Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mensen en ras-vooroordelen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Aantal honden: 2

Re: Mensen en ras-vooroordelen

Ongelezen bericht door mim »

Met Sam en Diesel valt het wel mee, de aan en opmerkingen. Maar nu Smook erbij is wordt er regelmatig gevraagd: Is het een kruising????????? Of is het een kind van die andere 2 :80: . Ze heeft een mengeling van die 2 kleuren, toch?? Sam en Diesel zijn 2 teven, maar goed :denken: dat ter zijde........... Het lijkt wel een wasbeertje :F: , die kleine! Gelukkig vinden ze haar wel schattig om te zien! Mooi mee genomen :wink:
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Gollum schreef:Ik hoorde gister iemand over Gol zeggen 'wat een mooie duitse staander!' :F:
Ik; 'het is een labrador meneer'.
'Oh, wat is 'ie dan slank' :denken:

Labradors horen dus dik en anders is het geen labrador :smile:
Nou heb ik een labrador gekend ook een bruine en ik was er ook van overtuigt dat het een duitse staander was (of dat dat er inzat) was een reu maar echt zo ontzettend slank en ook een smallere kop leek echt niet op een labje (was het wel) Maar bij Gol (teminsten je onderschrift) zie ik wel dat het een labje is hoor :wink:

Ik heb geen last van vooroordelen. Jola vinden ze vaak nog heel jong (ik denk door dat oortje) en ze willen graag weten wat voor kruising of ras het is. Soms zeggen ze dat is vast een kruising ... X .... en vaak zie ik wel waarom ze dat denken :mrgreen:

Toen ik Odin net had als puppy dachten heel veel mensen dat het een toller was :denken: nu nog soms trouwens. (ik zie dat echt niet!!) en mensen die het ras een beetje kennen zeiden dat de honden die ze kenden nogal vervelende honden waren (vooral met andere honden) maar verder nergens last van
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Nav dit topic stond ik vanmiddag een beetje het zelf uit te lokken. Ik was met Beau in het park en een mevrouw merkte op of ik het wel zeker wist, dat ik hem los liet. Ik zei dus tegen haar dat hij anders heel goed luisterde :pffff: maar dat geloofde ze dus niet want alle beagles die ze kende konden niet los. Dus ik roep één keer en Beau komt aansjezen, die mevrouw helemaal door het dolle heen dat het geweldig was :smile: Ze is nog bijna een half uur meegelopen en wilde alleen maar knuffelen en op een gegeven moment vroeg ze of ze hem ook eens mocht roepen :smile:
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Hilde schreef:Nav dit topic stond ik vanmiddag een beetje het zelf uit te lokken. Ik was met Beau in het park en een mevrouw merkte op of ik het wel zeker wist, dat ik hem los liet. Ik zei dus tegen haar dat hij anders heel goed luisterde :pffff: maar dat geloofde ze dus niet want alle beagles die ze kende konden niet los. Dus ik roep één keer en Beau komt aansjezen, die mevrouw helemaal door het dolle heen dat het geweldig was :smile: Ze is nog bijna een half uur meegelopen en wilde alleen maar knuffelen en op een gegeven moment vroeg ze of ze hem ook eens mocht roepen :smile:
Kijk, dat zijn de leuke berichten! :cheer:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

saffie schreef:Mensen zeggen wel eens tegen me: 'die honden hebben heeeel veel beweging nodig he', wijzend op Boy. Dat beaam ik dan, of ik vertel erbij dat ze ook moeten werken. Nou valt het met Boy reuze mee, die is veel sneller tevreden dan Saffie. Maar het lijkt me een goed idee om te bevestigen dat Border Collies veel werk zijn.
Zeg ik over het algemeen ook altijd. Jaa hoor heel veel wandelen. :engel:
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Sita schreef:
Mary schreef:Davey is niet zo groot. Hij is slank, erg snel en erg donker.
Is het een Toller, Labrador,Setter?
Nee hoor het is een Golden Retriever.
Dan vragen ze: Weet je het zeker?

Nee hoor, eigenlijk is hij een kruising van een Spaniel met een Bloedhond.
Goh apart.

