Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rangorde

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

rangorde

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Zoals jullie weten hebben we 2 reuen. En volgens mij zijn ze nu erg bezig met rangorde te bepalen. Zoals ik gisteravond de buurman hoorde hoe Diego en Ivan woensdag naar elkaar deden (even langs geweest of het gister weer goed ging en dat was zo).
De buurman vertelde dat Diego Ivan in een hoek had gedreven zeg maar en dan met tanden bloot naar hem blafte enzo. Dat was woensdag en hij zei donderdag zat Diego Ivan weer te likken.

Het is wel zo dat een week of 2 geleden snachts rond half 2 de honden ineens overeind vlogen. Ze liggen samen op een oud dekbed snachts. We weten neit precies wat er gebeurd is want we sliepen uiteraard. Maar diego durfde de kamer niet meer in en we hebben hem uiteindelijk sindsdien maar op een ander dekentje andere kant van de kamer gelegd. zodra je ze weer bij elkaar legde de 2 dekentjes dan ging diego snachts spoken (rond lopen in huis). en pas weer rustig liggen als ik zijn dekentje verplaatste. Gisteravond ging diego op dekentje liggen en kwam ivan er bij liggen, diego is helemaal tegen het nachtkastje gekropen en durfde ivan niet aan te kijken.
zodra ivan in de buurt kwam liggen durft diego hem niet meer aan te kijken.

Ivan is afgelopen juni 1 geworden dus is nu 16 maanden oud. Dus wel de leeftijd om zijn rangorde te bepalen. Diego is 2,5.
Het is altijd al geweest als ivan een snauw gaf dat diego dan niet meer de kamer in durfde, als je hem dan riep kwam ie met een grote boog snel langs ivan gesnelt. Dus we hebben altijd wel verwacht dat Ivan wel een keer de baas zou worden. Diego is een hondje die de praatjes heeft maar als het er op aan komt issie weg zeg maar.

We hebben ze altijd zelf heen laten doen om dit te bepalen. Nu nog als we thuis zijn kunnen ze goed overweg met elkaar. voorheen kropen ze zelfs samen in een hok en van de week lagen ze nog samen op de tuintafel te slapen.

Hoe lang duurde het bij jullie qua rangorde te bepalen? ik denk dat we ze nu overdag even moeten scheiden van elkaar, Ivan ind e kennel en diego in de tuin. En dat ze het dan maar bepalen bij elkaar als wij er bij zijn.

Volgens mi jkunnen wij er weinig aan doen verder omdat dit iets is wat ze zelf op moeten lossen.

misschien moet ik hierin iets veranderen: ivan kreeg buiten altijd eerste eten omdat hij dat achter in de tuin krijgt, diego krijgt voor in de tuin zijn eten dus die zou het anders op hebben voor ik het ivan heb gegeven en weer binnen ben. Savonds krijgt eerst diego zijn eten dan ivan.
Moet ik toch vort ivan eerder geven is hij nu al de baas? of hoe kan ik zien wie de baas gaat worden zodat ikd aar met eten geven etc. mee kan helpen om die rangorde te bevestigen zeg maar?
Viel me trouwens ook op dat Diego vanmorgen over alle plasjes van Ivan heen meost plassen. Dit was voorheen ook wel maar ook dat Ivan wel eens over Diego plasje heen plaste.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: rangorde

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

ik geloof dat je hier zelf in moet grijpen.
De bullebak teert op de angst en onderdanigheid van de ander.
Als de 1 wegkruipt en met een boog om de ander loopt is het wel duidelijk dat die het begrepen heeft ,dus waarom laat je de ander dan doorgaan met zijn tiranieke gedrag.
Uit elkaar houden als je er niet bij bent en duidelijk zijn in wat jij wilt.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Sonnie1983
Zeer actief

ben ook bezig mijn schoonvader te bereiken zodat hij ze uit elkaar kan zetten. een in de kennel en de ander de tuin. zien ze elkaar wel maar kunnen ze niet bij elkaar. kijken of dat even voorlopig goed genoeg helpt.

