Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nagel laten weghalen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Nagel laten weghalen

Ongelezen bericht door maart »

Ds heeft al een tijdje een kapotte teen. Door een bijt-incident een jaar of 2 (? exacte periode weet ik niet meer :ugh: ) geleden, heeft een kapotte buigpees aan haar achterpoot.
Daardoor staat haar teen bijgevolg altijd gestrekt.

Dat is lange tijd aardig goed gegaan, door het gewoon zo te laten. Het enige wat ze niet meer kon, was springen. Geen probleem, ik heb haar uit de sport gehaald, dus springen moet ze niet meer doen.

Alleen heeft ze nu sinds een tijd, dat van zodra ze een inspanning gedaan heeft (en dat is gewoon een half uur balletjes gooien, of uur gaan wandelen. Behoorlijl minimaal dus), dat ze mankt. Niet alleen manken, ze heft effectief die poot op en steunt er gedurende een periode niet meer op (kan varieren van een uur tot een aantal uur).

Dat is dus wel vervelend, want haar uit de sport halen, is niets. Maar niet meer gaan wandelen/balletjes gooien/... is uiteraard geen optie. Ze is 6 jaar oud, in de fleur van haar leven dus.

Nu zat ik te bedenken, bij amputatie van de teen zei mijn DA dat het risico er was, dat ze nadien continu ging manken. Dus dat risico wou ik niet nemen. Ze mankt(e) immers niet op die teen, had er ook toen geen last van.
Amputeren zie ik nog steeds niet echt zitten. Maar ik vraag me af of het misschien een oplossing zou zijn om enkel haar nagel te verwijderen? Haar nagel raakt de grond niet meer, die slijt dan ook niet meer af en is behoorlijk lang; Afknippen is altijd maar een tijdelijke oplossing, hij blijft altijd wel een beetje 'slepen' over de grond.

Ik vroeg me af of met het verwijderen van die nagel, dat het daarmee wie weet wel beter zou gaan? En dan heeft ze nog altijd haar teen, haar steun dus. De nagel zelf is geen steun meer, enkel een last, gezien ze die dikwijls sleept over de grond.

Ik praat er uiteraard nog over met mijn dierenarts, maar Ds is momenteel loops. Het is nu ook niet zo een dringend probleem, dat ik er met een loopse teef voor in de wachtzaal/consultatie kamer mee ga zitten :wink:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Re: Nagel laten weghalen

Ongelezen bericht door Podenji »

kan je geen telefonisch advies krijgen van je da?
welke teen is het eigenlijk? ik kan me voorstellen dat het behoorlijk eh lastig ( understatement ) is voor DS :(
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
maart
Zeer actief

ja, dat kan ik ook doen, haar opbellen. Maar ze woont maar 2 minuten van mijn deur + ik spring er gewoon graag eens binnen, het is een leuke om mee te praten :D

het gaat om een teen van haar achterpoot, niet de buitenste, maar de 2de van buiten.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Die teen is voor bij Tikoes met succes verwijderd zonder blijvende gevolgen....ik zou dus kiezen voor verwijderen.
abu en sam
Actief

Ongelezen bericht door abu en sam »

vorrige week is het teentje van mijn hond verwijderd (amputatie)
ik zie geen verschil met eerder

ze loopt nog steeds als voor heen

zij hat haar teentje meerdere malen gebroken en heelde niet meer
na 10 keer te zijn gebroken toch besloten hem te verwijderen
She's not just a dog, she's mine
Afbeelding
maart
Zeer actief

net naar dierenarts geweest.
Aan de teen is niets mis. Kruisband daarentegen :ugh: die moet gescheurd zijn :jank:
Niet compleet, daar ze niet continu mankt, maar hij is wel degelijk geraakt, de reactie erop was duidelijk.

Voel me behoorlijk achterlijk stom dus, want ze loopt er al een tijd mee rond :ugh:

Ze gaat nu pijnstillers krijgen, een maand lang en mag geen beweging meer doen (korte aangelijnde uitlaatrondjes :ugh: ) om zeker te zijn dat hij niet gans doorgescheurd.

Arm ding :oeps:
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

Shit zeg :ugh: sterkte met het dametje en ik hoop dat een maand rust en pijnstillers genoeg zullen blijken te zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”