Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen met jonge hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Fietsen met jonge hond

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik heb geen idee waar ik dit weg moet zetten, dus maar hier dan.

Nu het 's avonds weer vroeg donker is, wil ik eigenlijk gaan fietsen met de honden. Met Pasha deed ik dit altijd al. Nu Ushi erbij is, is het er eigenlijk niet meer van gekomen.
Ze heeft al wel naast de fiets meegelopen, ze is dan totaal niet bang of onder de indruk.

Ik vraag me alleen af, of ze niet te jong is om het al langzaam op te gaan bouwen. Ze is nu 7,5 maand.
En als ze niet te jong is, hoe lang dan maximaal per keer en per week? Ik heb eigenlijk altijd gewacht met fietsen tot de honden een jaar of 1,5 waren.
Eigenlijk denk ik, dat het niet zo heel slecht is als ik haar laat draven. Goed voor de spieropbouw? Als ze los is, maakt ze echt gekke sprongen, dus dan is het fietsen gecontroleerder lijkt me?
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Marliez
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog

Re: Fietsen met jonge hond

Ongelezen bericht door Marliez »

Geen expert op het gebied, maar wel ervaring mee

Onze Ambull pup van 9 maand heeft hd-e. Ze moest worden geopereerd aan de heupen en tot aan de operatie moest zij rust houden. Leuk bedacht met een pup van 9 maand maar natuurlijk absoluut niet haalbaar. Uiters gefrusteerd van mijn kleine hooligan heb ik de dierenarts gebeld over hoe hij dat in gedachten had. Floor werd namelijk enorm waaks, blafte het hele huis bij elkaar, trekken aan de lijn. Je snapt wel, alle energie moest eruit.
Toen werd mij geadviseerd om met haar te gaan fietsen. Zij zeiden destijds dat het geen kwaad kan omdat het inderdaad een rechtlijnige beweging is, wat VOOR HAAR beter was dan inderdaad al die bokkesprongen en balspelletjes ( die mochten ook al lang niet meer!)
Ook ik meende altijd dat je pas met 1,5 mocht gaan fietsen maar volgens mij zijn daar nieuwe inzichten in.. Vanaf hoe oud weet ik eigelijk niet ( kwam bij de DA een vrouw tegen met een xherder/kleiner wit hondje, die fietste met haar hondje van 8 weken al :N: lijkt mij TE vroeg :oohja: )

Benieuwd hoe de rest hierover denkt
Afbeelding
Loontje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising witte herder met labrador/samojeed

Ongelezen bericht door Loontje »

Ik ben, op aanraden van mijn hondenschool, begonnen met fietsen toen Dinges een maand of 9 was. De eerste weken eerst leren naast de fiets lopen en daarna opgebouwd. Dus 2x per week 2 min. fietsen 2 min. lopen en daarna een minuut of 5, 10 minuten achter elkaar. Ik wil pas langere stukken met hem gaan fietsen of eigenlijk hardlopen als hij volgroeid is. Fiets nu dus niet langer dan 20 minuten.

Tevens hebben ze mij als tip gegeven om de tijd elke keer af te wisselen. Dus niet elke keer drie kwartier bijvoorbeeld. Anders bouwt de hond een super goede conditie op en heeft hij steeds meer nodig om moe te worden. Op de hondenschool was er een vrouw die 6 uur met haar hond fietste, omdat hij anders niet te houden was!! :denken:
Afbeelding
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Ik vind eigenlijk dat je bij kleine en middelgrote rassen best met 9 maanden rustig mag beginnen.
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Peter27 »

Ik zou nog een paar weken wachten met echt fietsen. Je kan denk ik wel beginnen met kleine blokjes, max 5 minuten.
Zoals hierboven gezegd krijgen ze wel een top conditie. Mijn lab kan makkelijk anderhalf uur naast de fiets. Ook 2 uur hardlopen draait ze haar hand/poot niet voor om..

Wel adviseer ik om een springer te kopen. Helemaal als je met 2 honden tegelijk gaat fietsen. Toch minder risico op vallen met zo'n ding.
blablabla :)
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Peter27 schreef:Ik zou nog een paar weken wachten met echt fietsen. Je kan denk ik wel beginnen met kleine blokjes, max 5 minuten.
Zoals hierboven gezegd krijgen ze wel een top conditie. Mijn lab kan makkelijk anderhalf uur naast de fiets. Ook 2 uur hardlopen draait ze haar hand/poot niet voor om..