Als wij thuis zijn staan we ook al een tijdje niet meer toe dat Ivan Diego gaat klieren. Eigenlijk in huis alleen 2 weken geleden gehad die nacht dat ivan tegen diego te keer ging. eigenlijk kan ik me verder in huis niet meer herinneren dat ze dan nog gesnauwd hebben naar elkaar. maar goed we zijn ook alleen vrijdagavond, zaterdagochtend en avond en de zondag met zijn allen thuis (anderen avonden en zaterdagmiddag zijn we trainen op verschillende clubs.)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dit is lastig hoor. Je combinatie is vrij explosief en de reuen zitten erg dicht op elkaar. Kan zomaar zijn dat ze er binnen een poep en een scheet uit zijn maar het kan ook anders. Jij voelt wel dat je controle over de heren hebt? Dus dat als jij er bent ze niet verder gaan met elkaar dan jij toestaat?

Goed dat je ze uit elkaar plaatst maar vergeet niet dat dat wel het begin van het einde kan zijn. Je honden krijgen dan kans om iets op te bouwen. Dus de hond in de kennel kan zich gaan irriteren zonder dat hij kan ingrijpen. Andersom idem. Dan laat je de honden weer samen en dan komt er dus een spannend moment. De hond die uit de kennel komt is blij en begroet jou dus waarschijnlijk druk en enthousiast. De hond die los was krijgt zijn "broertje" er weer ineens bij en die is nog druk en met jou bezig ook. Dus pas op dat moment op als je ze gaat scheiden. Sta er dan boven en hou ze allebei laag wat gedrag en vooral haantjes-gedoe betreft.

Kan goed zijn dat ze er prima uitkomen maar dit zijn erg jonge honden die nog helemaal niet klaar zijn met hun ontwikkeling. Mochten ze nu bonje krijgen dan vind ik dat persoonlijk enger dan wanneer het twee reuen van bv 3 en 5 jaar betreft. Vooral de jeugd en de groei die ze elk doormaken wat hun lichaam en persoonlijkheid betreft maakt dat dit vrij explosief kan zijn. Dit is een conflict tussen broertjes. Niet tussen reu 1 en reu 2 omdat ze nog helemaal geen echt volwassen honden zijn. Dus inderdaad, pesten, druk opvoeren, uitdagen etc. Allemaal gedrag van jong volwassen dieren die wel al hormonen hebben maar niet echt stabiel en volwassen zijn nog.

Scheiden is goed maar regel het weer samenzetten altijd op een manier dat daar geen gedoe ontstaat. Neem als je thuis komt bv de honden uit de tuin, 1 voor 1 en rij een stukje weg en laat ze dan samen los. Daarna samen weer naar de tuin of in huis. Mocht je helemaal niks van enige spanning zien bij weer samenzetten op den duur dan is dat natuurlijk ook nergens voor nodig. Echter, ik verwacht anders want een barrière levert in mijn ogen hoe dan ook spanningen op op den duur. Al kan je niet anders.

Samen alleen laten moet je nu even echt niet doen in mijn ogen.
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

tot nu toe laatste week als wij er bij zijn en beiden honden zijn thuis is het rustig.
ook met uitlaten neit dat ze naar elkaar snauwen ofzo. Ze laten elkaar of met rust en snuffen ieder waar ze zelf willen of ze snuffen bij elkaar op 1 plekje op het gras wat dan interessant is en soms rennen ze even achter elkaar aan om te spelen.

Voorheen was het thuis ook wel eens gesnauw naar elkaar. En dat lieten wij hun gang gaan maar als het erg laat was of het werd te gek dan riepen wij een keer HEY GENOEG! en dan hielden ze ook op.

dus als ik goed begrijp en ik hou ze gescheiden dan eerst diego begroeten (die zit dan ind e tuin) die dan eventueel binnen zetten en dan ivan uit de kennel halen en begroeten en dan ook mee naar binnen en dan gaan uitlaten?

Ivan is overigens altijd wel zo geweest als je Diego aandacht geeft dat hij zich er dan tussen dringt of er bij komt staan. bijv als je met diego stoeit (gebeurd maar af en toe) dan komt ivan er snel bij en ook mee blaffen en stoeien. Aai je diego komt hij er bij staan of er tussen staan dat hij de aandacht wil. Dit laten wij niet toe en negeren dan ivan en roepen diego weer bij ons om te aaien.

dus ja ze stoppen wel als ik het zeg. maar we hebben dat altijd zoveel mogelijk aan hun zelf over gelaten omdat elke keer als ik eht afkap ze het toch weer proberen als ik er bij ben of niet.

