Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nut van loslopende honden?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marion.

Re: Nut van loslopende honden?

Ongelezen bericht door Marion. »

christo schreef:Veiligheid. Omdat hondenbezitters zich toch veiliger weten met hun honden om hen heen, is het in het losloopgebied altijd druk genoeg om andere mensen zonder honden die het gebied misschien ook minder kennen, zich op hun gemak te doen voelen. Hondenbezitters zijn ook gewoontemensen die een bepaalde routes meerdere keren per week op allerlei tijden lopen. Zo zijn er in dat gebied nooit gelegenheid om ongezien criminele activiteiten te ontwikkelen.

Met hondenbezitters, die aangetrokken worden door de mogelijkheid om hun hond veilig los te laten, is er altijd toezicht en sociale controle in het gebied.
??????????????????????????

Dat is ongeveer het laatste waar ik me druk om maak als ik mijn honden los laat lopen.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

- Wij hebben de hond aan een riem leren lopen uit eigen gemak, maar van oorsprong hebben honden altijd los gelopen
- Het is goed voor de mentale en fysieke gesteldheid van de hond, wat voordelig is omdat een hond die op een degelijke wijze zijn energie kwijt kan, ook rustiger zal zijn, wat zowel binnenshuis als buitenhuis positieve effecten heeft, een hond zal minder gefrustreerd raken, waardoor de kans op conflicten en/of ongelukken verkleind kan worden. ( even simpel gesteld )

Cijfertjes en wetenschappelijke onderbouwing heb ik helaas niet voor je!
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

nut??
gewoon ontspanning..zowel voor hond als voor baas..
even lekker bijkomen en keuvelen..
Daantjeln4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daantjeln4 »

Aimee schreef:- Wij hebben de hond aan een riem leren lopen uit eigen gemak, maar van oorsprong hebben honden altijd los gelopen
- Het is goed voor de mentale en fysieke gesteldheid van de hond, wat voordelig is omdat een hond die op een degelijke wijze zijn energie kwijt kan, ook rustiger zal zijn, wat zowel binnenshuis als buitenhuis positieve effecten heeft, een hond zal minder gefrustreerd raken, waardoor de kans op conflicten en/of ongelukken verkleind kan worden. ( even simpel gesteld )

Dat hoeft ook niet, door jullie heb ik wat dingen kunnen toevoegen en idd wat jij zegt had ik er al in staan!
Super hoor! :ok:

Nut is misschien een fout woord....
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010
Afbeelding
Niels
Actief
Mijn ras(sen): Segugio Italiano
Contacteer:

Ongelezen bericht door Niels »

Als je je afvraagt wat het nut is van losloopgebieden moet je je eerst afvragen wat het nut is van het hebben van een hond. Er bestaan nuttige honden, zoals waakhonden, speurhonden en blinde-geleide honden, maar dat soort honden is zeldzaam in Nederland. De meeste honden hebben we puur voor ons plezier. We genieten van hun gezelschap. Ons plezier is hun enige "nut". We genieten het meest van een vrolijke, gezonde hond, dus we stoppen er tijd en geld in om de hond vrolijk en gezond te houden - maar dat doen we uiteindelijk voor ons eigen plezier.

Wat is dan het nut van een losloopgebied? Dat het ontzettend leuk is om met een losse hond te lopen. (Behalve op de momenten dat het beest bananen in z'n oren heeft...) Een losse hond is de bevestiging van je band met de hond. De hond blijft bij je, wat een voortdurende bevestiging is dat 'ie je gezelschap waardeert. Het rent alle kanten op, maar weet altijd waar je bent. Op kruisingen loop 'ie een paar passen door, maar kijkt dan om of 'ie wel de goede weg heeft genomen. Zo niet, dan stuift 'ie terug met een blik van "Oh, geweldige baas! Jouw richting is veel beter dan de mijne!".

Zelfs al weet je dat al die loyaliteit betaald is in kilo's beloningen: Het blijft hartverwarmend en het maakt je dag goed.

