Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

smuldier

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Pino-Powerrr
Actief
Mijn ras(sen): kruising rottweiler

smuldier

Ongelezen bericht door Pino-Powerrr »

Hallo iedereen,

ik heb een vraagje
onze hond had de laatste tijd wat problemen met eten, hij wou alleen eten als er iemand bij was (was daarvoor nooit een probleem) en gaven hem altijd brokken van RC. en haalde soms gewoon zijn neus er voor op hij had er maar weinig intresse voor
nu hebben we hem gister voor het eerst op smuldier gezet en heeft daar enorm van lopen genieten, elke keer als ie langs zijn voerbak liep moest ie hem nog even een keer schoon likken :mrgreen: helemaal geweldig vonden we dat, en nu heb ik vanochtend weer een beetje brokken gegeven omdat we dan willen proberen 'sochtends brok en in de avond vers en dat was opeens binnen no time op zelfs ondanks dat ik er niet bij was

nu is mijn vraag kent iemand dit?? of weet iemand hoe het zou kunnen dat zijn brokken opeens ook weer interresant zijn??

alvast bedankt
Afbeelding
Veni Vidi Vici
Pino-Powerrr
Actief

Re: smuldier

zat ik ook al aan te denken maar leek me toch onlogisch aangezien de brokken aardig makkelijk en snel naar binnen gewerkt werden, maar dan houden we het daar op :ok: zolang hij maar weer lekker eet vind ik het prima :lol1:
Afbeelding
Veni Vidi Vici
DesireeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Golden retriever/labrador, Jack Russel, Mechelse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door DesireeK »

Als die het zo goed blijft doen.. prima toch..
Ik kan me voorstellen dat je denkt van: He hoe kan dit.. maar gewoon niet aan denken en lekker laten eten :D
Mijn honden vinden smuldier ook helemaal geweldig... Maar als ik met botten aan kom vinden ze dat nog veeeeeel leuker hahaha...
Afbeelding
Onderschrift gemaakt door Kiki2000
Pino-Powerrr
Actief

hahah botten en al dat gedoe komt nog wou eerst dit eens proberen, en dan moet ik het eerst allemaal nog uitzoeken enzo :denken: daarom eerst even smuldier gehaald :wink:
Afbeelding
Veni Vidi Vici
Bonnie F
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Zappa eet ook smuldier. (en een ander kvv, gewoon voor de afwisseling)
Ik koop de compleetvarianten in de supermarkt (AH 46 eurocent). Er is vleescompleet en vlees/penscompleet. De laatste stinkt enorm maar wordt met heel veel plezier gegeten.
Zappa krijgt verder geen brokken en prijstechnisch denk ik niet dat smuldier duurder is als een goede brok.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Turbo!
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Jack Russells en 1 Engelse Springer
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Turbo! »

Hier ook twee grote smuldier liefhebbers, ze vinden het heerlijk. En bij ons gingen ze ook de brokken die ze kregen weer beter eten. Ik was allang weer blij en heb er verder ook niet meer bij nagedacht.

Dus gewoon lekker van genieten dat je hond weer smult!
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maylala »

Ik denk dat ie de variatie wel weet te waarderen. :ok:
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Maylala schreef:Ik denk dat ie de variatie wel weet te waarderen. :ok:
Dat denk ik ook.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Hier hetzelfde, Ik herken het dus wel ja :ok:
Als Escan een paar dagen brokken heeft gehad laathij ze daarna staan. Geef ik hem dan weer een keertje vlees tussendoor (toevallig krijgen ze hier ook smuldier) dan eet hij daarna zijn brokken wel weer een tijdje. Meestal krijgen ze 4 dagen vlees en 3 brokken en dat gaat prima. Escan is veel beter gaan eten.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik weet niet zeker maar het zou kunnen dat er in die brokken toch voedingstoffen zitten die hij wel goed kan gebruiken, maar dat de brokken op zich hem vervelen.
Ik heb Van Gils nu ook op de RC, levert een beter vacht op dan Bento en hij vind het lekker.
als Ik gil alleen op de smuldier compleet heb dan gaat ie van alles vreten van de straat,
dus misschien zijn sommige voedingstoffen karig/of niet aanwezig in de smuldier.
dus misschien kun je gewoon het beste van beide werelden geven en afwisselen, :19:
dierenfreek
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door dierenfreek »

Hoi, let wel op met smuldier hier zit in de volledige maaltijd niet genoeg wat een hond echt nodig heefd alleen de kipen de pens zijn goed te voeren en ook echt goed voor je hond. Ik geef zelf mijn honden 100% nrv dus alleen maar rauw vlees en pens(ik vind 49 eurocent veel voor pens) ik heb hele pensen voor 1 euro en die wegen wel tot 10 kilo en meer. Voor een keer is smuldier niet erg maar ga het niet alle dagen voeren

Groetjes Dierenfreek
Duco is mijn kampioen, En Rebbel volgt hem op dat weet ik zeker
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Sorry, dat is niet waar!
Smuldier (pens-vlees-compleet en vlees-compleet) zijn gewoon complete voeders.