Wllicht is dat goed zo maar misschien moet ik het dan anders doen?
Mike is ivan ook al strakker onder appel aan het zetten want we merkten al dat dat nodig was in de training.
Sonnie1983
Zeer actief

Honden zitten nu half uurtje ong. uit elkaar, en buurvrouw heeft ze nu niet meer gehoord.

Wel heeft de politie gebeld en die gaf er niks om dat ik bezig was dit op te lossen en heeft ons een waarschuwing gegeven. De reden dat hij gaf dat we toch die waarschuwing kregen is dat we dan zeker maatregelen gingen nemen. Ik dacht bij mijn eigen van ben ik dat nog niet aan het doen met mijn schoonvader er naar toe te sturen en iedereen gebeld/gemaild dat ik er mee bezig was. Pffff. Wat een gedoe.
Zal zo wel moeten maar voor mijn gevoel hadden ze wel beetje schappelijk kunnen zijn want ik heb buurtbeheerder, stadswacht gebeld, buurvrouw naast mij gemaild (geen nummer van) en buurvrouw op de hoek gesmst dat ik bezig was met schoonvader te bereiken zodat hij ze even uit elkaar kon zetten. Ik kan niet even op en neer naar huis van mijn werk helaas, werk ook een eindje van mijn huis af.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

:silent:
yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Ongelezen bericht door yvette_van_alert »

Had je de politie 'aan de deur 'vanwege 1 keer gebakkelei in de tuin???
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

yvette_van_alert schreef:Had je de politie 'aan de deur 'vanwege 1 keer gebakkelei in de tuin???
nee, daarom mijn :silent:

is al een heel traject met buurtbemiddeling aan voorafgegaan waar door TS enkel excuses voor de honden gezocht werden, loopse teven, "spelen" met elkaar, te weinig gedaan op training etc....
Sonnie1983
Zeer actief

Geen excuses. Dit is ervaren door ons en door 2 buren die veel thuis zijn.
Diego heeft 1x liggen joenkeren een week ivm loopse teven, komen ze pas na een week bij mij melden dus kan ik niet eerder wat aan doen. Daarna waren ze weer loops af dus was het over.

Mijn naasten buren hebben zelf in een gesprek aangegeven dat het niet continue is maar een aantal keren op een ochtend dat je ze dan een keer hoort. Ze hebben mij zelfs gisteravond nog gemeld dat het laatste tijd ook heel goed ging en ze niet hoorden als woensdag.
Toen had ik nog dat het misschien lag dat er wat minder met Diego gedaan was door drukte op het werk. Nu heb ik gisteravond gehoord van een buurman doe Diego tegen Ivan deed woensdag (gister waren ze rustig), en vandaag hetzelfde dus werd ons duidelijk dat het rangorde was.

Afspraken met de buurbeheerder is o.a. dat wij van alle kanten het een maand aan kijken en dan komt buurtbeheerder weer langs om te kijken hoe het gaat. Hij zou dit niet door zetten naar de gemeente, gewoon onderling een oplossing eerst. En heeft me woensdag gebeld dat hij onze achterbuurvrouw aan de lijn heeft gehad. Zodat ik daar deze week langs kon gaan. Dat was een afspraak die we gemaakt hebben.

Dat deze mevrouw dan meteen door gaat met de stadswacht zonder dan ook eerst met mij dat gesprek aan te gaan(en ik denk dat zij ook de politie heeft gebeld) daar kan ik verder niks aan doen.
Heb de buurtbeheerder en stadswacht vanmorgen ook meteen op de hoogte gebracht dat ik mijn schoonvader zou bellen om de honden uit elkaar te zetten. Zodat zij dit door konden geven mocht iemand bellen.

Om nogmaals duidelijk zijn: voor vandaag en woensdag is het nooit een dag geweest dat ze bezig zijn geweest een hele dag. Ze liggen dan grotendeels de dag te slapen en in de ochtend een tijdje hoor je ze een aantal keer.

Als ik alleen excuses zocht zou ik ook niet al van alles geprobeerd hebben (zoals binnen laten de honden, botjes weg halen, botjes geven, tafel verzetten omdat ze daar om heen rennen, zorgen dat iemand de honden uitelkaar zet etc.) En ja dan kan je misschien zeggen dat ik dan maar stroom om zijn nek had moeten gooien maar nee daar gaat mijn voorkeur niet als eerste naar uit, wij proberen eerst een andere oplossing.
Sonnie1983
Zeer actief

we kijken even hoe het zo gaat en anders een 2e kennel erbij waarschijnlijk.
Ook gaan we kijken voor een band die ze overdag om kunnen. Wel een die dan eerst een trilling geeft als soort van waarschuwing zeg maar.
want een hele dag kan gewoon niet dat geblaf.
yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Een band om doen bij honden die samen lopen vind ik riskant en zou ik afraden tenzij ze eerst zo goed aan de band gewent zijn dat ze deze niet associeren met de ander hond.

