Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vuurwerkcursus zinvol

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Vuurwerkcursus zinvol

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Heeft iemand hier een vuurwerkcursus gedaan met de hond? En was dat zinvol, of werkt het bv wel buiten maar dan weer niet in huis met Oudjaar??

Het kan nog, hier is een hondenschool die dit nog doet dit jaar.
heidie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/
Contacteer:

Re: Vuurwerkcursus zinvol

Ongelezen bericht door heidie »

Ik heb spijtig genoeg nooit een cursus gedaan met Marie, wat me heel wat bankstellen heeft gekost..... :mep:
(Marie probeert via de bank een gat naar china te graven..)

Misschien als ik dat had gedaan dat het minder was geworden, alleen geloofde ik er nooit in. Maar tis het proeren waard.
Marie is nu 14 en doof aan het worden. Ze hoord het vuurwerk ook niet meer. Als het 1 uur is wel, maar dan vind ze het ook niet meer eng. Want dan komt alles achter elkaar, het gaat bij haar meer om de knallen die rond eind nov hier helaas al beginnen.
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

Bo is ook al acht, het wordt steeds erger met zijn angst, had ie de eerste jaren geen last van. Dus overweeg dit. Naast dat ik een rustiger adres zoek waar wij beiden zijn met Oud en Nieuw...
DesireeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Golden retriever/labrador, Jack Russel, Mechelse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door DesireeK »

Ik denk ( al heb ik zelf nooit honden gehad die bang zijn voor vuurwerk) dat het best wel laat is om nu een "spoed"cursus te gaan doen..
Het is nu best wel kort dag.. dus of het dan echt goed effect heeft weet ik niet...
Er zijn vuurwerktrainingen die al eerder beginnen en het zo op kunnen bouwen voor de hond...
Afbeelding
Onderschrift gemaakt door Kiki2000
heidie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/
Contacteer:

Ongelezen bericht door heidie »

Ik kreeg marie toen ze zeven was en de jaren daarna veel gesloopt met onweer en vuurwerk. Nu het afgelopen jaar werd ze minder bang (ik denk in combi met haar gehoo, dat minder is geworden)
Ik heb haar ook ieder jaar naar een pension gedaan in een klein dorp, met weinig vuurwerk.
Afbeelding
Gerrie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising rottweiler en kruising border collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Gerrie »

Ik heb Luna pas sinds mei, dus ook nog geen oud en nieuw met haar doorgebracht. Ik was dus ook heel benieuwd hoe ze op vuurwerk zou reageren. Nu werd een paar weken geleden de kermis bij ons afgesloten met vuurwerk. Nu heb ik kans dat ik wat forummers over me heen ga krijgen :N: , maar om te kijken hoe Luna zou reageren heb ik haar meegenomen. Wel met in mijn achterhoofd dat we op een redelijke afstand zouden blijven en dat als Luna er angstig op zou reageren we weer weg zouden gaan. Nou, ik was supertrots. Bij de eerste knallen gingen die oortjes wel even omhoog, maar daarna ging ze op mijn commando liggen en bleef ze gewoon rustig wat om zich heen kijken. Eén keer heeft ze geprobeerd die lichtjes uit de lucht te happen, maar toen ze merkte dat dat niet ging, ging ze weer liggen. Op het einde (bij de echte afsluiting en dus de wat hardere knallen) ben ik een rondje met haar gaan lopen, maar ook hier reageerde ze niet echt op.

De dagen voor oud en nieuw heb ik vrij en wordt er bij ons ook al redelijk geknald, dus dan kan ik het nog even in de gaten houden. Verder blijf ik met oud en nieuw sowieso thuis tot het vuurwerk is afgelopen. Daarna ga ik waarschijnlijk nog wel op stap, maar dit is dus afhankelijk van hoe Luna er dan bijzit/ligt... Ik hoop in ieder geval dat ze hier net zo rustig onder blijft als het vuurwerk op de kermis!
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

DesireeK schreef:Ik denk ( al heb ik zelf nooit honden gehad die bang zijn voor vuurwerk) dat het best wel laat is om nu een "spoed"cursus te gaan doen..
Het is nu best wel kort dag.. dus of het dan echt goed effect heeft weet ik niet...
Er zijn vuurwerktrainingen die al eerder beginnen en het zo op kunnen bouwen voor de hond...

