Flevo Bordertje schreef:Heerlijk dat ze zo goed is opgeknapt, Samantha

Nu lekker weer naar buiten
Onze Vlaamse Reus Draak is niet gecastreerd en is nu bijna 4 jaar. Ik heb begrepen dat alle voedsters boven de vier a vijf jaar een keer last krijgen van baarmoederontstekingen en tumoren

Ik begrijp dat jij bij de dierenarts werkt. Kom je dit regelmatig tegen in praktijk? Ik denk erover Draak dan misschien preventief te laten "helpen", een nest hoeft ze toch niet te krijgen. Ik ben niet zo'n fan van zomaar castreren, maar als ik lees wat Babs nu heeft meegemaakt, word ik daar wel ongerust van

Ja, het komt echt enorm vaak voor.
Ik heb het zelf nog niet zo vaak meegemaakt omdat ik pas sinds 5 weken bij deze dierenarts ben (de vorige DA's waar ik stage heb gelopen deden niet zoveel met konijnen).
Maar deze DA doet dus erg veel met konijnen en zij zegt dus ook dat bijna alle voedsters baarmoederproblemen krijgen.
Baarmoederkanker is sowieso de meest voorkomende kanker bij konijnen en het blijkt dat 50-80% van de konijnen vanaf 4 jaar al tumoren heeft.
Dat zijn dus alleen de baarmoedertumoren, de baarmoederontstekingen komen inderdaad ook nog eens heel vaak voor.
Er schijnen ook enorm veel voedsters aan dood te gaan zonder dat de mensen weten dat ze iets aan de baarmoeder hebben.
Er zijn helaas ook veel DA's die hier niet zoveel van weten en er wordt vaak een verkeerde diagnose gesteld.
Babs had dus ook een baarmoedertumor naast de baarmoederontsteking.
Als ze geen baarmoederontsteking had gekregen was ik er waarschijnlijk dus te laat achter gekomen dat ze die tumor had

Bij Babs had ik nog het geluk dat ze bloed verloor, anders had ik ook niet geweten dat ze een baarmoederontsteking had want ze was er (nog) niet ziek van.
Mijn dierenarts zei dat ze er uiteindelijk zeker ziek van geworden zou zijn en dan zou een operatie veel risicovoller zijn geweest.
Ik ben dus echt enorm blij dat mijn DA de juiste diagnose had gesteld en dat ze nu dus gelijk goed geholpen is en overal vanaf is.