Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trekken tijdens fietsen. Hoeveel kwaad kan het?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Aantal honden: 2

Trekken tijdens fietsen. Hoeveel kwaad kan het?

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

De vraag zegt het al. Hoeveel kwaad kan het als je hond tijdens het fietsen trekt?
Ik bedoel niet omdat hij naar iets specifieks toe wil, maar omdat hij vooruit wil gaan
(het fietsen is op verharde paden).
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Trekken tijdens fietsen. Hoeveel kwaad kan het?

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik lees even mee.
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

is het trekken in een drafje of gaat het in galop. als het in draf is kan het niet zo heel veel kwaad al zou ik het wel afleren.
in galop kan het wel kwaad omdat er dan teveel druk op de gewrichten komt met het neerkomen
Afbeelding
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

geen problemen mee hier..
hij loopt in een goed tuig..
en om de ergste energie er eerst uit te halen mag hij
trekken..
het commando "pull" als ik goed op de fiets zit..
en voila daar gaan we..
daarna is het klaar en dan fietsen we gewoon en mag hij los..
zal niet bij iedere hond zo gaan..
ik heb een hele gehoorzame.. :pffff:
:F: :F: :F:
Danoontje powerrr
Zeer actief

bellabeest schreef:is het trekken in een drafje of gaat het in galop. als het in draf is kan het niet zo heel veel kwaad al zou ik het wel afleren.
in galop kan het wel kwaad omdat er dan teveel druk op de gewrichten komt met het neerkomen
Het is vooral in het begin. Dan wil hij met name galopperen.
Dat hou ik dan tegen waardoor hij heel snel in telgang gaat.
Ik heb al best wat geprobeerd maar ik krijg hem dat stuk niet rustig.
Ik mocht zelfs meedoen aan de uv met een tuig om die reden (moet normaal slip). :mann:
Als het dolle eraf is krijg ik hem gewoon in draf.. maar daarvoor en tijdens inhalen dus niet.
Loslaten is voor hem geen optie, omdat het fietspad naast een autoweg en aanlijn stuk loopt.

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Jan deed dat ook, die liet ik in het begin juist gaan. Als ie zn overtollige energie wat kwijt was moest ie in draf en dat deed ie dan braaf ook.
Als ik hem dat meteen had opgelegd was het vast niet goedgegaan.
Ik had hem aan de springer met een tuig en aan de halsband met een lijn die ik in mijn hand hield, kon ik er toch nog invloed op uitoefenen.
Heb overigens ook zo UV gedaan, dat deed haast niemand maar was in die tijd gewoon toegestaan. Wist niet dat dat veranderd was trouwens.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Als ze in het begin als een dolle gaan sleuren is het het beste om niet direkt te gaan fietsen. Gewoon de eerste paar honderd meter lopen naast de fiets, en dan opstappen en rustig wegfietsen.
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

ik zou me er niet te druk over maken,
vraag me af of slede honden ook altijd braaf 'draven'
Denk dat je meer beschadigd door hem te corrigeren om af te laten remmen dan door even door te laten crossen waarna hij vervolgens netjes in draf/telgang verder gaat
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Felix heeft een tuig om bij het fietsen. De eerste halve kilometer, naar de brug, mag hij trekken. We zijn in twee tellen bij de brug dus :mrgreen:
Bij de brug kan je vijf kanten uit, en dan weet hij het niet meer en stopt hij met trekken.
Daarná ben ik de baas :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Loontje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising witte herder met labrador/samojeed

Ongelezen bericht door Loontje »

Ik wil om die reden ook een tuig aanschaffen, alhoewel het nog wel meevalt.... Dinges wil niet galopperen, alleen maar snel draven. Met alleen de springer kan ik er geen invloed op uit oefenen, dus fiets nu met hem aan de lijn (en springer).

Ben ook wel benieuwd of iemand op bovenstaande vraag in het topic een duidelijk antwoord heeft.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hoeveel kwaad het kan.. tsja.. wat ik altijd begreep als je fietst voor de conditie en spieropbouw dat draven moet, en dat de galop niet goed hond zet dan vaak af met 1 kant, en dat er meer uithoudingsvermogen nodig is voor draf dan galop.. dan maakt de hond het zich wat makkelijker.
Ik heb mijn reu daarom altijd netjes in draf gehouden en af en toe als hij los was een sprintje gemaakt voor de lol en de energie..
Ik fiets op drukke plekken, en toen ik de twee naast de fiets had en bluf er als een kanon vandoor wilde heb ik dat wel tegen gehouden, tot ik op een stuk kwam waar het wel kon en toen heb ik haar wel laten trekken en werd het een flink tempo (arme Finn :ugh: :smile: )ook al zag hij de lol van de sprint er ook wel in.