Dit zijn vragen van Golden baasjes :boos: :boos:
Dit is herkenbaar. En als ik dan zeg dat ik toch echt zeker weet dat het een golden is en dat dat ook op zijn stamboom staat. Dan nog geloven ze het niet :mrgreen:

Verder krijg ik altijd de vraag of die drie honden echt van mij zijn en waarom ik niet dezelfde rassen heb. :ugh:
Hier ook herkenbaar, alhoewel toen Vera jong was (tot een jaar of 1.5) meer dan nu.
Maar net nog. Ik stond even te praten met een vrouw met een Golden teef, ze vond Vera zo leuk zei ze steeds. Ik dacht nog dat dat gewoon was omdat ze ook een Golden is. Maar op een gegeven moment wijst ze in de richting waar Vera staat en vraagt aan me "wat is dat eigenlijk voor soort? leuke kruizing hoor". Het duurde even voordat het kwartje viel dat ze Vera dus bedoelde :smile:
Ze geloofde me wel dat ze een Golden was geloof ik, maar vond haar er bijzonder 'anders' uitzien vergeleken bij haar eigen hond. :19:
Afbeelding
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Ongelezen bericht door nusca »

Had gister nog weer met een vooroordeel te maken bij Abby. Ze valt op het moment heel erg uit naar voorbijrijdende auto's en ben hier dan ook met haar aan het werk mee.
Komt er een man die vond dat ik haar wel even aan hem mee moest geven voor 3 dagen. Hij had veel ervaring met mechelaars en zou het er wel even uit krijgen. Ik moest haar veel strenger aanpakken (lees slaan en schoppen) omdat ik anders een gevaarlijke hond ging krijgen. Mocht haar ook niet kennis laten maken met mensen en andere honden want daar was een mechelaar toch niet geschikt voor om dat op een sociale manier te doen.
Heb hem vriendelijk bedankt en gezegd dat ik het wel op mijn manier deed. Nou dan moest ik maar aan zijn woorden denken de dag dat ze me echt zou pakken want dat ging zeker gebeuren als ik zo door ging.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

ranetje schreef:
Frederique schreef:
bouvierpoedel schreef:
Bouviers kemen meerstal toch wel 1 x per jaar tegen je in en moet je ze even de hoek in trappen om te weten wie de baas is.
Die heb ik ook wel eens gehoord inderdaad,
maar dat was al flink wat jaren geleden.
Die ken ik ook.
Hetzelfde geldt volgens die verhalen voor Herder, Rottweiler en Dobermann.
En ook voor de Duitse Staande Draadhaar
Ik ken die anekdote over de Stafford. En ze vallen de baas minstens 1 x aan.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Van Carino (Galgo) denken ze dat hij kleine hondjes als konijnen ziet en op wil eten.
Van Nando (Dobermann) denken ze dat hij überhaupt alles en iedereen op wil eten.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
LittleBoy
Actief

Ongelezen bericht door LittleBoy »

Nanna schreef:Over de Puli's overigens geen vooroordeel, meestal meer pure verbazing.
En de on-ver-mij-de-lij-ke vraag: hoe kám je dat nou?

Daar verbaas ik me dan weer vaak over. Je ziet toch zo met je domme schele harses dat dat helemaal niet gekamd kán worden? :piew:
mensen stelden me identiek dezelfde vraag toen ik dreadlocks had :engel:
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Otto is vooral een schattig hondje. En als mensen hem dan aanhalen, schrikken ze van zijn gewicht en zijn kracht.

Als mensen vragen wat voor kruising het is, schieten veel mensen in een deuk en vragen ze wie de moeder was. Niet-hondenkenners zien soms 'pitbull' voor zich ipv Engelse bulldog. En dat is dan een hele agressieve hond :piew:

Een van Otto's beste vriendjes is trouwens beagle Pip van de overkant :cheer:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Rossie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Rossie »

Ja laatst nog een man en vrouw die even voor mij gingen bepalen dat mijn honden nodig naar de kapper moesten... :80:
keken vreemd toen ik zei dat ik dan wel een ras met kort haar zou hebben gekozen, Polle had net haar veel belovend als schapendoes teefje binnen, denk niet dat ik daar mee thuis was gekomen als ik haar geknipt zou hebben. :wink:

Ohja en onlangs bij de dierenarts riep een wachtende vrouw heel enthousiast: oooow wat een ontzettend leuke kruising! zoeen heb ik ook gehad.
Ik heb alleen maar gevraagd of die van hun ook zo duur was bij de aanschaf en dat ik dan wel vreselijk opgelicht zou zijn haha. :tongue:

Tsja, ik begrijp het ook wel: rijp voor de kapper.... NOT!

Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik laat mijn honden mij kusjes geven op commando.
Nou ja, commando is een groot woord. Als ik weer bij ze kom buig ik voorover en zeg: "We moeten natuurlijk het obligate kusje hebben.". Waarop ik afgelebberd word :lol1:

Bij mijn vorige hond, een Mechelse herder, kreeg ik eens de opmerking dat ik daar mee moest uitkijken. Want die zijn vals en HIJ grijpt je nog een keer in het gezicht (het was een teef overigens).
Bij deze witte herder is het altijd schattig.

Tsja :denken:
Ik vind eigenlijk dat ik er met de witte mee uit moet kijken, die wil in haar jonge honden enthousiasme me nog wel eens een ram met haar poot verkopen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Arline schreef: Er was ook een keer een man die mij volgens mij best zielig vond dat ik geloofde een 'echte herder' gekocht te hebben, want het was overduidelijk een kruising :smile:
O shit, ben je er toch achter gekomen.... :smile:
wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wenmart20 »

Ik heb hier 3 staffords dus vooroordelen zat haha
Afbeelding
booster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Su, Binky, Daisy en Amiya

Ongelezen bericht door booster »

Als ik met mijn kangals loop dan

eerst de negatieve dingen

ik zie vaak:
mensen lopen er met een grote boog omheen meestal of lopen liever 4 straten om.
mensen met kleine hondjes die gaan ze optillen want mijn honden zouden ze zomaar op kunnen eten.
mensen zien mij aanlopen bij een honden uitlaat veld en opeens heb ik het veldje voor mijzelf.
andere honden zijn heel leuk aan het spelen in het water bv met lekker weer ik kom eraan en opeens moeten ze doorlopen want het is alweer tijd terwijl zij zelf ook nog maar net aangekomen zijn.
mensen die het ras kennen en die denken ow vechthonden en dan hun hond op te jutten tegen mij honden in hoop dat ze gaan vechten (ja dan trek ik me bek open hoe ziek ze zijn en ben ik ook zo vertrokken)

ik hoor vaak:
ow dat zijn gevaarlijke vechthonden die maken zo je hondje dood.
zulke honden zijn niet gevaarlijk lees maar op internet.
niet normaal zo een klein kindje die met een kangal loopt.(onder begeleiding van mij)
die hond zou zo dat kind dood kunnen bijten (mijn zoontje knuffelt mijn kangals graag)

positieve dingen

mensen die naar mij toekomen en het ras herkennen en er van alles over willen weten willen aaien.
ik vertel ze dan ook wat ze willen weten en de jonge reu mogen ze dan ook aaien me teef die houd niet zo van aandacht van vreemden dus als zij aandacht wilt van een vreemde dan komt ze zelf wel.
mensen die het leuk vinden dat mijn honden los kunnen lopen en dan samen met hun hond mogen spelen want die hebben geen vooroordeel over de kangal.
voornamelijk turkse mensen die opeens een ronde extra rijde om toch even goed te kijken of ze nu wel of geen kangal zagen :oohja:
mensen die opeens stoppen auto uitstappen en naar me toe komen om te vragen over hun.

soms erger ik me wel aan die vragen maar aan de andere kant denk ik zo ik ken wel een beetje een bijdrage er aan leveren om die stempel vechthond weg te blazen en te laten zien dat kangals eigelijk hele lieve honden zijn

ik ken wel door gaan met positieve en negatieve dingen maar vindt het zo wel even goed
booster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Su, Binky, Daisy en Amiya

Ongelezen bericht door booster »

