Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Stop ernstig leed bij rashonden"!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: "Stop ernstig leed bij rashonden"!

Ongelezen bericht door Jaap* »

Marjoleine schreef:Hoe wil je daar wat aan doen?
Door een overkoepelende organisatie die de teugels een stuk strakker in de hand heeft dan nu het geval is vermoed ik.
Door meer openheid, prijsregulatie, en bijvoorbeeld door te voorkomen dat één reu middels 300 dekkingen een hele populatie infecteert.
Meer bemoeizucht, en minder ons kent ons.
Maarja, het is nu eenmaal hobby. En dus slecht te reguleren.
Ik denk dat de rvb zichzelf opnieuw moet uitvinden, maar érgens ben ik bang dat de rvb een hoog erik lucassen gehalte kent. In mijn zwartste bedenksels.
Maar ik weet er echt geen zak vanaf, het is slechts de indruk die ik ervan heb.
En dat alleen is al erg genoeg eigenlijk, dat imago van een onbetrouwbaar gebeuren.
Ik geloof dan ook niet zozeer in een zwarte lijst, ik geloof juist meer in een witte lijst.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Nanna schreef:
Muk schreef: Eerlijk zijn, je lijnkeuze uit kunnen leggen aan de pupkoper en vooral het belang van het ras voorop laten staan en niet je eigen portemonnee. En daar hoort de rasvereniging ook op te letten. Alleen zitten in de rasverenigingen zo vaak alleen maar fokkers (in het bestuur en de commissies) en die houden vaak de fokkers de hand boven het hoofd.
Veel fukkers fokken gewoon buiten de vereniging om hoor. En die pups krijgen net zo vlot stambomen. :19:
Klopt, daarom zou de RvB hier ook regelgeving voor moeten opstellen. Dat er een aantal regels (kan per ras verschillend zijn) zijn waar iedere fokker aan moet voldoen. En voldoe je daar niet aan, dan geen stamboom.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Nanna schreef:
Muk schreef: Klopt, daarom zou de RvB hier ook regelgeving voor moeten opstellen. Dat er een aantal regels (kan per ras verschillend zijn) zijn waar iedere fokker aan moet voldoen. En voldoe je daar niet aan, dan geen stamboom.
Vergeet het maar. Ze hebben hun administratie nú al niet op orde. :mrgreen:
En iedere stamboom genereert geld; ze gaan zichzelf echt niet in de vingers snijden hoor.
Klopt en daar begint het al. Geld maakt meer kapot dan je lief is.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik kijk compleet niet naar titels, vind showen zelf ook helemaal niet belangrijk, tja dat de vader van mijn Moja kampioenstitels heeft? sorry hoor, hij was in mijn ogen een goede match en niet door zijn titels maar door gezondheid, uiterlijk, karakter.. dat is waar ik op let, de meeste reuen die ik gebruikt hebt, zijn geen kampioenen. totaal onbelangrijk, mijn eigen teven zijn ook niet direct U honden en hebben al helemaal geen titels. ik zou er ook geen moeite mee hebben, als ik nooit meer zou showen, vind er geen klap aan :mrgreen: ( of is dat omdat ik niet win? :engel: :engel: )
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

yamie schreef:ik kijk compleet niet naar titels, vind showen zelf ook helemaal niet belangrijk, tja dat de vader van mijn Moja kampioenstitels heeft? sorry hoor, hij was in mijn ogen een goede match en niet door zijn titels maar door gezondheid, uiterlijk, karakter.. dat is waar ik op let, de meeste reuen die ik gebruikt hebt, zijn geen kampioenen. totaal onbelangrijk, mijn eigen teven zijn ook niet direct U honden en hebben al helemaal geen titels. ik zou er ook geen moeite mee hebben, als ik nooit meer zou showen, vind er geen klap aan :mrgreen: ( of is dat omdat ik niet win? :engel: :engel: )