Medisch kwaad zie ik er niet zo in tenzij je het continue doet.. maar verstandiger vind ik dat je zelf bepaald of er getrokken mag worden of niet.. beetje appel dus ook bij het fietsen erop.. :mrgreen: moet er niet aan denken dat ik hier bij mijn huis opstap en ze gelijk omdat ze zoveel energie heeft mij gaat voorttrekken.. nee netjes naast de fiets en op sommige stukken even gek doen :pffff: :wink:
yvon
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvon »

ook hier in draf om spiermassa op tebouwen
roording
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse stafford

Ongelezen bericht door roording »

Bij de draf verdeeld de hond het gewicht op al zijn poten. Bij de galop niet....
En daar hoeft hij niet voor te trekken ook galop zonder trekken is niet heel goed als je dat constant doet.
yvon
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvon »

Hoe hard mag hij lopen?

De snelheid waarmee u fietst bepaald natuurlijk de snelheid waarmee uw hond met u mee rent. Het lijkt wel alsof u net zo snel kunt fietsen als u wilt, hij rent altijd mee. Dat is natuurlijk niet goed, maar uw hond probeert u gewoon bij te houden. Maar als verstandige eigenaar begint u natuurlijk rustig aan met een slakkengangetje. Voor u op de fiets is dat dan heel erg langzaam, maar de hond kan zo even warm lopen. De juiste snelheid om te beginnen met fietsen is die waarbij de hond juist van stap overgaat in draf. Geleidelijk aan kunt u oefenen om de snelheid iets te verhogen, maar nodig is dat niet. Als u te snel fietst, gaat het gangwerk van de hond over van draf in galop. Dat kunt u eenvoudig herkennen doordat de rug van de hond in galop als een golf op en neer gaat. Hij springt als het ware in sprongen voorwaarts. In draf, de juiste gang, is de ruglijn vrijwel steeds rustig horizontaal. De draf is het gangwerk welk de hond lang kan volhouden en de beste spierontwikkeling geeft. De galop is een gangwerk voor korte duur en de sprint op de korte afstand.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Loontje schreef:Ik wil om die reden ook een tuig aanschaffen, alhoewel het nog wel meevalt.... Dinges wil niet galopperen, alleen maar snel draven. Met alleen de springer kan ik er geen invloed op uit oefenen, dus fiets nu met hem aan de lijn (en springer)
Ik zat voor Bluf toen zij het zo leuk vond om voor me uit te rennen ook te denken aan tuig.. maar direct dacht ik na over dat effect.. minder kans om haar in te tomen... in het tuig gaan ze naar mijn gevoel gewoon..ik kan wel tegendruk geven maar dan versterk je voor mijn gevoel juist dat vooruit trekken..
Daarom geen tuig.. ze zit aan de halsband van slip af en ze mag rennen als ik vind dat het kan en verder geef ik de tegendruk met commando als ik wil dat ze rustig naast de fiets moet lopen, idem voor finn..vorige keer bedacht hij zich dat het boompje verderop interessant rook toen ik wat vaart minderde omdat we kruispunt naderden.. dan ben ik toch echt blij dat de riem om de halsband zit :engel: en dat ik dat zelf kan corrigeren en erop in kan spelen..
Is moeilijk voor hem ook omdat ik hem vaak voor ik Bluf had los naast de fiets had op overzichtelijke stukken hij kon dan zijn gang gaan naast de fiets, maar met twee in deze drukke buurt doe ik het niet en kan en mag het ook gewoon niet.
Danoontje powerrr
Zeer actief

Dank jullie wel voor de reacties, ik krijg nu veel tips over hoe het fietsen op te bouwen.
Ik zal daarom even wat duidelijker zijn: ik weet de theorie achter draven en continue galop etc.
Ik fiets al zo'n 3 jaar met mijn hond, dus qua conditie of spieropbouw zit het wel goed.
In het begin is hij heel opgewonden en galoppeert hij of gaat heel snel tellen.
Als het randje eraf is gaat hij netjes draven, hij heeft er qua conditie geen problemen mee.
Ik krijg hem in het begin niet uit zijn modus en heb het in die tijd geprobeerd door:
eerst te wandelen, elke keer stoppen als hij trekt, bal in bek, andere route nemen, commando's aanleren.
Ach.. het zal vàst niet opvoedkundig verantwoord zijn, maar ik heb er een springer om gegooid en lekker laten zitten. :mann:
Ik stoor me er pas aan als het medisch kwaad kan en daar twijfel ik dus aan..

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”