Of het een rangorde probleem is kun je zo niet een twee drie stellen. er kan bezitsagressie in t spel zijn, er kan pijn gerelateerde agressie in t spel zijn, een medische oorzaak zoals epilepsie etc etc.
laeken
Zeer actief

Die banden inderdaad alleen omdoen als ze geen interactie kunnen hebben. Ik vind het sowieso een slecht idee maar ik vind die banden ook niks. Stel je honden kijken elkaar aan, een kijkt te brutaal of naar een bezit van de ander en die wil waarschuwen. Grommen kan ook niet met zo'n band want hij reageert op trillingen. Dus de communicatie verstoort heel erg. Zelfde geldt voor waken. Horen ze iets, pats, correctie. Blaffen ze met een reden, pats, correctie. Blaft de een tegen de ander, pats, correctie. Dan veranderen je honden want ze krijgen associaties. Stel dat er elke dag een postbode komt waar ze om blaffen. Die geeft dan indirect correctieprikkels door tijdens zijn aanwezigheid.

Moeilijk, eigenlijk vind ik dat je een hond niet echt alleen kan laten met zo'n band. :wink: Zeker niet samen.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Je hebt 2 mechelaars die overdag alleen zijn in de tuin, ik had ook kunnen bedenken dat ze aanslaan, ik vraag me af of je het gaat redden met blafbanden, wat doet dat met ze. :19:
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Kennen ze het in de kennel zitten wel dan? Kans is groot dat ze in de kennel ook gaan aanslaan..
Is er geen mogelijkheid om ze in huis te scheiden overdag?
Blafband zou ik ook zeker niet omdoen als ze bij elkaar zijn en er geen toezicht is.. puur omdat een correctie als ze blaffen verkeerd opgevat kan worden als een andere hond in de nabijheid staat van de hond die de correctie krijgt voor het blaffen.
Sonnie1983
Zeer actief

de een zal dan in de kennel zitten de ander voorlopig in de tuin.

uiteraard introduceren wij de band dan eerst waar we bij zijn. zodat we weten hoe ze reageren etc.

in huis word vrij lastig ze te scheiden. we hebben een open keuken/huiskamer en boven heb je de pc kamer (maar daar liggen kabels dus geen goed plan stel dat ze er een keer aan kanbbelen) en dan de slaapkamer en een klein kamertje waar de diepvries, kledingkast en hun benches staan. dus dat staat daarmee al vol.

ivan zit dan in de kennel die heeft er niet echt problemen mee. ze zitten er heel af en toe samen in (4 bij 2 is de kennel) als we jonge kids op bezoek hebben.
Maar ivan krijgt altijd al zijn eten in de kennel (maar deurtje stond dan altijd open) dus die beschouwd dat ook niet echt als een vervelende plek, zijn hok staat er ook in etc.
yvette_van_alert
Actief

Ik vind dat je aan symptoombestrijding doet ipv werkt aan een oplossing.

Als je honden los in je tuin gooit geef je ze de taak om je huis te verdedigen... dit kan een hond vaak slecht aan in zijn eentje... dus blaft op alles wat hij als een bedreiging ziet. dat is logisch want die taak geef je ze... een berghond kan zo'n taak vaak beter aan als een mechelaar die vanuit zijn nerveuzere aard sneller aanslaat, sneller gestresst is bij zo'n taak.

En daarnaast nogmaals... ik vind je 'diagnose rangordeprobleem' erg kort door de bocht.

