Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blijf oefenen

Moderator: moderatorteam

Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Blijf oefenen

Ongelezen bericht door Yai »

Boris heeft op moment nogal de neiging om tijdens de blijf-oefening naar mij toe te rennen, met name in iets stressvolle situaties (tijdens cursus, als andere honden gaan blaffen of er vandoor gaan). Thuis zonder afleiding blijft hij prima zitten.

Dus afgelopen tijd veel geoefend met goed resultaat!
Vanavond ging ik 2 minuten blijf doen. Na ongeveer een halve minuut viel er opeens een tak uit de boom vlak naast hem (gelukkig zat Boris ver genoeg van de boom dat hij niet óp hem kon vallen). Boris kijkt wel opzij maar blijft netjes zitten. Na 1,5 minuut komt er opeens een groepje hardlopers aan, over het fietspad naast de stoep waar Boris nog steeds netjes zat.
Luid pratend passeren die hardlopers Boris maar hij blijft nog steeds netjes zitten! :ok:

Dus al met al een geslaagde blijf-oefening mét afleiding. :cheer:
Ik ben trots op hem!
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Re: Blijf oefenen

Ongelezen bericht door corason del perro »

Wat goed zeg :ok:
Hoe heb je dat geoefend? Odin heeft problemen met de blijf sinds we vooral reuen in de groep hebben :wink: misschien heb ik wel wat aan jou oefen methode!
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Yai »

Wat ik vooral veranderd heb is tijdens de blijf oogcontact houden. Ik weet niet of dat bij iedere hond goed werkt. Op de KC waar ik train kreeg ik vaak het advies weg te kijken. Maar ik merk dat ik door oogcontact te houden juist de concentratie van Boris er bij houd en dat hij minder onzeker is (oogcontact is soort bevestiging dat het goed gaat).

In eerst instantie ben ik weer heel kort op Boris gaan staan (ongeveer een meter) en steeds maar een hele korte blijf geoefend. Dat ging prima, ik deed het meer om gewoon weer het vertrouwen te geven dat het goed is waar hij mee bezig is.
Vervolgens ben ik dit steeds wat langer gaan doen, maar dan met wat meer afleiding. En telkens wanneer hij weg keek of onrustig werd, heb ik hem ontzettend beloond wanneer hij uit zichzelf weer terug keek naar mij. Na een tijdje had hij het door en zodra er afleiding was bleef hij naar mij kijken (in de hoop dat hij iets lekkers zou krijgen).
Toen dit goed ging ben ik steeds de tijd gaan uitbreiden en ben ik verder voor hem gaan staan (en langzaam ook minder gaan belonen voor het negeren van afleiding).

Uiteindelijk ben ik vrij snel door de stapjes heen gegaan. Boris kende de blijf natuurlijk al wel, dus hij pakte het allemaal vrij snel op. Vooral het trainen op het negeren van afleiding (in de vorm van direct belonen als hij uit zichzelf weer terug keek naar mij) heeft heel goed gewerkt.

Ik hoop niet dat hij straks, wanneer we ook de blijf uit zicht gaan doen, dan zo getraind op oogcontact houden is dat hij dan juist weer achter me aan gaat lopen. Maar ik denk dat (door de blijf flink door te trainen, zodat hij echt zeker weet dat hij moet blijven zitten) de blijf er dan goed genoeg in zit om gewoon te blijven zitten. Maar dat is dus nog even afwachten.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! Succes in ieder geval!
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Heb er zeker wat aan :ok: heel erg bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”