalf uur in het bos. Soms iets meer, soms iets minder.
Als je ziet wat ze daar uitspoken samen, verklaart dat meteen de gespierde billen.

Met Luna doe ik ook hardlopen en fietsen, Xavi is daar nog te jong voor.
Het is de bedoeling om in de toekomst met hem behendigheid te gaan doen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
LittleBoy
Actief

Ongelezen bericht door LittleBoy »

Ah die Engelse termen zie je toch in alles terug :19: clicker, obedience, agility, flyball... Het wordt elders uitgevonden en je neemt de terminologie over. Om daar meteen zo overdreven op te reageren :19:

En over de treadmill: Ieder zijn ding. Ik loop ook niet te kankeren over doggy dance (wat ik persoonlijk niks vind). :D

De één ziet zijn hond graag zus, de ander zo. Ik ben wel fan van die afgetrainde staffords/pitbulls/whippets. Die zwarte whippet in dit topic mocht je me zo meegeven, hoeft geen strikje rond. :engel:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ElieVandoorne schreef:Ah die Engelse termen zie je toch in alles terug :19: clicker, obedience, agility, flyball... Het wordt elders uitgevonden en je neemt de terminologie over. Om daar meteen zo overdreven op te reageren :19:
ow, als dat al overdreven is :roll:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Iedere dag een wandeling van minstens 1,5 uur, als ik vrij heb wordt het met Macho al gauw 3-4 uur.
Verder fiets ik met Macho en doe ik ook aan behendigheid en jachttraining met hem.
Hij is heel mooi gespierd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Veronique & Kyra schreef:
Denise. schreef:Ik wandel.

Wat zijn trouwens flirtpoles en springpoles :denken: Echt nog nooit van gehoord.
Springpole:
Afbeelding
Wat train je nou met zo'n springpole? De kaakspieren neem ik aan? En zo ja, waarom zou je die getraind willen hebben :denken:

Ik heb jarenlang verschillende sporten gedaan met de hond, maar heb dat eigenlijk nooit gedaan om zijn conditie te verbeteren. Was echt puur om hem gezond in het koppie te houden en omdat we het allebei erg leuk vinden. Ik denk zelfs niet dat frisbeeen of agility nou direct gezond zijn om te doen met een hond, gezien het risico op blessures. En lichamelijk moe was hij meestal ook niet na een training; kon zo nog een paar uur lopen als het nodig was.
Afbeelding
Lisantjuh
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): jackrussel/dwergpincer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lisantjuh »

Nanna schreef:Gewoon lekker in de vrije natuur wandelen. :19:
Dat gehang aan palen of rennen op treadmills in schuurtjes zitten mijn honden niet op te wachten. Of wilde je het gewoon even melden? :wink:
Precies!
(al heb ik wel respect voor de mensen die wel doen :mrgreen: )
Afbeelding
dannyvectra
Actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door dannyvectra »

Lothian schreef:
Veronique & Kyra schreef:
Denise. schreef:Ik wandel.

Wat zijn trouwens flirtpoles en springpoles :denken: Echt nog nooit van gehoord.
Springpole:
Afbeelding
Wat train je nou met zo'n springpole? De kaakspieren neem ik aan? En zo ja, waarom zou je die getraind willen hebben :denken:

Ik heb jarenlang verschillende sporten gedaan met de hond, maar heb dat eigenlijk nooit gedaan om zijn conditie te verbeteren. Was echt puur om hem gezond in het koppie te houden en omdat we het allebei erg leuk vinden. Ik denk zelfs niet dat frisbeeen of agility nou direct gezond zijn om te doen met een hond, gezien het risico op blessures. En lichamelijk moe was hij meestal ook niet na een training; kon zo nog een paar uur lopen als het nodig was.

