Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

let op: druiven en rozijnen giftig voor de hond

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

mariskazwart
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising maltheser/shi-tzu en bordercollie/goldenretriever

let op: druiven en rozijnen giftig voor de hond

Ongelezen bericht door mariskazwart »

Dit las ik op een hyves pagina

Dat chocolade giftig is voor uw hond dat weten de meeste mensen wel maar wist u dat druiven en rozijnen ook levensgevaarlijk zijn voor uw hond ??? Er zijn inmiddels al meerdere gevallen bekend van een ernstige vorm van nierfalen bij honden door het eten van druiven of rozijnen. Een handjevol druiven of rozijen kunnen uw hond al ernstig ziek maken.

* Het gevaar van druiven en rozijnen :

in druiven en rozijnen zit een stof die zeer giftig is voor uw hond. Helaas is er nog niet precies bekend welke stof dit precies is en waarom de hond er ziek van wordt. Er zijn inmiddels al meerdere onderzoeken naar gedaan of bestrijdingsmiddelen, hoge concentraties vitamine D of de aanwezigheid van zware metalen, zoals zink en lood, de boosdoener kunnen zijn, maar ook die leverden geen goede verklaring voor de vergiftigingsverschijnselen op.

* De eerste symptonen :

de eerste symptonen na het eten van te veel druiven of rozijnen zijn meerdere malen braken en hyperactief tot nerveus gedrag, daarbij zien we soms ook diarree. Na ongeveer 24 uur wordt de hond juist heel sloom en suf en hij/zij kan zelfs extreem slaperig worden. De ademhaling wordt onregelmatig. Verder kan de hond buikpijn krijgen en zal op den duur niet weer willen eten en/of drinken. Er onstaan uitdrogingsverschijnselen en er zal uiteindelijk bijna geen urineproduktie meer plaatsvinden. Dit is een levensbedreigende situatie, omdat het lichaam zijn gifstoffen dan niet meer kwijt kan.

* Voorkomen is beter dan genezen :

let er altijd op dat uw hond geen druiven of rozijnen kan eten. Leg druiven altijd op een plek waar de hond niet bij kan en voer hem of haar ook geen krentenbollen of andere lekkernijen waar druiven of rozijnen in verwerkt zitten. Pas ook op met druivenstruiken in uw tuin en verplaats deze, als het nodig is naar een plek waar de hond niet bij kan.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: let op: druiven en rozijnen giftig voor de hond

Ongelezen bericht door marian* »

Bedankt voor de waarschuwing maar ik ben bang dat dit voor de meeste hondenforumleden al heel oud nieuws is :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
mariskazwart
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising maltheser/shi-tzu en bordercollie/goldenretriever

Ongelezen bericht door mariskazwart »

oké, ik wist het dus niet
nu heb ik wel pas mijn eerste pup, maar van chocola had ik wel vaker gehoord dat het giftig is voor honden.
over druiven en rozijnen had ik nog nooit gehoord...
dus heel misschien dat er ook nog meer nieuwe hondeneigenaars zin die het nog niet wisten en die nu ook gewaarschuwd zijn..
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

mariskazwart schreef:oké, ik wist het dus niet
nu heb ik wel pas mijn eerste pup, maar van chocola had ik wel vaker gehoord dat het giftig is voor honden.
over druiven en rozijnen had ik nog nooit gehoord...
dus heel misschien dat er ook nog meer nieuwe hondeneigenaars zin die het nog niet wisten en die nu ook gewaarschuwd zijn..
Is goed hoor :ok:
Overigens is het water van kerstbomen (dat wat blijft staan in de opvangbak als hij in een bakje met een klem staat) ook heel giftig.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vind het prima als zulke dingen vaker langskomen.
Ik had dit najaar de pupren helemaal omgebouwd omdat anders de rijpe druiven erin konden vallen.
Geen pupkoper (uiteraard) die dit wist, en drie hadden wel een druif in de tuin.
Je kunt zulke dingen niet vaak genoeg zeggen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
jacky1
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising stabij en een aussie

Ongelezen bericht door jacky1 »

Bedankt voor de waarschuwing; :ok: ik wist het ook niet...en mijn hondjes lusten graag druiven.
krijgen ze dus niet meer :jank:

voor de rovers: rauwe bonen zijn ook erg giftig, met name tuinbonen
er is geen betere psychiater dan een hond die je gezicht aflikt (agenda hondenleven)
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Yai »

marian* schreef:Is goed hoor :ok:
Overigens is het water van kerstbomen (dat wat blijft staan in de opvangbak als hij in een bakje met een klem staat) ook heel giftig.
De dennennaalden zelf zijn ook giftig toch?
Afbeelding
DesireeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Golden retriever/labrador, Jack Russel, Mechelse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door DesireeK »

Ik wist het ook al heel lang.. maar ik vind dat het niet vaak genoeg gezegd kan worden..
Vooral druiven schijnen dus nog al eens aan honden gegeven te worden...
Ze vinden het leuk hoe ze ermee spelen...

