Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kun je smuldier opnieuw invriezen?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Lisette1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
Aantal honden: 3

kun je smuldier opnieuw invriezen?

Ongelezen bericht door Lisette1985 »

ik heb een vraagje...
Eens in de zoveel tijd geef ik mijn hondje smuldier compleet, dit krijgt hij dan alleen smorgens en de rest van de dag eet hij nog puppybrokjes.
Nu krijgt hij dus niet iedere dag smuldier omdat ik het niet opnieuw in durf te vrienzen omdat ik niet weet of dit goed is.
Als ik dus smuldier geef dan moet het in 2 dagen op zijn.
En ik heb geprobeerd om het bakje smuldier in 3-en de snijden toen ik het net bij de winkel had gekocht maar helaas lukte dit niet, had geen hakbijl bij de hand :smile:
Kan ik het laten ontdooien, dan in 3-en delen en opnieuw invriezen?
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: kun je smuldier opnieuw invriezen?

Ongelezen bericht door SannePP »

Nee volgens mij kan dat niet!!! Je moet erg voorzichtig zijn met herinvriezen, zeker met smuldier!
RIP Cena :roos:
    Esther
    Vaste gebruiker
    Mijn ras(sen): Duitse dog.
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther »

Stomme suggestie misschien, maar kan je het niet vacuum trekken?
    Dan kan je het misschien wat langer bewaren.
    Of kijken voor een merk wat doseerbaar is..
    Zoals Natures.

Die heb ik in zakken met daarin kleine doseerblokjes..
    Marjoleine
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

SannePP schreef:Nee volgens mij kan dat niet!!! Je moet erg voorzichtig zijn met herinvriezen, zeker met smuldier!
    :scratch:
    Waarom niet?

Wat ik zou doen is alleen maar Smuldier geven trouwens, maar dit terzijde.
    Je kunt het deels ontdooien, de helft eraf halen (of meer of minder natuurlijk) en dan de rest weer in de vriezer.
    Doe ik ook, met allerlei soorten kvv, en ze willen maar niet dood hier ;)

Overigens: smuldier in een Tupperwear doosje en dan kan het zeker drie dagen in de koelkast bewaard worden.
    En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
    Renske
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
    Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Wat je ook kunt doen, is het zo ontdooien dat het nog wel bevroren is, maar ook snijdbaar. Verder is Energique volgens mij in kleine porties.
    Lisette1985
    Zeer actief

okeej dan ga ik het dus niet nog een keer invriezen.
    Dan ga ik denk ik toch maar iets verzinnen waarmee ik het wel in 3 porties verdeeld krijg.
    Weet iemand dan iets waarbij je kleindere porties hebt in vers voer?
    Heb even bij natures gezocht maar vond niks :denken:
    Groeit met een kus,
    Hilde
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Krijgt hij dan elke dag 1/3? Beau krijgt twee x de helft op 1 dag, dus in totaal een pakje. We hebben smuldier wel gewoon eens laten staan in een Tupperwear doosje en dat was idd 3 dagen later nog goed, zoals Marjoleine al zegt.
    Afbeelding
    ~Suzanne~
    Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou het klein beetje laten ontdooien, met een zeer scherp mes erdoor (dat eerst even onder de gloeiend hete kraan houden, en dan dat wat niet opgaat direct weer invriezen, dus nog grotendeels bevroren.

Overigens zou ik er ook geen probleem van maken om het verder ontdooid weer in te vriezen....

Heel erg goed is het vast niet, maar ach, aangezien ook mensen er niet dood aan gaan :engel:

