Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jeuk en kale plekken (schildklier?)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Ikke1980
Zeer actief
Aantal honden: 2

Jeuk en kale plekken (schildklier?)

Ongelezen bericht door Ikke1980 »

Ik stel deze vraag namens mijn ouders. Zij hebben een oude lab van 12 jaar. Sinds een tijd begint hij allerlei ouderdomskwaaltjes te krijgen. Nu heeft hij sinds een half jaar enorme jeuk en krijgt hij kale poten. Ook onstaan er een soort wonden, deze lijken op hotspots. Het beest doet niks anders dan krabben en likken en het is echt niet om aan te zien zo zielig. Volgens de dierenarts komt het doordat er iets niet goed is met zijn schildklier. Hij heeft hier al medicijnen voor gehad, en dat leek heel even te helpen, maar nu zijn de plekken en de jeuk weer in volle glorie terug. Volgens de dierenarts valt er niet veel aan te doen.
Klopt dit? Herkent iemand dit? Is er dan echt niks aan te doen?

P.S. het is geen Demodex
Ikke1980
Zeer actief

Re: Jeuk en kale plekken (schildklier?)

Niemand? :denken:
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Volgens de dierenarts komt het doordat er iets niet goed is met zijn schildklier. Hij heeft hier al medicijnen voor gehad, en dat leek heel even te helpen, maar nu zijn de plekken en de jeuk weer in volle glorie terug. Volgens de dierenarts valt er niet veel aan te doen.
Is de schildklier onderzocht? Vind het raar dat een DA medicijnen geeft omdat ie denkt dat het de schildklier is..
Het kan heel goed een voedselallergie zijn, dat begint vaak bij de poten (andere allergie kan ook heel goed)
Ik weet niet wat je ouders geven brokken of vlees maar misschien veranderen van voer om te testen, en dan voer zonder kippen en granen..
Groetjes Lianne
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Je schrijft dat hij medicijnen heeft gehad voor die schildklier en dat het toen beter ging.
Als er iets is met de schildklier (bloedonderzoek gedaan?) moet hij die medicatie blijven slikken dacht ik.
Dat is niet iets dat je een tijdje geeft en dan weer een tijd niet.
Toch?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ikke1980
Zeer actief

Ja sorry mensen, zie nu dat ik het allemaal wat ongelukkig heb opgeschreven.
Bloed is inderdaad getest en daaruit bleek slechts een lichte afwijking van de schildklier. Daar krijgt hij nu tabletjes voor (nog steeds), maar weet niet hoe deze heten (zou ik bij mijn ouders na moeten vragen). Maar die helpen dus nu niet meer (in het begin wel even).
Verder krijgt hij hypoallergene brokken en helaas geen kvv op barf....ik heb mijn ouders helaas nog niet zo ver...
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Die tabletjes, meestal l'thyroxine of forthyron moeten in het begin soms bijgesteld worden.
Een dierenarts schrijft dus een bepaalde dosering voor en dan klopt het wel dat je wat verbetering ziet.
Meestal wordt er echter te weinig als startdosering voorgeschreven, dus het is verstandig om na een week of 6 opnieuw de T4 te laten bepalen en op geleide daarvan de medicatie bij te stellen.

Na een bijstelling moet je telkens na 6 weken de T4 opnieuw laten bepalen, net zolang totdat de hond goed is ingesteld.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

onze hond heeft ook een te traag werkende schildklier en krijgt forthyron, je moet inderdaad na 2 maanden nog eens kijken of de dosering goed is. het kan ook gebeuren dat de schildklier steeds minder gaat werken dan moet de dosering worden aangepast.
ik zou opnieuw bloedonderzoek laten doen.
Ikke1980
Zeer actief

Ok, bedankt voor jullie antwoorden. :ok: Ik ga het doorgeven aan mijn ouders. Wel een beetje raar dat de dierenarts niks heeft gezegd over aanpassing van de medicijnen :denken:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn overleden sheltie Liesje had ook een niet-werkende schildklier en kreeg daarvoor ook forthyron. Ze slikte dat al jaren en ze was goed ingesteld, maar toch moest haar bloed elk jaar even getest worden om te kijken of de dosering nog steeds goed was.
Dit is overigens ook bij mensen zo. :wink:
Afbeelding
Ikke1980
Zeer actief

