Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pijnstillers voor honden
Moderator: moderatorteam
-
marion1979
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): 1x maltezer leeuwtje
1x bull mastiff
Pijnstillers voor honden
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje. Mijn hond Mali (3 jaar bullmastiff) heeft ernstige arthrose in beide knieën, is al geopereerd aan haar kruisband (heeft een kunst kruisband gekregen) en zit chronisch aan de pijnstillers.
Nou merk ik dat ze op Metacam niets doet, op carpodyl niets doet en van rimadyl veel spuugd en in de diarree is.
Ikzelf werk in een ziekenhuis en heb dit met een arts besproken (die zijn eigen hond zelf behandeld voor een decompensatio rechts en de hond doet het er al jaren goed op) hij zegt dat je gewoon diclofenac achtige medicijnen aan haar kan geven.
Het beste is voltaren (weinig bijwerkingen en langzame afgifte)
Wat vinden jullie hiervan? Ikzelf twijfel nog.
Gr Marion
Ik heb een vraagje. Mijn hond Mali (3 jaar bullmastiff) heeft ernstige arthrose in beide knieën, is al geopereerd aan haar kruisband (heeft een kunst kruisband gekregen) en zit chronisch aan de pijnstillers.
Nou merk ik dat ze op Metacam niets doet, op carpodyl niets doet en van rimadyl veel spuugd en in de diarree is.
Ikzelf werk in een ziekenhuis en heb dit met een arts besproken (die zijn eigen hond zelf behandeld voor een decompensatio rechts en de hond doet het er al jaren goed op) hij zegt dat je gewoon diclofenac achtige medicijnen aan haar kan geven.
Gr Marion
-
Da-ki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita -japans-
- Aantal honden: 3
Re: Pijnstillers voor honden
mij is altijd verteld dat in de medicatie voor mensen een stof zit die door de hond niet afgebroken wordt (of iig schadelijk is)
Maar je zit wel in een lastig pakket want je wilt toch dat je hond redelijk pijnloos leeft.....
sterkte.. want ik zou niet een oplossing weten
Maar je zit wel in een lastig pakket want je wilt toch dat je hond redelijk pijnloos leeft.....
sterkte.. want ik zou niet een oplossing weten

-
S@ndr@
- Zeer actief
ik zou voor Previcox gaan 
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Donna van mij krijgt Onsior tegen artrose-pijn in haar rechter elleboog.
Dat is een nieuwe pijnstiller voor hond en kat.
Onsior is een selectieve COX-2 remmer, dus gaat alleen de pijn en ontstekingsreactie tegen en geeft veel minder bijwerkingen dan de oudere pijnstillers die zowel de COX-1 als COX-2 remmen.
Onsior is een selectieve COX-2 remmer, dus gaat alleen de pijn en ontstekingsreactie tegen en geeft veel minder bijwerkingen dan de oudere pijnstillers die zowel de COX-1 als COX-2 remmen.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- dre
- Zeer actief
Zoro krijgt dit ook tegen arthrose in zijn voorpoot en heupen en doet het er in samenwerking met fysio- en hydrotherapie erg goed opMoniqueDM schreef:Donna van mij krijgt Onsior tegen artrose-pijn in haar rechter elleboog.
Ikzelf zou eerst eens andere hondenmedicijnen proberen voordat ik zo'n stap zou maken

