Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mensen en ras-vooroordelen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mensen en ras-vooroordelen

Ongelezen bericht door Yai »

Maeve schreef:Mensen denken vaak dat er iets mis is met Nora, ze is namelijk helemaal niet te dik! Tja, ongelovelijk toch :hmmm:

Oh en Nilo is een Golden Retriever met foutkleur. Die hoort alles leuk te vinden, pikt alles van andere honden en je mag je hond en/of kind er dus best op af laten stormen, ook als Nilo aangelijnd of not amused is. :idea:

Hier hetzelfde! Opmerkingen als of ik Boris niet te eten geef, want hij is zo dun.. :hmmm:

En standaard hier ouders in de buurt die hun kinderen (zonder te vragen) op Boris afsturen omdat het een Labrador is en dús alle kinderen fantastisch zou moeten vinden. :neenee:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ook hier geen vooroordelen. Wel krijgen we vaak bewonderende blikken en soms de vraag of het een heidewachtel is.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Zoek stok! schreef:Ik vind dat nogal meevallen. Mensen vinden Bram vaak een heel lief hondje wat wel eens tot verwarring leidt omdat hij geen contact maakt. Ik hoor ook wel eens 'he een Kooiker'. 'Ja dat klopt' zeg ik dan. Niet iets om overstuur van te raken lijkt me :F:
An sich niet natuurlijk, maar als je heel vaak de mededeling krijgt dat het een beagle (of wat voor ras dan ook) is word je er wel zat van :F:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Hilde schreef:
Zoek stok! schreef:Ik vind dat nogal meevallen. Mensen vinden Bram vaak een heel lief hondje wat wel eens tot verwarring leidt omdat hij geen contact maakt. Ik hoor ook wel eens 'he een Kooiker'. 'Ja dat klopt' zeg ik dan. Niet iets om overstuur van te raken lijkt me :F:
An sich niet natuurlijk, maar als je heel vaak de mededeling krijgt dat het een beagle (of wat voor ras dan ook) is word je er wel zat van :F:
Moet je maar niet zo'n bekend ras nemen :pffff: :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Hilde
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Moet je maar niet zo'n bekend ras nemen :pffff: :mrgreen:
Uiteindelijk is het allemaal mijn fout :jank: :mrgreen:
Afbeelding
yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Ongelezen bericht door yvette_van_alert »

Een paar jaar geleden toen banjer nog wat jonger was stopten er regelmatig mensen wow een DH uit werklijnen in het zwart-geel gaaf... welke ouders vroegen de kenners...

Nou ehum een golden retriever en een DH. waarom mensen weer onthutst verder reden... :smile:

Sil is nog wel eens een pitbul of een weimaraner kruising (vanwege de kleur) een buurvrouw vond haar van de week waanzinnig mooi maar niet lief... tja ze liet haar berner senner reu ineens vieren in Sils gezicht dus die zijn grrrrr woef... en dat gaat zo zwaar dat t wel indruk maakte op de berner die terug deinste. Tja Sil kan overal los haar berner niet, ik deed Sil aan de lijn voor haar hond. :oohja:
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Als Boyke nodig geplukt moet worden:"Het is zeker een oud hondje, he?"
De dag erna, als hij net is geplukt:"Ach, zeker nog een pup, he?" :smile2:
Meestal vragen ze niet eens wat voor ras het is, want men neemt vaak maar aan dat het een "vuilnisbakkie" is en ik laat het maar zo :wink: Als men het wel vraagt geef ik eerlijk antwoord, maar ook met de nodige mitsen en maren van het ras, zodat het hopelijk niet te populair wordt :engel:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Bij het ras tibetaanse terriër horen ze vooral het woord terriër en dan zijn het al snel felle hondjes :mrgreen:
Ik noem ze dus altijd tibetanen.
Zelfs op hondenscholen gaan ze vaak in de fout.
Afbeelding
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Heel veel rasvooroodelen hier... nouja wat betreft Escha dan.. da's zo'n kutherder, die bijten enz...
Dana heeft het altijd koud en is bang als ze geen zin heeft in de zoveelste hand en haar kont toekeert om verder te snuffelen...
Of ik ben erg moedig dat ik Dana los laat lopen want die beestjes worden opgegeten door een valse heddur (ja echt een keer meegemaakt) of die kleintjes luisteren niet... of mensen met een andere hond 'goh ze is wel sociaal'