Suzanne
    Lisette1985
    Zeer actief

jullie zijn snel met de berichten :smile:
    Mijn vorige hondje gaf ik ook alleen maar blikvoer en soms een handje brokjes maar daar trok ze haar neus voor op...
    Ik koop nu geen blikvoer meer omdat ik van verschillende mensen hoor dat vers voer veel gezonder is dus vandaar dat ik nu smuldier heb aangeschaft...
    Zit in smuldier alles wat een pup/jonge hond nodig heeft in de groei? daarom voer ik ook nog steeds dure puppybrokjes.
    Ik vind het erg moeilijk kwa voeding omdat ik gewoon het beste wil voor mijn hond dus daarom zijn tips ook van harte welkom.
    Jaja hier komt het.... ik heb weleens gehoord dat het voor het gebit niet zo goed is als ze alleen maar zacht voer krijgen... en dat is momenteel ook 1 van de redene dat ik hem ook op brokjes wil blijven houden.
    Alhoewel hij wel flink kluift op zijn botjes hoor.
    advies???
    Groeit met een kus,
    Pemba
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Mijn hond slikte de brokken zonder kauwen door :wink: Kvv is prima voor het gebit.
    Afbeelding
    ranetje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Geen brokjes meer geven.
    Alleen maar Kvv is prima :ok:
    Afbeelding
    "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
    Time bestows the gift and steals it in the process."
    (citaat van George Evans)
    ~Suzanne~
    Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Eerlijk advies? ;-)

Voor een hondje in de groei, die zou ik volledig op een kwalitatief net wat betere (gevoelsmatig dan) kvv zetten, zoals Carnibest.
    Goed, dat is duurder, maar hoeveel geef je nou helemaal? ;-)

Het kost (de "natuur"-versie) 3,50 per kilo. Even op de site van CB kijken hoeveel je als richtlijn moet geven, dan kun je uiterkenen hoelang je ermee doet en wat het dus per dag kost.
    De brokjes laat je volledig zitten, tenzij op een training / cursus.

Dan wissel je dat af (met een 75% cb en 25% wat anders) met bijv. Smuldier (compleet!) of andere voordeliger soort (liefst met een andere diersoort, bijv. Kivo, of Naturis, maar die is ook weer wat duurder dan Smuldier).... en naarmate pup ouder wordt minder CB omdat dat dan al met al voordeliger wordt?

Aan de andere kant, de Smuldier compleet versie IS compleet en dat is prima, ook voor pups in de groei.
    En weer aan de andere kant ;-) voor mijn gevoel is CB toch "beter" al kan ik dat niet staven met feiten en ik zou een volgende pup die hier komt dus grotendeels daarop (en op barf, maar dat terzijde) laten opgroeien om dan "later" ook Smuldier en andere kvv's in de bak te doen.

Suzanne
    Renske
    Zeer actief

Je kunt je pup ook helemaal op de kvv zetten hoor, zolang je een variant voert waarop staat kompleet. Als je niet zeker weet of je alleen smuldier wilt geven, dan kun je ook andere merken voeren en het dus afwisselen.
    Bij mij krijgen ze helemaal geen brokjes :wink:.
    Lisette1985
    Zeer actief

de kosten maken me niet al te veel uit, smuldier is lekker goedkoop maar van de andere kant voer ik nu ook puppybrokjes wat 22 euro per 3 kilo kost.
    Groeit met een kus,
    Renske
    Zeer actief

Suzanne123 schreef: En weer aan de andere kant ;-) voor mijn gevoel is CB toch "beter" al kan ik dat niet staven met feiten en ik zou een volgende pup die hier komt dus grotendeels daarop (en op barf, maar dat terzijde) laten opgroeien om dan "later" ook Smuldier en andere kvv's in de bak te doen.
    Alleen als je dan kijkt dat Smuldier bijv. glutenvrij is, en de biologische carnibest wel rijst bevat, spreekt dat mijn gevoel weer bijna tegen dat CB echt beter is.
    Lisette1985
    Zeer actief

heb meerdere winkels hier in de buurt gevonden die carnibest verkopen dus ik ga eens een keertje kijken.
    Smuldier vind hij in ieder geval erg lekker, alleen ik vind het naar stront ruiken :smile:

stomme vraag maar ik zie wel vaker barf staan... wat is dat nou precies voor een voeding?