Nanna schreef:
booster schreef:mensen lopen er met een grote boog omheen meestal of lopen liever 4 straten om.
mensen met kleine hondjes die gaan ze optillen want mijn honden zouden ze zomaar op kunnen eten.
mensen zien mij aanlopen bij een honden uitlaat veld en opeens heb ik het veldje voor mijzelf.
Eigenlijk verbaast het mij dat mensen de Kangal als ras herkennen. Een typische vechthond is het helemaal niet om te zien, voor mij zou het als niet-hondenkenner vallen onder een grote kruising met een mechelse herder of zo. :denken:
Maar goed, wellicht schrikt dát al zat af :mrgreen:
toen ik nog maar net een kangal had herkende mensen de kanbgal amper tot toros de kangal met de beloning van 20000 euro weg was toen werdt de kangal al meer herkent.
tegenwoordig herkennen vrij veel mensen de kangal of kennen ze als anatolische herder
maar meestal herkennen ze de kangal als vechthond want dat was toen veel op het nieuws erover ivm de tuinen in nuenen enkele jaartjes geleden waar een hoop kangal zaten en op tv werden ze vechthonden genoemt.
tegenwoordig zie je ze ook vaker dan paar jaar geleden.
en eindhoven was paar jaar geleden een kangal stad zoals kangalhouders het noemde
ik heb nog nooit een vraag gehad van is dat een kruising ofzo
wel mensen die vragen wat voor ras het is
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

:smile: het tegenovergestelde van een vooroordeel.

Mijn liefje werd vandaag gewoon uitgemaakt voor handtas :pffff:
Nikan ligt te slapen en mijn vriendin zit naar hem te kijken. Zegt ze dus ineens hij lijkt op mijn handtas :mep:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Hilde
Zeer actief

Martijn schreef:Ik stond een keer samen met Suzanne en Nozem en Sjefke en een zusje van Eva op een show.
Komt er iemand aanlopen en zegt: "Dát zijn natuurlijk Laekense herders maar wat is dát voor een kruising?" wijzend op mijn prachtige, zeer rastypische Eva.

De trut. :smile:
:smile: :smile:
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Leuk al die vooroordelen :smile: :smile:
Gisteren werd er een Engelse Cockerspaniel opgetild toen ik er met mijn hondje voorbij liep :denken: :denken: :pffff:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik geef mijn honden uiteraard niet genoeg te eten of als ze eerst vragen wat ik ze te eten geef en dan zeg ik rauw, dan zeggen ze " oh vandaar dat ze zo mager zijn want daar krijgen ze wormen van" :scratch:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Eigenlijk hier helemaal geen last van vooroordelen, terwijl je dat juist wel zou verwachten.
Ik krijg vrijwel alleen complimentjes :mrgreen:
Aiko 09
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita inu

Ongelezen bericht door Aiko 09 »

Over de akita weinig vooroordelen, mensen kennen het ras niet of herkennen in Aiko (met zijn lange haar) zeker geen akita. Wel vaak een malamute, een husky, een chow chow of een kruising. Wel laatst de vraag gekregen of ik hem naar aanleiding van de film Hachiko heb aangeschaft.. uhm nee dus. Ben dan ook zo iemand die die mensen uit het hoofd ga praten dat zelf wel te doen of ik verwijs ze door naar de rasvereniging.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Hier geen echte vooroordelen.
Wel al een paar keer mensen tegengekomen die dachten dat Luna nog heel jong was en dat haar ridge nog moest ontwikkelen. :Q:

De mensen die wel beseffen dat er geen ridge op zit, zeggen dat het een Vizsla is.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
*Jolanda*

Ongelezen bericht door *Jolanda* »

Heb eigenlijk nooit last van vooroordelen van andere mensen.
Hilde
Zeer actief

Irisz schreef:Hier geen echte vooroordelen.
Wel al een paar keer mensen tegengekomen die dachten dat Luna nog heel jong was en dat haar ridge nog moest ontwikkelen. :Q:

De mensen die wel beseffen dat er geen ridge op zit, zeggen dat het een Vizsla is.
Is Luna ridgeloos? Ridges zitten er toch al vanaf het begin? Dan zou het onkunde zijn :mrgreen:
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef: Is Luna ridgeloos? Ridges zitten er toch al vanaf het begin? Dan zou het onkunde zijn :mrgreen:
Luna is inderdaad ridgeloos en pups worden met of zonder ridge geboren. Daar kan nooit iets aan veranderen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Hilde
Zeer actief