Wel adviseer ik om een springer te kopen. Helemaal als je met 2 honden tegelijk gaat fietsen. Toch minder risico op vallen met zo'n ding.
Ze mag een topconditie krijgen. Dat is geen probleem, graag zelfs!
Een springer ben ik niet kapot van. Heb er wel serieus over nagedacht, maar heb liever de riemen zelf in handen zodat ik, zo nodig, hun nog wat kan sturen.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Wij waren altijd streng en gingen nooit fietsen onder het jaar. Liever wachten tot anderhalf. En toen kregen we een dogo dame die op 6 maanden oud stuiterend door de kamer ging en niet genoeg had aan wandelen alleen. Mijn man heeft haar toen aan de fiets genomen met de gedachte dat rechtlijnige, op 1 tempo lopende beweging vele malen beter is dan stuiteren door de kamer en rossen en rausen en in de meest vreemde bochten wringen. We hebben het opgebouwd uiteraard. Eerst 5 minuten, toen 10 tot 20 minuten. Wennen aan de fiets was voor haal peuleschil. Ze vond die fiets alleen maar reden om heel hard te kwispelen. 2 tot 3 keer in de week was voor haar even genoeg om haar ergste frustratie kwijt te raken. En dan nog wat denkspelletjes en madam was tevreden. Onze tweede Dogodame zijn we met een maand of 9 begonnen. Zij is zwaarder en groter en op de een of andere manier had zij het gewoon nog niet nodig op 6 maanden oud. Zij begon pas met 9 maanden te stuiteren.
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik fiets met springer maar heb nog wel de lijn in mijn handen... ik ben zelf gaan fietsen toen mijn hond een jaar oud was, tis een kruising windhond van 71 cm hoog en ik wilde haar pezen en spieren niet overbelasten.. ik denk dat je beter nog een maand of 3 of 4 kan wachten... als je hond gewoon wat ouder is en wat sterker.
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Afbeelding
PattyB

Ongelezen bericht door PattyB »

Ik ga ook nu pas beginnen met fietsen met Senna. Ik wilde na 1 jaar beginnen, maar aangezien we net met het huis zaten, ga ik binnenkort beginnen.

http://www.sudewyn.nl/hondensporten/index.htm kan je een fietsschema vinden. :ok:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb mij daar ook wel in verdiept en ik heb ook behoorlijk wat over gelezen toen Kay nog pup was. Ik heb ook ooit eens wat van een dierenarts gelezen die stelde dat als de pup in het eerste half jaar niet langer dan 24 uur kreupel had gelopen vanaf een leeftijd van 7 maanden mee kon begonnen worden om te fietsen. Natuurlijk zeer rustig opgebouwd. Het gevaar in alle mensen maar aanraden om op die leeftijd te beginnen met fietsen, is dat baasje vaak veelste fanatiek worden en dus te snel opbouwen voor zo'n jonge hond. Met Kay ben ik begonnen voor zijn eerste verjaardag met een maand of 11. Kay is als pup veel kreupel geweest, dus ik durfd het zelf niet aan. Toen kwam de strenge winter en zijn we met een kleine 13 maanden dus al weer gestopt. Na de strenge winter was hij nog 1 keer kreupel en zijn we dus weer verder gegaan met een maand of 18.

Dat een hond druk is in huis (ik ga wel uit van de gemiddelde hond, die niet op doktersadvies op rust staat) vind ik geen reden om overmatig vroeg te beginnen met fietsen. Want zoals al eerder gezegd ze krijgen een conditie en is dus het effect van vermoeien op conditieel niveau maar van korte duur (waardoor eigenaren dus steeds verder fietsen, waardoor ze dus inderdaad weer te fanatiek worden en te hard van stapel lopen.) Als afwisseling vind ik het op jonge leeftijd zeker goed.

Ik vind het inderdaad in winterperiode ook fijn om te fietsen, omdat je dan toch zit met vroeg donker en daardoor minder vaak loslopen e.d./ Daarvoor vind ik het zeker op deze leeftijd prima! Maar doe dus lekker rustig aan!
Afbeelding
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Jong geleerd is oud gedaan. Met een hond van 5 maanden kan je best een paar 100 meter fietsen. Tegen de tijd dat ie uitgehard is dan is fietsen (inclusief lawaai en auto's etc) een normale zaak.

L
Sassieka
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Sassieka »

Nu het toch over fietsen gaat,

mijn hond loopt ook naast de fiets, maar ik heb niet het idee dat ze conditie opbouwt... Ik vind haar erg snel moe, als ik hier zie dat sommige honden anderhalf uur naast de fiets kunnen lopen!
Fence is na een kwartier echt achter de fiets aan het sjokken! Dan vallen we samen zowat om!