Blikvoer en brokken helpen niet bij het schoonhouden van de tanden. Het tandvlees wordt niet gemasseerd, omdat er niets langs de tanden wrijft. Er wordt tandplak opgebouwd. <--- dit las ik net toevallig op een site over barf
    Groeit met een kus,
    BellaDonna
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Mixje Bella en Chihuahua Donna

Ongelezen bericht door BellaDonna »

Tip voor het in porties snijden van KVV:
    Ik heb al van alles geprobeerd, tot aan keukenbijlen aan toe :F: maar wat mij nog het beste bevalt is een sterk grof getand broodmes. Die zaagt er bij mij bijna moeiteloos doorheen :lol1:

Bella krijgt hier ook KVV met daarnaast nog puppybrok. Ze krijgt 's morgens 200gr. KVV en de rest van de dag mag ze vrij brokken eten. Ze eet bijna geen brokken (KVV is veel lekkerder) maar ik vind het een prettig idee dat ze geen honger lijdt en toch ook niet overvoerd wordt met KVV.
    Ze is nu heel mooi op gewicht, dus dit gaat kennelijk goed zo. Zou ik de brokken laten vervallen dat moet ik nog KVV bij gaan geven, maar ja, hoeveel dan? Omdat ze het erg lekker vind verwacht ik niet dat ze ophoudt met eten, zoals ze bij de brokken wel doet. En dan zou ze wellicht aankomen. Dan liever 's morgens KVV en verder door de dag nog een beetje brokken erbij.
    Lang verhaal :mrgreen: ik hoop dat het een nog een beetje te begrijpen is wat ik bedoel
    Afbeelding
    Chihuahuakennel http://belladonnandi.nl/
    ien
    Erelid
    Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

niet helemaal laten ontdooien dan in stukken snijden blokker verkoopt messen om diepvries producten te kunnen snijden en dan gewoon invriezen moet kunnen gebeurd buiten in de natuur toch ook daar kan het ook vriezen of dooien :D
    Afbeelding
    Lisette1985
    Zeer actief

ien schreef:niet helemaal laten ontdooien dan in stukken snijden blokker verkoopt messen om diepvries producten te kunnen snijden en dan gewoon invriezen moet kunnen gebeurd buiten in de natuur toch ook daar kan het ook vriezen of dooien :D
    dan ga ik zaterdag eens bij de blokker kijken voor zo'n mes!
    Groeit met een kus,
    Flevo Bordertje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Miss Fluffybottom schreef:Tip voor het in porties snijden van KVV:
    Ik heb al van alles geprobeerd, tot aan keukenbijlen aan toe :F: maar wat mij nog het beste bevalt is een sterk grof getand broodmes. Die zaagt er bij mij bijna moeiteloos doorheen :lol1:

Bella krijgt hier ook KVV met daarnaast nog puppybrok. Ze krijgt 's morgens 200gr. KVV en de rest van de dag mag ze vrij brokken eten. Ze eet bijna geen brokken (KVV is veel lekkerder) maar ik vind het een prettig idee dat ze geen honger lijdt en toch ook niet overvoerd wordt met KVV.
    Ze is nu heel mooi op gewicht, dus dit gaat kennelijk goed zo. Zou ik de brokken laten vervallen dat moet ik nog KVV bij gaan geven, maar ja, hoeveel dan? Omdat ze het erg lekker vind verwacht ik niet dat ze ophoudt met eten, zoals ze bij de brokken wel doet. En dan zou ze wellicht aankomen. Dan liever 's morgens KVV en verder door de dag nog een beetje brokken erbij.
    Lang verhaal :mrgreen: ik hoop dat het een nog een beetje te begrijpen is wat ik bedoel
    Ik moet de eerste hond die te dik is bij alleen KVV geven nog tegen komen hoor :wink: Als je op de verpakking kijkt, kun je zien hoeveel KVV je hond bij zijn lichaamsgewicht ongeveer nodig heeft. Dan kun je verder kijken en voelen aan je hond of dit genoeg/teveel is. Ik voer al 8 jaar op het oog KVV en het gaat prima! Nooit te dik geweest en altijd zin om het te eten. Als je hondje liever KVV eet, zou ik lekker stoppen met brokken :ok:
    Lisette1985
    Zeer actief

bullepees is blijkbaar wel goed voor de tandjes, vond net een hoektandje in zijn schapenkleedje :cheer:
    ben er blij om want hij had boven dubbele hoektandjes, nu moet er dus nog 1 hoektandje uit aan de andere kant :mrgreen:
    om maar even off-topic te gaan...
    Groeit met een kus,
    Liesbeth
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Een ijzerzaag werkt goed bij bevroren voedsel, een gewone zaag ook, maar daarbij heb je meer zaagsel.
    Anderzijds kan je best voor een dag of 3 het voer ontdooien en bewaren in een goed afsluitbaar bakje, in de koelkast. Die bakjes van Johma bv, die zijn er ideaal voor.
    Ik doe dat al jaren (ontdooien voor 3 dagen) en dat gaat prima. Oke de 3e dag ruikt het iets sterker, maar dat vinden de honden geen bezwaar.
    Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
    Lisette1985
    Zeer actief

