Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Border collie...

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

xsharingx
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising chihuahua. teckel

Re: Border collie...

Ongelezen bericht door xsharingx »

Teuntje56 schreef:Ik heb welliswaat een kruizing Border Collie maar met de meeste eigenschappen van een Border. Het is een moordhond waar ik mee lezen en schrijven kan. Maar we hebben samen ook keihard gewerkt en zelfs op haar oude dag (13) wil ze nog werken.

Het meeste is al gezegd over de BC en ik kan dat alleen maar bevestigen, persoonlijk denk ik dat het meest belangrijke is om toch wel is heeeeeeel consequent te zijn en echt de baas zijn in houding en gedrag anders gaat hij zelf zijn gang want hij wil wel werken. Zoek steeds een uitdaging die bij hem past, want juist omdat het zo'n harde werker is kan hij zich ook snel vervelen. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat je doet met de BC, als er maar samen gewerkt wordt.
Als je echt met hem werkt, krijg je een hond die vooral baas gericht is, daarnaast kan over het algemeen een BC wel goed met andere honden en kinderen overweg, maar is niet een hond die echt veel speelt met andere honden.
Waar een BC wel toe geneigd is is alles wat beweegt te gaan drijven, dit kunnen kinderen zijn, andere honden maar ook auto's, dit kun je door goede opvoeding en training wel indammen, is m.i. zeer belangrijk.
Ik vind het beslist geen beginnershond.
In de loop van de jaren heb ik ook verschillende BC op cursus gehad, daarin zit wel degelijk verschil in de lijnen. Denk dat het vooral belangrijk is om bij de fokkers naar de ouderhonden te kijken en te informeren hoe deze honden als pup en jonge hond zijn geweest. Menig BC eigenaar heeft zijn vingers al gebrand aan een jonge BC omdat men het beeld had dat deze zo goed luisteren maar vergeten dat de hond eerst goed opgevoed moeten worden.
Helaas kan ik je geen fokker adviseren.
Als je toch een ander ras aanhaald een Friese Stabij is overigens ook een hele leuke hond om mee te werken .
Ik voel me niet zozeer een beginner... hoewel ik natuurlijk elke dag nog leer, van mensen en dieren. Wanneer ben je geen beginner meer dan?
Liefs.

Afbeelding
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

xsharingx schreef:
Teuntje56 schreef:Ik heb welliswaat een kruizing Border Collie maar met de meeste eigenschappen van een Border. Het is een moordhond waar ik mee lezen en schrijven kan. Maar we hebben samen ook keihard gewerkt en zelfs op haar oude dag (13) wil ze nog werken.

