Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Staar

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Staar

Ongelezen bericht door senna03 »

Vandaag met de hondjes naar de da geweest voor de jaarlijkse check-up en inentingen. Ik vroeg of ze Milo zijn ogen even goed wilde nakijken, ik had het idee dat zijn pupillen niet meer helemaal zwart zijn als op een bepaalde manier het licht erin valt. Nu zit er dus inderdaad een heel klein beetje een blauwachtige gloed in zijn pupil. :ugh: Bah, je wordt dan toch ineens met je neus op de feiten gedrukt dat hondjes ouder worden....En Milo is zo ontzettend fit en speels, dat ik vergeet dat hij toch al weer 9 is. Volgens de da valt het allemaal reuze mee en moet ik me er niet druk om maken, maar ja...te laat...ik ben en blijf nou eenmaal een stresskip als het m'n honden betreft....
Hebben jullie ervaring met honden met staar? Hoe is het verloop, of is dat altijd wisselend? Kan ik iets doen om het proces te vertragen?
Ook heb ik weer een bultje aan laten prikken, willen jullie duimen dat het een vetbultje is? Ik maak me weer flink wat zorgen om m'n ventje... :(
Kristina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullkita "Gijs", Mopshond "Bram" en Amstaff kruising "Taiga" RIP
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Staar

Ongelezen bericht door Kristina »

Taiga haar pupillen worden ook steeds blauwer. Inderdaad begonnen met een lichte gloed en nu zie je het duidelijk. Ik heb eigenlijk niet bijgehouden hoe lang ze er al last van heeft. Volgens mij wordt haar zicht wel wat minder, want ik zie dat ze steeds vaker haar neus gebruikt en laatst liep ze tegen iemand op tijdens het uitlaten. Maar ze kijkt ons wel aan als we haar aandacht vragen.
Rust zacht lieve Taiga. 14-11-1998 - 04-11-2011

Afbeelding
senna03
Zeer actief

Kristina, hoe oud is Taiga nu?
Kristina
Zeer actief
Contacteer:

senna03 schreef:Kristina, hoe oud is Taiga nu?
Oh sorry, vergeten erbij te zetten. Taiga wordt volgende maand 12 jaar.

Afbeelding
doggielover

Ongelezen bericht door doggielover »

Mijn kleine mixje Arie heeft nu ook staar, dat is zo'n 3 jaar geleden begonnen. In het begin had hij er helemaal geen last van, maar ik begin nu de indruk te krijgen dat hij er wat onzekerder door wordt (meer blaffen en achter me aanlopen), maar blind is hij zeker nog niet. Wel krijgt hij wat vieze oogjes en kleine wratjes overal, dat vind ik eigenlijk vervelender dan die staar. Arie is trouwens 13. Als de DA zegt dat je je er niet druk om moet maken, zou ik het maar niet doen hoor, tenzij je eigen gevoel en ervaring iets heel anders zegt. Dan kun je altijd voor een second opinion gaan.
senna03
Zeer actief

Ik kwam op het internet de term lenssclerose tegen. Dit zou een normale veroudering van de lens zijn waarbij de hond toch nog wel wat zou blijven zien. En dat dit niet verward moet worden met staar. Ik kan alleen geen afbeeldingen vinden om te zien hoe dit er dan uit ziet. Ik kan natuurlijk m'n da bellen :wink: maar vroeg me af of jullie hier wel eens van gehoord hebben.
Kristina
Zeer actief
Contacteer:

senna03 schreef:Ik kwam op het internet de term lenssclerose tegen. Dit zou een normale veroudering van de lens zijn waarbij de hond toch nog wel wat zou blijven zien. En dat dit niet verward moet worden met staar. Ik kan alleen geen afbeeldingen vinden om te zien hoe dit er dan uit ziet. Ik kan natuurlijk m'n da bellen :wink: maar vroeg me af of jullie hier wel eens van gehoord hebben.
Ik ken het niet, maar als ik zoek op google zie ik veel overeenkomsten met wat ik bij Taiga zie.
http://www.oog-dierenarts.be/oogziekten ... lledig.htm" onclick="window.open(this.href);return false; op deze site zie je foto's. Scroll even naar beneden naar de laatste 2 foto's.

Afbeelding
senna03
Zeer actief

Dank je wel voor de site! Die laatste foto (maar dan in heel veel mindere mate, gelukkig) daar lijkt het bij Milo nog het meeste op. "Gewone" staar ziet er zo troebelig uit vind ik. Hopen dat dat het is, zowel voor Taiga als Milo! Ik ga het toch eens aan mijn da voorleggen.
Prul
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.

Ongelezen bericht door Prul »

Mijn labrador (bijna 10) krijgt ook zo'n blauwig/wittige schijn in de ogen nu, ik merk nog geen tekenen van verminderd zicht. Onlangs zijn er bij haar ook 2 vetbulten weggehaald omdat 1 van die 2 erg hard groeide en bij haar oksel in de weg ging zitten. Maar ik heb sinds een paar dagen al weer 4 nieuwe bulten ontdekt. Ik heb ze nog niet laten aanprikken, van 2 weet ik bijna zeker dat het vetbulten zijn, van de andere 2 twijfel ik. Eng is het wel, moet nog even moed verzamelen om naar de da te gaan.
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”