idd de kaakspieren. van oorsprong is dit een van de methodes om je hond klaar te stomen voor de pit
maar dat is mij reden niet, ik merk dat ze gewoon leuk vind om te doen, nou dan gaat ze haar gang maar
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ok, dat kan ik begrijpen :ok: Mijn hond heeft ook behoorlijk bespierde kaken, want knagen en kauwen is zijn lust en zijn leven. Dat mag hij van mij dus lekker de hele dag doen. Ik zie het alleen niet echt als een 'training' van zijn kaakspieren.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is de bedoeling dat de hond met zijn poten op de grond blijft en dan train je echt wel meer spieren dan alleen de kaakspieren.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:tongue: Die van mij traint d'r kaakspieren maar met een kipkarkasje.
Al wil ze dit soort dingen ook nog wel eens met boomtakken doen... :wink:
Echt trainen zit er hier niet in vanwege de blessure aan haar schouder die ze heeft gehad; en die bij overbelasting weer op speelt of kan spelen.
Vind het al heel wat dat ze gewoon lekker kan wandelen, loslopen en zwemmen. Vanaf volgende lente gaan we er wel nog bij fietsen.
Die hele gespierde staffjes vind ik niet zo mooi, al ken ik een reutje dat met 'normale' activiteiten droog en gespierd is waarbij ik het wel vind staan.

Laatst bij de dierenarts kreeg ik wel een complimentje van een man met een gecastreerde, totaal uitgezakte bull terrier; dat mijn meisje er zo 'flink' uit zag. Pardon? :mrgreen: Dacht dat hij mijn hondje voor dikzak uitmaakte, maar hij bleek de bespiering te bedoelen.
Vind haar zelf helemaal niet zo gespierd, wel mooi op gewicht.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Flirtpole is meer een soort zweepje waar de hond achter moet "jagen":

Afbeelding
Dat is de hengel van Hegendorff :wink:

Mooie moderne benaming, "Flirtpole" :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Brigitte schreef: Afbeelding
Mooi :ok:
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Als je hond in een flos of wat dan ook hangt met de achterpoten op de grond is het echt niet alleen de kaakspieren die getraind worden. Je traint ook de nek, de rug en de spieren op de achterpoten. Ikzelf vind los van de grond levensgevaarlijk. De hond zal maar zijn grip verliezen en op een ongelukkige manier vallen. Brrrr, moet ik niet aan denken.

Er zijn ook genoeg honden die het niet leuk vinden om te doen. Onze Dogo's kijken er naar en denken van: ja daaag, daar word ik moe van. De groeten. Laat die gekke Stafford dat maar doen. Onze kleine patter vind het wel weer helemaal geweldig om te trekken en te sjorren. Net als trouwens op een loopband lopen. Er zijn veel meer honden die het geen snars aan vinden en zelfs eng vinden (verzetten geen stap of gaan liggen) dan honden die er op lopen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik loop minimaal 2 x een uur (en nog wat tussendoor) per dag en daarnaast train ik met de honden (jacht).

Ik vind op deze foto's goed te zien dat er het een en ander aan bespiering op zit bij Ita :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Riguus
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duiste herder, jack russels, Bull terriërs

Ongelezen bericht door Riguus »

Hier wordt er ook gewandeld en gefietst. daarnaast sporten we 2x in de week en beginnen straks weer met ringtraining. Ik denk dat vooral het koppie van de hond in goede conditie moet blijven. Geestelijke uitdaging. Speuren en zg "denkspelletjes" en appél. Uren en uren per dag wandelen, spelen en fietsen ik geloof daar niet zo in. Het is een balans die je moet vinden. De ene dag heb ik meer tijd en zin dan de andere dag. Bovendien kan je een hond ook overvragen. Het lichaam en geest heeft ook rust nodig om te herstellen na een intensieve training of wandeling.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ik wandel. en fiets af en toe. dat is het wel zo'n beetje. mijn honden zijn geen spierballen maar zeker ook geen vetzakken. gewoon huishonden eigenlijk. :N:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik heb vaak het idee dat mensen die hun hond nemen om hem extreem gespierd te laten worden, en daarbij dus op voeding letten en treadmills aanschaffen, dat die iets willen realiseren in de hond, wat ze bij zichzelf niet kunnen. Ik zie voor een hond de toegevoegde waarde niet zo om er zo uit te zien, maakt niet dat ik het niet indrukwekkend vind om te zien, maar 'natuurlijk' vind ik het ook niet. En daarnaast vraag ik me af in hoeverre je daarmee niet het risico vergroot dat een hond een andere hond ernstiger verwond.
dogo4ever
Zeer actief