Maar eerlijk gezegd doe ik er zelf ook een beetje aan mee als de zoveelste labrador met lompigheid boven op mijn honden klappen onder het mom van 'spelen!!'
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik word nog steeds vrolijk nagebruld op straat met de woorden: 'Kijk eens, een lassiehond!' Standaard gevolgd door de woorden: 'Goh, zeker veel werk, hè, die vachten?'
Ik heb het al jaren geleden opgegeven om te zeggen dat het een collie of een schotse herdershond is. En ik roep altijd vrolijk terug 'Valt wel mee, hoor. Kwestie van bijhouden.'
Alleen moet ik mensen er altijd van weerhouden om Cody te aaien omdat iedereen er van uitgaat dat 'lassies' altijd lief zijn. Maar ach, meestal leidt Lyndie ze bijtijds af door op hun voeten te gaan zitten en haar kop tegen hun aan te vleien, daarmee hun vooroordeel bevestigend. :mrgreen:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

"mama.. kijk echte wolven" :mrgreen: en soms geef ik ze ook gelijk want zelf denk ik ook wel eens als ze de struiken uitkomen of bepaald zonlicht op ze schijnt en ze met elkaar bezig zijn dat ik een stel wolven heb :o
Verder heb ik snuf, of rex... of "oh ze zijn zo gaaf en lief" tot aan ik ben bang... want ik heb rotervaringen met herders..
Of mensen die niet zeggen bang te zijn.. en ik ook al let ik op mensen die aankomen niet constateer dat ze angst hebben... anders lopen ze gewoon naast me..als mensen de angst niet tonen laat ik ze voor me lopen aan die flex.. ze negeren passanten wel..
En uiteraard de passanten die grappend zeggen zozozo jij hoeft niet bang te zijn op straat :wink:
Ik moet tegenwoordig lachen.. het ziet er ook niet uit zo'n klein blond meisje met twee van die niet zo kleine honden.. in mijn ogen zijn ze niet groot.. maar als ik wel eens foto's zie dan denk ik gut.. wat ben ik toch klein..
Snap dan ook wel dat mensen soms angstig zijn om me te passeren... en krijg ook wel eens de vraag of ik ze wel houdt.. :roll: terwijl hun hond in de lijn hangt aan te blaffen en te grommen.... maar goed, vooroordelen zijn in mijn geval misschien niet eens rasgebonden... maar ook naar het blonde geval dat ernaast loopt :smile:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ach, ik hoor al 11 jaar dat mijn honden mensen eten op een dag.... Maar het went om dat te horen hoor :wink:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Daisy@ schreef:Ach, ik hoor al 11 jaar dat mijn honden mensen eten op een dag.... Maar het went om dat te horen hoor :wink:

Het ultieme barf-dieet :engel: !
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Zoek stok! schreef:
Hilde schreef:
Moet je maar niet zo'n bekend ras nemen :pffff: :mrgreen:
Inderdaad. :mrgreen:

Mensen met niet heel bekende rassen vinden het vaak juist heel leuk als je het ras herkent. Ik vind het ook leuk als vreemden me aanspreken met 'Zijn dat podenco's?' Ik zie dat als interesse. Als ik het zelf doe, bijvoorbeeld van 'Oh, is dat een Duitse pinscher / Toller / Saarloos / weetikveel?' is dat ook omdat ik dat gave honden vindt en er wel even een praatje over wil maken.