ik zie mezelf nog niet zo in de weer gaan met een zaag :mrgreen:
    Ik heb wel tuperware bakjes dus misschien kan ik het daar in bewaren voor 3 dagen in de koelkast.
    Ik ga het in ieder geval proberen!
    Groeit met een kus,
    malinois
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
    Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Lisette1985 schreef:jullie zijn snel met de berichten :smile:
    Mijn vorige hondje gaf ik ook alleen maar blikvoer en soms een handje brokjes maar daar trok ze haar neus voor op...
    Ik koop nu geen blikvoer meer omdat ik van verschillende mensen hoor dat vers voer veel gezonder is dus vandaar dat ik nu smuldier heb aangeschaft...
    Zit in smuldier alles wat een pup/jonge hond nodig heeft in de groei? daarom voer ik ook nog steeds dure puppybrokjes.
    Ik vind het erg moeilijk kwa voeding omdat ik gewoon het beste wil voor mijn hond dus daarom zijn tips ook van harte welkom.
    Jaja hier komt het.... ik heb weleens gehoord dat het voor het gebit niet zo goed is als ze alleen maar zacht voer krijgen... en dat is momenteel ook 1 van de redene dat ik hem ook op brokjes wil blijven houden.
    Alhoewel hij wel flink kluift op zijn botjes hoor.
    advies???
    Mijn pup krijgt alleen maar Smuldier en groeit als kool :ok:
    Afbeelding
    In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
    Lisette1985
    Zeer actief

ja mijn vorige hondje kreeg ook altijd blikvoer, en ondanks ik veel berichten hoor dat dit slechte voeding is, is ze toch 17 jaar geworden...

Maar ergens kan ik me ook indenken dat gewoon versvoer gezonder is omdat in blikvoer toch allerlei conserveringsmiddelen inzitten en weet ik wat allemaal.

Ik heb me deze avond ook zitten verdiepen in barf voeding en dat lijkt me ook wel wat.
    Maar misschien moet ik niet zo zitten rotzooien met voeding en gewoon lekker smuldier blijven geven.
    Groeit met een kus,
    malinois
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
    Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

blikvoer is water met een smaakje, daar heeft een hond dus niets aan, dan kun je veel beter kvv geven zoals smuldier :ok:
    Afbeelding
    In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
    Lisette1985
    Zeer actief

nee precies, blikvoer krijgt hij ook niet, daarvoor in de plaats heb ik nu inderdaad smuldier en scheelt kwa geld eigenlijk helemaal niks! Het is alleen lastig te verkrijgen hier in de buurt bij de supermarkten.
    Groeit met een kus,
    Liesbeth
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Lisette1985 schreef:nee precies, blikvoer krijgt hij ook niet, daarvoor in de plaats heb ik nu inderdaad smuldier en scheelt kwa geld eigenlijk helemaal niks! Het is alleen lastig te verkrijgen hier in de buurt bij de supermarkten.
    Ik mag toch aannemen dat er in Arnhem meerdere AH's zijn, zelfs op fietsafstand. Daar kan je Smuldier compleet krijgen voor 46 cent per pakje.
    Ze kunnen het eventueel voor je bestellen (per doos van 12 pakjes).
    Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
    Lisette1985
    Zeer actief

Ja ik haal het altijd bij een supermarkt AH een paar kilometer verderop, daar kan ik het inderdaad bestellen.
    Maar hier heeft super de boer het niet, hoorde wel dat de coop en de c1000 het ook hebben?
    Dit zal misschien niet voor elk filiaal gelden.
    Groeit met een kus,
    Lillith
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Bij de C1000 ook hoor, even zoeken in de diepvries bakken :engel: :ok:
    Te snel :oeps:
    Plaats reactie

Terug naar “Voeding”