Dat is het nut van losloopvelden.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Daantjeln4 schreef:
Aimee schreef:- Wij hebben de hond aan een riem leren lopen uit eigen gemak, maar van oorsprong hebben honden altijd los gelopen

Dat hoeft ook niet, door jullie heb ik wat dingen kunnen toevoegen en idd wat jij zegt had ik er al in staan!
Super hoor! :ok:

Nut is misschien een fout woord....
Misschien is het ook een idee om eens te kijken waar de meeste ongelukken gebeuren met en door honden.
( dus een bijtincident t.o.v. mens of dier ) of dat vaak binnenshuis, buitenshuis en zo ja, op straat of in losloopgebieden gebeurd. Op die manier kan je onderbouwen dat het niet gevaarlijk is om een hond los te laten lopen ( als de cijfers zeggen wat ik vermoed :mrgreen: )
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Het staat in relatie tot het aantal bijtincidenten. Kijk ook hier eens: http://www.hondlos.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door rubyred »

Mijn honden vinden het heerlijk om los te lopen, ze zijn dan zo gelukkig en ik geniet daar dan weer van om ze zo happy te zien. Verder zie ik dat honden die altijd aan de lijn zitten en nooit los mogen gewoon niet lekker in hun vel zitten en vaak agressief gedrag vertonen waarschijnlijk door frustratie.
DjockPuck
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Jack Russels

Ongelezen bericht door DjockPuck »

Marion. schreef:
DjockPuck schreef:Ik vind dat wij als hondenbezitters echt niet alles hoeven hebben. Je kunt nu eenmaal niet overal je hond los laten lopen. Maar dat is mijn mening hoor.
Ik hoef werkelijk helemaal niets. We hebben hier een aantal hondenloslaatplaatsen, maar no way dat ik ze daar los laat (jaja, inmiddels nu ze 10 en 8 zijn laat ik ze daar af en toe wel los lopen). Langs het spoor, langs drukke wegen.
Ik laat ze los daar waar er geen gevaar voor hunzelf is, en waar ze geen andere dieren of mensen tot last zijn. Ik eis helemaal niets op, maar de plekken die als hondenlosloop zijn aangewezen zijn te gek voor woorden. Daar hou ik me dus niet aan, en ik bedenk mijn eigen plekjes. En daarnaast betaal ik keurig de hondenbelasting, en mag ook de mislukte boswachter me bekeuren. That's all in the game. Als mijn honden maar een fijn leven hebben.

Ik bedoelde eigenlijk: er zijn mensen die denken dat hun hond overal en altijd los moet lopen en daar heb ik een bloed hekel aan.Want het kan dus echt niet overal.
De losloopgebieden hier het dichtst in de buurt.... daar moet ik nog altijd de auto voor nemen.
Ik laat mijn honden los op plekken waar het kan en als het niet kan gaan ze vast.
Volgens mij vinden mijn honden dat beslist niet erg.Ze weten niet beter.
Wij betalen trouwens geen hondenbelasting hier in de gemeente.Wij hebben een opruimplicht en als ze je aanhouden moet ik een poepschepje of een poepzakje kunnen tonen. Plus een ID
Mijn zakken zitten dus vol met poepzakjes. :19:
Groetjes Willy, Djock en Puck

Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Wat een goed verwoord initiatief van Hondlos in het Drentse en Friesche Woud! Echt absurd om ineens een heel bos als aanlijngebied aan te wijzen :piew:
Nog een argument voor loslopen (uiteraard alleen waar dit verantwoord kan) in het algemeen maatschappelijk belang: mensen met huisdieren zijn bewezen gelukkiger en gezonder. Mensen die dagelijks bewegen zijn bewezen gezonder en maken minder gebruik van (dure) gezondheidszorg. Mens die naar losloopgebieden gaan hebben duidelijk huisdieren :wink: en ze bewegen ook nog eens :ok:
rubyred
Zeer actief

Nut van honden aan de lijn?
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

rubyred schreef:Nut van honden aan de lijn?
Komen ze niet onder een tram!
bennie
Zeer actief
Border Collie