Dus goeie zet om het weer eens onder de aandacht te brengen :D
Afbeelding
Onderschrift gemaakt door Kiki2000
marian*
Erelid
Contacteer:

Yai schreef:
marian* schreef:Is goed hoor :ok:
De dennennaalden zelf zijn ook giftig toch?

Ja ook.
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

kerstster (plant) is ook giftig voor honden en katten
Afbeelding
-Tom-
Actief
Mijn ras(sen): Basenji (Voodoo)

Ongelezen bericht door -Tom- »

Dat druiven en rozijnen slecht zouden zijn is toch al lang achterhaald... Dat is nog zo'n fabeltje dat iedereen maar blijft geloven omdat je het zo regelmatig ziet langstkomen en niemand weet wat er nu juist van waar is en wat niet. Is enkel slecht als ze er echt hopen van eten, maar dat is met veel dingen zo.

Verder zijn er wel erg veel populaire kamerplanten die erg giftig zijn. Maar zolang ze niet die hele plant gaan kaalplukken en alle bladeren opeten is dat natuurlijk ook zo erg niet. :mrgreen:

Dit is een erg handige en up-to-date lijst met alle giftige planten, mate van giftigheid,... Wel in het Duits
http://www.vetpharm.uzh.ch/reloader.htm ... halt_c.htm
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik heb al heel vaak gelezen dat er honden ziek zijn geworden, of zijn overleden na het eten van grote hoeveelheden druiven of rozijnen (overigens steeds het zelfde stukje tekst, dus gekopieerd)
Maar idd, dat ze nog altijd niet weten door welke stof dit komt.
Ooit heb ik het eens nagevraagd bij mijn dierenartspraktijk, en daar wisten ze er niets over, ze hebben het zelfs nagevraagd bij andere praktijken etc. maar ook die hadden er nog nooit van gehoord.
Dat zegt uiteraard niet altijd iets, maar ik blijf het apart vinden.
Ik geef dus nog steeds af en toe een druifje aan de honden, dit heb ik heel hun leven gedaan en nooit problemen mee ondervonden.
Ook dat zegt niets, dat weet ik ook.
Toch ga ik niet op basis van een paar vage teksten op het internet die door geen enkele dierenarts bevestigd worden paniekerig doen om een paar druifjes.

Ik lees nml ook op meerdere plekken op internet dat rauw vlees gevaarlijk is voor honden, en dat je nooit kippenbotjes mag geven, ook niet rauw.
Tja..... als ik echt alles moet geloven wat ik lees?
Dan zou ik eigenlijk mijn honden niets meer kunnen geven, want over elke voeding is wel iets te vinden op internet waarom je het niet zou mogen geven, en dat het zelfs gevaarlijk of giftig is.
:zweep:
marian*
Erelid
Contacteer:

Paulala schreef:Ik heb al heel vaak gelezen dat er honden ziek zijn geworden, of zijn overleden na het eten van grote hoeveelheden druiven of rozijnen (overigens steeds het zelfde stukje tekst, dus gekopieerd)
Maar idd, dat ze nog altijd niet weten door welke stof dit komt.
Ooit heb ik het eens nagevraagd bij mijn dierenartspraktijk, en daar wisten ze er niets over, ze hebben het zelfs nagevraagd bij andere praktijken etc. maar ook die hadden er nog nooit van gehoord.
Dat zegt uiteraard niet altijd iets, maar ik blijf het apart vinden.
Ik geef dus nog steeds af en toe een druifje aan de honden, dit heb ik heel hun leven gedaan en nooit problemen mee ondervonden.
Ook dat zegt niets, dat weet ik ook.
Toch ga ik niet op basis van een paar vage teksten op het internet die door geen enkele dierenarts bevestigd worden paniekerig doen om een paar druifjes.

Ik lees nml ook op meerdere plekken op internet dat rauw vlees gevaarlijk is voor honden, en dat je nooit kippenbotjes mag geven, ook niet rauw.
Tja..... als ik echt alles moet geloven wat ik lees?
Dan zou ik eigenlijk mijn honden niets meer kunnen geven, want over elke voeding is wel iets te vinden op internet waarom je het niet zou mogen geven, en dat het zelfs gevaarlijk of giftig is.