Bovendien los je rangorde problemen niet op met een stroomband!
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Volgens mij had je dit aan kunnen zien komen toen je er een 2e reu bij zette..
en ik denk ook dat je ze al veel eerder had moeten gaan scheiden. Juist op het moment dat ze gingen snauwen had je mi wel in moeten grijpen, niet zelf uit laten zoeken. Jij bent de baas, jij bepaalt of er gesnauwd wordt. Wel natuurlijk goed opletten hoe de verhoudingen zijn onderling.
Afbeelding
yvette_van_alert
Actief

Ik heb meerder reuen en meerder teven. De enige momenten dat hier gebakkeleid wordt is, is tussen de teven onderling als er 1 loops is.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Je zegt nu dat Ivan weinig problemen heeft met de kennel terwijl je laatst op een ander forum tikte dat hij juist meer gaat blaffen als hij in de kennel zit?
Ik heb je toen nog aangeraden dus met Ivan aan de slag te gaan, omdat Diego prima alleen kon zijn toen hij nog alleen was.
1 los op de plaats en 1 in de kennel lijkt me niet werken, omdat ze elkaar dan nog steeds zien (hoewel het wel gaat als ik er 1 in de bench heb en 1 los in huis, maar de bench staat achter in de kamer achter een kast (daar zit Marouck dan in) terwijl Biène doorgaans voor in de kamer op de bank ligt).
Ik zou dus investeren in een kennel erbij als je er niet 1 overdag binnen wil hebben en dan de kennel zo bouwen dat ze elkaar niet zien.
MARC_S schreef:Die banden inderdaad alleen omdoen als ze geen interactie kunnen hebben. Ik vind het sowieso een slecht idee maar ik vind die banden ook niks. Stel je honden kijken elkaar aan, een kijkt te brutaal of naar een bezit van de ander en die wil waarschuwen. Grommen kan ook niet met zo'n band want hij reageert op trillingen. Dus de communicatie verstoort heel erg. Zelfde geldt voor waken. Horen ze iets, pats, correctie. Blaffen ze met een reden, pats, correctie. Blaft de een tegen de ander, pats, correctie. Dan veranderen je honden want ze krijgen associaties. Stel dat er elke dag een postbode komt waar ze om blaffen. Die geeft dan indirect correctieprikkels door tijdens zijn aanwezigheid.

Moeilijk, eigenlijk vind ik dat je een hond niet echt alleen kan laten met zo'n band. :wink: Zeker niet samen.
Hier hebben ze beiden wel eens een blafband gedragen en ik merk totaal geen verschil. Zodra de band af is blaffen ze gewoon, ze hebben echter ook geleerd dat de band om betekent dat ze beter hun mond kunnen houden. :wink: In tegenstelling tot bij de tt, waar de honden niet de associatie moeten leggen met de band om het goed te laten werken (niet tt-wijs maken) is de associatie bij de blafband dus wel wenselijk.
Ik heb voor Biène een band die ik in kan stellen op een bepaalde stand en die eerst een trilling als waarschuwing geeft. Deze reageert ook op joelen, wat Biène nog weleens deed.
Die van Marouck begint laag qua correctie (ook eerst een trilling als waarschuwing) en de correctie wordt hoger als ze doorblaft.
Op dit moment heb ik de banden niet nodig trouwens, ze liggen al maanden op de kast.
En wanneer ze ze omhadden waren ze gescheiden, konden elkaar niet zien en op die manier dus ook niet onderling communiceren.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jeannettebo schreef:Volgens mij had je dit aan kunnen zien komen toen je er een 2e reu bij zette..
en ik denk ook dat je ze al veel eerder had moeten gaan scheiden. Juist op het moment dat ze gingen snauwen had je mi wel in moeten grijpen, niet zelf uit laten zoeken. Jij bent de baas, jij bepaalt of er gesnauwd wordt. Wel natuurlijk goed opletten hoe de verhoudingen zijn onderling.
Dat snap ik ook niet.
Hier zitten in totaal 4 reuen achter het huis... er hoeft er geen enkele in zijn kop te halen onnodig te gaan zitten blaffen hoor...
Wel hebben ze netjes hun eigen kennel, waar dus geen hond voor langs dendert constant want dat heb je als je dus 1 hond vast zet en de andere kan lekker blijven lopen.
De enige die er hier voor loopt is de pup en die loopt daar alleen als er iemand thuis is...
Zodat onnodig geblaf direct over is.
Spelen mag, maar dat kan ook prima zonder blaffen.

Ik laat bij mijn eigen reuen ook niks meer uitzoeken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sonnie1983
Zeer actief

yvette_van_alert schreef:Ik vind dat je aan symptoombestrijding doet ipv werkt aan een oplossing.