Wilm@ schreef:
rubyred schreef:Nut van honden aan de lijn?
Komen ze niet onder een tram!
Die hebben ze niet in Canada :engel: .
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Nut????? Als er geen losloopgebieden waren, was mijn hond nu een gehyperventilerende moordmachine op 4 poten geweest! :jank:
Afbeelding
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Het nut van loslopen is voor mijn honden:
hun energie kwijt kunnen! Door los te lopen, kunnen ze spelen, rennen, snuffelen en zelfstandig de omgeving ontdekken! Als ik mijn honden, vooral Cena, alleen maar aan de riem zou laten lopen, zou ze niet voldoende haar energie kwijt kunnen en vervolgens in huis strontvervelend worden!

Trouwens, van oorsprong liepen honden sowieso los! Wij mensen hebben bedacht dat ze aan de riem moeten. En natuurlijk, in drukke, autorijke gebieden zoals we die tegenwoordig kennen, is het heel fijn dat een hond aan de riem kan lopen! Moet er niet aan denken dat ze onder een auto zouden komen!!
Maar in veilige gebieden, lopen mijn honden altijd los!

Kun je je verslag straks aan de gemeente Tilburg sturen? Wij hebben hier welgeteld 0! veilige losloosgebieden!!!
RIP Cena :roos:
    AnneMarie
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Leeuwhondje
    Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

NUT????

NOODZAAK. Mijn hond kan iedere dag loslopen, rennen, snuffelen, zijn eigen gang gaan. Daar is ie hond voor. Ik kan dan lekker doorlopen of zachtjes fietsen. Zo genieten we allebei, kan hij zijn energie kwijt en is een geweldige hond.
    Zo gaat het in de natuur ook en zo kan hij hond zijn. Hij volgt mij, hij is bezig met mij en zijn omgeving. We kunnen een spelletje doen, hij kan natuurlijk hondengedrag vertonen richting andere honden en ook dat is helemaal top.
    Aan de riem gaat dat niet.

Als ie alleen stoepwandelingen krijgt voel ik dat ik hem tekort doe....

Natuurlijk moet je je hond alleen loslaten als het veilig is dat lijkt me logisch.
    Daantjeln4
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Daantjeln4 »

Nut was een verkeerd gekozen woord.
    Ik wilde gewoon wat ondersteuning voor mijn argumenten. Dus gewoon wat het goede en leuke is van een losloopgebied.....

Dat weet ik zelf natuurlijk wel, maar zoals ik al zei soms vergeet je gewoon wat dingen.

Dus Martijn, ik bedoel dus helemaal niet dat iemand moet gaan uitleggen waarom iets mag of wat dan ook.
    Ik ben zelf toch ook iemand die maar al te graag gebruik maakt van losloopgebieden en ook de onofficiele :wink:
    Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
    In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010
    Afbeelding
    rubyred
    Zeer actief

In heel veel landen leven honden op straat, altijd los ook in de steden, ze weten wat auto's etc zijn en weten hoe ermee om te gaan.
    De hond van mijn vriendin heeft haar hond altijd los en loopt ermee door Amsterdam, hond weet dat hij uit de buurt van fietsers, tram, auto's etc. moet blijven.
    Maar goed natuurlijk is er nut om je hond in de stad aan de riem te doen, maar ik vind dat er geen nut is aan je hond aan de lijn te doen in een losloop gebied.
    Reny
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

rubyred schreef:In heel veel landen leven honden op straat, altijd los ook in de steden, ze weten wat auto's etc zijn en weten hoe ermee om te gaan.
    De hond van mijn vriendin heeft haar hond altijd los en loopt ermee door Amsterdam, hond weet dat hij uit de buurt van fietsers, tram, auto's etc. moet blijven.
    Maar goed natuurlijk is er nut om je hond in de stad aan de riem te doen, maar ik vind dat er geen nut is aan je hond aan de lijn te doen in een losloop gebied.

