Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

seminar

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

seminar

Ongelezen bericht door maart »

Gans het weekend op seminar gezeten met Marko Koskensalo, wie een beetje in de (ipo)africhting zit, kent hem wel :wink:
heel leerrijk alvast, hier enkel indrukken :ok:

Janto in vliegende vaart !
Afbeelding

Marko en Janto
Afbeelding

Patty (denk ik) in volle snelheid
Afbeelding

Loco :I:
Afbeelding

Afbeelding

Quatro
Afbeelding

Ferro
Afbeelding

Qay :I:
Afbeelding

Afbeelding

Iska
Afbeelding

ja, er deed een Belgje mee ook :mrgreen:
Afbeelding

Aandachtig luisteren
Afbeelding

Afbeelding

Echo
Afbeelding

en nog wat bijtwerk foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Chris*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herders

Re: seminar

Ongelezen bericht door Chris* »

Leuke foto's!
Zal wel een interessante week end geweest zijn :ok:
Ishtar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door Ishtar »

Leuk om de fotoos te zien!
DesireeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Golden retriever/labrador, Jack Russel, Mechelse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door DesireeK »

Leuke foto's :D
Belgje is toch een flinke belg hoor hahaha...
Afbeelding
Onderschrift gemaakt door Kiki2000
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

leuke foto's :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Leuke foto's, wat voor nieuwe dingen heb je van hem geleerd?

Traint hij meer met clicker, of met geluidjes in appel?
En hoe gaat hij in manwerk tewerk? Daar ben ik even benieuwd naar in hoeverre zijn manier van trainen anders is dan hoe er over het algemeen hier getraind wordt.
Kan en wil je daar antwoord op geven?
maart
Zeer actief

blondie schreef:Leuke foto's, wat voor nieuwe dingen heb je van hem geleerd?

Traint hij meer met clicker, of met geluidjes in appel?
En hoe gaat hij in manwerk tewerk? Daar ben ik even benieuwd naar in hoeverre zijn manier van trainen anders is dan hoe er over het algemeen hier getraind wordt.
Kan en wil je daar antwoord op geven?
ik kom er morgen even op terug.
hij traint niet met clicker, wel met woord. 'Tjiep' :F:
maart
Zeer actief

DesireeK schreef:Leuke foto's :D
ach, das fotobedrog :mrgreen:

@Blondie: hij traint met een woord, clicker is hij niet echt voorstander van (hij is er niet tegen ook niet, hij vindt een woord gewoon praktischer).
Ze trainen erg veel op driften bij een hond. Als pup leren ze alle standen aan, leren ze kortom zoveel mogelijk aan. Daarna gaan ze de honden totaal gek gaan maken, erg veel laten groeien, héél veel op driften werken.
Bij gehoorzaamheid trainen ze over het algemeen met minstens 2 handlers. één persoon loopt altijd achter de persoon met hond.

Speuren leren ze eveneens met voedsel.

Manwerk: daar gaan ze behoorlijk de hond op de man gaan zetten. Niet op de mouw, maar op de man. Ook daarin maken ze de honden totaal gek (veel met zweep).

Ze hebben niet echt een systeem, ze passen zich aan aan de hond (vb met bal of voedsel aanleren, nooit bij een pup de 2 in één training. Als ze met voedsel trainen, doen ze daarna een training enkel maar bal en niets leren, gewoon erg veel spelen, puppy gek maken).
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Wat leuk om verschillende rassen te zien, vooral de boxers! Wist niet dat die nog pakwerk deden, op Frodo na :engel:
Perry en Noah

Afbeelding
maart
Zeer actief

duitse herder schreef:Wat leuk om verschillende rassen te zien, vooral de boxers! Wist niet dat die nog pakwerk deden, op Frodo na :engel:
ow ja hoor !
zeker bij ons, we zijn praktisch een boxerclub :N: Het zijn zulk een grappige honden om bezig te zien, ooit waag ik er me misschien ook wel eens aan, als ik voor een alternatief ras zou gaan :F: (maar dan wel een pup van Loco :cheer: )
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:

@Blondie: hij traint met een woord, clicker is hij niet echt voorstander van (hij is er niet tegen ook niet, hij vindt een woord gewoon praktischer).
Ze trainen erg veel op driften bij een hond. Als pup leren ze alle standen aan, leren ze kortom zoveel mogelijk aan. Daarna gaan ze de honden totaal gek gaan maken, erg veel laten groeien, héél veel op driften werken.
Bij gehoorzaamheid trainen ze over het algemeen met minstens 2 handlers. één persoon loopt altijd achter de persoon met hond.

