Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apport aanleren

Moderator: moderatorteam

senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Apport aanleren

Ongelezen bericht door senna03 »

Sinds kort ben ik met Milo weer een cursus aan het volgen. Zeven jaar geleden voor het laatst, helaas door omstandigheden kwam het er niet meer van. Maar omdat Milo zo actief en vitaal is dacht ik dat hij het wel leuk zou vinden om weer verder te gaan.
Nou, en of hij het leuk vindt! Hij gaat helemaal uit z'n dak als we richting de KC rijden. We zijn bezig met de VEG, daar waren we destijds mee geeindigd. Hierna wil ik doorgaan met de GG, maar dan moet hij kunnen apporteren. En..domme doos die ik ben, dacht dat apporteren gewoon het weggooien van een voorwerp was, hond haalt t op en gooit t voor je neer en het spelletje begint opnieuw.
Nu werd mij dus verteld dat dit niet de bedoeling was. De intructrice moest wel lachen omdat ik zei dat ik het dus al 9 jaar verkeerd doe. Nou, je hebt een half jaar om het hem aan te leren zei ze. Maar hoe? Kan ik natuurlijk aan haar vragen, maar ik dacht, ik gooi het hier eens in de groep.
Ik probeer nu dat Milo voor me gaat zitten, ik geef hem een speeltje en zeg "vast". Als hij dat dan per ongeluk een keer doet beloon ik hem met mijn stem en dan zeg ik "los" en als hij dat doet krijgt hij een beloning. Vooral het vasthouden is echt heel erg moeilijk voor hem. Hebben jullie tips?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Apport aanleren

Ongelezen bericht door ranetje »

Waarom is vasthouden moeilijk voor hem?
Als hij al 9 jaar iets ophaalt wat jij weggooit dan is vasthouden op zich het probleem niet.

Hij vindt het misschien moeilijk om het voor jou zittend vast te houden?
Kent hij wel het commando "voor"?
Ik bedoel, is hij al gewend om voor je te zitten zonder een apportje?

Ik zit er n.l. aan te denken of het niet handiger is als hij meteen met het apport naast je komt zitten.
Dat mag tegenwoordig ook en dat vindt hij misschien gemakkelijker?

Probeer eens of hij (aangelijnd) een stukje naast je wil lopen met een apportje in zijn bek?
Als dat lukt kan je als stap 1 het apport al lopend aan hem geven en weer aannemen.
Volgende stap is dan even stoppen en aannemen zonder zitten en daarna als stap 3 stoppen, laten zitten en dan het apport aannemen.
Daarna kan je hem even laten zitten met het apport en weer doorlopen zonder dat je het aanneemt.

Houd het eerst even helemaal gescheiden van het ophalen en brengen van een apport naar jou.

Is zomaar een ideetje hoor :wink:

Het voor je zitten en apport vasthouden zoals je nu doet kan ook (kan je ook combineren met wat hier boven staat).
Ik kreeg daar indertijd het advies bij om het lekkers zichtbaar (maar niet binnen bereik van de hond) neer te leggen.
Uiteindelijk kon ik iets lekkers boven de neus van mijn teckel houden zonder dat hij het apport los liet.
Hij keek dan wel een beetje scheel.
Een oog gericht op mij en één oog gericht op de worst :lol1:

Hij was n.l. oorspronkelijk ook meer van het neergooien :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Re: Apport aanleren

Ongelezen bericht door senna03 »

Bedankt voor de tips! Ik ga het zeker opgevolgen :ok:
Milo is zo gewend om speeltjes/balletjes voor me neer te gooien dat hij het vasthouden niet echt snapt. Voor roepen en netjes voor me zitten kan hij prima, maar dan zonder balletjes etc. in zijn mond.
Waar Milo ook moeite mee heeft is om niet te enthousiast te worden, hij vindt het zo ontzettend leuk om iets te doen dat hij helemaal kan doordraaien. Wat zich dan voornamelijk uit in heel erg veel blaffen en rondstuiteren. Het is dan moeilijk om nog tot hem door te dringen. En dat is wat er nu gebeurd als ik een apportje weggooi en hij haalt het op. Hij gooit het neer en begint "door te draaien"; gooi nou, gooi nou! Ik ga jouw adviezen zeker opvolgen en alles stap voor stap oefenen met hem. Nogmaals bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”