Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
"Stop ernstig leed bij rashonden"!
Moderator: moderatorteam
-
dogo4ever
- Zeer actief
Re: "Stop ernstig leed bij rashonden"!
Sluit mooi aan op het programma Zembla dat op 11 december over het fenomeen rashond gaat.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ja koop altijd een rashond met stamboom want die zijn gezond.
En als je dan de lijst ziet met kwalen en afwijkingen en de verplichte testen dan spreekt zich dat toch aardig tegen.

En als je dan de lijst ziet met kwalen en afwijkingen en de verplichte testen dan spreekt zich dat toch aardig tegen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Job
- Zeer actief
Goed dat er aandacht aan besteed wordt,
hopelijk wordt de gezondheid weer belangrijker dan extreme uiterlijkheden.
Rashonden kunnen zo mooi zijn,
waarom verkloten liefhebbers een ras dan toch zo vaak?
hopelijk wordt de gezondheid weer belangrijker dan extreme uiterlijkheden.
Rashonden kunnen zo mooi zijn,
waarom verkloten liefhebbers een ras dan toch zo vaak?
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Nanna schreef:Voor de prijsjes op een show.Job schreef:waarom verkloten liefhebbers een ras dan toch zo vaak?
Of gewoon voor het geld, knal er maar twee op elkaar en incasseren maar.
Inderdaad.
Geld.
Overigens heb ik toch zo het idee dat een aantal mensen behoorlijk zenuwachtig zijn wat die uitzending betreft.
Laatst gewijzigd door marian* op 17 nov 2010 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- langehond1
- Zeer actief
Veel moderne honden zijn ernstig verknipt door de 19e eeuwse focus op uiterlijk en "puur ras".
Als mensen ongeinformeerd voor een bepaalde rashond gaan is het deels hun eigen schuld want er is via google genoeg te vinden over rasgebonden problemen.
Nanna...jij liever dan ik. Ik zou een whippet niet ongezien kopen...misschien loopt ie wel hard maar is het een nerveuze schreeuwer uit een lijn die voortdurend problemen heeft met voeten of blessures...
L
Als mensen ongeinformeerd voor een bepaalde rashond gaan is het deels hun eigen schuld want er is via google genoeg te vinden over rasgebonden problemen.
Nanna...jij liever dan ik. Ik zou een whippet niet ongezien kopen...misschien loopt ie wel hard maar is het een nerveuze schreeuwer uit een lijn die voortdurend problemen heeft met voeten of blessures...
L
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Oh ja.Nanna schreef:Voor de prijsjes op een show.Job schreef:waarom verkloten liefhebbers een ras dan toch zo vaak?
Of gewoon voor het geld, knal er maar twee op elkaar en incasseren maar.
Showen is leuk ,maar heeft in principe niets met fokken te maken.
Als titels op stambomen nog steeds belangrijker zijn dan de testen dan houden we zelf ook iets in stand.

- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
oh oh ... ik doe echt iets fout... ik heb geen kampioensteef, en ook nog eens geen kampioensreu gebruikt..... 
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Nee dat hebben mensen ervan gemaakt.Nanna schreef:Wat zeg je nou?bouvierpoedel schreef:Showen is leuk ,maar heeft in principe niets met fokken te maken.
In mijn ogen heeft dat vaak álles met fokken te maken. Mensen willen winnen en zijn verslaafd aan de prijsjes dus uiterlijk is alles dat telt want dat is zowat het enige waar op de show naar gekeken wordt.
Waarom denk je dat bijna iedereen met zijn teef naar de kampioen rent? Omdat ze zelf willen scoren op de show óf omdat dat zo lekker verkoopt (ja, paps in kámpioen!)
Wat je zegt over kampioenen dat het zo lekker verkoopt heb je gelijk in.
Dacht je nu echt dat voor de oudere fokkers het showen belangrijk was.?
Die keken anders naar een hond en niet alleen wat hij op de show uitvrat.
Die keken naar gebruikswaarde en niet op een klein detail.
Maar naar het hele nest en niet naar die ene kampioen .

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Geef mij maar een reu/teef uit een nest met stabiele ZG hondjes.P!nki schreef:oh oh ... ik doe echt iets fout... ik heb geen kampioensteef, en ook nog eens geen kampioensreu gebruikt.....
Zegt meer dan die ene kampioen uit een nest met rotzooi nestgenoten.

- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
dat word nog even afwachten wat de puppsels hier van gaan doen....bouvierpoedel schreef:Geef mij maar een reu/teef uit een nest met stabiele ZG hondjes.P!nki schreef:oh oh ... ik doe echt iets fout... ik heb geen kampioensteef, en ook nog eens geen kampioensreu gebruikt.....
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Welke oudere fokkers?bouvierpoedel schreef:Nee dat hebben mensen ervan gemaakt.Nanna schreef:Wat zeg je nou?bouvierpoedel schreef:Showen is leuk ,maar heeft in principe niets met fokken te maken.
In mijn ogen heeft dat vaak álles met fokken te maken. Mensen willen winnen en zijn verslaafd aan de prijsjes dus uiterlijk is alles dat telt want dat is zowat het enige waar op de show naar gekeken wordt.
Waarom denk je dat bijna iedereen met zijn teef naar de kampioen rent? Omdat ze zelf willen scoren op de show óf omdat dat zo lekker verkoopt (ja, paps in kámpioen!)
Degenen die de hond echt voor het gebruik hadden (jagers-jachthonden,deurwaarders Rottweilers enz) of de fokkers die de eerste shows bezochten?Of fokkers uit-zeg-de jaren 70 van de vorige eeuw die ook shows liepen?

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ik geloof dat je bij de kleinere populatie's rashonden een groter probleem hebt dan bij een grotere.Nanna schreef:Ja, maar die fokkers vormen vrees ik toch wel een minderheid.bouvierpoedel schreef:Dacht je nu echt dat voor de oudere fokkers het showen belangrijk was.?
Als iedereen zo fokte zou er toch weinig tot niets aan de hand zijn?
Verreweg de meeste rashonden komen niet bij zulke fokkers vandaan, maar van broodfokkers, MP, mensen die voor de leuk es een nestje fokken en van mensen die de ene kampioen na de andere fokken maar de onzichtbare erfelijke gebreken verzwijgen omdat dat toch wel minder glorieus is.
Ik overtrek het, ik weet het. En gelukkig zijn er ook nog zat fokkers die het wèl goed menen met een ras.
Maar het zijn er denk ik niet genoeg om een heel ras uit het slop te trekken of te houden.
Of het moet zo'n ongelooflijk populair ras zijn dat al naar de verneukenis is gefokt .
Plus dat je nog zo je best kan doen ,maar als de rest van je collega fokkers voor die kampioen gaan dan ben je ook snel vastgelopen in je keus .
Want in je eigen potje roeren levert op termijn ook niet meer het geen op wat je wilde hebben of vasthouden.
Kijk eens bij sommige rassen op de show.?
In ieder klasse zie je soms een groot gedeelte dezelfde vader hebben of hij zit als groorvader in de lijn.
Hoe vaak zie je reuen zich niet de tering dekken en zijn sperma over bijna de hele populatie verspreiden.
Ik geloof dat als ze daar een limiet aan dekkingen zouden stellen dat het al meer dan de helft zou schelen.
Maar goed sommige fokkers zijn geen lange termijn planners.
Die gaan voor dat kampioens nest of de poen die hun reu aan dekgeld op levert.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Nee dat hebben mensen ervan gemaakt.
Maar naar het hele nest en niet naar die ene kampioen .[/quote]
Welke oudere fokkers?
Degenen die de hond echt voor het gebruik hadden (jagers-jachthonden,deurwaarders Rottweilers enz) of de fokkers die de eerste shows bezochten?Of fokkers uit-zeg-de jaren 70 van de vorige eeuw die ook shows liepen?[/quote]
==============================================
Iedereen die een nuchtere inslag had.
En dieren die niet voldeden de genade schot gaven of de fok uit pleurde.
Met de instelling wat ik zelf niet op mijn erf wil hebben wil ik ook niet fokken.
Die verder kijkt dan de huidige of generatie waar hij mee bezig is.
Die niet doorslaat in groot/klein/elegantie/bone/kort/lang.
Maar naar het hele nest en niet naar die ene kampioen .[/quote]
Welke oudere fokkers?
Degenen die de hond echt voor het gebruik hadden (jagers-jachthonden,deurwaarders Rottweilers enz) of de fokkers die de eerste shows bezochten?Of fokkers uit-zeg-de jaren 70 van de vorige eeuw die ook shows liepen?[/quote]
==============================================
Iedereen die een nuchtere inslag had.
Met de instelling wat ik zelf niet op mijn erf wil hebben wil ik ook niet fokken.

- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Ik ben erg benieuwd naar de aflevering van Zembla, eens zien of dat net zoveel stof doet opwaaien als die BBC docu.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
bouvierpoedel schreef:Nee dat hebben mensen ervan gemaakt.
==============================================Welke oudere fokkers?
Degenen die de hond echt voor het gebruik hadden (jagers-jachthonden,deurwaarders Rottweilers enz) of de fokkers die de eerste shows bezochten?Of fokkers uit-zeg-de jaren 70 van de vorige eeuw die ook shows liepen?
In jachtkringen (vooral GB en Frankrijk) zijn die er volgens mij nog wel,en die honden zie je niet op shows.Iedereen die een nuchtere inslag had.
Zouden die wel op een show verschijnen dan kwamen ze niet ver en zouden ze waarschijnlijk bijna direct de ring uit gebonjourd worden.