Er zijn ook niet-complete varianten en als die gegeven worden heb je gelijk; dan moet daarnaast een wel volledig voer gegeven worden.

De compleet-varianten zijn gewoon geschikt voor dagelijks gebruik; de hond komt niets tekort!

Suzanne
dierenfreek
Actief
Contacteer:

Sorry ik ben het hier niet mee eens maar dat geefd niet :wink: Ik raad het alleen iedereen af de pens en de kip versie zijn de enige 2 die wel goed zijn van smuldier, als je echt compleet rauw wilt voeren is het verstandig om meerdere bronnen te gebruiken, ik gebruik bv rund,paard,vis,kip,geit,schaap en pens veel vuile pens en dan uiteraad voer ik er alles van, maar ik heb alles laten berekenen en mijn honden hebben geen enkel te kort aan iets. Mogens Eliassen zegt het heel vaak lees etiketten/labels van voorverpakte voeding, maar dan ook echt alles dan zul je zien dat compleet echt niet compleet is. een keer als extratje is heerlijk zeker weten, maar ik zou het niet continue willen geven wand dan komen ze op den duur te kort

Groetjes Dierenfreek
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Krijgen we dat weer,een NRV voerder die het weer beter weet :roll:
Pfff ieder zn mening en zn manier van voeren, maar je moet geen onzin verkondigen.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
dierenfreek
Actief
Contacteer:

sorry hoor dat ik me heb verdiept in voer. voordat ik mijn hond iets anders ben gaan gegeven dan brok. Ik mag mijn mening toch geven.
Maar ik zeg al niks meer hoor ben al weg doei

Groetjes Dierenfreek
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Natuurlijk is "puur rauw" dus zelf samenstellen iets heel anders.

Persoonlijk vind ik dat beter, maar daar GAAT het nu helemaal niet om!

Smuldier (de complete versies) zijn prima voor voor elke dag de rest van een hondenleven.

Dat je nog meer voordelen bereikt door andere merken / smaken / diersoorten te voeren.. ja, daar kan ik het mee eens zijn, maar Dierendinges... ALS je wat zegt... zeg dan iets wat hout snijdt; verkoop geen onzin.

Suzanne
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

dierenfreek schreef:sorry hoor dat ik me heb verdiept in voer. voordat ik mijn hond iets anders ben gaan gegeven dan brok. Ik mag mijn mening toch geven.
Maar ik zeg al niks meer hoor ben al weg doei

Groetjes Dierenfreek
Ah, je bent blijkbaar de enige... de rest van de wereld heeft er totaal geen verstand van blijkbaar?
Als jij je mening mag geven mag ik het ook lijkt me....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik denk dan: als iemand Smul wil voeren en dat is de complete versie, is dat altijd beter dan een krokante brok, toch?

Laten we wel wezen, ook in NRV en barf zijn verschillende stromingen en dat mag best.
Ieder zijn mening.
Vandaag nog vroeg een pupkoper mij streng waarom ik geen groente geef. :mrgreen:
Tja.
Ik doe maar wat en een ander doet het anders.
<aar ik gok zomaar dat een hond op levenslang Smul heel wat minder tekort komt dan een hond op levenslang diner of zo :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Wilsophie
Actief
Mijn ras(sen): kruising tussen Beagle en Friese Stabij.