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Zijn gouden staafjes geen mogelijkheid? Laatst hoorde ik voor het eerst dat iemand dat bij zijn hond met artrose heeft gedaan en vrijwel direct erna ging het een stuk beter, ondertussen al een jaar verder.
hier wordt er over geschreven en nog meer links om er info over op te zoeken.
Ik zou het zeer zeker overwegen en me er in verdiepen of het iets kan zijn, vooral omdat je hond nog zo jong is.
hier wordt er over geschreven en nog meer links om er info over op te zoeken.
Ik zou het zeer zeker overwegen en me er in verdiepen of het iets kan zijn, vooral omdat je hond nog zo jong is.
- asani
- Zeer actief
Ik zou eerder voor p[revicox gaan .
Onze reu van 3 jaar heeft OCD en is geopereerd aan beide knieen en heeft veel artrose.
Eerst heeft hij een hele tijd previcox gehad daar deed hij het heel goed op maar is best duur.
Nu staat hij weer al een tijdje op trocoxil en dat gaat ook goed.
Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Onze reu van 3 jaar heeft OCD en is geopereerd aan beide knieen en heeft veel artrose.
Eerst heeft hij een hele tijd previcox gehad daar deed hij het heel goed op maar is best duur.
Nu staat hij weer al een tijdje op trocoxil en dat gaat ook goed.
Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
- ridgebackfan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Is Onsior zelfde prijs als Novacam/ Metacam ??MoniqueDM schreef:Donna van mij krijgt Onsior tegen artrose-pijn in haar rechter elleboog.
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Ik denk dat Onsior iets duurder in gebruik is.ridgebackfan schreef:Is Onsior zelfde prijs als Novacam/ Metacam ??MoniqueDM schreef:Donna van mij krijgt Onsior tegen artrose-pijn in haar rechter elleboog.
Onsior is verpakt in een doosje met 4 blisters van 7 stuks, dus in totaal 28 tabletten en daar betaal ik rond de € 45,= voor.
Bovendien mag je tabletten Onsior niet breken, dus je geeft altijd een volle dosering (10, 20 of 40 mg.).
Met Novacam/Metacam kun je makkelijker "spelen" met de dosering als de klacht dat toelaat.
Maar ik vind de bijwerkingen die de "oude" n'saids op den duur kunnen geven ook best heftig, dus daarom heb ik in overleg met mijn dierenarts besloten om voor een minder schadelijke n'said te gaan.
Hier kun je meer lezen over Onsior: http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 067759.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- ridgebackfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Dank je wel,MoniqueDM schreef:Ik denk dat Onsior iets duurder in gebruik is.ridgebackfan schreef:Is Onsior zelfde prijs als Novacam/ Metacam ??MoniqueDM schreef:Donna van mij krijgt Onsior tegen artrose-pijn in haar rechter elleboog.
Onsior is verpakt in een doosje met 4 blisters van 7 stuks, dus in totaal 28 tabletten en daar betaal ik rond de € 45,= voor.
Bovendien mag je tabletten Onsior niet breken, dus je geeft altijd een volle dosering (10, 20 of 40 mg.).
Met Novacam/Metacam kun je makkelijker "spelen" met de dosering als de klacht dat toelaat.
Maar ik vind de bijwerkingen die de "oude" n'saids op den duur kunnen geven ook best heftig, dus daarom heb ik in overleg met mijn dierenarts besloten om voor een minder schadelijke n'said te gaan.
Hier kun je meer lezen over Onsior: http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 067759.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; .
toevallig had ik het er laatst over met Atjo Westerhuis voor als de novacam echt nodig is elke dag om dan Onsior te geven, maar omdat dit nog niet aan de orde was heb ik niet verder gevraagd, maar de prijs valt me mee voor bijna mnd.
merk je dat het even sterk is als Novacam of meer zoals previcox

- CKS
- Zeer actief
Goed zo, gewoon blijven twijfelen. Diclofenac is heel giftig voor honden, het vernielt de nieren. Het is zelfs nog slechter dan paracetamol (en dat is al heel erg slecht voor honden). Dat die arts het wel geeft bewijst niet dat het niet slecht is, maar alleen dat humane artsen zich alleen tot de humane geneeskunde zouden moeten beperkenmarion1979 schreef:Ikzelf werk in een ziekenhuis en heb dit met een arts besproken (die zijn eigen hond zelf behandeld voor een decompensatio rechts en de hond doet het er al jaren goed op) hij zegt dat je gewoon diclofenac achtige medicijnen aan haar kan geven.
Gr Marion
Qua NSAID's zou je (behalve de al genoemde opties, hier in dit topic) ook ketorolac kunnen proberen, de dosis even checken met je dierenarts. Soms is het goed een NSAID een tijdje te geven en dan weer te laten rusten (ivm de bijwerkingen).
Wellicht zul je een opioide moeten toevoegen (mag je combineren met een NSAID) zoals Tramadol. Tramadol moet je even de kans geven: de bijwerkingen (slaperigheid, van de wereld zijn) zijn in het begin (eerste week) het ergst maar nemen daarna snel af, terwijl de pijnstillende werking wel blijft. Dat is tenminste mijn persoonlijke ervaring bij honden die tramadol krijgen.
Op de kliniek waar ik werk hebben we van het weekend weer een teefje met twee pups binnen gekregen, die een paar uur na elkaar allemaal overleden zijn aan vergiftiging met een NSAID voor humaan gebruik (weet niet welke), echt niet doen dus!
Diepe ellende trouwens, een hond van drie jaar die al zoveel pijnstilling nodig heeft
Groetjes,
Kees
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Ik heb de Onsior ook via WHG, maar dan via Amanda, de collega van Atjo in Dodewaardridgebackfan schreef: Dank je wel,
toevallig had ik het er laatst over met Atjo Westerhuis voor als de novacam echt nodig is elke dag om dan Onsior te geven, maar omdat dit nog niet aan de orde was heb ik niet verder gevraagd, maar de prijs valt me mee voor bijna mnd.
merk je dat het even sterk is als Novacam of meer zoals previcox
Ik heb het idee dat Onsior een fractie minder sterk is dan Novacam, maar dan vergelijk ik wel de volle dosering Novacam die Donna zou moeten hebben in vergelijking met de volle dosering Onsior die ze nu krijgt. Met Previcox heb ik geen ervaring.
Ik heb het wel met Amanda over Previcox gehad, maar haar voorkeur ging uit naar Onsior. Gezien de kunde van WHG Dierenartsen, vertrouw ik op deze adviezen.
Als Donna niet meer voldoende heeft aan de 40 mg. Onsior die ze nu krijgt (deze dosering is geschikt voor honden vanaf 20 kilo), is er altijd nog een mogelijkheid om te verhogen.
Onsior wordt gestart met een dosering van 1 mg. per kilo lichaamsgewicht, met een range tot 2 mg.
Ik heb trouwens wel, nadat Donna drie maanden Onsior had gekregen, de lever en nierwaarden laten controleren in het bloed.
Gewoon om te weten hoe de lever en nieren reageren op dagelijks pijnstilling. De waarden waren gelukkig perfect!
Dit wil ik eigenlijk ieder half jaar even laten doen.