-
mari-anne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... d=44215931
Ik denk dat als mensen deze docu zien,ze meteen snappen waar de petitie voor bedoeld is. Ik heb geen moment getwijfeld en getekend.
Ik denk dat als mensen deze docu zien,ze meteen snappen waar de petitie voor bedoeld is. Ik heb geen moment getwijfeld en getekend.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Dat is een heel bekende docu en ik denk dat de RvB daarom zo bang is voor die Zemblauitzending.mari-anne schreef:http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... d=44215931

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
er zijn ook rassen waarvan de " werklijnen " compleet verkloot worden door de fokkers, constant presteren op werkgebied vinden sommige mensen net zo geil als constant maar winnen op shows, en dat doet een ras vaak ook geen goed.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- rubyred
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
Ach, dat is toch al heel lang bekend.
PETA heeft al eens een actie hier tegen gehad op de Westminster Dog Show.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
PETArubyred schreef:Ach, dat is toch al heel lang bekend.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Tsja, ik dus wel al in het verleden, en toevallig is ook de reu die ik voor Nozem op het oog heb er eentje die kampioenstitels heb, ben ik nu zo iemand als waar hier in dit topic aan gerefereerd wordt?P!nki schreef:oh oh ... ik doe echt iets fout... ik heb geen kampioensteef, en ook nog eens geen kampioensreu gebruikt.....
Ik denk zelf gelukkig iets genuanceerder dan alleen in zwart/wit, het feit dat een hond een kampioenstitel heeft is net zo min in een standaard hokje te stoppen als het feit dat een hond die titel juist niet heeft.
Zelf kijk ik bij het uitzoeken van een reu naar heel andere dingen alvorens ik besluit om die reu al dan niet te willen gebruiken. Bijvoorbeeld naar het karakter en de gezondheid van de hond zelf, en de honden in zijn stamboom.
Wel of geen kampioenstitel is daarbij voor mij helemaal niet van belang, maar moet ik een reu maar niet gebruiken omdat hij zo'n titel wél heeft? En moet ik mijn teefje die nu eenmaal genoeg punten heeft gescoord om kampioen te worden dan ook maar links laten liggen voor de fokkerij? Dat lijkt me toch niet...
Dat er met de rashondenfokkerij van alles mis is, dat ben ik absoluut eens met degenen die dit stellen. Dat er iets aan moet gebeuren ook. Maar om je punt te maken maar gelijk alles over 1 kam scheren, dat vind ik persoonlijk gewoon wat te kort door de bocht.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Wat jij aanhaald word hier ook bedoeld.LongFields schreef:Tsja, ik dus wel al in het verleden, en toevallig is ook de reu die ik voor Nozem op het oog heb er eentje die kampioenstitels heb, ben ik nu zo iemand als waar hier in dit topic aan gerefereerd wordt?P!nki schreef:oh oh ... ik doe echt iets fout... ik heb geen kampioensteef, en ook nog eens geen kampioensreu gebruikt.....![]()
Ik denk zelf gelukkig iets genuanceerder dan alleen in zwart/wit, het feit dat een hond een kampioenstitel heeft is net zo min in een standaard hokje te stoppen als het feit dat een hond die titel juist niet heeft.
Zelf kijk ik bij het uitzoeken van een reu naar heel andere dingen alvorens ik besluit om die reu al dan niet te willen gebruiken. Bijvoorbeeld naar het karakter en de gezondheid van de hond zelf, en de honden in zijn stamboom.
Wel of geen kampioenstitel is daarbij voor mij helemaal niet van belang, maar moet ik een reu maar niet gebruiken omdat hij zo'n titel wél heeft? En moet ik mijn teefje die nu eenmaal genoeg punten heeft gescoord om kampioen te worden dan ook maar links laten liggen voor de fokkerij? Dat lijkt me toch niet...
Dat er met de rashondenfokkerij van alles mis is, dat ben ik absoluut eens met degenen die dit stellen. Dat er iets aan moet gebeuren ook. Maar om je punt te maken maar gelijk alles over 1 kam scheren, dat vind ik persoonlijk gewoon wat te kort door de bocht.