:smile: En de vader van Megan (CH. Liberated Lewis of Jack's Paradise)
is ook geen champ :wink:

vader van Daantjes vader komt ook niet uit een kampioenslijn? (Imlay Black Forrest )

:oohja: Oh, ja, die toevallig ook :N:
kstop maar ff, en ga maar lekker naar mijn mandje.

sorry, was nog ff wakker, vader van oliver die helaas niets kon doen was ook geen champ? (Merrilong Spartacus) nee, jij kijkt totaal niet naar titels Yamie :smile: Ik ga echt mijn nest in. slapetito :engel:

Keep on dreaming babe :J:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

dat er honden zijn, die titels hebben, die in de stambomen van mijn honden voorkomen, dat wil toch nog niet zeggen, dat IK daar naar kijk? of dat dat een criterium is? zijn ook honden bij, die titels behaald hebben, nadat ze gedekt hebben trouwens, of titels die je bij wijze van spreken bij een pakje boter krijgt.. maar goed, daar moet je dan de ins en outs voor weten en dat weet jij niet he wijfie :mrgreen:

ik kan gewoon in alle eerlijkheid zeggen, dat het voor mij totaal niet belangrijk is, wat jij daar verder van denkt of voor uit gaat pluizen? mm nou vind ik ook niet belangrijk eigenlijk :ok:
smoekie
Zeer actief

yamie schreef:dat er honden zijn, die titels hebben, die in de stambomen van mijn honden voorkomen, dat wil toch nog niet zeggen, dat IK daar naar kijk? of dat dat een criterium is? zijn ook honden bij, die titels behaald hebben, nadat ze gedekt hebben trouwens, of titels die je bij wijze van spreken bij een pakje boter krijgt.. maar goed, daar moet je dan de ins en outs voor weten en dat weet jij niet he wijfie :mrgreen:

ik kan gewoon in alle eerlijkheid zeggen, dat het voor mij totaal niet belangrijk is, wat jij daar verder van denkt of voor uit gaat pluizen? mm nou vind ik ook niet belangrijk eigenlijk :ok:
Tuurlijk Noor, tuurlijk :smile: eerdergenoemde hebben ze bij een pakkie boter gekregen en heb je totaal niet op gelet :smile: :ok:

:oohja: kzou naar mijn nest gaan :oeps: trustte Noortje die compleet niet naar titels kijkt. :J:
Laatst gewijzigd door smoekie op 18 nov 2010 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

:denken: nou ja ach... iets minder vaak je haar blonderen meid, het begint echt wat aan te tasten nu :ok:
smoekie
Zeer actief

yamie schreef::denken: nou ja ach... iets minder vaak je haar blonderen meid, het begint echt wat aan te tasten nu :ok:

:smile: bij nader inzien :slaap: :slaap:

Ik doe het, ik doe het niet, ik doe het, ik doe het niet. Nee, ik doe het niet. Trustte Noor. Slaap lekker maupie :E:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Muk schreef: Klopt, daarom zou de RvB hier ook regelgeving voor moeten opstellen. Dat er een aantal regels (kan per ras verschillend zijn) zijn waar iedere fokker aan moet voldoen. En voldoe je daar niet aan, dan geen stamboom.
Die plannen waren er, dat weet je toch nog wel?
Alles was zelfs al zo goed als rond.
Weliswaar niet met stambomen inhouden maar wel met speciale stambomen als het volgens de regels was.
Domweg omdat je anders genenmateriaal weggooit (want die verdomde stamboeken in Nederland willen maar niet open).

Maar de Raad is een vereniging van verenigingen.
En dus moet dit soort dingen door de Ledenvergadering worden aangenomen.
En dat werd het dus niet.
Het werd weggehoond en afgestemd, en de persoon die voor het leeuwendeel het brein achter deze opzet was, de man die de plannen zo had gemaakt dat mensen begonnen in te zien dat sommige dingen niet meer konden, degene die het merendeel van de rasverenigingen over de streep had, die is weg. Bij de Raad dan.