Irisz schreef:Luna is inderdaad ridgeloos en pups worden met of zonder ridge geboren. Daar kan nooit iets aan veranderen.
Ik wist wel dat er ridgelozen bestonden maar bij Luna is het me op foto's nooit opgevallen. Ik vind haar sowieso prachtig :ok: Heeft het ook iets te maken met lijnen? Dat in bepaalde lijnen bijna altijd ridges zitten en in andere lijnen heel vaak niet? En mogen ridgebacks zonder ridges dan nog gebruikt worden als ouderdieren?
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef: Ik wist wel dat er ridgelozen bestonden maar bij Luna is het me op foto's nooit opgevallen. Ik vind haar sowieso prachtig :ok: Heeft het ook iets te maken met lijnen? Dat in bepaalde lijnen bijna altijd ridges zitten en in andere lijnen heel vaak niet? En mogen ridgebacks zonder ridges dan nog gebruikt worden als ouderdieren?
Pfoeh, moeilijke vragen. :wink: Ik durf niet alles met zekerheid te zeggen, maar wellicht dat anderen me kunnen aanvullen.
Volgens mij is het niet zo dat in bepaalde lijnen meer ridgeloos voorkomt, maar wel dat een hond meer of minder ridgeloos kan vererven. De vader van Xavi bijvoorbeeld heeft al aardig wat nakomelingen intussen (ruim 100 geloof ik, in verschillende landen), waarvan niet een ridgeloos. Luna komt uit een nestje van 17 pups, waarvan wel meerder ridgeloos waren, maar het merendeel een correcte ridge had. Je kunt dus wel zeggen dat de vererving van de ridge niet 'random' is, maar sterk genetisch bepaald.

Ridgebacks zonder ridge mogen volgens de rasvereniging (nog) niet gebruikt worden voor de fokkerij. Ik denk vooral omdat het nog niet helemaal duidelijk is hoe en wanneer de ridge wordt vererfd. Je kunt ook niet showen met een ridgeloze Ridgeback.
Wel zijn ze er inmiddels mee bezig om Ridgelozen toe te laten op de clubmatch van de rasvereniging, maar daar is op dit moment nog een hoop commotie over. :wink:

Edit; typfoutje
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Hilde
Zeer actief

Irisz schreef:Pfoeh, moeilijke vragen. :wink: Ik durf niet alles met zekerheid te zeggen, maar wellicht dat anderen me kunnen aanvullen.
Volgens mij is het niet zo dat in bepaalde lijnen meer ridgeloos voorkomt, maar wel dat een hond meer of minder ridgeloos kan vererven. De vader van Xavi bijvoorbeeld heeft al aardig wat nakomelingen intussen (ruim 100 geloof ik, in verschillende landen), waarvan niet een ridgeloos. Luna komt uit een nestje van 17 pups, waarvan wel meerder ridgeloos waren, maar het merendeel een correcte ridge had. Je kunt dus wel zeggen dat de vererving van de ridge niet 'random' is, maar sterk genetisch bepaald.

Ridgebacks zonder ridge mogen volgens de rasvereniging (nog) niet gebruikt worden voor de fokkerij. Ik denk vooral omdat het nog niet helemaal duidelijk is hoe en wanneer de ridge wordt vererfd. Je kunt ook niet showen met een ridgeloze Ridgeback.
Wel zijn ze er inmiddels mee bezig om Ridgelozen toe te laten op de clubmatch van de rasvereniging, maar daar is op dit moment nog een hoop commotie over. :wink:

Edit; typfoutje
Dankjewel voor het antwoord! Toch is het volgens mij zo dat er best veel ridgelozen worden geboren, toen mijn tante haar ridgebackpup ging halen en daarvan foto's liet zien, was die pup de enige uit het nest met ridge. Ik heb geen idee of het een stamboomhond was, ik vermoed het niet. Helaas is de pup met een paar maanden al weer weg gegaan, omdat hij te druk was :19: Ik vind ridgebacks echt geweldige honden, maar ik denk niet dat ik er een zou aankunnen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”