- rubyred
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
Ken je Peta niet?Podenji schreef:PETArubyred schreef:Ach, dat is toch al heel lang bekend.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Nee, bij die fokkers halen ze nu de kennels leeg in het kader van het dierenwelzijn........... Allemaal het asiel in of het nu foxen of cockers zijn.De oude fokkers van weleer, die overzicht hadden over een ras omdat ze een hele kennel vól hadden. Die lijnen kenden, die honden tot 8 generaties terug precies kenden, die honden aten, leefden en dronken. En die rustig een heel aantal honden die ongeschikt waren elimineerden uit de fok. Die zijn er zo goed als niet meer.
-
Angelique.
Podenji schreef:er zijn ook rassen waarvan de " werklijnen " compleet verkloot worden door de fokkers, constant presteren op werkgebied vinden sommige mensen net zo geil als constant maar winnen op shows, en dat doet een ras vaak ook geen goed.
-
Neeltje
Dat gevoel heb ik dus ook. Het is vorig jaar, en het jaar daarvoor en volgens mij nog 'n jaar eerder al aan de orde geweest en nu doen ze het nog een keer, en wat schieten we er mee op? Niks, helemaal niks, behalve dat Crufts niet meer op tv is en het is niet Crufts die er iets aan kan doen dat de honden zo zijn.Tara schreef:Nou, ik heb ook niet veel tegen op de boodschap an sich, alleen vind ik het een beetje oude wijn in nieuwe zakken.
Wat nu gezegd wordt, is al een paar jaar eerder aangezwengeld, en niks nieuws onder de zon dus.
Zoland het voornamelijk bij de rasvereningingen er niet in wil dat ze verkeerd bezig zijn, kun je tekenen en doen wat je wilt, helpt toch niet. Anders was de broodfok ook al lang verdwenen, zelfs dat lukt niet.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik heb het wel vaker gezegd, er is maar één remedie denk ik. En dat is het volledig verwijderen van het competitie-element.
Zowel bij het uiterlijk als bij de raseigenschappen. En uitgaan van een meer authentiek uiterlijk en realistische verwachtingen omtrent de raseigenschappen.
Als je ergens een prijs mee kunt winnen hebben mensen zichzelf al gauw niet meer in de hand.
Je kunt ook op andere manieren testen of selecteren dan met een beker in het vooruitzicht.
Zowel bij het uiterlijk als bij de raseigenschappen. En uitgaan van een meer authentiek uiterlijk en realistische verwachtingen omtrent de raseigenschappen.
Als je ergens een prijs mee kunt winnen hebben mensen zichzelf al gauw niet meer in de hand.
Je kunt ook op andere manieren testen of selecteren dan met een beker in het vooruitzicht.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Jaap* schreef:Ik heb het wel vaker gezegd, er is maar één remedie denk ik. En dat is het volledig verwijderen van het competitie-element.

- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
Laat elke "echte" fokker hier de stambomen maar neerpleuren. Kijken hoeveel van die fokkers een hond hebben die niet uit de zogenaamde "kampioenslijnen" komt. Och, tuurlijk doen ze dat niet omdat er zoveel "kampioenen" in t stamboom voorkomen, ben je gek, ze hebben de gehele lijn uitgezocht, en tja, toevallig "blijkt" de hond in kwestie uit een "kampioenslijn" te komen :N: Hoe toevallig.
Zolang dat het geval blijft, houd je dit soort dingen en houd je het "leed" bij de rashonden, en hebben "zij" niets te klagen want zij doen daar hetzij op een andere manier net zo goed aan mee om een ras te verneuken

Edit:
Dus? Niks meer over zeggen, tis al eens gezegd
Zolang dat het geval blijft, houd je dit soort dingen en houd je het "leed" bij de rashonden, en hebben "zij" niets te klagen want zij doen daar hetzij op een andere manier net zo goed aan mee om een ras te verneuken
bouvierpoedel schreef:Geef mij maar een reu/teef uit een nest met stabiele ZG hondjes.P!nki schreef:oh oh ... ik doe echt iets fout... ik heb geen kampioensteef, en ook nog eens geen kampioensreu gebruikt.....
Edit:
Tara schreef:Nou, ik heb ook niet veel tegen op de boodschap an sich, alleen vind ik het een beetje oude wijn in nieuwe zakken.
Wat nu gezegd wordt, is al een paar jaar eerder aangezwengeld, en niks nieuws onder de zon dus.
Dus? Niks meer over zeggen, tis al eens gezegd
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik heb in al die jaren eenmaal een kampioen gebruikt, en dat was vanwege zijn moeder.
Verder vind ik showen leuk maar van generlei belang in de fokkerij.
Een titel zegt me helemaal niets.
Verder vind ik showen leuk maar van generlei belang in de fokkerij.
Een titel zegt me helemaal niets.
Klinkt goed, maar hoe dan?Jaap* schreef:Ik heb het wel vaker gezegd, er is maar één remedie denk ik. En dat is het volledig verwijderen van het competitie-element.