Hoe wil je dit soort regels erdoor krijgen als de rasverenigingen, de verenigingen van fokkers dus, degenen zijn die erover moeten stemmen?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Zeg wat je te zeggen hebt of zeg niks smoekie.
Dat insinuerende halfslachtige gezuig van je is kinderachtig en verschrikkelijk vervelend vind ik.
Ik erger me er dood aan in ieder geval, en het verpest mijn plezier hier wat te vaak.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Jaap* schreef:Zeg wat je te zeggen hebt of zeg niks smoekie.
Dat insinuerende halfslachtige gezuig van je is kinderachtig en verschrikkelijk vervelend vind ik.
Ik erger me er dood aan in ieder geval, en het verpest mijn plezier hier wat te vaak.
:ok:
Ik begrijp ook niet wat smoekie hier doet, dit is een hondenforum maar heeft smoekie wel een hond :denken: Ik hoor haar er nooit over.
Ze heeft het sowieso nooit over hondse zaken, tenzij er wat te zuigen valt natuurlijk :roll:
smoekie
Zeer actief

Jouw probleem Jaap niet de mijne. Ik erger me ook wel eens aan iemand. Als je het zo erg vind klik je toch lekker op het kruisje rechtsbovenin :ok: En anders is er ook nog de negeerknop :F:

Denise. schreef:
:ok:
Ik begrijp ook niet wat smoekie hier doet, dit is een hondenforum maar heeft smoekie wel een hond :denken: Ik hoor haar er nooit over.
Ze heeft het sowieso nooit over hondse zaken, tenzij er wat te zuigen valt natuurlijk :roll:
Ah, spuit 11 doet ook een "duit" in het zakje :smile:

Dat jij niet eens weet of ik nu wel of geen hond hebt zegt al genoeg denk :J:
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef:Showen is leuk ,maar heeft in principe niets met fokken te maken.
Wat zeg je nou?
In mijn ogen heeft dat vaak álles met fokken te maken. Mensen willen winnen en zijn verslaafd aan de prijsjes dus uiterlijk is alles dat telt want dat is zowat het enige waar op de show naar gekeken wordt.
Waarom denk je dat bijna iedereen met zijn teef naar de kampioen rent? Omdat ze zelf willen scoren op de show óf omdat dat zo lekker verkoopt (ja, paps in kámpioen!) :19:
Dat heb je mooi verwoord.
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

LongFields schreef:Bij mijn ras is de prijs niet afhankelijk van het feit of de ouders showkampioen zijn of niet. Ik zie ook niet in waarom je dat wel zou doen, want kampioensouders kunnen net zo goed pups krijgen die op een show niet meer dan een G of ZG scoren. Net zo goed als niet-kampioensouders kampioenspups kunnen krijgen.

Verder blijf ik van mening dat er door enkelen in dit topic wel héél ongenuanceerd gepraat wordt. Waarbij mijn eerder aangehaalde punt blijft staan: zou je een hond die kampioen is op showgebied dan maar niet meer moeten inzetten voor de fokkerij juist omdat die hond kampioen is geworden? Dat is en blijft in mijn ogen nét zo raar als een niet-kampioenshond uitsluiten omdat die géén kampioen is.
Tuurlijk kun je zo'n hond wel gebruiken voor de fok, probleem is alleen dat iedereen hem/ haar dan wil gebruiken. En tja dan vliegen de dekkingen je om de oren. En daar is waar het in mijn ogen misgaat en dan vooral bij de reuen.
Het zou goed zijn als er bij alle rassen een regel kwam dat reu maar een bepaald aantal dekkingen in zijn leven mag doen.
Denk dat we dan al een heel eind waren.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