Je kan een hond niet extreem gespierd maken als dat van nature niet in zijn of haar genenpakketje zit. Ja, het kan uiteraard wel maar dan heb je het over dezelfde middelen die nodig zijn om op top niveau body building te kunnen doen. En dat lijkt me niet de bedoeling. Door gerichte training en voeding kan je wel de definitie van de spieren tot het uiterste toonbaar maken en daardoor lijkt het al veel meer dan het eigenlijk is. Mijn Babs heeft ongetraind een behoorlijk stel dikke billen. Maar na 8 weken training zijn die dikke billen minder al lijken ze meer. Je ziet dan meer iedere spier apart tonen en is het niet bijna 1 rond geheel.

Een loopband is niets meer en niets minder dan een band waar je mensen ook op ziet lopen. Alleen een stuk kleiner en aangepast aan het formaat van de hond. En voor de hond heb je verschillende soorten. Voor mensen heb je (als ik het goed heb uiteraard) alleen de elektrische versie. Daar kan je overigens ook een hond op laten lopen. De loopband voor honden heeft alleen een nare reputatie omdat ze gelinkt worden aan de vechthonden wereld. Dat is jammer. Een loopband is voor mij ook geen vervanging van buiten lopen maar een aanvulling op. Loopbanden worden trouwens ook gebruikt bij revalidatie van honden in combinatie met water.
Riguus
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duiste herder, jack russels, Bull terriërs

Ongelezen bericht door Riguus »

Ook erg gespierd maar dan door een genetische afwijking Dit is Wendy.
Ik zag laatst een docu op animal planet. Dus dat kan ook nog. Heeft overigens niets met conditie te maken, na een stukje rennen is Wendy helemaal gevloerd omdat haar hart zo hard moet pompen om alle spieren te voorzien van bloed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik kan me wel voorstellen dat je iets wilt doen voor een hond die, om wat voor reden dan ook, niet zo goed los kan.
Maar ik hou niet van het 'body-builden' van honden. Als er bewust meer spier op wordt getraind dan bij normaal gebruik ontstaat vind ik het niks.
Dat vind ik ook als het om conditie gaat. Ik vind het net zo ongezond als de menselijke evenknie ervan, die preoccupatie met het uiterlijk.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
dogo4ever
Zeer actief

Maar als je gaat sporten met je hond is het juist onverantwoord om dit zonder training te doen. Bij de Staffords zijn er bijvoorbeeld evenementen dat je de hond kan laten sprinten op een racebaan, verspringen, hoog springen etc etc. Het kan je ding niet zijn maar als je dit met een ongetrainde hond doet, is dat zwaar onverantwoord en vergroot je de kans op blessures enorm. Je moet echt trainen en de hond niet te dik hebben.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik heb helemaal niks met extreem gespierde honden. Net zoiets als bodybuilders. Ziet er niet uit en die spieren zitten een echte sportprestatie alleen maar in de weg.

Met conditie en fit zijn van de honden ben ik wel bewust bezig. Bram omdat hij als hij fit is met spieren z'n rug- en knieproblemen kan opvangen. Izzie omdat ze agility loopt.

Ik wandel, fiets en train met ze. Ik doe ook oefeningen met Izzie voor haar spieren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LittleBoy
Actief

Ongelezen bericht door LittleBoy »

Zoek stok! schreef:Ik heb helemaal niks met extreem gespierde honden. Net zoiets als bodybuilders. Ziet er niet uit en die spieren zitten een echte sportprestatie alleen maar in de weg.

Met conditie en fit zijn van de honden ben ik wel bewust bezig. Bram omdat hij als hij fit is met spieren z'n rug- en knieproblemen kan opvangen. Izzie omdat ze agility loopt.

Ik wandel, fiets en train met ze. Ik doe ook oefeningen met Izzie voor haar spieren.
Een gespierde pitbull kun je niet vergelijken met de menselijke variant 'bodybuilder'. De nadruk bij een pitbull ligt op atletisch gespierd zijn.. dus allerhande sporten moeten nog mogelijk zijn en spieren mogen daarbij niet in de weg zitten.

Afbeelding

Je kunt deze hond toch geen overdreven geblokte bodybuilder gaan noemen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”