Volgens de gedragstherapeute voor honden hier is het NIET te laat nu :U:
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Het zal mijn argwaanende ikje wel weer zijn die de kop opsteekt maar ik denk altijd dat een vuurwerkcursus de honden er eerder alerter opmaakt dan dat ze er op een goede manier mee om zal leren gaan.
Als ik zelf al een vuurwerkcursus zou willen geven zou ik dan liever een op een doen. Hoe kun je nu een hele groep controleren wat ze op dat moment leren.
Ik heb er eens eentje gezien, Collie schoot in de stress, instructrice was druk bezig met t vuurwerk zelf. :ugh: dus.
AnneMarie
Zeer actief

Ja ik weet het ook niet hoor.
Ik denk dat ik het zelf probeer :roll: :ok:

Althans, ik ga niet met vuurwerk aan de haal maar afleiden, ontspannen blijven rust opzoeken meer dat werk.
Snokkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback en Mixje

Ongelezen bericht door Snokkie »

Zouden de honden elkaar ook niet aansteken in hun angst? Wat dat betreft zou ik liever een-op-een met een gedragstherapeut aan de slag gaan.
Groetjes Suzanne
en Nala & Sedi
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Niet zinvol, iig niet voor Dusty destijds, die is er alleen maar banger van geworden :ugh:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
AnneMarie
Zeer actief

1 op 1 kan ook, zal wel lekker prijzig zijn en ik vraag me echt af of de hond in huis met oud en nieuw dan toch nog gewoon weer bang is...
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

AnneMarie schreef:Ja ik weet het ook niet hoor.
Ik denk dat ik het zelf probeer :roll: :ok:

Althans, ik ga niet met vuurwerk aan de haal maar afleiden, ontspannen blijven rust opzoeken meer dat werk.
Mijn idee :ok:
vaddie
Actief
Mijn ras(sen): Geen voorkeur, heb nu twee vuilnisbakkies.

Ongelezen bericht door vaddie »

Bij ons was het erg zinvol. Ik kreeg floortje toen ze een jaar of 5 was. Schrok van ieder hard geluid. Kregen toen tijdens de training ook vuurwerktraining. Nu vind ze harde knallen, dus ook vuurwerk niet meer eng. Ze schrikt nog wel, maar heeft niet meer de neiging naar huis te rennen.
Bij ons gingen ze tijdens de training/ spel harde geluiden maken. De taak als baas was om dat te negeren. Geluiden werden steeds harder tot een echt rotje. Dat werd binnen enkele weken opgebouwd.

Hele goede ervaring mee.
Telling: 2 honden, 7 konijnen, 2 cavia's, 1 schildpad
Getrouwd op 16/04/2011
Op 15-01-2012 bevallen van een fantastische dochter.
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Op zich denk ik dat een vuurwerkcursus wel goed kan zijn. MAAR, en dan is dit voor mij een echt grote maar, informeer van te voren goed hoe dit in elkaar steekt. Als het in een groep gedaan wordt met weinig begeleiding dan kan het ook verkeerd uitpakken, honden kunnen dan heel goed op elkaars stress reageren en dan ben je verder van huis.
Ik zou er persoonlijk voor kiezen om 1 op 1 te werken, dan kun je het niveau van vuurwerk afsteken, plaats, afstand, geluidsniveau etc. aan passen aan de hond, afhankelijk van zijn gedrag en op zijn tempo kun je het verder uitbreiden. Het wil overigens niet zeggen dat je hond er dan voor zijn leven niet bang voor is. Mijn Border collie is 5 jaar nergens bang voor geweest, nu buiten nog niet, maar toen is er onweer ingeslagen, mijn eigen schrikreactie heeft gemaakt dat zij nu in huis wel bang is voor onweer en vuurwerk. Is nu moeilijk te doorbreken, tenzij ik haar meeneem naar buiten, dan is er niets aan de hand.
DjockPuck
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Jack Russels

Ongelezen bericht door DjockPuck »

Er is toch een CD in de handel met vuurwerkgeluiden?
Die moet je iedere keer een beetje harder zetten.
Maar ook daar ben je waarschijnlijk al een beetje te laat mee.
Groetjes Willy, Djock en Puck

Afbeelding
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.

Ongelezen bericht door rubyred »

Ik neem mijn honden van pup af aan mee naar vuurwerk, ze zijn het dus van jongs af aan gewend en hebben er geen moeite mee.
Aiske
Zeer actief

Ongelezen bericht door Aiske »

vaddie schreef:Bij ons was het erg zinvol. Ik kreeg floortje toen ze een jaar of 5 was. Schrok van ieder hard geluid. Kregen toen tijdens de training ook vuurwerktraining. Nu vind ze harde knallen, dus ook vuurwerk niet meer eng. Ze schrikt nog wel, maar heeft niet meer de neiging naar huis te rennen.
Bij ons gingen ze tijdens de training/ spel harde geluiden maken. De taak als baas was om dat te negeren. Geluiden werden steeds harder tot een echt rotje. Dat werd binnen enkele weken opgebouwd.