wilma23 schreef: Tuurlijk kun je zo'n hond wel gebruiken voor de fok, probleem is alleen dat iedereen hem/ haar dan wil gebruiken. En tja dan vliegen de dekkingen je om de oren. En daar is waar het in mijn ogen misgaat en dan vooral bij de reuen.
Het zou goed zijn als er bij alle rassen een regel kwam dat reu maar een bepaald aantal dekkingen in zijn leven mag doen.
Denk dat we dan al een heel eind waren.
Dit vind ik dus ook wel heel erg generaliserend.
Zelf weet ik te weinig van andere rassen om een oordeel te hebben over hoe het daar precies in zijn werk gaat, ik zal dan ook niet snel een mening hebben over die andere rassen, en me beperken tot mijn eigen ras.
Bij mijn ras is het heel erg lastig om een goede reu te vinden, omdat onze genenpoel heel smal is. De laatste jaren is dit besef gelukkig bij de meeste fokkers in binnen- en buitenland goed doorgedrongen. Uiteraard zie ik op stambomen die ik naloop ook veel dezelfde namen terugkomen, hetgeen inhoudt dat er in het verleden erg vaak naar dezelfde reu gelopen is, of dezelfde lijnen gebruikt zijn. Dat verleden kun je helaas niet meer ongedaan maken.
Wel vind ik dat er door de meeste fokkers én veel (helaas niet alle) reuen-eigenaren gelet wordt op de genenspreiding. Zo wordt er door de fokkers heel goed gezocht naar reuen die niet in de openbaarheid komen maar gewoon ergens bij iemand thuis zonder geshowd te worden, nemen fokkers internationaal met elkaar contact op om te informeren of er nog ergens geschikte reuen zitten, en houden de meeste reuen-eigenaren de boot af wanneer er een rij ontstaat voor een dekking van hun reu.
Meer dan dat kun je op dit moment, met de huidige regels van de Raad, niet doen volgens mij.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

smoekie schreef:
yamie schreef:dat er honden zijn, die titels hebben, die in de stambomen van mijn honden voorkomen, dat wil toch nog niet zeggen, dat IK daar naar kijk? of dat dat een criterium is? zijn ook honden bij, die titels behaald hebben, nadat ze gedekt hebben trouwens, of titels die je bij wijze van spreken bij een pakje boter krijgt.. maar goed, daar moet je dan de ins en outs voor weten en dat weet jij niet he wijfie :mrgreen:

Tuurlijk Noor, tuurlijk :smile: eerdergenoemde hebben ze bij een pakkie boter gekregen en heb je totaal niet op gelet :smile: :ok:

:oohja: kzou naar mijn nest gaan :oeps: trustte Noortje die compleet niet naar titels kijkt. :J:
Smoek je begrijpt het niet helemaal.
Lees nog even het topic door voordat je reageerd.
Nu pik je Yami eruit om je gram te halen.
Terwijl zij juist aangeeft dat zij niet naar titels kijkt maar eerst naar de hond en andere belangrijkere zaken.
.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Nanna schreef:
Vergeet het maar. Ze hebben hun administratie nú al niet op orde. :mrgreen:
En iedere stamboom genereert geld; ze gaan zichzelf echt niet in de vingers snijden hoor.
In feite doen ze dat nu dus wel. Hun angstige houding in deze geeft al aan dat het niet oke is hoe ze werken en er komt uiteraard een moment dat zich dat vol tegen de RvB gaat keren.
smoekie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Smoek je begrijpt het niet helemaal.
Lees nog even het topic door voordat je reageerd.
Nu pik je Yami eruit om je gram te halen.
Terwijl zij juist aangeeft dat zij niet naar titels kijkt maar eerst naar de hond en andere belangrijkere zaken.
.