Of zal ze het gewoon niet leuk vinden? Ik heb eigenlijk altijd wel het idee dat ze het leuk vind, maar vind het ook raar...
een hond is niet alleen het hebben van een dier, het is een levenswijze...
laniramommy
Actief
Mijn ras(sen): Boerboel x stafford

Ongelezen bericht door laniramommy »

er is mij gezegd dat grote rassen pas met 2enhalf/3 jaar naast de fiets mogen lopen?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Sassieka schreef:Nu het toch over fietsen gaat,

mijn hond loopt ook naast de fiets, maar ik heb niet het idee dat ze conditie opbouwt... Ik vind haar erg snel moe, als ik hier zie dat sommige honden anderhalf uur naast de fiets kunnen lopen!
Fence is na een kwartier echt achter de fiets aan het sjokken! Dan vallen we samen zowat om!

Of zal ze het gewoon niet leuk vinden? Ik heb eigenlijk altijd wel het idee dat ze het leuk vind, maar vind het ook raar...
Ik denk dat ze het na een tijdje gewoon niet leuk meer vindt. Bram heeft dat ook. Hij vindt het tot 25 minuten leuk en daarna gaat hij langzamer. Maar laat ik hem dan los naast de fiets rennen, dan gaat hij een stuk harder :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:
Sassieka schreef:Nu het toch over fietsen gaat,

Ik denk dat ze het na een tijdje gewoon niet leuk meer vindt. Bram heeft dat ook. Hij vindt het tot 25 minuten leuk en daarna gaat hij langzamer. Maar laat ik hem dan los naast de fiets rennen, dan gaat hij een stuk harder :wink:
Dat denk ik ook. Vera heeft het als ze weet dat we op de terug weg gaan. Heen naar een stuk waar ze ook los naast de fiets kan rent ze heel netjes mee. Los rent ze helemaal als een gek. En zodra je haar dan aanlijnt om terug te fietsen gaat ze opeens op standje "ohhh ik ben zooo moeeeeeeee". Nouu, dat valt reuze mee :mrgreen:
Afbeelding
Sassieka
Actief

laniramommy schreef:er is mij gezegd dat grote rassen pas met 2enhalf/3 jaar naast de fiets mogen lopen?

nou op zich vind ik dat beetje onzin! Mijn filosofie is, dat rustig naast de fiets hobbelen (zeker voor een groot ras) een stuk beter voor ze is, dan hun energie kwijt raken aan hollen en racen door het huis heen over de gladde laminaatvloer ofzo!

je moet alleen niet overdrijven! Zorgen dat ze op een rustig drafje naast je fiets wandelen en gewoon niet zo lang, dan kan het naar mijn idee geen kwaad.
Maar wel even wachten tot een half jaar zowiezo... En als je helemaal zeker wilt zijn tot een jaar. Dan is de meeste groei in de hoogte wel geweest)

ik moest met mijn adhd'er van de DA met een half jaar rustig gaan fietsen omdat ze niet te houden was in huis, en alleen maar aan het racen was over een gladde vloer! dan is netjes rechtuit naast de fiets echt een stuk beter!
Sassieka
Actief

Dat denk ik ook. Vera heeft het als ze weet dat we op de terug weg gaan. Heen naar een stuk waar ze ook los naast de fiets kan rent ze heel netjes mee. Los rent ze helemaal als een gek. En zodra je haar dan aanlijnt om terug te fietsen gaat ze opeens op standje "ohhh ik ben zooo moeeeeeeee". Nouu, dat valt reuze mee :mrgreen:

haha ja precies! terugweg is ze altijd HEEEEL moe inderdaad! terwijl ze dan de heenweg lekker mee aan het rennen was!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Oh ja dat ken ik nog wel van Bas en Winnie. Winnie heeft het nooit zo op hard lopen gehad en fietsen was echt nooit haar ding. Zij liep vanaf pas 1 als heel sipjes mee: kijk eens wat mijn aangedaan wordt.... Tja met de arrogante look van veen schotse collie is dat hartverscheurend. Bas vond fietsen wel harstikke leuk, maar inderdaad ook liever los, of met zijn grote vriend Mano, daar kon die kleine terrier nooit voor onder doen en rende dan de benen uit zijn lijfje!
Afbeelding
Marliez
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog

Ongelezen bericht door Marliez »

Ach ja, Ons Basje, dol op fietsen en dan kijken of die korte poten Mano's lange stelten bij konden houden....