Manwerk: daar gaan ze behoorlijk de hond op de man gaan zetten. Niet op de mouw, maar op de man. Ook daarin maken ze de honden totaal gek (veel met zweep).

Ze hebben niet echt een systeem, ze passen zich aan aan de hond (vb met bal of voedsel aanleren, nooit bij een pup de 2 in één training. Als ze met voedsel trainen, doen ze daarna een training enkel maar bal en niets leren, gewoon erg veel spelen, puppy gek maken).
hmm interessant maar niet mijn manier... ik leer het liever in rust aan, zonder drift... een hond die drift heeft komt daar toch wel in... zwepen bij een mechel bijv. vind ik absoluut niet nodig, sterker nog ik hoef geen mechel die gezweept moet worden :N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

ja, Fax wordt ook niet met zweep gedaan, maar bij hun is het echt wel hun manier.

Heb ze zo ook voor het WK appel zien draaien, lopen ze de verstekken te revieren, ondertussen staat er één met zweep de hond constant aan te trekken. Revieren ze het 5 de verstek, gaan ze nog wat harder met zweep kletsen, als hij uit het 5de verstek komt, roepen ze 'voet' en gaan zo het terrein af...

Ze hebben hun honden echt hoorndol staan.

anders, maar goed... ze halen wel resultaat natuurlijk.
blondie
Zeer actief

maart schreef:ja, Fax wordt ook niet met zweep gedaan, maar bij hun is het echt wel hun manier.

Heb ze zo ook voor het WK appel zien draaien, lopen ze de verstekken te revieren, ondertussen staat er één met zweep de hond constant aan te trekken. Revieren ze het 5 de verstek, gaan ze nog wat harder met zweep kletsen, als hij uit het 5de verstek komt, roepen ze 'voet' en gaan zo het terrein af...

Ze hebben hun honden echt hoorndol staan.

anders, maar goed... ze halen wel resultaat natuurlijk.
Bedankt voor je verdere uitleg Maart, verklaart de Tjoeperts op de verschillende velden :smile:
blondie
Zeer actief

maart schreef:@Blondie: hij traint met een woord, clicker is hij niet echt voorstander van (hij is er niet tegen ook niet, hij vindt een woord gewoon praktischer).

Hoe vond jij deze manier van trainen, m.n. in manwerk? Ik heb er zelf mijn bedenkingen bij namelijk, omdat ik zelf in mijn hoofd het idee heb dat je bewust je honden wat scherper zet, ook al is het op het veld. Aangezien ik zelf lekker met mijn honden op straat en strand loop en de honden in huis heb (en visite gewoon ontvang met de honden erbij..) voorzie ik problemen als je op deze manier de honden in manwerk traint.. je lijkt ze continue op scherp te zetten... ze moeten allert blijven op baas.. maar ook op pakwerker.. provocatie van pakwerker mogen ze niet op ingaan.. maar staan wel in hoge drift maar moeten letten op de baas.. als ze dan revier of stellen krijgen zijn ze zeker grager om te gaan.. maar ik ben bang dat ingehouden drift kan gaan escaleren als je een hond hebt die snel in hoge drift te krijgen is..
Kan er ook helemaal naast zitten hoor, maar dat is een gevoel dat bij mij speelt..
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

malinois schreef:
maart schreef:

hmm interessant maar niet mijn manier... ik leer het liever in rust aan, zonder drift... een hond die drift heeft komt daar toch wel in... zwepen bij een mechel bijv. vind ik absoluut niet nodig, sterker nog ik hoef geen mechel die gezweept moet worden :N:
Ik zie het ook niet helemaal hoor.
Je ziet het trouwens wel vaker hoor gebeuren dat jonge honden het eerste jaar compleet gek gemaakt worden en vervolgens zijn ze zo gegroeid dat er met allerlei hulpmiddelen ingegrepen moet worden omdat de honden niet meer te bereiken zijn.
Ik werk ook liever vanuit rust. Wat Fenella al zegt; een hond die veel driften heeft hoef je m.i. niet 'wakker' te maken.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Cash schreef: Je ziet het trouwens wel vaker hoor gebeuren dat jonge honden het eerste jaar compleet gek gemaakt worden en vervolgens zijn ze zo gegroeid dat er met allerlei hulpmiddelen ingegrepen moet worden omdat de honden niet meer te bereiken zijn.
Ik werk ook liever vanuit rust. Wat Fenella al zegt; een hond die veel driften heeft hoef je m.i. niet 'wakker' te maken.
Nee inderdaad, daar heb je ook vanuit rust je handen al vol aan.
Mijn manier zou het ook niet zijn, in ieder geval, met de honden die er bij ons rondlopen.
Cash
Zeer actief

Gos schreef:
Cash schreef: Je ziet het trouwens wel vaker hoor gebeuren dat jonge honden het eerste jaar compleet gek gemaakt worden en vervolgens zijn ze zo gegroeid dat er met allerlei hulpmiddelen ingegrepen moet worden omdat de honden niet meer te bereiken zijn.
Mijn manier zou het ook niet zijn, in ieder geval, met de honden die er bij ons rondlopen.
Precies.
Als ik naar Hera kijk. Die zit zo hoog in driften met alles; apel, speuren, pakwerk dat ik heel veel moeite had om er rust in te krijgen. Die slaat helemaal door.
Je hebt daar idd je handen al vol aan. Het is mij ook niet gelukt om haar goed af te richten.
AfbeeldingAfbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Cash schreef: Als ik naar Hera kijk. Die zit zo hoog in driften met alles; apel, speuren, pakwerk dat ik heel veel moeite had om er rust in te krijgen. Die slaat helemaal door..
Dat had ik ook met Nando. Mijn eerste club werkte ook op driften aanwakkeren.
Maar de buitdrift heeft hij van zichzelf al vanaf het begin.
Sommige andere honden kregen het niet in zijn mate, ook niet na 2 x per week dol maken.
Dus wat er niet in zit krijg je er ook niet uit, denk ik.
En wat er in zit komt er sowieso wel uit.
Dus.. als ik het over kon doen was ik direct al op rust en appèl gaan trainen.
Nu moet ik continue voorkomen dat hij doorschiet in zijn drift.. dan wordt hij onbereikbaar.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Gos
Zeer actief

Danoontje powerrr schreef: Sommige andere honden kregen het niet in zijn mate, ook niet na 2 x per week dol maken.
Dus wat er niet in zit krijg je er ook niet uit, denk ik.
En wat er in zit komt er sowieso wel uit.
Dus.. als ik het over kon doen was ik direct al op rust en appèl gaan trainen.
Onze jonge hond gaf al heel vroeg te zien dat hij die drift had (in de eerste maanden) en toen hebben we de keuze gemaakt hem de dingen vanuit rust te leren. Als je hond de dingen dan snapt, zie je dat de drift zich vanzelf ook steeds meer opbouwt, simpelweg door de herhaling. Maar hij begrijpt de bedoeling van de oefening dan tenminste al wel, en kan daarop terugvallen. Hadden we hem gek gemaakt, dan hadden we er waarschijnlijk niks meer mee gekund op een manier die voor ons acceptabel zou zijn.