Ongelezen bericht door Wilsophie »

Ik herken me wel in de meeste postings.
Ik geef smuldier zo vanuit de vriezer en dat vindt hij het lekkerst, als hij wat laat liggen geef ik het later alsnog en dan is het ontdooid. Hap slik weg!
Daarnaast krijgt hij droge brokjes maar er zijn dagen dat hij daar geen zin in heeft, en dan ineens eet hij ze alsof het een 4 gangen menu is zo smult hij.
Hij krijgt botten te knauwen van de echte slager en dat merg vindt hij heerlijk en het knauwen ook, zijn gebit ziet er mooi uit.
Dan krijgt hij weleens wat uit de pot, bijvoorbeeld een restje vlees, wat soep, getrokken bouillon van varkenspootjes en ik voer dan het vlees ervan, maar haal de botjes eruit.
Een mergpijpje als ik bijvoorbeeld wegga en hij even alleen is.
Een ossestaart is voor hem een lekkernij en een stukje kaas.
Natuurlijk alles gedoceerd, hoewel zijn inname per dag verschilt, soms erg eterig en soms een dag van "laat me maar".
Onlangs ging ik in de fout met wat melk te geven ...stom stom...nooit meer...

Als ik vlees ga braden krijgt hij altijd ook een lapje vlees..
Ik geef een beetje vanuit mijn hart en gevoel,,,maar of ik het goed doe??? :denken:
Wilsophie
Actief

Laten we wel wezen, ook in NRV en barf zijn verschillende stromingen en dat mag best.
Wat betekent dit? NRV en barv?
~Suzanne~
Zeer actief

Wilsophie schreef:Ik herken me wel in de meeste postings.
Ik geef smuldier zo vanuit de vriezer en dat vindt hij het lekkerst, als hij wat laat liggen geef ik het later alsnog en dan is het ontdooid. Hap slik weg!
Daarnaast krijgt hij droge brokjes maar er zijn dagen dat hij daar geen zin in heeft, en dan ineens eet hij ze alsof het een 4 gangen menu is zo smult hij.
Hij krijgt botten te knauwen van de echte slager en dat merg vindt hij heerlijk en het knauwen ook, zijn gebit ziet er mooi uit.
Dan krijgt hij weleens wat uit de pot, bijvoorbeeld een restje vlees, wat soep, getrokken bouillon van varkenspootjes en ik voer dan het vlees ervan, maar haal de botjes eruit.
Natuurlijk alles gedoceerd, hoewel zijn inname per dag verschilt, soms erg eterig en soms een dag van "laat me maar".

Ik geef een beetje vanuit mijn hart en gevoel,,,maar of ik het goed doe??? :denken:
Oeps!!!
Ik zie redenen om even een paar waarschuwingen te uiten.

Je idee is goed, MAAR bij rauw voeren (ook maar deels of voor het idee) kun je heel erg fout gaan. Hier maak je een paar mogelijk dodelijke denkfouten.

- Geef aub NOOIT iets van bot als je er niet bijbent; het kan verkeerd schieten.
- Geef aub NOOIT een mergpijpje; dat kan om de onderkaak vast komen te zitten of in de slokpijp. Mergpijpjes zijn een zeer duidelijk (hoofdletters en vetgedrukt) "niet doen"!
- Geef nooit varkensvlees. De kans is klein, zelfs heel klein, maar er kan een voor honden dodelijke ziekte in zitten.
- botten van een echte slager... dat zijn vaak botten van "dragende delen" van grote dieren, zoals koeien / paarden... dat is helaas niet goed; die botten zijn te hard; dat kan het gebit kosten van je hond.
- bevroren vlees is niet goed helaas; laat het altijd ontdooien tot minimaal koelkast-temperatuur.

Lees je 's in op een rauwvoerforum of zoek op dit forum tenmiste het "bottendocument" erbij alsjeblieft en lees dat goed door. Je idee deugt, maar op punten laat je uitvoeren te wensen over ;-((

Doen hoor, je er even in verdiepen, in het belang van je hond!!!

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 30 okt 2010 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

nou smuldier zo uit de vriezer lijkt mij een te koude brok in de maag, ik laat het altijd ontdooien.
met een mergpijp zou ik erg uitkijken want die kunnen om de bek terecht komen met alle gevaren vandien.
gebraden vlees is ook niet goed beter kun je hem dan de lap rauw geven
Fenneke en Baloe
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Wilsophie schreef:
Wat betekent dit? NRV en barv?
NRV = natuurlijk rauw voeren
Barf = Bones and raw food (als ik het wel heb)

Beide zijn verschillende stromingen binnen het rauw voeren.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

fenneke schreef:

nou smuldier zo uit de vriezer lijkt mij een te koude brok in de maag, ik laat het altijd ontdooien.
met een mergpijp zou ik erg uitkijken want die kunnen om de bek terecht komen met alle gevaren vandien.
gebraden vlees is ook niet goed beter kun je hem dan de lap rauw geven
DAt ben ik met je eens op basis van het principe van rauw voeren, maar ach... heel af ten toe laat ik ook wel 's wat vallen hoor ;-)
Het is in ieder geval niet slecht... in die zin dat het niet dodelijk is.
Als er maar geen bot in het gare vlees zit dan, want dan mag het niet!