Het meeste is al gezegd over de BC en ik kan dat alleen maar bevestigen, persoonlijk denk ik dat het meest belangrijke is om toch wel is heeeeeeel consequent te zijn en echt de baas zijn in houding en gedrag anders gaat hij zelf zijn gang want hij wil wel werken. Zoek steeds een uitdaging die bij hem past, want juist omdat het zo'n harde werker is kan hij zich ook snel vervelen. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat je doet met de BC, als er maar samen gewerkt wordt.
Als je echt met hem werkt, krijg je een hond die vooral baas gericht is, daarnaast kan over het algemeen een BC wel goed met andere honden en kinderen overweg, maar is niet een hond die echt veel speelt met andere honden.
Waar een BC wel toe geneigd is is alles wat beweegt te gaan drijven, dit kunnen kinderen zijn, andere honden maar ook auto's, dit kun je door goede opvoeding en training wel indammen, is m.i. zeer belangrijk.
Ik vind het beslist geen beginnershond.
In de loop van de jaren heb ik ook verschillende BC op cursus gehad, daarin zit wel degelijk verschil in de lijnen. Denk dat het vooral belangrijk is om bij de fokkers naar de ouderhonden te kijken en te informeren hoe deze honden als pup en jonge hond zijn geweest. Menig BC eigenaar heeft zijn vingers al gebrand aan een jonge BC omdat men het beeld had dat deze zo goed luisteren maar vergeten dat de hond eerst goed opgevoed moeten worden.
Helaas kan ik je geen fokker adviseren.
Als je toch een ander ras aanhaald een Friese Stabij is overigens ook een hele leuke hond om mee te werken .
Ik voel me niet zozeer een beginner... hoewel ik natuurlijk elke dag nog leer, van mensen en dieren. Wanneer ben je geen beginner meer dan?
Nee hoor ik zag je ook niet als beginner, maar wilde er alleen mee duidelijk maken dat het meer inzicht etc. kost dan de leuke luisterende hond die je op de hei ziet. Beginner is in mijn ogen iemand die niet eerder zelf een hond heeft gehad.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Magic schreef:Veel is idd al gezegd; je moet bij een border verschrikkelijk consequent zijn. Maar volgens mij is dat bij alle honden zo ;).
Het is inderdaad bij alle honden zo, maar bij een border (tenminste, bij Ziva) wel heel erg. Bij Benno maar vooral bij Jip kan ik veel vrijer zijn. Ziva heeft het echt nodig dat nee 100% nee is en niet 99,5%. Daarnaast is ze onwijs van de structuren, best confronterent :mrgreen: Het doet haar wel heel veel goed dus daarom heb ik het er met liefde voor over, maar ik heb daar wel enorm aan moeten wennen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Consequent is echt een mantra geworden hier. EN kalm blijven. Zoals eerder al geschreven werd een BC pikt snel lichaamssignalen op en dat kan wel eens anders uitpakken dan je verwacht. Onze hond heeft wel eens terroristische neigingen gehad naar andere honden en af en toe ook mensen die hem zomaar aanhaalden. Een heel groot gedeelte van dit gedrag bleek door onszelf te komen. En ik was niet onervaren met BC of honden, alleen wel met het type angst aggressief. Dus hoe dan ook je kunt je niet altijd overal op voorbereiden. Zorg dat je goede mensen om je heen hebt die je goede feedback kunnen geven mocht het niet lekker lopen en dan loopt het wel los. Inmiddels heb ik een heel lieve brave BC die liever niet met andere honden kennismaakt, prima dan doen wij dat niet. Wij gaan frisbeeen en dan is iedereen blij :engel:
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
xsharingx
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising chihuahua. teckel

Ongelezen bericht door xsharingx »

Ik heb het idee dat ik met een BC, mezelf nog een stukje beter leer kennen...
Het zal niet altijd rozengeur en maneschijn zijn, maar ik heb het volste vertrouwen dat het helemaal goed komt.
Liefs.

Afbeelding
Mara Roulette
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

xsharingx schreef:Ik heb het idee dat ik met een BC, mezelf nog een stukje beter leer kennen...
Het zal niet altijd rozengeur en maneschijn zijn, maar ik heb het volste vertrouwen dat het helemaal goed komt.
Daar ben ik het wel mee eens. :-D
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
gyanty
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Nou er is al een hoop gezegd en ik weet niet of je in de buurt woont, maar je mag best is van onze border komen genieten hoor.

Ik vind borders harstikke leuk! Geen seconde spijt gehad, ondanks dat ik ook ontzettend aan twijfelen was, Ik ging immers voor een schotse collie korthaar, maar toen kwam Kay op mijn weg....

Tja o ze nou echt zo veeleisend zijn? Tja dat vind ik moeilijk te zeggen. Ik (maar ook mijn vriend) vind het leuk om aktief met mijn hond bezig te zijn en een border is een hond die dat goed aankan. Ik hou daarin ook van afwisseling, dus nooit een zelfde rondje door het bos en verschillende soorten trainingen.

Het punt consequentie waar anderen over struikelen heb ik nooit zo ervaren, maar misschien zit dat wel gewoon in mijn aard of ben ik erger gewend met onze terror terrier.

Kwa beweging valt het mij zeker niet tegen. Kay ontploft echt niet als hij een dagje wat minder doet. Oke bij een dagje of 2 wordt hij echt wel ongedurig. Zit momenteel in drukke periode en in mijn laatste stage. Maar ook hierin doet meneer het goed, ondanks dat hij er op sommige dagen wel wat op in moet leveren. Maar gelukkig voldoende oppasmogelijkheden en een buurvrouw die hem ook wel uit wil laten en dan is meneer ook prima tevreden!

Het sensitieve van een border collie zal je zeker veel over jezelf leren en het zijn vaak harde lessen, want ze letten wel op alles hoor. De minste of geringste tekenen zijn voor hen duidelijk. Dat sensitieve is wat het soms ook wel moeilijk kan maken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”