Een hond die steeds gek gemaakt moet worden, lijkt mij vooral dat: gek gemaakt. Dat wil nog niet zeggen dat hij daarmee iets geleerd heeft, en ook niet dat dat genoeg is om later moeilijker situaties aan te kunnen. Helemaal flippen is nog niet direct hetzelfde als veel drift hebben.....
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
precies... heel af en toe is er wel een pup die even wakker gemaakt moet worden, maar van een mechelaar heb ik dit nog nooit gezien. Overigens wakker maken is 1 of 2 keer zwepen en dan moet het ook klaar zijn...
Vanuit rust heb ik idd. mijn honden al vol aan mn honden....moet er niet aan denken... :N:
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Gos schreef: Een hond die steeds gek gemaakt moet worden, lijkt mij vooral dat: gek gemaakt. Dat wil nog niet zeggen dat hij daarmee iets geleerd heeft, en ook niet dat dat genoeg is om later moeilijker situaties aan te kunnen. Helemaal flippen is nog niet direct hetzelfde als veel drift hebben.....
Helemaal mee eens.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Cash
Zeer actief

Gos schreef:Een hond die steeds gek gemaakt moet worden, lijkt mij vooral dat: gek gemaakt. Dat wil nog niet zeggen dat hij daarmee iets geleerd heeft, en ook niet dat dat genoeg is om later moeilijker situaties aan te kunnen. Helemaal flippen is nog niet direct hetzelfde als veel drift hebben.....
:ok:
AfbeeldingAfbeelding
Gos
Zeer actief

malinois schreef: precies... heel af en toe is er wel een pup die even wakker gemaakt moet worden, maar van een mechelaar heb ik dit nog nooit gezien.
Een mechel die mijn man jaren geleden gehad heeft, was dus wel zo'n slaperd, die lag tot een jaar oud gewoon te maffen aan het paaltje op het veld waar door anderen geoefend werd en gaf er helemaal niks om. Dat was gewoon een late hond, die wel in alles hoog draaide, wedstrijden won en op een haar na op het NK stond (dat was het eerste jaar dat er geloot werd omdat er 2 gelijk stonden, en hij had pech).
maart
Zeer actief

Cash schreef:
Je ziet het trouwens wel vaker hoor gebeuren dat jonge honden het eerste jaar compleet gek gemaakt worden en vervolgens zijn ze zo gegroeid dat er met allerlei hulpmiddelen ingegrepen moet worden omdat de honden niet meer te bereiken zijn.
ja, maar uitleg van hem, was dan dat ze in Finland nu eenmaal geen zo'n keuze uit honden hebben als hier. Hier (belgie/nederland/...) vind je op iedere straathoek wel één of andere fokker. Er worden wekelijks tientallen pups geboren.

In Finland hebben ze deze 'luxe' niet, maar moeten ze het doen, met hetgeen ze hebben, ook met de mindere honden bijgevolg.

Ze pakken elke hond overigens apart aan, het is niet één manier. Maar tijdens manwerk houden ze wel die scherpte.
Wat ik zelf merkte: het doet de honden alleszinds geen kwaad. Fax vond het eigelijk best leuk, je zag hem groeien van zelfvertrouwen.

Problemen met controle had ik daardoor niet, hij staat zodanig goed onder appel, dat het gewoon kan. En dat hebben zij met hun honden ook, als pup leren ze zoveel mogelijk aan, zodat eenmaal ze volwassen zijn, het door en door gekend is en kunnen ze het zich veroorloven om de honden te laten groeien.

Hier zie je vaak net het omgekeerde, ze laten eerst groeien en dan gaan ze eens met wat gehoorzaamheid beginnen.

Ik kreeg ook wel de indruk dat ze niet altijd zachthandig met de honden omgaan. Maar dat gebeurt hier ook niet altijd, de correcties blijven wel hetzelfde, slaan en schoppen is bij hun absoluut uit den boze. Wel gebruiken ze prikband, TT, 2de handler die eventueel lijn vasthoudt,...