Ik begrijp het juist heel goed Kees. Zij "zegt' dan weliswaar niet naar titels te kijken maar de namen op de stambomen van haar honden geven toch een geheel andere indruk. En we hebben het nu niet bepaald over een ras waarbij de genenpoel zo "beperkt" in tegenstelling zelfs. Dus alsjeblieft zeg. Wees gewoon eerlijk dat het juist wel "belangrijk" is dat er "champs" op de stambomen voorkomen.

Dat gezever altijd dat titels en kampioenen e.d. niet belangrijk zijn is gewoon bij velen de grootste gelul. En niet alleen door Yamie hoor, en heeft dan ook totaal niets te maken met het behalen van mijn gram. Reageer verder nooit op Noor. Maar de opmerking die ze hier plaatste komt gewoon niet overeen met de werkelijkheid. Niks meer niks minder.

En als het dan niet belangrijk is dat een hond "kampioen" is, of dat er champs op de stambomen staan, waarom lopen vele dan veelvuldig de 1 na de andere show af om de hond kampioen te maken, waarom soms zelfs twijfelen een dekking wel of niet te laten plaats vinden omdat de "titel" als er wel gedekt zou worden nog niet op de stamboom komt te staan en daarom twijfels hebben het even uit te stellen tot de volgende loopsheid zodat de titelvermelding wel op de stambomen komt :19:

Weet het niet hoor, klinkt allemaal wel heel mooi, en t zal mij verder aan mijn reet roesten of iemand wel naar titels kijkt, Maar kom niet aan dat het niet belangrijk is of dat daar niet of nauwelijks naar gekeken wordt terwijl de werkelijkheid dus anders is. Kom daar dan gewoon voor uit ipv de heilige onschuld uit te gaan hangen en vertellen het hebben van een kampioenstitel op de stamboom bijzaak of toeval is. :roll:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

rubyred schreef:
Podenji schreef:
PETA :roll:
Ken je Peta niet?
kijk eens goed naar de smiley die ik er achter had gezet.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
smoekie schreef: Welke van de fokkers hier die jij kent fokt met honden niet afkomstig uit "kampioenslijnen"?
Ik.
Sirene kent mij.
En je kunt het ook zo nakijken trouwens.

Ik fok niet met kampioenslijnen omdat ik daar niet op let.
Ik let op andere dingen.
dat je je uberhaupt gaat verantwoorden hier tov de kronkels van smoekie :80: :lol1:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Nanna schreef:
Muk schreef: Eerlijk zijn, je lijnkeuze uit kunnen leggen aan de pupkoper en vooral het belang van het ras voorop laten staan en niet je eigen portemonnee. En daar hoort de rasvereniging ook op te letten. Alleen zitten in de rasverenigingen zo vaak alleen maar fokkers (in het bestuur en de commissies) en die houden vaak de fokkers de hand boven het hoofd.
Veel fukkers fokken gewoon buiten de vereniging om hoor. En die pups krijgen net zo vlot stambomen. :19:
Een vereniging is ook zaligmakend hoor. Er zijn zat verenigingen waar ook heel wat " afgefukt " wordt.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
smoekie
Zeer actief

Podenji schreef:
Marjoleine schreef:
smoekie schreef: Welke van de fokkers hier die jij kent fokt met honden niet afkomstig uit "kampioenslijnen"?
Ik.
Sirene kent mij.
En je kunt het ook zo nakijken trouwens.

Ik fok niet met kampioenslijnen omdat ik daar niet op let.
Ik let op andere dingen.
dat je je uberhaupt gaat verantwoorden hier tov de kronkels van smoekie :80: :lol1:

Zij hoeft zich in het geheel niet te verantwoorden hoor, maar persoonlijk vind ik het ietwat lachwekkend als er hier gezegd wordt niet te fokken met honden afkomstig uit kampioenslijnen/dat een titel niets uitmaakt terwijl men wel bijvoorbeeld overweegt om de de "volgende" loopsheid pas te laten dekken omdat de "kampioenstitel" dan wel vermeld staat op het stamboom. Of honden te hebben waarbij er toch minimaal 1 champ op het stamboom vermeld staat zoals in geval bij Yamie die zegt daar niets om te geven. Dus misschien is zo'n kampioenstitelvermelding op het stamboom toch wat belangrijker dan menigeen hier wil toegeven :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

uhm smoekie, hoe moeilijk is het nou? als ik zeg, dat ik er niks om geef en niet naar kijk, dan is dat gewoon zo :19: dat er honden zijn die titels hebben wil toch totaal niet zeggen, dat ik dat dus belangrijk vind? IK heb die honden niet geshowd ofzo. ik heb op mijn site de stambomen van mijn honden staan, zie jij daar ook maar 1 vermelding van een titel? nee dus, enkel en alleen de namen, als ik die titels zo belangrijk vond, had ik ze ook wel op mijn site vermeld toch?
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:Zij hoeft zich in het geheel niet te verantwoorden hoor, maar persoonlijk vind ik het ietwat lachwekkend als er hier gezegd wordt niet te fokken met honden afkomstig uit kampioenslijnen/dat een titel niets uitmaakt terwijl men wel bijvoorbeeld overweegt om de de "volgende" loopsheid pas te laten dekken omdat de "kampioenstitel" dan wel vermeld staat op het stamboom. Of honden te hebben waarbij er toch minimaal 1 champ op het stamboom vermeld staat zoals in geval bij Yamie die zegt daar niets om te geven. Dus misschien is zo'n kampioenstitelvermelding op het stamboom toch wat belangrijker dan menigeen hier wil toegeven :wink:
wie zegt dat soort dingen hier? ( dat wat ik dik, schuin en onderstreept heb gemaakt )

en ik vind het leuk als mijn honden kampioen worden, makkelijk zat, maar weet ook heel goed het relatieve van een titel, tevens sluit ik honden niet uit van de fok die het niet zijn en zoek niet perse een kampioen om mijn teef te dekken, voor mijn volgende nest gebruik ik ook een hond die geen kampioen is en in de stambomen zitten wel meer honden die geen kampioen zijn, maar ook honden die het wel zijn. Ik kies een passende reu uit voor mijn teef en kijk daarbij naar gezondheid, karakter en het type qua uiterlijk dat ik wil door zijn hele lijn heen, heeft hij een titel? mij best, heeft hij die niet? mij ook best :U:
Dat er in de stamboom honden voorkomen met titels betekent niet meteen dat je dat oh zo belangrijk vind, of wel? of vind jij dan dat mensen zoals Yamie, ik en zo een beetje de rest van de fokkers hier, perse honden moeten gaan uitzoeken die helemaal geen titels hebben omdat we anders door jou verkeerd begrepen worden ? :piew:
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Ach ja, dan zal ik volgens sommigen mijn honden ook alleen op de titeltjes uitzoeken. boeiuh.
Achter mijn honden zitten nml ook veel kampioenen, omdat het in Amerika de norm is om je hond kampioen te maken.
Ik moet toegeven dat ik het hartstikke leuk vind om te showen , maar dat is niet waar ik mijn honden en de lijnen waar ik mee werk op uitzoek.
Sterker nog , ik heb tot nu toe maar 1 kampioensreu gebruikt . Ik heb hem gebruikt , niet omdat hij kampioen was, maar omdat ik het een mooie hond vond en de lijn mij aanstond .
Als ik een dekreu zoek dan ga ik altijd voor een bepaald type en voor een bepaalde lijn.
Of hij titels heeft interesseert me niet.