Als je honden los in je tuin gooit geef je ze de taak om je huis te verdedigen... dit kan een hond vaak slecht aan in zijn eentje... dus blaft op alles wat hij als een bedreiging ziet. dat is logisch want die taak geef je ze... een berghond kan zo'n taak vaak beter aan als een mechelaar die vanuit zijn nerveuzere aard sneller aanslaat, sneller gestresst is bij zo'n taak.

En daarnaast nogmaals... ik vind je 'diagnose rangordeprobleem' erg kort door de bocht.

Bovendien los je rangorde problemen niet op met een stroomband!
dat zeg ik ook niet. het is voor overdag als we moeten werken dat ze niet tot overlast zijn. als we weer thuis zijn gaan ze af.
Daarbij is het rangorde omdat ik hoor hoe ze deden (bijv. de ander in de hoek drijven en tanden bloot blaffen, een boven op het hok naar ander die beneden staat blaffen, etc.) en merk het ook nu hier in huis dat er een spanning is tussen die 2 en gaan ze ook tegen elkaar tekeer. En ze moeten het zelf uitzoeken de rangorde maar niet als dat de hele dag door duurt dat kan niet voor je buren. Dus vandaar dat de oplossing zo is als we weg zijn en als we thuis zijn kun je nog ingrijpen indien nodig.
Maar als ik er niet ben is het lastig ingrijpen he vandaar dat je wel iets anders moet voorlopig. Zeker omdat er al buren klaagden moet er wat gedaan worden. Ze gaan ook apart van elkaar nu.
Sonnie1983
Zeer actief

Inge schreef:Je zegt nu dat Ivan weinig problemen heeft met de kennel terwijl je laatst op een ander forum tikte dat hij juist meer gaat blaffen als hij in de kennel zit?
Ik heb je toen nog aangeraden dus met Ivan aan de slag te gaan, omdat Diego prima alleen kon zijn toen hij nog alleen was.
1 los op de plaats en 1 in de kennel lijkt me niet werken, omdat ze elkaar dan nog steeds zien (hoewel het wel gaat als ik er 1 in de bench heb en 1 los in huis, maar de bench staat achter in de kamer achter een kast (daar zit Marouck dan in) terwijl Biène doorgaans voor in de kamer op de bank ligt).
Ik zou dus investeren in een kennel erbij als je er niet 1 overdag binnen wil hebben en dan de kennel zo bouwen dat ze elkaar niet zien.
MARC_S schreef:Die banden inderdaad alleen omdoen als ze geen interactie kunnen hebben. Ik vind het sowieso een slecht idee maar ik vind die banden ook niks. Stel je honden kijken elkaar aan, een kijkt te brutaal of naar een bezit van de ander en die wil waarschuwen. Grommen kan ook niet met zo'n band want hij reageert op trillingen. Dus de communicatie verstoort heel erg. Zelfde geldt voor waken. Horen ze iets, pats, correctie. Blaffen ze met een reden, pats, correctie. Blaft de een tegen de ander, pats, correctie. Dan veranderen je honden want ze krijgen associaties. Stel dat er elke dag een postbode komt waar ze om blaffen. Die geeft dan indirect correctieprikkels door tijdens zijn aanwezigheid.

Hier hebben ze beiden wel eens een blafband gedragen en ik merk totaal geen verschil. Zodra de band af is blaffen ze gewoon, ze hebben echter ook geleerd dat de band om betekent dat ze beter hun mond kunnen houden. :wink: In tegenstelling tot bij de tt, waar de honden niet de associatie moeten leggen met de band om het goed te laten werken (niet tt-wijs maken) is de associatie bij de blafband dus wel wenselijk.
Ik heb voor Biène een band die ik in kan stellen op een bepaalde stand en die eerst een trilling als waarschuwing geeft. Deze reageert ook op joelen, wat Biène nog weleens deed.
Die van Marouck begint laag qua correctie (ook eerst een trilling als waarschuwing) en de correctie wordt hoger als ze doorblaft.
Op dit moment heb ik de banden niet nodig trouwens, ze liggen al maanden op de kast.
En wanneer ze ze omhadden waren ze gescheiden, konden elkaar niet zien en op die manier dus ook niet onderling communiceren.
Het is ook dat ivan dan ook juist een aantal keer per dag dan naar Diego gaat blaffen, maar dat is niet doordat hij een hekel aan de kennel heeft. dat is gewoon naar diego gericht. maar nu in combinatie met die band zal dat niet gaan.
ivan kreeg altijd al zijn eten in de kennel maar deur bleef open. zowiezo is ivan een makkelijkere hond (merk je ook als hij naar pension gaat die vind het wel goed zeg maar) diego zou juist een hoop herrie schoppen en onrustig zijn. zo is hij ook in pension, daarom in febr. dit jaar beiden bij elkaar gezet in pension. maar goed dat doet er dan verder niet aan toe.
Maar we kijken even hoe dit gaat anders moeten we kennelpanelen bij halen. dat ging niet in 1 dag alles regelen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Sonnie1983 schreef:En ze moeten het zelf uitzoeken de rangorde maar niet als dat de hele dag door duurt dat kan niet voor je buren. Dus vandaar dat de oplossing zo is als we weg zijn en als we thuis zijn kun je nog ingrijpen indien nodig.
Maar als ik er niet ben is het lastig ingrijpen he vandaar dat je wel iets anders moet voorlopig. Zeker omdat er al buren klaagden moet er wat gedaan worden. Ze gaan ook apart van elkaar nu.
Waarom moeten ze het zelf uitzoeken?
Jij kunt het ook voor ze beslissen... en als je er niet bent, allebei in een kennel. :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