Ik moet zeggen, ik kon me wel absoluut in zijn uitleg en redenering vinden. 2 dagen is natuurlijk veel te kort om nu te zeggen dat dat dé manier/denkwijze is en een heleboel zal hij ook niet gezegd hebben.
Maar ik heb ze al live aan het werk gezien, hun honden liepen ook gewoon tussen de mensen hoor en volgend jaar kan ik ze hopelijk van nog wat dichterbij volgen. Ik persoonlijk vind ze zeker en vast de moeite waard om meer van bij te leren, want ze kennen toch verdraaid veel van een hond africhten.
Of ik zelf ooit de wijze van hun toe zal passen, weet ik nog. Nu neig ik ook nog meer naar het niet te manscherp van de honden, hoewel ik het stiekem met Fax wel aan het doen ben :mann: want toen met Marko vond hij het echt fijn en zat er nog een pak meer vuur in .
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tuurlijk zijn de finnen goed, maar ik heb er geen al te hoge pet van op... Laat ze het eerst maar eens met wat meer honden presteren, tot nu toe liep alleen Mia hoog met haar hond... De FCI staan toch nog altijd de Duitsers ferm bovenaan, alle 6 de duitse deelnemers bij de 1e 10... waarvan nr. 1 en 3...
Dat zie ik de Finnen toch echt niet nadoen... ik weet hoe de duitsers trainen en dat is ook met rust, weinig programma bij een getrainde hond etc. Die methode staat me toch meer aan als ik dit zo lees en vergelijk.
Het hondje waar Knutt Fuchs mee liep op de FCI is van de dochter van de doberfokker geweest waar Axel vandaan komt... dat was een hondje tussendoor, niet zijn hond... die gegarandeerd daar een van de komende jaren staat...
Een teruggenomen hondje en daarmee zeer hoog draaien op de FCI... nee dan ga ik echt voor hun manier...

Maar goed gelukkig zijn er deze verschillen qua trainen... is er altijd iets wat bij je past :ok: Als jij er fijn in werkt en het past bij je hond moet je het zeker doen!
Afbeelding
maart
Zeer actief

malinois schreef:tuurlijk zijn de finnen goed, maar ik heb er geen al te hoge pet van op... Laat ze het eerst maar eens met wat meer honden presteren, tot nu toe liep alleen Mia hoog met haar hond... De FCI staan toch nog altijd de Duitsers ferm bovenaan, alle 6 de duitse deelnemers bij de 1e 10... waarvan nr. 1 en 3...
Dat zie ik de Finnen toch echt niet nadoen... ik weet hoe de duitsers trainen en dat is ook met rust, weinig programma bij een getrainde hond etc. Die methode staat me toch meer aan als ik dit zo lees en vergelijk.
Het hondje waar Knutt Fuchs mee liep op de FCI is van de dochter van de doberfokker geweest waar Axel vandaan komt... dat was een hondje tussendoor, niet zijn hond... die gegarandeerd daar een van de komende jaren staat...
Een teruggenomen hondje en daarmee zeer hoog draaien op de FCI... nee dan ga ik echt voor hun manier...

Maar goed gelukkig zijn er deze verschillen qua trainen... is er altijd iets wat bij je past :ok: Als jij er fijn in werkt en het past bij je hond moet je het zeker doen!
nou, in de finale van het wk fmbb zaten toch best wel wat finnen hoor. En Marko was er normaal ook bij, maar heeft zich toen afgemeld omdat zijn hond niet in orde was (wat voor Natacha super fijn nieuws was, want zo zat zij in de finale)
en nu op het wk van de duitse herders was Hannu 5de.

De Duitsers zijn natuurlijk nog net iets meer top, die hebben ook meer keuze uit honden én doen ook maar dat, honden africhten, het hele jaar door, iets wat de finnen niet kunnen (het is voor iets dat Mia nu daar zit zeker)

Ik vind de finnen ook meer open in hun voorkeur en werkwijze, iets wat de duitsers minder doen (tenzij de boxer mensen).

