Expecting schreef:Ik denk dat er ook veel afhangt van ras/leeftijd. Met Django liep ik iig 1,5 uur per dag, meestal 2 uur en bij erg warm of erg nat weer wel een stuk minder
Dat de tijd die je looppt afhangt van het ras, kan ik tot zekere hoogte volgen. Hoewel ik denk dat ook kleine honden zeker een uur per dag moeten kunnen lopen en dat geen enkel ras gebaat is bij drie keer per dag hetzelfde uitlaatrondje van10 minuten, jaar in jaar uit...
Qua leeftijd moet je juist proberen geen verschil te maken, tenzij er echt medische problemen zijn. Mijn oude Bijke( kruising stabij/wetter, 50 cm hoog) liep tot een week voor zijn dood iedere wandeling mee. En dat was toen ook anderhalf uur of meer...
Hij heeft in de zomer dat hij 15 jaar was nog een hele dag met ons door Praag getrippeld. Alleen het tempo was wat lager.
Toen ik hem moest laten inslapen, was hij op een maand na 16 jaar.
Mijn Rokus is inmiddels bijna 11 jaar en loopt onvermoeibaar alles mee. Ondanks toch een lichte artrose. Hij mag alleen niet meer aan behendigheid doen en niet meer achter ballen vanwege zijn linkervoorpoot.
Juist door met zo'n oudere hond veel te blijven lopen, desnoods op een beetje aangepast tempo, hou je ze in een goede conditie. En dat is net als bij mensen, dan worden ze gewoon ouder( Ziektes daargelaten)