Daar vroeg smoekie om. Moet je even teruglezenwenmart20 schreef:Mag ik even vragen waar dit over gaat ?Jaap* schreef:10 cm eerderwenmart20 schreef:Het is er ook echt niet ingefokt hoor.. Grotendeels ligt het echt wel bij de opvoeding
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ambull gedood
Moderator: moderatorteam
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Re: Ambull gedood
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Marliez
- Actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog
Heb een beetje spijt dat ik aan het begin van dit topic gereageerd heb.
Het viel mij gewoon op dat je ( voor mijn gevoel) vaker hoort over het bijten van dit soort types honden, terwijl er volgens mij toch ook andere bijters rond lopen. En als eigenaar van een Ambull mogen bij de teentjes dan toch wel even krullen als er dan gelijk weer de term "vechthond" ingegooid word
Het punt wat ik gewoon wilde maken is dat het voor hondenbazen van DIT type honden wel eens vervelend is, dat als je op een VERANTWOORDe manier met je hond omgaat, en daardoor een prima hond hebt, toch vaak met dit soort vooroordelen ( weet dat mensen hier weer over vallen, maar kan er zo gauw even geen ander woord voor vinden) te maken krijgt.
Het viel mij gewoon op dat je ( voor mijn gevoel) vaker hoort over het bijten van dit soort types honden, terwijl er volgens mij toch ook andere bijters rond lopen. En als eigenaar van een Ambull mogen bij de teentjes dan toch wel even krullen als er dan gelijk weer de term "vechthond" ingegooid word
Het punt wat ik gewoon wilde maken is dat het voor hondenbazen van DIT type honden wel eens vervelend is, dat als je op een VERANTWOORDe manier met je hond omgaat, en daardoor een prima hond hebt, toch vaak met dit soort vooroordelen ( weet dat mensen hier weer over vallen, maar kan er zo gauw even geen ander woord voor vinden) te maken krijgt.

- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Ik ook; ik weet uit eerste hand hoe ongelooflijk sterk erfelijkheid is. Bepaalde eigenschappen zitten zo diep in rassen gebakken dat je op je kop kunt gaan staan; het komt er uiteindelijk uit. Of het dan met opvoeding recht te breien is, is afhankelijk van een heleboel factoren.... soms wel, soms niet.lieke schreef:Sorry Karin, ik ben het dus pertinent met je oneens. De functie waarvoor een hond is gefokt blijft altijd in het ras zitten. Daar mogen individuele honden misschien van afwijken maar beslist niet het hele ras.
Als ik mijn eigen ras als voorbeeld neem: de langhaar collie is rond 1890 een modehond geworden (en nee, niet de korthaar vandaar dat die veel pittiger is) en in de salons van de elite gekomen. Dus nu ruim een eeuw (!) later zou je zeggen dat hun drijf- en hoedvermogen dus echt wel verdwenen zou zijn.
Maar als ik bijvoorbeeld de katten (nou ja, nu nog één kat) roep voor het eten, staan ze nog steeds klaar om ze de keuken in te drijven en zachtjes in hun achterpoten te happen. Als je met een groep mensen loopt en één van de groep blijft achter of loopt een andere kant op, lopen ze zenuwachtig blaffend om de 'afdwaler' heen om die terug naar de groep te krijgen. En dat doen niet alleen mijn langharen, dat doen de meesten.
Hun herderinstinct is echt niet verdwenen na 120 jaar salonhond te zijn geweest. Ik betwijfel of dit ooit zal lukken zonder er andere rassen in te fokken om dat eruit te krijgen.
Een vriendin van mij heeft een cavaliertje. Al ik weet niet hoe lang worden deze hondjes als gezelschaphondjes gebruikt maar als Ascha een konijn ziet, peert hij hem echt weg met verstand op nul en is niet meer terug te roepen. Het blijven nl. jachthondjes.
Als dit geldt voor deze rassen, zou het dan anders zijn voor staff's, pitbulls, e.d.? Het hondagressieve gedrag zit in hun genen en is er niet uit te krijgen tenzij ze generaties lang worden gekruist met andere, minder hondagressieve honden. Daar ben ik van overtuigd.

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Dat begrijp ik volkomen, zeker als je een goeie sul van een hond hebt, wat de meeste ambulls toch zijn ( de meeste staffords ook) of in elk geval je eigen verantwoordelijkheid neemt. Maar dat is nu eenmaal wat het meest voor in de mond ligt (net als het woordje vooroordeel denk ikMarliez schreef: En als eigenaar van een Ambull mogen bij de teentjes dan toch wel even krullen als er dan gelijk weer de term "vechthond" ingegooid word
Het is een aanduiding van rasgroepen ( oke, in de volksmond) net als veedrijvers en erfbewakers en eigenlijk zou het niet negatief moeten zijn.
Ik betrap mezelf er ook vaak op dat ik een bepaalde benaming wil zoeken maar niks beters weet te verzinnen dan vechthond.