Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Obedience volgen *filmpje geplaatst!*

Moderator: moderatorteam

°Vicky°
Actief

Obedience volgen *filmpje geplaatst!*

Ongelezen bericht door °Vicky° »

Hoi!

*Update: ik heb beneden de link naar een filmpje geplaatst, zouden jullie deze willen bekijken en advies geven =D*

Ik zou mijn hondje graag het volgen aanleren zoals ze in de obedience doen.
Maar eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe eraan te beginnen.
Leer je je hond je hand aan te raken? Of net je been?

Internet staat vol van honden die het reeds kunnen, maar ik heb het nogal moeilijk
om het aanleren van.. te vinden.

Helaas is er bij ons in de buurt geen club die obedience in het programma heeft staan, waar
ik terecht zou kunnen met deze vragen :wink: Kunnen jullie me even helpen?

Hoe hebben jullie je hond het obedience- volgen aangeleerd?
Laatst gewijzigd door °Vicky° op 15 nov 2010 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Obedience volgen

Ongelezen bericht door Maeve »

Er zijn verscillende manieren maar wij hebben het aangeleerd met de hand als target. Dus eerst de binnenkant van de hand aanraken, en dan vooral leren dat ze dat blijven aanraken. Langzaamaan de hand richting je lichaam houden, langere stukken lopen en in het begin vooral rechte stukken of flauwe bochten lopen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Hier zie je stap 1 heel mooi:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zenith
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chodsky pes Bordercollie ruwhaar teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Zenith »

" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze is ook heel duidelijk..succes :lol1:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

krijg er pijn in mijn rug van :lol1: wel mooi om te zien!
Ik heb zelf nooit een pup gehad, en honden die al wel het principe volgen konden maar om dingen net weer wat beter eruit te laten zien en te belonen loop ik met een bal onder mijn oksel... en bij goed aandachtig volgen ligt ik mijn arm op en valt de bal als beloning.
Zenith
Vaste gebruiker
Contacteer:

°Vicky° schreef:Hoi!

Ik zou mijn hondje graag het volgen aanleren zoals ze in de obedience doen.
Maar eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe eraan te beginnen.
Leer je je hond je hand aan te raken? Of net je been?

Internet staat vol van honden die het reeds kunnen, maar ik heb het nogal moeilijk
om het aanleren van.. te vinden.

Helaas is er bij ons in de buurt geen club die obedience in het programma heeft staan, waar
ik terecht zou kunnen met deze vragen :wink: Kunnen jullie me even helpen?

Hoe hebben jullie je hond het obedience- volgen aangeleerd?
Ik weet niet waar je in belgie woont maar je zou dogsdream kunnen proberen.
Zij zit in Wachtebeke.
°Vicky°
Actief

Zenith schreef:

Ojee, dat gaat pijn doen :wink:

@Zenith:
Wachtebeke is me net iets te ver om er echt les te gaan volgen. Ik woon een eindje onder Brussel. Waarschijnlijk ga ik wel eens gewoon een kijkje nemen om de manier van trainen is onder de loep te nemen. Kan ik wel wat van opsteken!

Bedankt iedereen! De filmpjes hebben me wat inspiratie gegeven!
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Ik heb er nog eentje gevonden van mijn trainingsmaatje met haar (toen) pup.
http://www.youtube.com/user/TervuerenAg ... NgeMeYKCu0
Helaas kan ik er geen eentje vinden van mij en Rhythm van toen. Vanaf ong 1:15 zie je het heelwork.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Zenith schreef:

Ik denk, wat komt die achtergrond me bekend voor.... :scratch: Kijk ik eens beter, is het mijn trainster. :mrgreen:
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Is dat niet de tweede stap al? Het volgen aan het been bedoel ik dan.
Bij ons staat de hond eerst voor ons, 2 handen in vuisten voor de hond, niet te hoog, niet te laag, met in de rechterhand snoepjes. Automatisch gaat de hond naar de snoepjeshand (rechts), daar heeft hij geen succes dus probeert hij eens links. Als hij die toucht, click en snoepje in linkerhand laten glijden, belonen. Op den duur gaan ze echt enkel nog naar linkerhand en vraag je ze om je hand langer en langer te touchen, en hou je ook je handen verder uit elkaar.
Dan ga je over naar het volgen ver van je been zonder dat er een snoepje in zit (de hond weet immers al dat hij je linkerhand moet touchen, om z'n beloning te krijgen).
Zenith
Vaste gebruiker
Contacteer:

AnnSophie schreef:Is dat niet de tweede stap al? Het volgen aan het been bedoel ik dan.
Bij ons staat de hond eerst voor ons, 2 handen in vuisten voor de hond, niet te hoog, niet te laag, met in de rechterhand snoepjes. Automatisch gaat de hond naar de snoepjeshand (rechts), daar heeft hij geen succes dus probeert hij eens links. Als hij die toucht, click en snoepje in linkerhand laten glijden, belonen. Op den duur gaan ze echt enkel nog naar linkerhand en vraag je ze om je hand langer en langer te touchen, en hou je ook je handen verder uit elkaar.
Dan ga je over naar het volgen ver van je been zonder dat er een snoepje in zit (de hond weet immers al dat hij je linkerhand moet touchen, om z'n beloning te krijgen).
Er zijn idd heel veel manieren.
Hier spreken we van of de hond loopt uit.. of de hond loopt in..(strak naast het L been)
Eerst met voer in de hand voor het bep.van de positie en later zonder voer in hand.
Bij zonder voer in de hand breng je na het clicken/belonen voer v/d rechter hand naar de linker hand zodat de hond extra leert wanneer hij gevoerd word in positie. :D
Zenith
Vaste gebruiker
Contacteer:

stefanie schreef:
Zenith schreef:

Ik denk, wat komt die achtergrond me bekend voor.... :scratch: Kijk ik eens beter, is het mijn trainster. :mrgreen:
Ja wat grappig zeg...ze is ook zo lekker positief in het instructie geven :ok:
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Zenith schreef:
stefanie schreef:
Zenith schreef:

Ja wat grappig zeg...ze is ook zo lekker positief in het instructie geven :ok:
Ja, ze doet het echt heel leuk en positief.
°Vicky°
Actief

Zenith schreef:
AnnSophie schreef:Is dat niet de tweede stap al? Het volgen aan het been bedoel ik dan.
Hier spreken we van of de hond loopt uit.. of de hond loopt in..(strak naast het L been)
Eerst met voer in de hand voor het bep.van de positie en later zonder voer in hand.
Bij zonder voer in de hand breng je na het clicken/belonen voer v/d rechter hand naar de linker hand zodat de hond extra leert wanneer hij gevoerd word in positie. :D
Oh dan ben ik alvast goed begonnen. Ik gaf wel het snoepje gewoon met de rechterhand? Zal het nu met die linkerhand doen!
Maar euh, bij die zogenaamde tweede stap, heb je daar nog steeds een voertje in je handen? Of is dat helemaal zonder?
Afbeelding
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Goh veel mensen geven het gewoon met de rechterhand, maar dat is misschien een beetje tegenstrijdig. Uiteindelijk lukt het deze mensen ook hoor, maar bij ons is het logischer dat je het snoepje in de linkerhand laat glijden, om nog es een extra stimulans te hebben om toch naar die linkerhand te gaan en niet naar rechterhand. Zoals Zenith eigenlijk al schreef...

In 't begin wordt er nog vaak met snoepje gevolgd hoor, na een tijdje kun je afwisselen, 1 keer met en 1 keer zonder. Maar als je goed op je target/touch gewerkt hebt, dan heb je uiteindelijk geen snoepje meer nodig.
Zenith
Vaste gebruiker
Contacteer:

°Vicky° schreef:
Zenith schreef:
Oh dan ben ik alvast goed begonnen. Ik gaf wel het snoepje gewoon met de rechterhand? Zal het nu met die linkerhand doen!
Maar euh, bij die zogenaamde tweede stap, heb je daar nog steeds een voertje in je handen? Of is dat helemaal zonder?
Eigenlijk wil je zonder voer in hand hetzelfde resultaat zien als wanneer je met voer werkt.
Je kunt bij een "goed"resultaat met een lege linker hand een grotere beloning geven na het clicken.( bv meerdere voertjes)
Dus bij geen voer in de hand en een goed uitgevoerde oefening word de beloning groter.
Zo leert de hond ( bij geen voer inde hand nog beter zijn best te doen) :D
Zoek stok!
Zeer actief

Ik heb maaaaandenlang met voer in m'n hand gelopen. Dat is echt niet iets om even in een paar dagen niet meer te doen omdat de hond het dan moet snappen. Leer nou eerst heel netjes volgen met voer in je hand (ik houd m'n hand nu op m'n heup en heb daar nog vaak voer in) en dan komt het afbouwen vanzelf wel. Mensen willen altijd zo snel met afbouwen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
°Vicky°
Actief

Zoek stok! schreef:Ik heb maaaaandenlang met voer in m'n hand gelopen. Dat is echt niet iets om even in een paar dagen niet meer te doen omdat de hond het dan moet snappen. Leer nou eerst heel netjes volgen met voer in je hand (ik houd m'n hand nu op m'n heup en heb daar nog vaak voer in) en dan komt het afbouwen vanzelf wel. Mensen willen altijd zo snel met afbouwen :wink:
Oh neen hoor daar niet van. Ik loop met m'n Sheltie ook nog steeds af en toe met een koekje en die volgt al 5 jaar lang. :wink:

Ik heb gewoon vaak het idee dat als er met een voertje gelopen wordt, de hond gewoon achter het voertje loopt en eigenlijk niet goed weet wat hij echt aan het doen is. Ik heb die indruk ook bij agility bij het aanleren van de slalom. Wanneer geleiders hun hond daar aanleren met een koekje, volgt de hond echt gewoon het koekje zonder te beseffen wat hij met zijn lichaam doet. Uiteindelijk leert de hond het ook wel, en het is zeker geen slechte methode, maar het duurt gewoon wat langer als een methode waarbij de hond moet uitzoeken wat hij moet doen imo.
Afbeelding
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Inderdaad het snoepje mag je zeker niet te snel afbouwen. Ik doe het ook nog steeds hoor, naar het einde van een training durf ik zeker nog een snoepje in mijn handen te steken. Maar vaak vind ik dat ze dan niet zo netjes meer volgt, want ze wilt toch per se dat snoepje... :oohja:
Zoek stok!
Zeer actief