- dre
- Zeer actief
Ik heb een tijdje geleden met mijn dierenarts overlegd en we zouden juist wel de tabletten gaan breken om een halve dosering te geven. Het ging toen namelijk heel erg goed. Helaas ging ik op vakantie en sindsdien is het niet wat het geweest was.MoniqueDM schreef:Bovendien mag je tabletten Onsior niet breken, dus je geeft altijd een volle dosering (10, 20 of 40 mg.).
Maar als hij weer zo goed loopt als voor mijn vakantie gaan de onsior tabletten toch echt doormidden

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Ik denk dat je ze niet mag breken omdat er een "slow-release"-afgifte in die pillen zit.dre schreef:Ik heb een tijdje geleden met mijn dierenarts overlegd en we zouden juist wel de tabletten gaan breken om een halve dosering te geven. Het ging toen namelijk heel erg goed. Helaas ging ik op vakantie en sindsdien is het niet wat het geweest was.MoniqueDM schreef:Bovendien mag je tabletten Onsior niet breken, dus je geeft altijd een volle dosering (10, 20 of 40 mg.).
Maar als hij weer zo goed loopt als voor mijn vakantie gaan de onsior tabletten toch echt doormidden
Het fijne weet ik er ook niet van, maar er zijn meer pillen die je om die reden niet mag breken.
Je kunt toch ook gewoon Onsior in de helft van de dosering bestellen, dus als hij normaal 40 mg. krijgt, kun je 20 mg. bestellen.
Dan heb je ook de helft.

- ridgebackfan
- Zeer actief
- Contacteer:
fijn om vast te weten,
voor als het echt nodig is heb ik ook liever Onsior en zo`n controle is altijd goed natuurlijk om te kijken of de waardes goed zijn.
Grappig dat het ook bij WHG is
voor als het echt nodig is heb ik ook liever Onsior en zo`n controle is altijd goed natuurlijk om te kijken of de waardes goed zijn.
Grappig dat het ook bij WHG is

- jessica74
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner - Aantal honden: 2
geef je ook iets van glucosamine?
mijn hond heeft artrose in de tenen als ik dit niet geef loopt ze mank.
ik heb nu visolie van doils voor haar huid maar dat helpt ook tegen ontstekingen ik geef de glucosamine al 3 maanden niet meer en ze loopt nog steeds goed dus voor mij is bewezen dat visolie helpt.
mijn hond heeft artrose in de tenen als ik dit niet geef loopt ze mank.
ik heb nu visolie van doils voor haar huid maar dat helpt ook tegen ontstekingen ik geef de glucosamine al 3 maanden niet meer en ze loopt nog steeds goed dus voor mij is bewezen dat visolie helpt.
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Ik geef er ook een glucosaminecomplex bij en Doils Joint.
Dat helpt bij Donna niet afdoende, vandaar de dat we hebben gekozen om de Onsior erbij te geven.
Ik moet ook zeggen dat Donna ook wel flinke artrose in haar tenen en polsjes heeft, dus het is niet alleen de elleboog.
Dat helpt bij Donna niet afdoende, vandaar de dat we hebben gekozen om de Onsior erbij te geven.
Ik moet ook zeggen dat Donna ook wel flinke artrose in haar tenen en polsjes heeft, dus het is niet alleen de elleboog.