L.
(met dank aan Desi)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

LongFields schreef: Ik ben er absoluut voor om de misstanden in de rashondenfokkerij aan te pakken, maar ik denk dat het binnen de rassen aangepakt zou moeten worden, en niet alles op 1 grote hoop vegen en gelijk die hele hoop op de brandstapel mikken.
Eens. :ok: Want wat heeft jouw ras in hemelsnaam te maken met de Cavalier King Charles spaniel? Of de bernersennen? Wij kozen voor een rashond met in ons achterhoofd dat wij een gezonde sterke hond wilden. En wij wilden een mooie hond met een goed karakter uit mooie ouders. Lijkt mij niks mis mee. Met Eva zijn we werkelijk nog nooit naar de dierenarts geweest in 3 jaar op wat entingen na. Dus dan is het toch goed? :ok:

Met elke hond kan verder wat zijn. Dapper kreeg kanker op zijn 10e, Cleo niest en heeft iets geks en Wuilus had artrose op latere leeftijd. Dat zijn en waren bastaarden dus dat een hond iets kan krijgen lijkt me logisch.

Ik vind dus ook dat je niet alle rassen en fokkers op een hoop mag schuiven. Soms heeft een hond iets, maar elk levend wezen kan wat krijgen. Het wordt pas ziekelijk als je een ras kiest om mee te fokken waarvan je weet dat het bomvol genetische aanleg voor pijn en ziektes zit. En dat je dat gaat negeren voor de mooi. Maargoed, dat is zeker niet een regel te noemen als je mooie ouders kiest om mee te fokken :klaar:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Podenji schreef:
smoekie schreef:Zij hoeft zich in het geheel niet te verantwoorden hoor, maar persoonlijk vind ik het ietwat lachwekkend als er hier gezegd wordt niet te fokken met honden afkomstig uit kampioenslijnen/dat een titel niets uitmaakt terwijl men wel bijvoorbeeld overweegt om de de "volgende" loopsheid pas te laten dekken omdat de "kampioenstitel" dan wel vermeld staat op het stamboom. Of honden te hebben waarbij er toch minimaal 1 champ op het stamboom vermeld staat zoals in geval bij Yamie die zegt daar niets om te geven. Dus misschien is zo'n kampioenstitelvermelding op het stamboom toch wat belangrijker dan menigeen hier wil toegeven :wink:
wie zegt dat soort dingen hier? ( dat wat ik dik, schuin en onderstreept heb gemaakt )

en ik vind het leuk als mijn honden kampioen worden, makkelijk zat, maar weet ook heel goed het relatieve van een titel, tevens sluit ik honden niet uit van de fok die het niet zijn en zoek niet perse een kampioen om mijn teef te dekken, voor mijn volgende nest gebruik ik ook een hond die geen kampioen is en in de stambomen zitten wel meer honden die geen kampioen zijn, maar ook honden die het wel zijn. Ik kies een passende reu uit voor mijn teef en kijk daarbij naar gezondheid, karakter en het type qua uiterlijk dat ik wil door zijn hele lijn heen, heeft hij een titel? mij best, heeft hij die niet? mij ook best :U:
Dat er in de stamboom honden voorkomen met titels betekent niet meteen dat je dat oh zo belangrijk vind, of wel? of vind jij dan dat mensen zoals Yamie, ik en zo een beetje de rest van de fokkers hier, perse honden moeten gaan uitzoeken die helemaal geen titels hebben omdat we anders door jou verkeerd begrepen worden ? :piew:
:ok: :ok:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het eerlijk gezegd nogal kortzichtig om net te doen alsof fokkers die wel eens een kampioen gebruiken en/of kampioenen in de stambomen van hun honden hebben zitten, alleen maar voor/op de titels fokken. En fokkers die geen kampioen en/of kampioenen in hun lijnen hebben wel op type, karakter en gezondheid fokken.
(met dank aan Desi)
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

er zit ook verschil in hoe je hond zijn titel heeft behaald:
- door vriendjespolitiek
- bij keurmeesters die er geen reet van snappen
- bij ECHTE rasspecialisten

en dat staat er nooit bij, dus altijd verder kijken dan je neus lang is, niet alleen in de fokkerij maar ook als buitenstaander dus Smoek. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”