Nu ja, voor beide respect hoor, ze zijn beide wereldtop.
Gos
Zeer actief

Zijn er dingen die je specifiek in dit seminar geleerd hebt om toe te passen voor jezelf en je hond?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Gos schreef:
malinois schreef: precies... heel af en toe is er wel een pup die even wakker gemaakt moet worden, maar van een mechelaar heb ik dit nog nooit gezien.
Een mechel die mijn man jaren geleden gehad heeft, was dus wel zo'n slaperd, die lag tot een jaar oud gewoon te maffen aan het paaltje op het veld waar door anderen geoefend werd en gaf er helemaal niks om. Dat was gewoon een late hond, die wel in alles hoog draaide, wedstrijden won en op een haar na op het NK stond (dat was het eerste jaar dat er geloot werd omdat er 2 gelijk stonden, en hij had pech).
maar ook een "slaper" zou ik niet jutten, ook die wordt vanzelf wel wakker en kan je ook prima vanuit rust werken....

Nu ook met Zpades, slaapt aan de ketting, of, als hij wakker is, zit heel rustig te kijken....heerlijk, hoef dus ook echt niet hem gek te maken....
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:
Cash schreef:
ja, maar uitleg van hem, was dan dat ze in Finland nu eenmaal geen zo'n keuze uit honden hebben als hier. Hier (belgie/nederland/...) vind je op iedere straathoek wel één of andere fokker. Er worden wekelijks tientallen pups geboren.

In Finland hebben ze deze 'luxe' niet, maar moeten ze het doen, met hetgeen ze hebben, ook met de mindere honden bijgevolg.

Ze pakken elke hond overigens apart aan, het is niet één manier. Maar tijdens manwerk houden ze wel die scherpte.
Wat ik zelf merkte: het doet de honden alleszinds geen kwaad. Fax vond het eigelijk best leuk, je zag hem groeien van zelfvertrouwen.

Problemen met controle had ik daardoor niet, hij staat zodanig goed onder appel, dat het gewoon kan. En dat hebben zij met hun honden ook, als pup leren ze zoveel mogelijk aan, zodat eenmaal ze volwassen zijn, het door en door gekend is en kunnen ze het zich veroorloven om de honden te laten groeien.

Hier zie je vaak net het omgekeerde, ze laten eerst groeien en dan gaan ze eens met wat gehoorzaamheid beginnen.

Ik kreeg ook wel de indruk dat ze niet altijd zachthandig met de honden omgaan. Maar dat gebeurt hier ook niet altijd, de correcties blijven wel hetzelfde, slaan en schoppen is bij hun absoluut uit den boze. Wel gebruiken ze prikband, TT, 2de handler die eventueel lijn vasthoudt,...

Ik moet zeggen, ik kon me wel absoluut in zijn uitleg en redenering vinden. 2 dagen is natuurlijk veel te kort om nu te zeggen dat dat dé manier/denkwijze is en een heleboel zal hij ook niet gezegd hebben.
Maar ik heb ze al live aan het werk gezien, hun honden liepen ook gewoon tussen de mensen hoor en volgend jaar kan ik ze hopelijk van nog wat dichterbij volgen. Ik persoonlijk vind ze zeker en vast de moeite waard om meer van bij te leren, want ze kennen toch verdraaid veel van een hond africhten.
Of ik zelf ooit de wijze van hun toe zal passen, weet ik nog. Nu neig ik ook nog meer naar het niet te manscherp van de honden, hoewel ik het stiekem met Fax wel aan het doen ben :mann: want toen met Marko vond hij het echt fijn en zat er nog een pak meer vuur in .
heb natuurlijk een tijd lang veel contacten met Finnen gehad en M heeft er enkele maanden gewoond en veel met hun getraind....(manwerk gemaakt)
weet idd dat opzwepen (en dan bij voorkeur in een groep, dus jonge honden in een cirkel en dan gek maken) daar redelijk gangbaar is...

er is ook een andere traincultuur dan hier, men is bereid (flink) te betalen voor goede training itt hier....aan de andere kant wordt er door het er voor betalen verwacht dat je de honden een heel end voor ze africht ipv dat ze zelf na moeten denken (heb het dan over het middensegment he, niet over de top)
Gos
Zeer actief

crutz schreef: maar ook een "slaper" zou ik niet jutten, ook die wordt vanzelf wel wakker en kan je ook prima vanuit rust werken....
Dat deed hij ook, was alleen om aan te geven dat niet elke mechel hetzelfde is :wink:
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”