En ik denk dat mensen die de beagle herkennen in je hond net zo geïnteresseerd zijn. En als ze vooroordelen hebben zijn ze niet goed geïnformeerd, en kan jij ze wijzer maken. Over mijn honden krijg ik nog wel eens van 'Maar die kunnen toch niet los?' Nou, blijkbaar wel. :D
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Als ik een groep mensen tegen kom is er vaak wel iemand die de rest verteld dat de zwarte hond een bouvier is. Ik roep dan altijd dat het niet klopt. :mrgreen:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Àls er al iemand iets zegt, is het meestal 'hé, een tekkel' en vinden ze haar leuk.
Of, als ik ergens sta te wachten en ze zien in de verte Eebie aankomen, krijg ik van die meewarige, spottende blikken :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Van onze drie Engelse Bullen hebben er twee geen stamboom.
Agnes heeft wel een stamboom.
Maar hoe vaak ik al niet gehoord heb : Je kan wel zien welke er wel een stamboom hebben he, die kleine ( Agnes dus) is vast een kruising.
Nou nee, laat het nou net andersom wezen. Agnes heeft een stamboom en Trudy en Bloem niet. ( Trudy en Bloem zijn overigens geen kruisinghonden, maar dat terzijde).
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mensen denken dat Eva heel oud is. Zeker een ouwetje he? Nope, 3 jaar, die andere is wel bijna 11. :denken: :mrgreen:
En op hondenclubs zegt iedereen, wat een lieve laekense. Ik ken alleen hele valse krengen. Of, dat zal wel een lastige hond zijn. De laekense staat niet echt heel goed bekend heb ik het idee en Eva is juist op hondenclubs een enorme knuffelhond. Als je hier thuis komt en ze zit te grommen in de bench of ze staat te blaffen bij de voordeur dan bevestigd ze wel alle vooroordelen :F:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ohhhhhhh wat een schatje, het is net een beertje :cheer:

Laats kreeg ik zowat een shock, mensen verbazen mij niet snel meer maar deze oudere man dus wel.
Wachtkamer met honden bij de DA en de enige gemuilkorfde hond is Niek. Man maakt een draai met langslopen , pakt Niek zijn wangen vast en geeft hem een knuffel (gezicht boven zijn kop en wrijft daarmee tussen zijn oren) met de woorden, ik wist wel dat je een lieverd was, dat zie ik aan je ogen. Vond dat zo lief maar eigenlijk spoort die man niet :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

chrico schreef:Ohhhhhhh wat een schatje, het is net een beertje :cheer:

Laats kreeg ik zowat een shock, mensen verbazen mij niet snel meer maar deze oudere man dus wel.
Wachtkamer met honden bij de DA en de enige gemuilkorfde hond is Niek. Man maakt een draai met langslopen , pakt Niek zijn wangen vast en geeft hem een knuffel (gezicht boven zijn kop en wrijft daarmee tussen zijn oren) met de woorden, ik wist wel dat je een lieverd was, dat zie ik aan je ogen. Vond dat zo lief maar eigenlijk spoort die man niet :mrgreen:
Dat herken ik zeker, ik heb ooit een Bouvier gehad, wie er toen niet allemaal kwam knuffelen en de verhalen.
Heb ik nu helemaal geen last meer van Haagse Johnies :wink: :ok:
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Hier gebeurt dat altijd, maar het boeit me niet
Hilde
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Mensen met niet heel bekende rassen vinden het vaak juist heel leuk als je het ras herkent. Ik vind het ook leuk als vreemden me aanspreken met 'Zijn dat podenco's?' Ik zie dat als interesse. Als ik het zelf doe, bijvoorbeeld van 'Oh, is dat een Duitse pinscher / Toller / Saarloos / weetikveel?' is dat ook omdat ik dat gave honden vindt en er wel even een praatje over wil maken.

En ik denk dat mensen die de beagle herkennen in je hond net zo geïnteresseerd zijn. En als ze vooroordelen hebben zijn ze niet goed geïnformeerd, en kan jij ze wijzer maken. Over mijn honden krijg ik nog wel eens van 'Maar die kunnen toch niet los?' Nou, blijkbaar wel. :D
Aan de ene kant snap ik het natuurlijk wel, mensen vinden het ook altijd leuk als ik vraag of het een bepaald ras is. Maar ik ga niet aan elke labrador eigenaar vragen of het een labrador is zegmaar :F: Wat bij mij op het winkelcentrum vaak gebeurd is dat mensen die samen lopen elkaar aantikken en zeggen 'Kijk, een beagle' waarop de ander soms antwoord 'Van die paardenjachten, maar die honden kunnen helemaal niet luisteren'. Maar wat ik vóóral irritant vind dat mensen het er in gaan wrijven als hij zich eens als een beagle gedraagd. Dan hobbelt hij weg en roep ik maar komt hij niet, beginnen mensen te lachen, HAHA EEN BEAGLE HE HAHAHAHAAH :80: . Alsof labradors of wat voor ras ook áltijd luisteren :roll:

Frustratie :mrgreen:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

chrico schreef:Ohhhhhhh wat een schatje, het is net een beertje :cheer:

Het zijn ook net beertjes :I: :F:
Maar af en toe is dat apart, ik zat pas ook bij DA te wachten en daar zat ook een gemuilkorfte hond en alle mensen gaan vragen of ze hem mogen aaien :F:
Afbeelding
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Ongelezen bericht door nusca »

Wat ik hier nu wel begin te merken is dat hoe ouder en groter Abby wordt hoe meer mensen aangeven haar eng te vinden. Degene zonder honden dan, de rest weet dat ze gek is op aandacht en het heerlijk vind om geknuffeld te worden.
Het maakt mij niet zoveel uit wat ze van haar vinden.
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Tja mijn Weimaraner is bijna standaard een Duitse staander of een lichte Vizsla.
Voor mijn Duitse herder zijn de meeste gewoon bang (terwijl zij veruit het beste is met vreemden en kinderen).
En mijn Hollander is vaak lastig. Ze is zo klein, maar wel erg donker. Kinderen zijn vaak niet bang maar de ouders wel. Maar als ze het vragen mogen ze altijd aaien.
dieszel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Rottweiler-Stafford
Dogue de Bordeaux

Ongelezen bericht door dieszel »

Denise. schreef:Ik heb geen ras, dus ook geen last van vooroordelen :cheer:
Ik heb een kruising Rottweiler-Stafford maar deze wordt door de meeste mensen onterecht aangezien als Labrador.

Je krijgt verhalen van: nee je mag die grote hond niet aaien aai die labrador maar.
Die "labrador" zit er echt niet op te wachten, terwijl die grote hond (mijn Bordeaux) zo graag door kindjes geknuffeld wil worden.

In Oostenrijk was het echt mooi, zelfs de DA daar had nog nooit een Bordeaux gezien zoveel mensen kijken je met open mond aan en lopen een blokje om.
Laatst gewijzigd door dieszel op 31 okt 2010 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd

Ongelezen bericht door antheman »

Kees is natuurlijk spierwit, dus daar worden regelmatig lollige opmerkingen overgemaakt. Uiteraard de grote vraag hoe ik dat schoonhoudt. Steevast roep ik dat hij na de wandeling in de wasmachine
met chloor gaat :pffff:

En Kees vindt zwemmen geweldig, en dat past niet bij een Keeshondje, daar wordt ook weleens wat van gezegd.

En soms met reddingswerktraining "doet" hij het niet. Dan is ook steevast de opmerking: "het blijft wel een Kees he :mrgreen: ".
Kezen zijn nu eenmaal eigenwijs en moeten het nut ervan inzien.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Als ik Tsuki weleens een klein stukje til na een uur wandelen krijg ik van die meewarige blikken van mensen die denken dat ik haar als accesoire heb. Ook weleens opmerking gekregen: Ze kan wel lopen hoor!
Volgende keer zeg ik gewoon dat ik dat niet wil omdat ze dan vies wordt :pffff:
Afbeelding
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Hier eigenlijk ook alleen maar vooroordelen over het feit dat het een buitenlander is.
En gelukkig is er geen ras in te herkennen anders kwamen die er ook eens bij :mrgreen:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Oja, nog één waar ik echt kromme tenen van krijg. Hondenmensen die ergens de klok hebben horen luiden.
Bij voorkeur op een show, wedstrijd (Doedag :mrgreen: ) die mensen gaan dan binnen mijn gehoorsveld aan andere mensen uitleggen wat voor ras ik heb, "dat is zo'n Chinese naakthond/Mexicaanse naakthond, die moet je heel goed insmeren voor de zon anders verbranden ze. En als het kouder wordt moeten ze een jas aan". Met een beetje geluk vindt die andere mens het dan doodzielig en dan kunnen ze samen verder gaan over hoe vreselijk het wel niet is dat er zulke honden bestaan en ook nog dat ik ze niet heb ingesmeerd of een jasje aan heb gedaan. :cheer:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”