Hele goede ervaring mee.
Waar ben je geweest??? Ik zit er ook over te denken...
Groetjes,
de fryske hounen
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

DjockPuck schreef:Er is toch een CD in de handel met vuurwerkgeluiden?
Cd's werken over het algemeen niet. Die geven alleen het geluid weer en niet alles er omheen.
Vuurwerk, onweer ed beslaat meer dan alleen geluid. Vooral het gedoe rondom die evenementen maken het voor dieren spannend en frustrerend. Dieren reageren (vooral) op de reakties van mensen/dieren die een voorbeeldrol vervullen. Je eigen houding is vaak heel bepalend.
Dat neemt niet weg dat er honden zijn die echt panisch worden van elke knal en ik denk dat die bijna niet te helpen zijn.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

rubyred schreef:Ik neem mijn honden van pup af aan mee naar vuurwerk, ze zijn het dus van jongs af aan gewend en hebben er geen moeite mee.
Word er bij jou in de omgeving dan regelmatig vuurwerk afgestoken?
In Nederland mag dat namelijk niet. Alleen met Oud en Nieuw mag er hier vuurwerk afgestoken worden. Op andere tijden moet je een vergunning aanvragen en zo vaak gebeurt dat niet.
Nogal lastig om vrijelijk vuurwerktraining te doen dus.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik zweer bij advocaat met slagroom. Goed doseren, en dan heb je met Oud&Nieuw allemaal beesten die zich met een tevreden tipsy grijns om hun bekkie helemaal niet druk maken over die knallen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Ongelezen bericht door yvette_van_alert »

Ik denk dat een vuurwerklezing meer effectief is. Als het goed is leer je daarin je eigen hond te trainen en kun je zelf aan de slag. Cursussen zijn risicovol a omdat ze elkaars angst over kunnen nemen maar je kan ook nooit per hond de ideale oefen afstand aanhouden. Waardoor het bij hond 1 precies goed is qua afstand, bij hond 2 is de afstand te groot dus leert de hond er weinig tot niets van bij hond 3 is de afstand te klein en wordt de hond ANGSTIGER!
DjockPuck
Zeer actief

Liesbeth schreef:
DjockPuck schreef:Er is toch een CD in de handel met vuurwerkgeluiden?
Cd's werken over het algemeen niet. Die geven alleen het geluid weer en niet alles er omheen.
Vuurwerk, onweer ed beslaat meer dan alleen geluid. Vooral het gedoe rondom die evenementen maken het voor dieren spannend en frustrerend. Dieren reageren (vooral) op de reakties van mensen/dieren die een voorbeeldrol vervullen. Je eigen houding is vaak heel bepalend.
Dat neemt niet weg dat er honden zijn die echt panisch worden van elke knal en ik denk dat die bijna niet te helpen zijn.

Oke snap ik.....
Mijn honden reageren gelukkig niet op vuurwerk.
Een poosje terug wel op een laag vliegende luchtballon.

Afbeelding
DjockPuck
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Ik zweer bij advocaat met slagroom. Goed doseren, en dan heb je met Oud&Nieuw allemaal beesten die zich met een tevreden tipsy grijns om hun bekkie helemaal niet druk maken over die knallen.

Deze vind ik ook erg goed. :smile: :smile: :smile:

Afbeelding
yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Ongelezen bericht door yvette_van_alert »

Hanneke2 schreef:Ik zweer bij advocaat met slagroom. Goed doseren, en dan heb je met Oud&Nieuw allemaal beesten die zich met een tevreden tipsy grijns om hun bekkie helemaal niet druk maken over die knallen.

Iets overdoseren en je hebt een hond met alcoholvergiftiging. Je moet dus echt wel weten wat een goede dosering is. En net als bij mensen is dit persoonlijk. Ik zou er erg voorzichtig mee zijn.
laniramommy
Actief
Mijn ras(sen): Boerboel x stafford

Ongelezen bericht door laniramommy »

bij ons op de puppycursus besteden ze er elke week aandacht aan en wordt er even vuurwerk afgestoken om de pups alvast te laten wennen aan het geluid.
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Aiske schreef:
vaddie schreef:Bij ons was het erg zinvol. Ik kreeg floortje toen ze een jaar of 5 was. Schrok van ieder hard geluid. Kregen toen tijdens de training ook vuurwerktraining. Nu vind ze harde knallen, dus ook vuurwerk niet meer eng. Ze schrikt nog wel, maar heeft niet meer de neiging naar huis te rennen.

Hele goede ervaring mee.
Waar ben je geweest??? Ik zit er ook over te denken...
Hier in Amersfoort zit ook een hondenschool die vuurwerktrainingen organiseert.
http://www.hsvalleieneem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb zelf met 2 honden een vuurwerkcursus bij hen gevolgd en had wel het idee dat het iets geholpen heeft.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”