Wij hebben iets anders bedacht, omdat Floor nogal HEEEEEEEEEL VEEEEEEL energie had, en ik bang was dat ze me mee zou trekken, ben ik begonnen met steppen met haar. En dat vind ze helemaal top. En ik ook!
Afbeelding
laniramommy
Actief
Mijn ras(sen): Boerboel x stafford

Ongelezen bericht door laniramommy »

Sassieka schreef:
laniramommy schreef:er is mij gezegd dat grote rassen pas met 2enhalf/3 jaar naast de fiets mogen lopen?

nou op zich vind ik dat beetje onzin! Mijn filosofie is, dat rustig naast de fiets hobbelen (zeker voor een groot ras) een stuk beter voor ze is, dan hun energie kwijt raken aan hollen en racen door het huis heen over de gladde laminaatvloer ofzo!

je moet alleen niet overdrijven! Zorgen dat ze op een rustig drafje naast je fiets wandelen en gewoon niet zo lang, dan kan het naar mijn idee geen kwaad.
Maar wel even wachten tot een half jaar zowiezo... En als je helemaal zeker wilt zijn tot een jaar. Dan is de meeste groei in de hoogte wel geweest)

ik moest met mijn adhd'er van de DA met een half jaar rustig gaan fietsen omdat ze niet te houden was in huis, en alleen maar aan het racen was over een gladde vloer! dan is netjes rechtuit naast de fiets echt een stuk beter!
oke, en do je dit dan het beste aangelijnd of los?
het lijkt me eng aangelijnd? ik vraag me altijd af hoe je dat doet als de hond ineens een andere kant op wil, dan val je toch? je hebt fietsend minder controle dan lopend lijkt me?
ben altijd benieuwd hoe men dat oplost?
Afbeelding
Sassieka
Actief

oke, en do je dit dan het beste aangelijnd of los?
het lijkt me eng aangelijnd? ik vraag me altijd af hoe je dat doet als de hond ineens een andere kant op wil, dan val je toch? je hebt fietsend minder controle dan lopend lijkt me?
ben altijd benieuwd hoe men dat oplost?
haha, ja nou ja, het is een kwestie van veel oefenen! Ik doe het inderdaad aangeleint, want ze kan niet los! :(
Maar ik heb een hele sterke arm/schouder... En normaal gesproken zie je het ook aankomen, dus dan kun je je schrap zetten! Daarbij kun je je rem altijd goed gebruiken (mijn voorrem zit niet aan de linkerkant maar de rechter, zodat ik altijd VOL kan remmen met zn linkerhand).

Ik zal het even afkloppen, maar ik ben nog geen een keer gevallen eigenlijk. Soms stap ik wel even af hoor, als er een paard loopt ofzo! Kwestie van alles goed op tijd zien denk ik...
ja, handig is anders maar je moet toch wat...

maar ik zou gewoon als ik jou was beginnen met jij naast de fiets lopen aan de ene kant, en de hond aan de andere kant van de fiets lopen! en dan ook heel consequent zijn, en zorgen dat je hond heel STRAK naast je fiets blijft lopen. GAat dit goed, dan ga je er op zitten en meelopen, danheel zachtjes fietsen enz enz. Maar blijven zorgen dat de hond op die ene plaats, waar jij hem wil hebben blijft lopen! En goed op je hond letten, ziet hij iets waar hij naartoe zou willen? dan moet jij zorgen dat hij jou veeeel leuker vind! En een geluk, mijn hond let een stuk minder op de omgeving tijdens het fietsen. Simpelweg te weinig tijd voor!
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

nathalie schreef:
Peter27 schreef:Ik zou nog een paar weken wachten met echt fietsen. Je kan denk ik wel beginnen met kleine blokjes, max 5 minuten.

Ze mag een topconditie krijgen. Dat is geen probleem, graag zelfs!
Een springer ben ik niet kapot van. Heb er wel serieus over nagedacht, maar heb liever de riemen zelf in handen zodat ik, zo nodig, hun nog wat kan sturen.
Je weet niet wat je mist. Ik heb met twee honden altijd met de riem in de hand gefietst om dezelfde reden die jij geeft. Maar nu heb ik met Lobke een springer en ik moet zeggen ik ben er zeer tevreden mee en zou zelfs niet meer zonder willen.(goed zoeken naar een ander merk, scheelt veel geld)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”