Ik heb gelijk even naar mijn ouders gebeld. Het is inderdaad forthyron wat hij krijgt. Maar de dierenarts heeft niks gezegd over de dosering aanpassen of opnieuw bloed laten prikken. Ondanks dat mijn vader had aangegeven dat de jeuk en kale plekken terug waren :80: Is dit dan de enige dierenarts die geen geld wil verdienen? :engel:
En T4...ik neem aan dat dat de waarde van de schildklier is of heb ik het mis? Sorry, ben nog niet zo deskundig :19:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ja klopt T4 is een van de waarden van de schildklier en in dit geval wat gemeten moet worden :ok:
Laatst gewijzigd door ranetje op 12 nov 2010 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Ik heb zelf een hond met een te trage schildklierwerking gehad en als ik je ouders was zou ik het bloed nogmaals laten onderzoeken. En .... 8 uur voordat er bloedgeprikt gaat worden geen Forthyron geven, dat beïnvloedt nl. de schildklierwaarde. Bovendien kan de waarde fluctueren dus 1 bloedonderzoekje is nooit genoeg.
Is de hond ook sloom, wordt de vacht doffer, sneller vermoeid, gewichtstoename? Allemaal typische schildklier-tekenen.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ikke1980 schreef:Ja sorry mensen, zie nu dat ik het allemaal wat ongelukkig heb opgeschreven.
Bloed is inderdaad getest en daaruit bleek slechts een lichte afwijking van de schildklier. Daar krijgt hij nu tabletjes voor (nog steeds), maar weet niet hoe deze heten (zou ik bij mijn ouders na moeten vragen). Maar die helpen dus nu niet meer (in het begin wel even).
Verder krijgt hij hypoallergene brokken en helaas geen kvv op barf....ik heb mijn ouders helaas nog niet zo ver...
Kijk eens of ze hem over willen zetten op andere brokken. Ik heb goede ervaringen met VitaalCompleet voor mijn kat, ook voor jeukklachten. Mijn kat reageerde op de kunstmatige toevoegingen, in VitaalCompleet zitten deze stoffen niet. Over deze brokken nog wat capsules uitknijpen met visolie of teunisbloemolie en je zou een heel eind moeten kunnen komen. :ok:
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Kevin, mijn vorige hond, had een traag, eigenlijk niet meer werkende schildklier. Het heeft even geduurd voor we hem op de juiste dosis Forthyron hadden. Uiteindelijk functioneerde hij goed bij de dubbele dosis, maar dat heeft een behoorlijk aantal bloedtesten gekost.
Bij hypothyroïdie is het zaak om het bloed regelmatig te laten controleren, om zo de juiste dosis medicatie te geven. Hypothyroïdie gaat niet over, de schildklierhormonen moeten voor de rest van het leven aangevuld worden. Regelmatige controle is hierbij op zijn plaats.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
jessica74
Zeer actief
berner senner

daar moet je wel even om denken dat er 8 uur tussen het pilletje zit en de bloedafname anders heb je nog geen goed beeld.

t4 is inderdaad de schildklier.
Ikke1980
Zeer actief

Nou het is dus niet zijn schildklier...de waarden waren prima in orde :denken:
Wat nu? Hij krijgt nu prednison tegen de jeuk, maar dat is natuurlijk verschrikkelijke troep.
Iemand nog een ander idee wat het kan zijn?
jessica74
Zeer actief
berner senner

wel goed dat de waardes in orde waren maar wat is het dan lastig.

het zal dan wel een allergie zijn maar kom er maar eens achter waarvoor.
geen andere voeding gehad? het kan ook zijn dat ze opeens allergiesch worden voor het voer wat je nu geeft althans de eiwitsoort kip/rund. je kan het uitproberen door iets anders te gaan geven zonder de diersoorten die hij nu krijgt.

ook kan het een allergie zijn voor mijten, vlooien omgeving vanalles.
mijten kan je laten testen door een huidafschraapsel.

prednison is zeker geen goed spul, maar ik vind wel dat jeuk heel erg is en helemaal als ze er plekken van krijgen dat wil je ook niet. misschien kan je het eerst wat tot rust brengen en dan langzaam de prednison weer afbouwen.

mijn hond beet ook hotspots ze zat 3 weken terug op 1 pilletje per dag dan gaat het goed ik ben nu helemaal gestopt en het is nog te doen.

het beste is wel 1 dag wel geven 1 dag niet dan blijven de bijnieren zelf ook nog wat doen, heb je van je da een schema gekregen om het weer af te bouwen?

je zou visolie kunnen geven gezuiverde van doils dit verbeterd de huid en heeft ook nog een gunstige werking op hart, weerstand etc.
Laatst gewijzigd door jessica74 op 27 nov 2010 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Lijkt me een reactie op bepaalde voedingsstoffen, als de schildklier in orde is. Hij moet dan een voeding krijgen met omega3/omega6 lijkt me, dat werkt positief op de huid.
Als dat niet voldoende aanwezig is in zijn huidige voeding, kun je het bijvoeren in de vorm van visolie bijv.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”