Goed dat je ze niet meer zonder toezicht samen laat. Ik lees dat ze steeds vaker wat kibbelen en bekvechten. Dat ging hier met de 2 teven precies zo. Dikke maatjes totdat de jongste rond de 1 jaar was. Toen zag je dat ze regelmatig even gingen bekvechten met geblaf en gegrauw naar elkaar. Bv met wandelen. Ineens botsen ze, kijken ze elkaar aan en dan gingen ze blaffen en om elkaar heen springen. Dat hebben ze een paar weken zo volgehouden totdat ze ineens echt begonnen met knokken. En gelukkig waren wij daarbij want ze begonnen tijdens het wandelen op het strand te vechten. Nu zijn ze er helemaal uit en kunnen wij ze dus ook weer met een gerust hart samen laten lopen in huis en in het pension. Je ziet het echt aankomen dus ik denk dat je alvast een emmer water klaar moet zetten en 2 stukken touw met lussen bv. Misschien ook een scherm of grote paraplu die je er tussen kan steken. Want zoals je het beschrijft klinkt het precies zoals het hier ging met de honden. Toen mijn honden gingen vechten was er best wat voor nodig om ze uit elkaar te krijgen. 2 volwassen mannen, een paar tikken en wat flinke brullen. Want toen we er 1 uit trokken waarvan wij dachten dat het de aanstichtster was begon ineens de andere hond weer aan te vallen terwijl wij die "aanstichtster" in de houdgreep hadden. Bleek dus dat juist de hond waarvan wij het niet verwacht hadden de ergste was.

Hier is het dus helemaal goed gekomen. Ik weet niet of dat met 2 reuen ook zo gaat maar ik verwacht gezien hun gedrag dat je dus wel iets kan verwachten. Je voelt zoiets opbouwen en je beschrijft duidelijk en zichtbaar dat de heren de spanningen aan het opvoeren zijn. Succes. :ok: :wink:
Afbeelding
yvette_van_alert
Actief

Sonnie1983 schreef: Daarbij is het rangorde omdat ik hoor hoe ze deden (bijv. de ander in de hoek drijven en tanden bloot blaffen, een boven op het hok naar ander die beneden staat blaffen, etc.) en merk het ook nu hier in huis dat er een spanning is tussen die 2 en gaan ze ook tegen elkaar tekeer.

O nou ja zo leer ik nog wat als gt. :denken:

onder andere bijzondere conclussies trekken. Ik vind het prima, jou honden, jou pakkie an, jou probleem. Succes er mee. :19:
Sonnie1983
Zeer actief

yvette_van_alert schreef:
Sonnie1983 schreef: Daarbij is het rangorde omdat ik hoor hoe ze deden (bijv. de ander in de hoek drijven en tanden bloot blaffen, een boven op het hok naar ander die beneden staat blaffen, etc.) en merk het ook nu hier in huis dat er een spanning is tussen die 2 en gaan ze ook tegen elkaar tekeer.