Ik denk dat Wilsofie geen idee heeft van de principes van rauw voeren en het lijkt me wel handig dat ze daar wel snel wat over leert om ernstige fouten te voorkomen / niet meer te maken.

Suzanne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dierenfreek schreef:Hoi, let wel op met smuldier hier zit in de volledige maaltijd niet genoeg wat een hond echt nodig heefd alleen de kipen de pens zijn goed te voeren en ook echt goed voor je hond. Ik geef zelf mijn honden 100% nrv dus alleen maar rauw vlees en pens(ik vind 49 eurocent veel voor pens) ik heb hele pensen voor 1 euro en die wegen wel tot 10 kilo en meer. Voor een keer is smuldier niet erg maar ga het niet alle dagen voeren

Groetjes Dierenfreek
wat een onzin, Smuldier vlees/pens is compleet en vlees compleet ook... die kun je dus dagelijks voeren! Mijn pup wordt er nu op groot! :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dierenfreek schreef:Sorry ik ben het hier niet mee eens maar dat geefd niet :wink: Ik raad het alleen iedereen af de pens en de kip versie zijn de enige 2 die wel goed zijn van smuldier, als je echt compleet rauw wilt voeren is het verstandig om meerdere bronnen te gebruiken, ik gebruik bv rund,paard,vis,kip,geit,schaap en pens veel vuile pens en dan uiteraad voer ik er alles van, maar ik heb alles laten berekenen en mijn honden hebben geen enkel te kort aan iets. Mogens Eliassen zegt het heel vaak lees etiketten/labels van voorverpakte voeding, maar dan ook echt alles dan zul je zien dat compleet echt niet compleet is. een keer als extratje is heerlijk zeker weten, maar ik zou het niet continue willen geven wand dan komen ze op den duur te kort

Groetjes Dierenfreek
wat een lulkoek, compleet is compleet dus als dagelijks voer geschikt.
Er zijn ook mensen die geen behoefte hebben aan Barf en NRV.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
brandon
Actief
Mijn ras(sen): Labrador. 10 jr oud genaamd Brandon

Ongelezen bericht door brandon »

Onze Brandon kreeg alleen brokken als ik hem wat anders ga was zn maag meteen van slag. Heb van alles geprobeerd van maaltijd tot blik maar ging geen van allen. Smuldier kon hij ook niet over. Als ik aan het soep maken was stond hij er op zn neus bij kreeg hij de schenkel wist hij precies. met snert maken was hij er ook als de kippen bij.
~Suzanne~
Zeer actief

OEPS.. toch geen gekookte schenkel he?

Alsjeblieft NIET doen!!! Dat is echt een foute keuze... zo'n schenkel is rauw al niet te doen en gekookt... dat is echt vragen om problemen.

Ik snap, accepteer en respecteer dat iemand zijn hhond op brok wil houden, maar ALS je dan toch iets aan bot/vlees geeft, zorg dan wel dat e weet WAT je geeft en wat je absoluut niet mag geven!

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Voor diegene die af en toe vlees/bot/schenkel of mergpijp zouden willen geven...

Die laatste 2 al zowiezo niet doen, en lees dit 's door...
het "bottendocument"

http://www.hondenforum.nl/plaza/voeding ... endocument

Suzanne
Wilsophie
Actief

Bedankt hoor. Ik zal het document morgen doorlezen.
Het zijn idd, dragende botten die hij best ver tot op het bot afkluift. Jammer als dat niet zou mogen.
Dus dan die "plastic" kluiven van buffelhuid of zoiets?
Bij het mergpijpje kluiven blijf ik er altijd bij eigenlijk.

Zo uit de vriezer werd ook toegestaan, als ik het goed begrepen heb was er een engelse dierenarts die bevroren vlees adviseerde. Hoe en waarom weet ik ook niet. Maar als puppy vond hij dat heerlijk en nu nog..
Maar ontdooien is een kleine moeite hoor.

Eigenlijk mag er dus weinig van wat ik doe.
Alleen brokken vind ik zo saai. Zit er dan ook geen varkensvlees in die blikjes en pakjes verwerkt?
Hij heeft al heel wat varkensvlees gegeten in zijn korte leventje...
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”