Je bent toch echt al te lang weg :F:
    En de groeten van de mannen :zwaai
    Lellibel
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Reny schreef:
    rubyred schreef:In heel veel landen leven honden op straat, altijd los ook in de steden, ze weten wat auto's etc zijn en weten hoe ermee om te gaan.

Je bent toch echt al te lang weg :F:
    :smile: :smile: Ik moest hem 5 keer doorlezen voordat ik het snapte. :smile:
    Afbeelding
    Reny
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

In een andere kleur dan :wink:
    En de groeten van de mannen :zwaai
    Emma
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
    Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

omdat een hond, vooral hond moet kunnen zijn !!

omdat een hond ook eens met andere honden sociaal contact wil,

omdat een hond graag een apporteerspel of ander spel wil doen met de baas,

omdat een hond ook een stukje vrijheid wil,

omdat een hond ook zijn energie kwijt moet, op een ontspannen manier, en niet op een ``werk``manier.

voor het welzijn van de hond, om frustratie en andere dingen van hem af te rennen.

om een ``happy``hond te zijn.
    rubyred
    Zeer actief

Reny schreef:
    In een andere kleur dan :wink:

Whahahaha, geen eens door gehad dat ik het zo heb geschreven.
    PattyB

Ongelezen bericht door PattyB »

Waarom moet een mens los lopen? :engel:
    S@ndr@
    Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

PattyB schreef:Waarom moet een mens los lopen? :engel:
    Al sla je me dood, geen idee :denken:
    Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 18 nov 2010 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
    Luna87
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Nut? Nou, dat is heel simpel, daar mijn hond haar energie kwijt moet en ik geen zin heb om met haar mee te gaan rennen aan de riem :mrgreen:
    Afbeelding
    ChantalBos
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
    Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Miss Fluffybottom schreef:Bella is duidelijk blij wanneer ze los mag, ze loopt dan veel vrolijker en dat is iets waar ik zelf ook helemaal blij van wordt :F:
    Voor de omgeving misschien wat minder prettig soms, ze houdt nogal van modder en springt in haar enthousiasme wel eens tegen mensen op :oeps: Maar, dat kan je haar niet verwijten, is een gebrek aan opvoeding door mij :roos:
    Gelukkig zijn de mensen tegen wie ze aanspringt andere hondenuitlaters en die vinden het nooit erg. (Ze doet ook altijd zó schattig :I: )
    Ik zou het toch niet op prijs stellen als een vreemde hond met z'n bagger poten tegen me opspringt :neenee: :neenee:
    Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
    Luna87
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

ChantalBos schreef:
    Miss Fluffybottom schreef:Bella is duidelijk blij wanneer ze los mag, ze loopt dan veel vrolijker en dat is iets waar ik zelf ook helemaal blij van wordt :F:
    Voor de omgeving misschien wat minder prettig soms, ze houdt nogal van modder en springt in haar enthousiasme wel eens tegen mensen op :oeps: Maar, dat kan je haar niet verwijten, is een gebrek aan opvoeding door mij :roos:
    Gelukkig zijn de mensen tegen wie ze aanspringt andere hondenuitlaters en die vinden het nooit erg. (Ze doet ook altijd zó schattig :I: )
    Ik zou het toch niet op prijs stellen als een vreemde hond met z'n bagger poten tegen me opspringt :neenee: :neenee:
    Ik vind dat altijd een beetje het risico van het vak in een losloopgebied. Sterker nog, het boeit me eigenlijk niet, ook niet als ik in de pauze van mijn werk met Luna loop en daarna weer naar kantoor moet :ugh: Dat is wel heel erg eigenlijk...
    Afbeelding
    bennie
    Zeer actief
    Border Collie

Gelukkig lopen niet alle mensen los.
    PattyB

Ongelezen bericht door PattyB »

bennie schreef:
    Gelukkig lopen niet alle mensen los.
    Maar alle honden (op de losloopgebieden na dan) moeten wel vast.
    Da's toch gek dan.. :19:
    Waarom moeten wij los? Zoveel energie hebben we niet, dat we die eruit moeten rennen. :engel:
    Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”