Bij druiven gaat het vooral om een of andere stof die in de pitten zit en de ene hond kan een enorme hoeveelheid eten zonder ook maar iets te merken terwijl een andere hond al dood gaat na het eten van een of een paar stuks.
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

-Tom- schreef:Dat druiven en rozijnen slecht zouden zijn is toch al lang achterhaald... Dat is nog zo'n fabeltje dat iedereen maar blijft geloven omdat je het zo regelmatig ziet langstkomen en niemand weet wat er nu juist van waar is en wat niet. Is enkel slecht als ze er echt hopen van eten, maar dat is met veel dingen zo.

Verder zijn er wel erg veel populaire kamerplanten die erg giftig zijn. Maar zolang ze niet die hele plant gaan kaalplukken en alle bladeren opeten is dat natuurlijk ook zo erg niet. :mrgreen:

Dit is een erg handige en up-to-date lijst met alle giftige planten, mate van giftigheid,... Wel in het Duits
http://www.vetpharm.uzh.ch/reloader.htm ... halt_c.htm
Leuk Tom :E: . Op die site, waarnaar je verwijst staat juist dat druiven behoorlijk giftig zijn.
Toxizitätsgrad Hund: Trauben, Rosinen: stark giftig ++
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Mojuan
Zeer actief

marian* schreef: Bij druiven gaat het vooral om een of andere stof die in de pitten zit en de ene hond kan een enorme hoeveelheid eten zonder ook maar iets te merken terwijl een andere hond al dood gaat na het eten van een of een paar stuks.

En ook dat wordt weer overal verschillend verteld, want op de ene site staat idd dat het een stof in de pit zou zijn, terwijl een andere site dat weer tegen spreekt, en zegt dat het net zo goed bij pitloze druiven het geval is (dat ze giftig zijn).
Het zal allemaal wel :19:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Google scholar is een handige tool om wetenschappenlijke artikels of gewone artikels te vinden over een bepaald onderwerp. Hier over problemen bij het voeren van druiven of rozijnen aan honden:
https://secure.vlsstore.com/ME2/dirmod. ... 9E22067430" onclick="window.open(this.href);return false;
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract" onclick="window.open(this.href);return false;
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jvdi.org/cgi/content/abstract/17/3/223" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier staat ook een stukje over druiven/rozijnen:
http://www.vetlearn.com/Portals/0/Media ... 05_387.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is zoals bij uien, het kan lang (en misschien altijd) goed gaan, maar opeens kan het mis gaan. Waarom die keren daarvoor dan niet en dan ineens wel is onbekend, bij druiven en rozijnen weten ze er dan nog minder over, over de oorzaak.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Wat ik uit diverse berichtgevingen meegekregen heb is dat een :19: stof in druiven (en derivaten ervan) gevaarlijk kan zijn voor honden. Het gaat dan om een toxische hoeveelheid die een hond bij grote hoeveelheden ineens binnen krijgt, maar waarschijnlijk ook kan opbouwen. De stof wordt dan niet door het lichaam afgbroken maar opgeslagen, waardoor er na enige tijd het toxische niveau wordt bereikt.
Met deze (niet) wetenschap zou ik het risico niet nemen. Er zijn genoeg andere lekkerheden om je hond te verwennen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Mojuan
Zeer actief

Dat klinkt net als het probleem dat (Jacobs) Kruiskruid bij paarden en knaagdieren veroorzaakt.
Bedankt voor deze extra aanvulling, want met deze vorm van vergiftiging ben ik bekend, en dat is idd iets om rekening mee te houden.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ze al zeker drie jaar geen druif meer hebben gekregen, omdat ik liever het zekere voor het onzekere neem, maar ik vond het altijd zo'n vaag verhaal.
DesireeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Golden retriever/labrador, Jack Russel, Mechelse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door DesireeK »

Het gaat vaak over grote hoeveelheden die ze moeten binnen krijgen..
Bv chocolade. Als het in echt puur is is het gevaarlijker en sneller dodelijk dan de "nep" chocolade..
Afbeelding
Onderschrift gemaakt door Kiki2000
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

DesireeK schreef:Het gaat vaak over grote hoeveelheden die ze moeten binnen krijgen..
Bv chocolade. Als het in echt puur is is het gevaarlijker en sneller dodelijk dan de "nep" chocolade..
Nep chocolade? :scratch:
Dat is domweg omdat het om de cacao gaat.
En in pure chocolade zit meer cacao dan in melk.
In witte chocolade zit helemaal geen cacao trouwens.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”