O nou ja zo leer ik nog wat als gt. :denken:

onder andere bijzondere conclussies trekken. Ik vind het prima, jou honden, jou pakkie an, jou probleem. Succes er mee. :19:
zou niet weten hoe je het anders zou om schrijven als dat ze hun rangorde plek aan het uitzoeken zijn. zoals wij ze hier samen bezig zien.
Sonnie1983
Zeer actief

MARC_S schreef:Goed dat je ze niet meer zonder toezicht samen laat. Ik lees dat ze steeds vaker wat kibbelen en bekvechten. Dat ging hier met de 2 teven precies zo. Dikke maatjes totdat de jongste rond de 1 jaar was. Toen zag je dat ze regelmatig even gingen bekvechten met geblaf en gegrauw naar elkaar. Bv met wandelen. Ineens botsen ze, kijken ze elkaar aan en dan gingen ze blaffen en om elkaar heen springen. Dat hebben ze een paar weken zo volgehouden totdat ze ineens echt begonnen met knokken. En gelukkig waren wij daarbij want ze begonnen tijdens het wandelen op het strand te vechten. Nu zijn ze er helemaal uit en kunnen wij ze dus ook weer met een gerust hart samen laten lopen in huis en in het pension. Je ziet het echt aankomen dus ik denk dat je alvast een emmer water klaar moet zetten en 2 stukken touw met lussen bv. Misschien ook een scherm of grote paraplu die je er tussen kan steken. Want zoals je het beschrijft klinkt het precies zoals het hier ging met de honden. Toen mijn honden gingen vechten was er best wat voor nodig om ze uit elkaar te krijgen. 2 volwassen mannen, een paar tikken en wat flinke brullen. Want toen we er 1 uit trokken waarvan wij dachten dat het de aanstichtster was begon ineens de andere hond weer aan te vallen terwijl wij die "aanstichtster" in de houdgreep hadden. Bleek dus dat juist de hond waarvan wij het niet verwacht hadden de ergste was.

Hier is het dus helemaal goed gekomen. Ik weet niet of dat met 2 reuen ook zo gaat maar ik verwacht gezien hun gedrag dat je dus wel iets kan verwachten. Je voelt zoiets opbouwen en je beschrijft duidelijk en zichtbaar dat de heren de spanningen aan het opvoeren zijn. Succes. :ok: :wink:
ze zitten idd niet meer samen.
Ik heb wel van verschillende kanten gehoord dat teven door gaan tot er een bij neervalt. En dat reuen vaak een hoop kabaal etc is dat ze het goed uitzoeken samen en dat het daarna dan geregeld is.
maar goed heb geen teven dus geen ervaring daarmee. Hier alleen ooit een wondje op hun kop. maar niet echt dat ze erg gehavend zijn of ontzettend bloeden ofzo.

Vandaar liggen ze hier weer samen. Gekke honden :) ene moment dikke vrienden en andere moment is het een hoop kabaal. van de spanningen vandaag nog niets te voelen (maar zijn nog maar net een half uurtje wakker.
Sonnie1983
Zeer actief

malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:En ze moeten het zelf uitzoeken de rangorde maar niet als dat de hele dag door duurt dat kan niet voor je buren. Dus vandaar dat de oplossing zo is als we weg zijn en als we thuis zijn kun je nog ingrijpen indien nodig.
Waarom moeten ze het zelf uitzoeken?
Jij kunt het ook voor ze beslissen... en als je er niet bent, allebei in een kennel. :19:
idd als wij er niet zijn in de kennel. maar dan zullen ze toch nog als wij er bij zijn een keer uit willen zoeken wie de baas is. maar dan kunnen we ingrijpen als het te gek word bijv.
yvette_van_alert
Actief

Sonnie1983 schreef:
zou niet weten hoe je het anders zou om schrijven als dat ze hun rangorde plek aan het uitzoeken zijn. zoals wij ze hier samen bezig zien.
Een laatste berichtje hierover van mijn kant.

Omdat je op specifieke momenten spanning hebt en andere momenten liggen ze zo bij elkaar is er in mijn mening iets anders aan de hand. Vaak worden bezitsagressie problemen voor rangorde problemen aangezien. Wat er aan de hand is kan iemand zo van een afstand exact beoordelen. Daar zijn deskundigen voor die je kan raadplegen om de situatie ter plekke te bekijken en die kunnen helpen aan een oplossing die ook op de langere termijn werkt. Ze wel, niet bij elkaar. laten uitvechten maar net niet helemaal.... tja ik vind het niet verstandig maar goed zoals gezegd jou feessie. Ik wens je er veel succes mee.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”