°Vicky° schreef:
Zoek stok! schreef:Ik heb maaaaandenlang met voer in m'n hand gelopen. Dat is echt niet iets om even in een paar dagen niet meer te doen omdat de hond het dan moet snappen. Leer nou eerst heel netjes volgen met voer in je hand (ik houd m'n hand nu op m'n heup en heb daar nog vaak voer in) en dan komt het afbouwen vanzelf wel. Mensen willen altijd zo snel met afbouwen :wink:
Oh neen hoor daar niet van. Ik loop met m'n Sheltie ook nog steeds af en toe met een koekje en die volgt al 5 jaar lang. :wink:

Ik heb gewoon vaak het idee dat als er met een voertje gelopen wordt, de hond gewoon achter het voertje loopt en eigenlijk niet goed weet wat hij echt aan het doen is. Ik heb die indruk ook bij agility bij het aanleren van de slalom. Wanneer geleiders hun hond daar aanleren met een koekje, volgt de hond echt gewoon het koekje zonder te beseffen wat hij met zijn lichaam doet. Uiteindelijk leert de hond het ook wel, en het is zeker geen slechte methode, maar het duurt gewoon wat langer als een methode waarbij de hond moet uitzoeken wat hij moet doen imo.
O maar ik heb Izzie niet maandenlang met haar neus aan het voer gehad. Dat bedoel ik dus niet. Ze weet dat er voer zit in de hand en volgt. Na een klik krijgt ze het.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik volg les bij dezelfde trainer als Linda, en volg ook met snoep in mijn hand. Rowan weet dat hij mijn handrug moet volgen en daarop ligt het snoepje dat hij kan verdienen. Filmpje heeft al op het forum gestaan, maar hier kan je het goed zien wat ik bedoel. Rowan is daar net 6 maanden en dit is dus het vervolgstapje van het obedience volgen. Hoe we dit verder gaan uitbouwen, krijg ik vanzelf wel te horen.

http://www.vimeo.com/15301995
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Sita schreef:Hoe we dit verder gaan uitbouwen, krijg ik vanzelf wel te horen.
Heerlijk he, dat je gewoon kunt afwachten hihi.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Zoek stok! schreef:
Sita schreef:Hoe we dit verder gaan uitbouwen, krijg ik vanzelf wel te horen.
Heerlijk he, dat je gewoon kunt afwachten hihi.
Dat is echt fantastisch. Ik heb ook echt absoluut geen ervaring hoe ik dit moet aanleren. Gelukkig wel enig idee hoe het er uiteindelijk uit moet zien. :mrgreen: Oefen braaf mijn huiswerk en vanzelf komt er iets anders weer bij. En voor je het weet ben je alweer een heel stuk verder.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Contacteer:

Met Rhythm gingen we heel snel over op geen voer meer in de hand. Hij moest dan leren dat als hij het wilde hebben, hij eerst de juiste positie moest kiezen. Sterker nog, ik laat dan voer zien met bv mijn andere hand. En als hij dan uit positie komt, krijgt hij een NRM en mag hij het opnieuw proberen.

Ach, vele wegen leiden naar Rome he!
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx

Afbeelding
joyjill
Actief
Mijn ras(sen): tervuerenseherder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door joyjill »

poembaa schreef:Ik heb er nog eentje gevonden van mijn trainingsmaatje met haar (toen) pup.
http://www.youtube.com/user/TervuerenAg ... NgeMeYKCu0
Helaas kan ik er geen eentje vinden van mij en Rhythm van toen. Vanaf ong 1:15 zie je het heelwork.

even een vraagje ik zie op je website supper touwens :D dat je een soort tasje met voertjes aan je rechter kant hebt hangen????waar kan je die kopen??
oow jah eeen wat een mooie tervuerense heb je zeg :I: :I: :I: :I: :I: :I: :I: :I:
poembaa
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb een kalktasje voor bergbeklimmers van het merk Petzl. Best duur (ik meen iets van 20 euro), maar ze zijn fantastisch. Je kunt er een hoop voer in kwijt, je kunt ze kopen met een ritsje voor clicker en poepzakjes en als je hem dicht doet, komt niet de hele inhoud omhoog. Ook blijft hij mooi open staan als je aan het trainen bent en valt hjij niet telkens dicht. En hij kan in de wasmachine, ook wel nodig bij mij. Kortom, verslaafd! Ik heb hem gekocht bij Zwerfkei en dan een karabijnhaak eraan van de Decathlon (goedkoop haha).
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx

Afbeelding
°Vicky°
Actief

Commentaar gewenst alsjeblief :lol1:

Afbeelding
Afbeelding